StoryEditor
Producenci
16.01.2017 00:00

Dorota Topolska, Elfa Pharm: W modzie jest slow life i świadomy konsumpcjonizm

Redakcja magazynu „Wiadomości Kosmetyczne” i portalu wiadomoscikosmetyczne.pl zapytała menadżerów z sektora kosmetycznego o wyzwania stojące przed branżą w 2017 r. Sytuację komentuje Dorota Topolska, członek zarządu, Elfa Pharm.

Przed nami rok… dynamiczny, planujemy sporo zmian, między innymi w liniach kosmetycznych już obecnych w naszej ofercie.

Największym wyzwaniem dla branży kosmetycznej będzie... sprostanie stale zmieniającym się wymaganiom klientów. Coraz więcej napływa do nas kosmetyków zagranicznych, jak również nowych trendów, np. azjatyckich, którym ulegają konsumenci. Polskie marki, aby dotrzymać im tempa, będą musiały szybko i sprawnie wprowadzać na rynek kosmetyki wpisujące się w te trendy. Po roku 2016 widać, że rodzime marki są silne, ale mimo to zagraniczne marki stale zyskują na popularności i stają się realnym zagrożeniem.

Największej dynamiki spodziewamy się w… pielęgnacji twarzy. Konsumenci coraz chętniej eksperymentują nawet z kosmetykami do pielęgnacji twarzy, których do tej pory zwykle nie zmieniali.

Jeśli chodzi o kanały sprzedaży, to można powiedzieć, że dystrybucja kosmetyków ewoluuje w kierunku… mocno rozwijającej się sprzedaży internetowej.

Najważniejsze trendy, które będą wyznaczać kierunki rozwoju w branży kosmetycznej, to… z jednej strony rozwijający się nadal trend slow life i świadomego konsumpcjonizmu, np. czytanie składów kosmetyków i produktów spożywczych, świadoma pielęgnacja, większa uważność w stosunku do potrzeb swojej skóry i ciała, pielęgnacja traktowana jako czas dla siebie i relaks. Z drugiej strony – minimalizm. W kosmetyce sięganie po produkty, których stosowanie nie zajmuje wiele czasu, bez wielu etapów nakładania, o krótkim składzie, proste w użyciu. W dobie coraz groźniejszych zanieczyszczeń powietrza modna stanie się też najprawdopodobniej ochrona włosów, skóry i ogólnie zdrowia.

Spodziewamy się, że hitami roku 2017 wśród składników będą… proste składniki roślinne, z drugiej strony również zaawansowane technologicznie składniki chroniące skórę przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.

Konsumenta 2017 charakteryzuje… coraz bardziej świadomy wybór, „wybredność” dotycząca nawet produktów tanich i prostych.

Główne cele, które nasza firma chce zrealizować w 2017 r., to... dalszy wzrost sprzedaży w Polsce i na rynkach zagranicznych poprzez rozszerzenie oferty. 

Obawiamy się… nieustabilizowanej sytuacji fiskalno-prawnej, jak np. zmiany w prawie farmaceutycznym, oraz niestabilnego kursu euro – waluty, w której realizujemy większość zakupów opakowań i surowców.

W 2016 r. udało nam się… zwiększyć obroty o blisko 60 proc. Jesteśmy młodą firmą, od niespełna sześciu lat na polskim rynku, więc dużo łatwiej jest nam realizować duże wzrosty niż innym, uznanym polskim firmom.

Nasze najbardziej udane wdrożenie 2016 r. to… linia wzmacniająca przeciw wypadaniu włosów Basil Element i nowe wyroby w linii O’Herbal.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 08:14