Polski handel detaliczny wkroczył w kolejną fazę rozwoju, w którym decydujące znaczenie ma rozpiętość oferty i jej dopasowanie do potrzeb kupujących. Na taki przełom wpływ miało przede wszystkim dynamiczne przyspieszenie tempa wzrostu dochodu (z 2,4 proc. w 2015 r. do 6,3 proc. w 2017 r.) oraz dojrzewająca świadomość konsumencka. Mogąc pozwolić sobie na zakupy, nie kierując się wyłącznie ceną i nie szukając najbardziej opłacalnych opcji, Polacy zaczynają zwracać coraz większą uwagę na różnorodność dostępnego asortymentu i jego dopasowanie do indywidualnych potrzeb.
– Nazwaliśmy ten etap fazą radości z kupowania, bo Polacy w końcu nie wybierają się na zakupy z bólem głowy i z myślą jak bardzo uszczupli to ich domowy budżet. Zaczęli czerpać przyjemność z wyboru, dlatego szerokość i adekwatność oferty sieci handlowych odgrywa teraz tak istotną rolę. Ten przeskok to naturalnie nowe wyzwanie dla polskiego handlu i jak pokazało nasze badanie, sieci które najszybciej zauważyły nowe potrzeby u konsumentów i najwcześniej odpowiedziały na nie zmianami w ofercie, zyskały jednocześnie największe uznanie w oczach klientów - mówię o Lidlu i Rossmanie. Taka wolność od stresu spowodowanego wydatkami, sprawiła dodatkowo, że zakupy stały się jednym z ulubionych sposobów na spędzanie czasu i wyrazem na nieskrępowane okazywanie rosnącej zamożności – tłumaczy Marek Zdziech, partner zarządzający biura OC&C Strategy consultants w Polsce.
Na zmianie podejścia Polaków do zakupów najbardziej zyskują galerie handlowe, których liczba od lat systematycznie rośnie. Mając pod jednym dachem szeroki asortyment z każdej kategorii, dodatkowo uzupełniony ofertą gastronomią, punktami usługowymi i miejscami rozrywki, odpowiadają na wszystkie potrzeby współczesnego konsumenta.
Trendy, które obserwujemy dziś w Polsce, na dobre umacniają się także w innych krajach europejskich, gdzie sieci oferujące większy wybór i lepszą jakość zwiększają swoje udziały w rynku na rzecz dominujących wcześniej dyskontów.
Zakupy, a nawet szerzej – bywanie w sklepach – stało się źródłem przyjemności i najbardziej namacalnym wyrazem sukcesu ekonomicznego, którego doświadczają Polacy. Zwrot w stronę jakości oferty i poziomu obsługi to zwiastun kolejnej fazy – fazy radości z doświadczania, której przejawy są już widoczne w największych miastach. OC&C przeanalizowało zachowania mieszkańców Warszawy. Dysponując dochodem na poziomie innych europejskich stolic oczekują od zakupów znacznie więcej: wygody, jakości i wrażeń. Oprócz tego co kupują i gdzie, zwracają również uwagę na to, jakie towarzyszą temu doświadczenia, jaka atmosfera i możliwości interakcji społecznych. Zakupy nie są już dla nich tylko kupowaniem, ale także szansą na nowe doznania, urozmaicenie życia towarzyskiego i sposobem spędzania czasu wolnego.
Ranking Postrzegania Sieci Detalicznych w Polsce to doroczne, globalne badanie sprawdzające postrzeganie sieci handlowych przez konsumentów. Badanie prowadzone jest w 10 krajach i obejmuje blisko 800 detalistów. Realizuje je firma OC&C przy wsparciu międzynarodowej agencji badawczej VI.GA. W szóstej edycji polskiego badania próbie poddano 55 sieci handlowych, które zostały ocenione przez ponad 3200 konsumentów. W najnowszej edycji rankingu OC&C Rossmann okazał się najlepiej ocenianą siecią ze wszystkich działających w Polsce i objętych badaniem. Lidl został wskazany, jako najlepsza sieć spożywcza.
OC&C Strategy consultants jest międzynarodową firmą doradztwa strategicznego, o ponad trzydziestoletniej historii, z siedzibą główną w Londynie oraz biurami na wszystkich kontynentach. Specjalizuje się w branży dóbr konsumenckich, handlu detalicznym oraz w sektorach skupionych wokół nowych technologii.