StoryEditor
Producenci
04.11.2021 00:00

Fundusz sprzedał udziały w MPS International. Firma nie zwalnia jednak tempa rozwoju

Avallon MBO, łódzki fundusz private equity specjalizujący się w wykupach menedżerskich, sprzedał posiadany od 2014 r. większościowy pakiet udziałów w MPS International. Przez ten czas zatrudnienie w firmie kosmetycznej zajmującej się produkcją kontraktową wzrosło o ponad 100 osób, przychody o 67 proc., a zysk (EBITDA) o 87 proc.

Fundusz Avallon MBO sprzedał cały większościowy pakiet udziałów w spółce MPS International. Fundusz nabył je od szwedzkiego założyciela w sierpniu 2014 r. w ramach wykupu menadżerskiego, przejmując wraz z menedżerami 100 proc. udziałów. Teraz, po 7 latach fundusz dokonuje wyjścia z inwestycji. W tym czasie udało się zwiększyć przychody firmy o 67 proc., a zysk operacyjny (EBITDA) aż o 87 proc w relacji do 2020 r.

Wzrosło również zatrudnienie. O ile w 2014 r. spółka zatrudniała 234 pracowników, tak obecnie w MPS pracuje ok. 340 osób. Onacza to wzrost o ok. 45 proc od początku inwestycji funduszu.

– Zgodnie z założeniami, jakie przyjęliśmy w momencie zakupu MPS, udało się nam wspólnie z zarządem spółki doprowadzić do wzrostu poziomu sprzedaży i poszerzenia oferty produktowej  o nowe segmenty. W tym czasie spółka rozwijała działania eksportowe, prowadząc sprzedaż na rynkach Europy Zachodniej. Eksport stanowi już większą część przychodów MPS. Dla ekspansji zagranicznej spółki kluczowe było pozyskanie zaufania kolejnych klientów i potwierdzenie wysokiej jakości świadczonych kompleksowych usług – mówi Agnieszka Pakulska, partner w Avallon MBO.

MPS International jest jednym z najbardziej liczących się w Polsce producentów kontraktowych kosmetyków white label. Oferuje swoim partnerom współpracę od pomysłu na nowe receptury, przez testy prowadzone we własnych laboratoriach, niezbędną dokumentację, a także dobór i produkcję opakowań. W zakładzie MPS produkowane są kosmetyki do pielęgnacji ciała, twarzy, włosów, perfumy, a także specjalne serie i zestawy kosmetyczne.

– Po wyjściu funduszu będziemy nadal rozwijać naszą ofertę kontraktowej produkcji kosmetyków, w tym na rynkach zagranicznych. Zwiększamy nakłady na rozwój innowacyjnych produktów kosmetycznych oraz opakowań plastikowych, uwzględniając przyszłe wymagania dotyczące ekologii oraz przepisy unijne – komentuje Wanda Stypułkowska, prezes zarządu MPS International.

 Dzięki niedawnej rozbudowie zaplecza laboratoryjnego firma poszerzyła zakres usług oraz liczbę projektów opracowywanych dla swoich klientów. Systematycznie zwiększa zatrudnienie w dziale R&D, opierając dalszą strategię rozwoju na zwiększeniu nakładów na badania i innowacje. To one mają być w najbliższym czasie elementem mocno napędzającym biznes producenta kosmetyków kontraktowych. 

Spółka MPS powstała w Szwecji w latach 70. XX w., koncentrując się głównie na produkcji butelek plastikowych. W 1991 r. firma została przeniesiona i zarejestrowana w Polsce. Od tego czasu rozwija się, realizując usługi w zakresie produkcji kosmetyków, butelek oraz środków czystości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 12:48