Opublikowana w 2024 roku lista „Inc. 5000” to już 43. edycja badania realizowanego przez Inc. Business Media. Mediana wzrostu firm ujętych w zestawieniu to 208 proc., a całkowity przychód firm to ponad 317 miliardów dolarów. Łącznie przedsiębiorstwa stworzyły 874 940 miejsc pracy. 3181 firm z zestawienia trafiło do niego ponownie, a 500 stanowią nowozałożone firmy.
Czytaj też: Forbes & Statista: Znamy najlepszych pracodawców powiązanych z rynkiem kosmetycznym
– Umieszczenie na liście „Inc. 5000” stawia start-upy kosmetyczne w świetle reflektorów – w końcu Microsoft, Timberland i Patagonia zyskały swoją pierwszą ogólnokrajową ekspozycję jako wyróżnione firmy – komentuje Georgina Caldwell z „Global Cosmetics News”.
Obecność w zestawieniu może więc świadczyć o tym, że te firmy staną się przyszłością branży kosmetycznej. Dominują wśród nich marki produkujące kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz koncentrujące się na produktach naturalnego pochodzenia.
Najszybciej rozwijającą się firmą z branży kosmetycznej okazało się Dossier, sklasyfikowane w ramach „Inc. 5000” na 256. miejscu. Brand odnotował aż 1604 proc. wzrostu w ciągu trzech lat. Dossier to firma produkująca luksusowe perfumy z wysokiej jakości składników pochodzących z Francji i bez narzucania wysokich marż. Dossier reklamuje się hasłem, że zapachy produkowane przez firmę kosztują 70-90 proc. mniej niż markowe przy zachowaniu tej samej jakości. Składniki wykorzystywane przez firmę są cruelity-free. Firma została założona w 2018 roku w Nowym Jorku, jej założycielem i dyrektorem generalnym jest Sergio Tache. Celem powstania firmy była demokratyzacja dostępu do francuskich perfum wysokiej jakości. Dla Dossier tegoroczne zestawienie nie jest debiutem – w 2023 roku brand zajął 31. miejsce na liście „Inc. 5000”.
Kolejną firmą, która może pochwalić się imponującym wynikiem, jest P.S., które zajęło 274. miejsce. To firma produkująca produkty dla mężczyzn związane ze zdrowiem seksualnym, od prezerwatyw, przez lubrykanty, po środki do pielęgnacji okolic intymnych. Odnotowała 1537 proc. wzrostu. Powstała w 2018 roku w Chino Hills w Kalifornii, zarządzają nią Robert Seo, Raja Agnani oraz Alan Vladusic.
Podium podmiotów związanych z branżą kosmetyczną zamyka Just Ingredients. Sklasyfikowane na miejscu 342. odnotowało 1268 proc. wzrostu. Just Ingredients produkuje suplementy oraz kosmetyki, stawiając na naturalne składniki oraz transparentne składy. W dziale beauty oferuje m.in. dezodoranty, balsamy i szampony oraz produkty dla mężczyzn, m.in. olejki do pielęgnacji brody. Firma powstała w Orem w Utah, jej założycielką jest Karalynne Call.
Poniżej prezentujemy pełną listę firm, które zostały ujęte w zestawieniu „Inc. 5000” z 2024 roku:
Miejsce |
Nazwa firmy |
Oferta |
Wzrost |
256. |
Dossier |
perfumy premium |
1604 proc. |
274. |
P.S. |
lubrykanty, higiena intymna |
1537 proc. |
342. |
Just Ingredients |
kosmetyki z naturalnych składników |
1268 proc. |
347. |
Cymbiotika |
suplementy |
1256 proc. |
357. |
Bloom Nutrition |
suplementy |
1224 proc. |
358. |
Laughland Sciences |
środki do chemicznego wybielania zębów |
1218 proc. |
409. |
Glowbar |
30-minutowe zabiegi kosmetologiczne |
1087 proc. |
414. |
Upkeep |
SPA, zabiegi kosmetyczne (m.in. laserowe) |
1078 proc. |
419. |
BK Beauty |
produkty i przybory do makijażu |
1062 proc. |
428. |
In Your Face Skincare |
produkty do pielęgnacji skóry |
1048 proc. |
695. |
Triquetra |
suplementy |
682 proc. |
729. |
Scrub Daddy |
środki czyszczące |
660 proc. |
821. |
Azuna |
odświeżacze powietrza |
605 proc. |
927. |
Pura Scents |
zapachy do domu i samochodu |
546 proc. |
954. |
Mad Rabbit |
środki do pielęgnowania tatuaży |
534 proc. |
990. |
Goodwipes |
nawilżane, spłukiwalne chusteczki |
517 proc. |
1000. |
Azuca |
produkty z konopi |
511 proc. |
1034. |
By/Rosie Jane |
perfumy i kosmetyki do pielęgnacji |
492 proc. |
1907. |
RMS Beauty |
kosmetyki do makijażu i pielęgnacji skóry |
274 proc. |
1910. |
Facial Lounge Group |
kosmetyki do pielęgnacji skóry |
273 proc. |
1977. |
Touchland |
kosmetyki do pielęgnacji skóry |
264 proc. |
2300. |
Klar & Co. |
kosmetyki do pielęgnacji skóry |
227 proc. |
2397. |
Crown Laboratories |
kosmetyki do pielęgnacji skóry |
217 proc. |
3180. |
milk + honey |
SPA oraz produkty do domowego SPA |
155 proc. |
3213. |
Amerikas |
dystrybutor marek kosmetycznych |
153 proc. |
3308. |
Innersense Organic Beauty |
kosmetyki do pielęgnacji włosów |
147 proc. |
3437. |
Austin Mirror Mirror |
salon kosmetyczny |
141 proc. |
3516. |
Maison Louis Marie |
perfumy i produkty do pielęgnacji ciała |
137 proc. |
3559. |
Vitality Institute Medical Products |
zabiegi pielęgnacji skóry |
134 proc. |
3581. |
pH-D Feminine Health |
globulki dopochwowe z kwasem borowym |
133 proc. |
3586. |
Mara Beauty |
kosmetyki do pielęgnacji skóry |
132 proc. |
3688. |
Kitsch |
kosmetyki i akcesoria do włosów |
127 proc. |
3875. |
Murphy’s Naturals |
naturalne środki odstraszające komary |
119 proc. |
3990. |
Private Label Skincare Florida |
kosmetyki do pielęgnacji skóry i włosów |
114 proc. |
4087. |
Rael |
kosmetyki do pielęgnacji ciała |
110 proc. |
4185. |
Fable Beard |
męskie kosmetyki do pielęgnacji włosów i zarostu |
105 proc. |
4645. |
Red Aspen |
kosmetyki do makijażu, manicure i pielęgnacji skóry |
86 proc. |
4829. |
MORE Surface Care |
środki czyszczące |
79 proc. |
Na pierwszym miejscu Inc. 5000 uplasowała się firma Vytalize Health z branży medycznej, mogąca pochwalić się imponującym wynikiem 90 779 proc. wzrostu w ciągu trzech lat (w 2023 roku uplasowała się na 71. pozycji). Na drugim miejscu znalazło się Lessen (45 603 proc. wzrostu) będące platformą do zarządzania nieruchomościami, a na trzecim – Monogram Health (43 848 proc. wzrostu), czyli firma świadcząca domową opiekę nad osobami z chorobami nerek.
Aby znaleźć się na liście Inc. 5000, firmy muszą mieć siedzibę w Stanach Zjednoczonych, być spółką prywatną, nastawioną na zysk oraz niezależną – na dzień 31 grudnia 2023 roku nie mogły być spółkami zależnymi ani oddziałami innych firm (jeśli zostały przejęte później, nie miało to wpływu na obecność w zestawieniu). Ich minimalny przychód w roku 2020 musiał wynieść 100 tysięcy dolarów, a na rok 2023 – 2 miliony dolarów. Klasyfikacja zależała od procentowego wzrostu przychodów od 2020 do 2023 roku.
Czytaj też: Bardziej rygorystyczne regulacje dotyczące kosmetyków na amerykańskim rynku. Część produktów zmieni skład
Stany Zjednoczone to obecnie największy rynek w przemyśle kosmetycznym na świecie. W 2022 roku sprzedaż kosmetyków w USA osiągnęła wartość 88,6 miliarda euro, a prognozy na rok 2023 informowały o kwotach rzędu 91,9 miliarda euro. W 2022 roku do USA trafiło 11,3 proc. światowego importu kosmetyków.
Polska zajmuje 32. miejsce wśród krajów importujących kosmetyki do Stanów Zjednoczonych, co przekłada się na 0,2 proc. udziału w rynku, czyli 38,1 miliona euro. Polskie brandy obecne na amerykańskim rynku to m.in. Inglot, Delia Cosmetics, Indigo Nails i Ziaja.
Anna Tess Gołębiowska