StoryEditor
Producenci
29.12.2020 00:00

Czego nauczył nas COVID? Zrównoważony rozwój a nie tylko nacisk na zysk

Agendy zrównoważonego rozwoju od lat stanowią podstawę strategii biznesu kosmetycznego. Firmy z sektora urody produkujące mnóstwo produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, od jakiegoś czasu deklarują wysiłki na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym. O wyzwaniach z nią związanych czytamy w globalcosmeticsnews.com.

Wydaje się, że w 2020 r. nastąpiła wyraźna zmiana. Podczas gdy pandemia wymusiła zamykanie sklepów, lockdowny i zatrzymanie globalnych podróży, pozornie przyspieszyła również koncentrację na gospodarce o obiegu zamkniętym. Inwestycje finansowe oraz fuzje i przejęcia przycichły, a kapitał został wydany na wdrażanie eko strategii.

I tak Firmenich zainwestował w ekologiczną firmę recyklingową Loop na początku roku, podczas gdy Beiersdorf został najnowszym członkiem programu partnerskiego AAK na rzecz zrównoważonego rozwoju, a jego konsumenci zobowiązali się do neutralności klimatycznej. Henkel zintensyfikował swoje wysiłki na rzecz połączenia atrakcyjnych instrumentów finansowania przedsiębiorstw z postępem w zakresie zrównoważonego rozwoju, stając się pierwszą firmą na świecie, która zawarła obligację na ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych o łącznej wartości 70 mln dol. i terminie zapadalności wynoszącym 5 lat. 

Maybelline i Boots zainwestowały w inicjatywy dotyczące recyklingu, aby rozwiązać problem plastiku jednorazowego użytku na poziomie konsumenta, podczas gdy marki Nivea, Garnier i L'Oréal Paris były jednymi z tych, którzy chcieli rozwinąć swoje zielone referencje dzięki nowym stacjom napełniania, technologii partnerstwa oparte na sadzeniu drzew i oferty opakowań z recyklingu.

Nawiązano również partnerstwa w celu osiągnięcia większych sukcesów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Natura & Co nawiązała współpracę z UN Global Compact, a Unilever z Google Cloud, aby pokazać, jak można uzyskać zrównoważone pozyskiwanie poprzez przetwarzanie w chmurze, z kolei L'Oréal podpisał wieloletnią umowę na dostawy z Loop.

Choć rok 2020 był wyzwaniem, był też świadkiem wzrostu odpowiedzialności za zrównoważony rozwój i nadszedł na to najwyższy czas. Wraz z niszczycielskimi konsekwencjami zmiany klimatu i działaniami niezbędnymi dla zapobiegania temu zjawisku, na które zwróciło uwagę porozumienie paryskie, uzgodnione w grudniu 2015 r. i wchodzące w życie w 2016 r., szeroko zakrojone inwestycje przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej mają miejsce, zdaniem portalu, o pięć lat za późno.

Nie wszystkie firmy zignorowały tę naukę - wiele z nich zareagowało wzmocnionymi programai CSR i zobowiązaniami finansowe, pokazując odpowiedzialność. Ci, którzy naprawdę to zauważyli i przejęli władzę, jak L'Oréal i Unilever, znaleźli się wśród zwycięzców pandemii, z powodzeniem radząc sobie z obecnym kryzysem finansowym wynikającym z GVC.

Co nas czeka w przyszłości?

Jak widać w tym roku, branża kosmetyczna zmienia obecnie bieg i jest motywowana oddolnie do rozpoczynania lub rozwijania ekologicznych strategii. Firmy dokonują wiarygodnych inwestycji, aby dostosować się do celów rządowych i organizacji pozarządowych w zakresie klimatu oraz angażować się w lepszy biznes.

Jak podsumował Alan Jope, CEO Unilevera: - Naprawdę wierzymy w to, że pozycjonując nasze marki na robieniu naprawdę dobrego, prowadząc nasz łańcuch dostaw w sposób zrównoważony, będąc odpowiedzialnym pracodawcą i stwarzając ludziom ogromne możliwości, w efekcie jako produkt uboczny będziemy sobie lepiej radzić finansowo.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. luty 2025 01:20