StoryEditor
Producenci
19.11.2020 00:00

[FBK 2020] PMR: Pozycja największych detalistów w branży beauty niezachwiana

Epidemia nie będzie miała jedynie negatywny wpływ na branżę kosmetyczną, niektóre segmenty tego rynku pokażą wzrost, m.in. produktów dezynfekujących i kosmetyków do pielęgnacji ciała. Ponadto wielu detalistów ma swoje sklepy internetowe, które pozostają otwarte pomimo zamkniętych galerii handlowych. Wartość całego rynku kosmetycznego w Polsce w 2020 roku wyniesie 25,3 mld zł  – szacują eksperci firmy badawczej PMR.

Podczas trwającego Forum Branży Kosmetycznej, które w tym roku odbywa się w formacie online Agnieszka Skonieczna, Head Analyst, Retail Business Unit Director, PMR Market Expert oraz Karolina Szałas, Analyst, PMR Market Expert odpowiedziały na pytania czy wirus trawi biznes kosmetyczny i jak pandemia wpłynie na rynek detaliczny.

W ocenie ekspertek, odbudowa popytu konsumpcyjnego możliwa jedynie częściowo. Spadek dynamiki prywatnej konsumpcji spowodowany mniej korzystną sytuacją gospodarstw domowych, wyższe bezrobocie, obniżka wynagrodzeń, restrykcje w działaniu handlu, zmiana zachowań konsumentów i spowolnienie realnego wzrostu płac – to główne czynniki kształtujące branżę w tym roku.

Jak wskazują ekspertki, najbardziej na pandemii ucierpią segmenty perfum, dermokosmetyków oraz kosmetyków kolorowych. W przypadku kryzysu ekonomicznego konsumenci są skłonni do obniżania wydatków właśnie na te produkty. Pielęgnacja ciała pozostaje największym segmentem rynku artykułów kosmetycznych – epidemia koronawirusa umocni jego pozycję. Z kolei perfumy i kosmetyki kolorowe – w ostatnich latach najszybciej rosnące segmenty rynku – najdotkliwiej odczują negatywne skutki COVID-19.

E-commerce i dyskonty spożywcze wygranymi pandemii

W obecnych realiach, internet jest jedynym kanałem, który zyska na pandemii długookresowo. Sprzedaż internetowa kosmetyków bardzo szybko rośnie, odnotowując średnioroczne wzrosty w ostatnich latach (2016-2019) na poziomie 15 proc. Zyskują również dyskonty, korzystając na chęci robienia kompleksowych zakupów w jednym miejscu.

Wyraźnym trendem jest też to, że sprzedaż internetowa drogerii kanibalizuje sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Zmiany są równie w segmencie aptek – obserwowany jest krótkookresowy wzrost sprzedaży kosmetyków w aptekach, przy okazji innych zakupów.

Kolejnym trendem jest umocnienie się segmentu kosmetyków naturalnych. Modę na tę kategorię produktów napędzają celebrytki. Z badań PMR wynika, że w tym roku, 44 proc. kupujących kosmetyki kupiło kosmetyki sygnowane nazwiskami gwiazd. Naturalne składniki są jednym najważniejszym czynnikiem zakupu kosmetyków.

W ocenie ekspertów PMR, rynek artykułów kosmetycznych ucierpiał mocno na tle innych niespożywczych segmentów handlu detalicznego. Jedynym segmentem, który w znaczący sposób „zyskał” na epidemii są kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli. Jedynym kanałem, który długookresowo zyskał na epidemii koronawirusa jest sprzedaż internetowa.

Top 5 sieci na rynku artykułów kosmetycznych w Polsce w 2020 (źródło: PMR)

Rossmann

Biedronka

Lidl

Hebe

Douglas

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 12:36