Warsztaty poprzedzone były prezentacjami agencji kreatywnej Nonoproblemo oraz czołowych firm z branży opakowaniowej: Albea Group, Heinz Glas, Heinz Plactics, MMP Neupack, MPS Białystok, TFP, Skanem i Smurfit Kappa. Bezcenne okazały się wskazówki dotyczące trendów w projektowaniu opakowań, wykorzystywanych technologii oraz ich wpływu na koszty. – Inne opakowanie nie znaczy droższe – przekonywali eksperci. Zarazem podkreślali, że jego końcowa cena będzie uzależniona od użytego surowca (np. szkło albo plastik) i barwnika, wielkości opakowania, rodzaju zamknięcia, wielkości serii produkcyjnej, a także sposobu pakowania.
Uczestnicy warsztatów rozmawiali także o tym, jak usprawnić współpracę pomiędzy działami marketingu a wykonawcami opakowań z korzyścią dla obu stron. – Przyjdźcie z pomysłem, ideą, powiedzcie, czego oczekujecie, a nam zostawcie kwestie techniczne. To my jesteśmy fachowcami i dobierzemy właściwe materiały i technologie, aby uzyskać oczekiwany efekt – zgodnie podkreślali wykładowcy. Zachęcali także do trzymania właściwych etapów projektowania i produkcji, aby nie zdominowała ich faza paniki, w którą popadają wszyscy – i zleceniodawcy, i wykonawcy – gdy termin realizacji zadania wyznaczony jest „na wczoraj”.
Co jest ważniejsze – kreacja czy budżet? Od tego pytania nie daje się uciec przy tworzeniu nowego produktu, jego opakowania i koncepcji marketingowej. Rozumiejąc potrzebę panowania nad wydatkami eksperci przekonywali: – Wychodzenie poza schemat, zabawa kolorami, formą opakowania, kształtem i materiałami mogą sprawić, że zwykły produkt pojawi się w całkowicie nowej odsłonie.
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe wskazówki uczestnicy warsztatów przystąpili do pracy. Wykazali się wyjątkową kreatywnością. W ciągu dwóch godzin stworzyli koncepcje nowych produktów i ich opakowań, dopasowując budżet i strategię marketingową do odpowiednich wytycznych. Jury, w składzie Kamila Radomska-Woźniak (dyrektor, Nonoproblemo), Agnieszka Gryc (dyrektor marketingu, Dax Cosmetics), Katarzyna Bochner (redaktor naczelna, Wiadomości Kosmetyczne) oraz Maciej Kempa (dyrektor wdrożeń, Oceanic) oceniali koncepcję kreatywną produktu (wygląd, nazwę, hasło reklamowe), dopasowanie do grupy odbiorczej i kanału sprzedaży, skojarzenie z przedmiotem inspirującym oraz wykorzystanie budżetu.
W końcowym etapie o palmę pierwszeństwa walczyły produkty: BrodaWay (do stylizacji brody), FYF (preparat na wypryski dla młodzieży), czy też Monday Morning (kosmetyk do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn, z dodatkiem lekkiego fluidu, gwarantujący perfekcyjny wygląd o poranku). Ostatecznie zwyciężył ten ostatni. (kb)
Donatella Versace ogłosiła swoje odejście ze stanowiska dyrektorki kreatywnej luksusowego domu mody Versace po blisko 30 latach pracy. Projektantka, która przejęła kierownictwo nad marką po tragicznej śmierci swojego brata Gianniego w 1997 roku, pozostanie jednak związana z firmą jako jej ambasadorka. Marka Versace, należąca obecnie do Capri Holdings, może wkrótce zmienić właściciela, gdyż pojawiają się spekulacje o możliwej sprzedaży Pradzie.
Nowym dyrektorem kreatywnym Versace zostanie Dario Vitale, który obejmie stanowisko od 1 kwietnia. Vitale dotychczas pełnił funkcję dyrektora ds. designu i wizerunku w Miu Miu, marce należącej do grupy Prada. Tym samym 69-letnia Donatella Versace ustępuje, pozostawiając po sobie bogatą spuściznę kreatywną. Pod jej kierownictwem marka kontynuowała swój rozpoznawalny, maksymalistyczny styl, tworząc kultowe momenty w historii mody, takie jak słynna zielona suknia Jennifer Lopez z gali Grammy w 2000 roku, która przyczyniła się do powstania funkcji wyszukiwania obrazów w Google.
Versace przeszło znaczące zmiany w ostatnich latach, szczególnie po przejęciu przez Capri Holdings w 2018 roku za kwotę 2,1 miliarda dolarów. W ramach grupy znajdują się również takie marki jak Michael Kors i Jimmy Choo. W 2021 roku Capri Holdings przedłużyło także współpracę licencyjną na produkcję perfum Versace, takich jak Eros i Blue Jeans, z firmą EuroItalia na kolejne 15 lat. Teraz jednak przyszłość marki może się zmienić, jeśli dojdzie do transakcji sprzedaży włoskiemu gigantowi modowemu – Pradzie.
Donatella Versace podkreśliła, że była to dla niej ogromna zaszczytna misja, by kontynuować dziedzictwo swojego brata. „Gianni był prawdziwym geniuszem, ale mam nadzieję, że udało mi się zachować część jego ducha i determinacji” – powiedziała w oświadczeniu. Nowa rola jako ambasadorki marki pozwoli jej pozostać aktywną w świecie mody, choć w nieco innym charakterze. Przewodniczący Capri Holdings, John D. Idol, zaznaczył, że decyzja ta jest częścią starannie zaplanowanego procesu sukcesji w firmie.
Dior zajął w raporcie Brand Finance Global 7. miejsce z Brand Strength Index (BSI) na poziomie 93,5. Jest to jedyna marka stricte modowa, która pojawiła się w pierwszej dwudziestce rankingu i jedna z dwóch, które oferują kosmetyki: drugą jest Nike, które zajęło miejsce 2. z BSI 94,7.
Nike ponownie umocniło swoją pozycję jako jedna z najsilniejszych marek na świecie, osiągając wynik 94,7 na 100 w Brand Strength Index (BSI) według danych Brand Finance na 2025 rok. Oznacza to znaczący wzrost w porównaniu do 83,5 punktu w 2024 roku i zdobycie prestiżowego ratingu AAA+. Jeszcze w 2024 roku Nike ustąpiło pod względem siły marki rywalowi – Adidasowi, który zyskał przewagę dzięki sukcesom w sponsoringu czołowych drużyn piłkarskich oraz rosnącej popularności obuwia casualowego, takiego jak model Sambas.
Aby odzyskać przewagę, Nike zainwestowało rekordowe środki w kampanię związaną z Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu 2024, co – jak przyznała Heidi O’Neill, prezes ds. konsumentów, produktów i marki w Nike – przyniosło wymierne efekty. Mimo rosnącej siły marki, wartość Nike w ujęciu rocznym nieznacznie spadła, co podkreśla wyzwania związane z utrzymaniem dominującej pozycji na rynku.
W kontekście luksusowych marek warto wspomnieć o Diorze, który pozostaje jednym z kluczowych graczy w segmencie dóbr premium i zajął 7. miejsce w rankingu, ale 1. na rynku europejskim. Marka Christian Dior SE, kontrolowana przez Bernarda Arnaulta i powiązana z konglomeratem LVMH, posiada 42 proc. akcji i 57 proc. praw głosu w tej największej na świecie firmie luksusowej. W 2023 roku stery w Christian Dior Couture objęła Delphine Arnault, córka Bernarda Arnaulta, natomiast Christian Dior SE jest zarządzane przez jego najstarszego syna, Antoine’a Arnaulta. Niestety, raport nie podaje szczegółowszych danych dt. trendów związanych z mocą marki na przestrzeni lat.