StoryEditor
Producenci
10.07.2019 00:00

Co trzeci sprzedawany produkt w Europie to marka własna [Raport]

W 17 krajach europejskich, w tym w Polsce wolumenowy udział marek własnych w rynku FMCG wyniósł ok. 30 proc. Jednak w takich państwach jak Hiszpania, Szwajcaria, czy Wielka Brytania udziały produktów private label oscylowały wokół 50 proc. - wynika z danych firmy Nielsen opracowanych na potrzeby International Private Label Yearbook, publikacji przygotowanej przez targi PLMA 2019.

- Najnowsze statystyki Nielsena wyraźnie pokazują, że popularność wśród konsumentów marek własnych w Europie pozostaje ogromna. W 17 krajach zbadanych, co najmniej co trzeci sprzedawany produkt jest produktem własnej marki. Na czele są Hiszpania i Szwajcaria, gdzie co drugi sprzedawany produkt jest marką detaliczną – komentuje Brian Sharoff, prezes PLMA.

W największej europejskiej gospodarce, czyli Niemczech, udział w rynku marek własnych utrzymał się powyżej 44 proc. już trzeci rok z rzędu. W Wielkiej Brytanii, gdzie supermarkety inwestują w rozwój marek własnych, aby sprostać konkurencji ze strony dyskontów, których strategia asortymentowa zbudowana jest na markach prywatnych, udział w rynku wzrasta do około 47 proc. Udział marek własnych w Wielkiej Brytanii utrzymuje się powyżej 40 proc. od czasu, gdy w 1997 r. Nielsen zaczął gromadzić dla PLMA dane dotyczące produktów sieciowych.

Marki prywatne osiągnęły bardzo wysoki udział rynkowy w Belgii, gdzie po raz pierwszy wzrósł do prawie 44 proc. Ich udział wzrósł do najwyższych poziomów w czterech innych krajach, czyli Szwecji, Norwegii, Holandii i Turcji. Dwa lata z rzędu największy wzrost udziału w rynku odnotowano w Turcji, gdzie marki prywatne wzrosły o prawie 2 punkty, do prawie 29 proc. Wzrosty odnotowano także w Skandynawii. W Szwecji, Norwegii i Finlandii udział produktów sieciowych był powyżej 30 proc. Najmocniejszy wzrost odnotowano na rynku norweskim, o 1 punkt.

Udział marek własnych również wyniósł 30 proc. lub więcej w czterech krajach Europy Środkowej i Wschodniej - w Polsce (31 proc.), na Węgrzech (34 proc.) w Czechach (30 proc.) i na Słowacji (32 proc.). Udział private label w rynku austriackim pozostaje powyżej 40 proc.

Zdaniem ekspertów PLMA perspektywy rozwoju rynku marek własnych są pozytywne. Widoczne jest oraz mocniejsze zaangażowanie detalistów w pracy nad produktami private label, co przekłada się na rosnącą popularność marek własnych. Niemal wszystkie sieci supermarketów, hipermarketów, drogerii i sklepów dyskontowych oferują dziś niemal każdy produkt pod marką sprzedawcy. Etykiety prywatne obejmują pełne linie świeżej, konserwowanej, mrożonej i suchej żywności; przekąski, specjały etniczne, karmę dla zwierząt domowych, produkty z kategorii zdrowie i uroda, leki bez recepty, kosmetyki, produkty gospodarstwa domowego i chemię gospodarcza, DIY, produkty dla ogrodu, farby, sprzęt techniczny, np. przeznaczony do pielęgnacji przydomowych ogródków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
22.01.2025 13:50
Najnowszy sklep Rituals otwarty w Złotych Tarasach [DUŻO ZDJĘĆ]
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Gallery

Marka Rituals Cosmetics postawiła na rozwój w Polsce – tylko przez ostatni rok uruchomiła w naszym kraju blisko 20 sklepów. Najnowszy butik marki otwarto w środę w jednym z najpopularniejszych centrów handlowych Warszawy.

Rituals ma obecnie 62 sklepy na terenie całej Polski, między innymi w Trójmieście, BIałymstoku, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Katowicach, Rzeszowie, Poznaniu, Szczecinie Radomiu czy Toruniu. W samej Warszawie jest ich już jedenaście. 

Najnowsze otwarcie Rituals miało miejsce w środę 22 stycznia w centrum handlowym Złote Tarasy, cieszącym się dużą popularnością z uwagi na lokalizację w ścisłym centrum miasta i dworca Centralnego. 

Na otwarcie sklepu w Złotych Tarasach o godz. 9 oczekiwało kilkadziesiąt osób. Na pierwszych stu klientów, którzy zrobili zakupy za minimum 190 zł, przy kasie czekały upominki od marki. 

Również przez kilka najbliższych dni wszyscy klienci będą mogli skorzystać z rabatów i specjalnych promocji.

Jak zapowiedziała Dorota Prat-Carrabin, country director Eastern Europe Rituals Cosmetics, lokalizacja w warszawskich Złotych Tarasach jest strategicznym krokiem, który “pozwoli marce być bliżej klientów i stworzyć dla nich przestrzeń relaksu i inspiracji”.

Otwarcie Rituals w Złotych Tarasach (pierwsze w tym roku w Polsce) to dla marki kolejny krok w zapowiadanej ekspansji w naszym kraju. Przez cały 2024 sieć otworzyła w Polsce ok. 20 nowych butików, a na całym świecie takich otwarć było prawie 250.

Obecnie globalnie działa ponad 1,1 tys. sklepów Rituals w 33 krajach.

Wywodząca się z Holandii marka od początku stawia na przemyślany design oraz formuły produktów. “Jako marka, która chce dostarczać luksusowe produkty kosmetyczne z naciskiem na dobre samopoczucie, jesteśmy pionierami w łączeniu produktów do kąpieli, ciała i domu w jednym portfolio. Nasza oferta obejmuje produkty do pielęgnacji ciała pochodzenia naturalnego, zapachy do domu oraz odzież domową” – podkreśla Rituals. 

Czytaj też: Rituals Cosmetics realizuje założone cele środowiskowe. Jakie ma efekty?

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.01.2025 10:29
Reckitt inwestuje w rozwój lokalnych mocy produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych i Chinach
Reckitt Benckiser

Reckitt inwestuje setki milionów dolarów w rozwój lokalnej produkcji w Stanach Zjednoczonych i Chinach, aby uniezależnić się od importu i zabezpieczyć łańcuch dostaw przed możliwymi konfliktami handlowymi. Kluczowe projekty to budowa fabryki w Karolinie Północnej za 190 milionów dolarów oraz centrum badawczo-rozwojowego w Szanghaju za 300 milionów juanów (40,9 milionów dolarów).

Fabryka w Karolinie Północnej, której uruchomienie zaplanowano na 2027 rok, umożliwi produkcję tabletek i płynów marki Mucinex na rynku lokalnym. Dzięki temu import produktów Reckitt do Stanów Zjednoczonych zostanie zredukowany do 25 proc. sprzedaży lokalnej. W dobie rozważań o protekcjonistycznej polityce handlowej w USA, w tym potencjalnych taryfach sięgających 60 proc. na import z Chin, ta inwestycja pozwoli firmie na większą elastyczność produkcyjną i uniezależnienie się od pojedynczych źródeł dostaw.

W Chinach firma rozbudowuje fabrykę w Taicang, która od 2026 roku rozpocznie produkcję prezerwatyw, co dodatkowo wzmocni lokalne możliwości wytwórcze. Nowe centrum badawczo-rozwojowe w Szanghaju skoncentruje się na tworzeniu produktów dostosowanych do lokalnych potrzeb. Obecnie aż 80 proc. produktów Reckitt sprzedawanych w Chinach jest już wytwarzanych w tym kraju, co stawia firmę w korzystnej pozycji wobec niepewności na rynku międzynarodowym.

Strategiczne inwestycje Reckitt są odpowiedzią na wyzwania geopolityczne i odzwierciedlają długoterminową wizję firmy. Poprzez wzmocnienie lokalnej produkcji w kluczowych regionach świata, Reckitt nie tylko zabezpiecza swoją pozycję na rynkach, ale również minimalizuje ryzyko wynikające z napięć handlowych i zmian regulacji.

Czytaj także: Reckitt Benckiser konsoliduje swoją polską działalność w warszawskim biurowcu VIBE

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. styczeń 2025 02:09