Wydaje się, że w 2020 r. nastąpiła wyraźna zmiana. Podczas gdy pandemia wymusiła zamykanie sklepów, lockdowny i zatrzymanie globalnych podróży, pozornie przyspieszyła również koncentrację na gospodarce o obiegu zamkniętym. Inwestycje finansowe oraz fuzje i przejęcia przycichły, a kapitał został wydany na wdrażanie eko strategii.
I tak Firmenich zainwestował w ekologiczną firmę recyklingową Loop na początku roku, podczas gdy Beiersdorf został najnowszym członkiem programu partnerskiego AAK na rzecz zrównoważonego rozwoju, a jego konsumenci zobowiązali się do neutralności klimatycznej. Henkel zintensyfikował swoje wysiłki na rzecz połączenia atrakcyjnych instrumentów finansowania przedsiębiorstw z postępem w zakresie zrównoważonego rozwoju, stając się pierwszą firmą na świecie, która zawarła obligację na ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych o łącznej wartości 70 mln dol. i terminie zapadalności wynoszącym 5 lat.
Maybelline i Boots zainwestowały w inicjatywy dotyczące recyklingu, aby rozwiązać problem plastiku jednorazowego użytku na poziomie konsumenta, podczas gdy marki Nivea, Garnier i L'Oréal Paris były jednymi z tych, którzy chcieli rozwinąć swoje zielone referencje dzięki nowym stacjom napełniania, technologii partnerstwa oparte na sadzeniu drzew i oferty opakowań z recyklingu.
Nawiązano również partnerstwa w celu osiągnięcia większych sukcesów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Natura & Co nawiązała współpracę z UN Global Compact, a Unilever z Google Cloud, aby pokazać, jak można uzyskać zrównoważone pozyskiwanie poprzez przetwarzanie w chmurze, z kolei L'Oréal podpisał wieloletnią umowę na dostawy z Loop.
Choć rok 2020 był wyzwaniem, był też świadkiem wzrostu odpowiedzialności za zrównoważony rozwój i nadszedł na to najwyższy czas. Wraz z niszczycielskimi konsekwencjami zmiany klimatu i działaniami niezbędnymi dla zapobiegania temu zjawisku, na które zwróciło uwagę porozumienie paryskie, uzgodnione w grudniu 2015 r. i wchodzące w życie w 2016 r., szeroko zakrojone inwestycje przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej mają miejsce, zdaniem portalu, o pięć lat za późno.
Nie wszystkie firmy zignorowały tę naukę - wiele z nich zareagowało wzmocnionymi programai CSR i zobowiązaniami finansowe, pokazując odpowiedzialność. Ci, którzy naprawdę to zauważyli i przejęli władzę, jak L'Oréal i Unilever, znaleźli się wśród zwycięzców pandemii, z powodzeniem radząc sobie z obecnym kryzysem finansowym wynikającym z GVC.
Co nas czeka w przyszłości?
Jak widać w tym roku, branża kosmetyczna zmienia obecnie bieg i jest motywowana oddolnie do rozpoczynania lub rozwijania ekologicznych strategii. Firmy dokonują wiarygodnych inwestycji, aby dostosować się do celów rządowych i organizacji pozarządowych w zakresie klimatu oraz angażować się w lepszy biznes.
Jak podsumował Alan Jope, CEO Unilevera: - Naprawdę wierzymy w to, że pozycjonując nasze marki na robieniu naprawdę dobrego, prowadząc nasz łańcuch dostaw w sposób zrównoważony, będąc odpowiedzialnym pracodawcą i stwarzając ludziom ogromne możliwości, w efekcie jako produkt uboczny będziemy sobie lepiej radzić finansowo.