Największymi rynkami kosmetyków i produktów do higieny osobistej w Europie są Niemcy (13,6 mld euro), Francja (11,3 mld euro), Wielka Brytania (11,1 mld euro), Włochy (10,1 mld euro) i Hiszpania (6,8 mld euro). Na szóstym miejscu plasuje się Polska.
Branża kosmetyków i higieny osobistej przynosi rocznie co najmniej 29 mld euro wartości dodanej gospodarce europejskiej. 11 miliardów euro pochodzi bezpośrednio z produkcji produktów kosmetycznych i 18 miliardów euro pośrednio poprzez łańcuch dostaw.
Łącznie z bezpośrednią, pośrednią i indukowaną działalnością gospodarczą przemysł beauty obsługuje ponad dwa miliony miejsc pracy. 165 750 osób jest zatrudnionych bezpośrednio, a kolejne 1,64 mln pośrednio w łańcuchu wartości kosmetyków.
Na każde 10 pracowników zatrudnionych w europejskim przemyśle kosmetycznym i higieny osobistej powstają co najmniej dwa kolejne miejsca pracy w całej gospodarce, w wyniku których pracownicy wydają swoje wynagrodzenia na towary i usługi.
Ponadto, przyciągając inwestycje spoza UE, rozwijając wartości niematerialne i prawne, takie jak marki, oraz inwestując w badania i rozwój, przemysł kosmetyczny i higieny osobistej pomaga zwiększyć konkurencyjność europejskiej gospodarki i przyczynia się do przyszłego dobrobytu kontynentu.
Zdecydowana większość z 500 milionów konsumentów w Europie korzysta codziennie z produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji ciała, aby chronić swoje zdrowie, poprawić samopoczucie i zwiększyć poczucie własnej wartości. Od antyperspirantów, zapachów, makijażu i szamponów po mydła, filtry przeciwsłoneczne i pasty do zębów, kosmetyki odgrywają istotną rolę na wszystkich etapach życia i mają ważne korzyści funkcjonalne i emocjonalne.
Przemysł kosmetyczny i higieny osobistej jest sektorem napędzanym przez naukę. To wysoce innowacyjna branża, w której dokonuje się dużo inwestycji w badania i rozwój. Większość dużych firm w branży kosmetycznej w Europie wydaje 5 proc. rocznego obrotu (sprzedaży) na badania i rozwój.
Zakładając, że wszystkie firmy z branży kosmetycznej wydadzą 5 proc. rocznego obrotu na badania i rozwój, łączne wydatki na badania i rozwój w Europie wyniosłyby w 2017 roku 2,35 mld euro. Należy zauważyć, że ponieważ model biznesowy prowadzenia badań często obejmuje partnerstwo (np. między producentem kosmetyków a dostawcą i / lub instytutem badawczym) liczba ta może być niedoszacowana.
W Europie działa co najmniej 77 placówek zajmujących się innowacjami naukowymi, które prowadzą badania w zakresie kosmetyków i higieny osobistej. Duzi gracze z przemysłu kosmetycznego mają wiele ośrodków badawczych, które koncentrują się odpowiednio na rozwoju produktów, badaniach rynku i zgodności z przepisami.
Źródło: Cosmetics Europe