Projekt e-Urząd Skarbowy, dofinansowany z funduszy UE na kwotę blisko 102 mln zł, wystartował w czerwcu 2019 r. System będzie działać w oparciu o portal podatki.gov.pl. Pierwsza usługa – możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT – została udostępniona podatnikom od 1 stycznia 2020 r. Pełne wdrożenie projektu planowane jest na 2022 r. – informuje Bankier.
Serwis cytuje wypowiedź dla PAP pełnomocnika ministra finansów ds. informatyzacji, Przemysława Kocha, który zapewnia, że fiskusowi zależy, by każdy podatnik mógł swobodnie korzystać z rozwiązań cyfrowych przy załatwianiu wszystkich spraw związanych z rozliczeniami podatkowymi, bez konieczności udawania się do urzędu skarbowego w celu złożenia wniosku czy innego dokumentu. Same urzędy mają skoncentrować się na wspieraniu podatników, weryfikacji rozliczeń oraz na pracach analitycznych.
Urzędnik podkreśla, że fizyczne punkty obsługi podatników nie znikną, a system cyfrowy ma być wygodną alternatywą. Wyraził też przekonanie, że Polacy będą chętnie korzystać z takich e-usług, o czym świadczy fakt, że z uruchomionej w 2019 r. usługi Twój e-PIT w pierwszym roku skorzystało 7 mln podatników.
W systemie e-Urzęd Skarbowy dotychczas zdefiniowano cztery konteksty: osoby fizycznej, przedsiębiorcy lub pełnomocnika firmy, notariusza i komornika. Z portalem zostanie zintegrowana usługa Twój e-PIT, a także tzw. skrzynka doręczeń podatkowych oraz system płatności online, służący do regulowania wszelkich zobowiązań – podatków, mandatów karnych czy skarbowych, opłat skarbowych i należności niepodatkowych.
Czytaj więcej na stronie bankier.pl