StoryEditor
Producenci
29.01.2024 16:41

Givaudan nie boi się problemów w rejonie Morza Czerwonego i raportuje doskonałe wyniki

Givaudan to szwajcarskie przedsiębiorstwo branży chemicznej, będące największym na świecie producentem substancji zapachowych do kosmetyków i aromatów spożywczych. / Thomas Deron via Givaudan
Szwajcarski producent zapachów kosmetycznych i aromatów spożywczych Givaudan stwierdził, że wolumeny sprzedaży stabilizują się po odnotowaniu wyższego niż prognozowano organicznego wzrostu sprzedaży w 2023 r. w związku z dobrymi wynikami w branży zapachów. Pytany o problemy w rejonie Morza Czerwonego producent czuje się pewnie i deklaruje doskonałe przygotowanie na ew. przeszkody.

Całoroczny zysk przed odsetkami, podatkami i amortyzacją (EBITDA) spadł o 0,7 proc. do 1,47 miliarda franków szwajcarskich (1,70 miliarda dolarów), co odpowiada średniej prognozie analityków w ankiecie, otwiera nowa zakładka udostępniona przez firmę. Porównywalnie sprzedaż w 2023 r. wzrosła o 4,1 proc. do 6,92 miliarda franków, czyli powyżej szacunków analityków, przy wzroście w segmencie zapachów kosmetycznych o 7,6 proc. oraz w segmencie produktów spożywczych i self-care o 1,1 proc.

Głównym motorem wzrostu był segment delikatnych perfum, który odnotował wzrost sprzedaży o 14 proc. Spółka, do której klientów zaliczają się firmy kosmetyczne i producenci napojów, w dalszym ciągu spodziewa się osiągnięcia do 2025 roku średniego organicznego wzrostu sprzedaży na poziomie od 4 proc. do 5 proc. w ujęciu porównywalnym oraz wzrostu wolnych przepływów pieniężnych o co najmniej 12 proc. Oczekuje niewielkich, jednocyfrowych wzrostów kosztów surowców w 2024 r. Givaudan zaproponował dywidendę w wysokości 68 franków na akcję za 2023 rok, czyli o 1,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przez cały 2023 rok grupa z siedzibą w Genewie musiała równoważyć gwałtowne wzrosty kosztów produkcji przy słabych wolumenach ze względu na redukcję zapasów i niższy popyt, jednak pod koniec roku tendencje w zakresie wyczerpywania zapasów zaczęły się normalizować.

Zapytany o zakłócenia w żegludze na Morzu Czerwonym, dyrektor finansowy Tom Hallam powiedział, że Givaudan posiada zapasy, aby złagodzić wszelkie skutki ewentualnych blokad, dodał jednak, że trudno jest ocenić, jaki wpływ będzie to miało na cały rok 2024. Analityk Vontobel, Arben Hasanaj, powiedział, że produkcja Givaudan jest wysoce zlokalizowana, co oznacza, że niekoniecznie musi ona dostarczać produkty, i uważa, że grupa może być mniej dotknięta zakłóceniami w Morzu Czerwonym niż inne firmy chemiczne.

Czytaj także: Kartel zapachowy stoi w obliczu fali pozwów antymonopolowych w USA

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 17:38