StoryEditor
Producenci
17.08.2017 00:00

Cenni nabywcy 50+

Twórcy przekazów reklamowych nie wykorzystują potencjału osób dojrzałych i skupiają się przede wszystkim na młodych odbiorcach. Tymczasem konsumenci 50+ to bardzo cenna grupa nabywców, wydająca coraz więcej na własne potrzeby, inwestująca w swój wygląd i dobre samopoczucie. 

W niespełna 5 proc. reklam telewizyjnych występują osoby po 50. roku życia, stereotypowo zaliczane do grona seniorów. Starszych bohaterów pokazują w spotach przede wszystkim reklamodawcy z kategorii farmaceutyki, finanse i żywność. W blisko 30 proc. reklam z udziałem osób 50+ występują one w rolach babć i dziadków. W co piątej reklamie głównym kontekstem jest choroba. W efekcie ponad 60 proc. uczestników badania nie identyfikuje się z osobami w swoim wieku pokazywanymi w reklamach. Konsumentom nie odpowiadają sztuczne role i przerysowane konteksty, w jakich są obsadzani. Wynika to z analizy domu mediowego MEC, który zbadał zawartość 1,2 tys. reklam wyemitowanych na antenach polskich telewizji w kwietniu i maju 2017 r. i przeanalizował opinie 1,3 tys. osób w wieku 50+ korzystających z internetu.

Lekceważony potencjał

Tylko 33 proc. osób po 50. roku życia uważa, że marki często tworzą oferty z myślą o ludziach w tym wieku. Dla porównania, 60 proc. konsumentów w wieku 16-49 lat uważa, że producenci myślą o ich potrzebach. – W mediach na okrągło debatuje się dziś o milenialsach i zetach, specyfice ich podejścia do pracy, zakupów, konsumpcji, mediów. Tymczasem zepchnięte w marketingowy cień pokolenie 50+ rośnie w siłę i wydaje się, że przez część branż jego potencjał jest lekceważony – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes MEC.

Dojrzali konsumenci nie we wszystkich branżach czują się pomijani. Znajdują dla siebie produkty w takich kategoriach, jak leki (66 proc.), ubezpieczenia (51 proc.), kosmetyki (48 proc.), żywność (48 proc.). Natomiast nie widzą dla siebie atrakcyjnych propozycji wśród ofert z branży odzieżowej, motoryzacyjnej czy w kredytach i pożyczkach.

Niższy przyrost, dłuższe życie

Populacja Polaków się kurczy. Obecnie jest nas 38 mln, w 2035 będzie mniej o blisko 2 mln. Przyrost naturalny jest ujemny i to zjawisko będzie się pogłębiać.  Żyjemy za to dłużej, średnia wieku to 78 lat, w ciągu najbliższych 20 lat ma się wydłużyć do 82 lat. Szacuje się, że w 2025 czterech na dziesięciu Polaków będzie miało ponad 50 lat (według danych Głównego Urzędu Statystycznego osoby po 50. roku życia w 2015 r. stanowiły 37 proc. populacji). To oznacza, że tą grupą konsumentów wszyscy producenci muszą się poważnie zainteresować i zacząć przygotowywać oferty uwzględniające ich potrzeby. Wcześniej muszą pozbyć się stereotypowego myślenia o tej grupie nabywców.

Otwarty portfel

Dojrzali konsumenci wcale nie są biedni. Jak pokazują dane GUS, średnie przychody na jedną osobę w gospodarstwach domowych emerytów należą do najwyższych w Polsce. Osoby dojrzałe nie są zazwyczaj już obciążone kredytami, posiadają majątek choćby w postaci własnego mieszkania, domu lub ziemi, mają odchowane dzieci i więcej pieniędzy mogą wydawać na swoje potrzeby. Dla branży kosmetycznej to bardzo cenni nabywcy. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni chcą jak najdłużej wyglądać młodo. Inwestują w siebie, w produkty, zabiegi, usługi, które pozwolą im pozostać w jak najlepszej kondycji. – Kobiety dojrzałe mają zupełnie inną świadomość swojego ciała, potrzeb niż młode dziewczyny. Przede wszystkim chcą wyglądać na osoby zadbane. To jest potrzeba kompleksowej pielęgnacji twarzy, ciała, dłoni, włosów – mówią nam właścicielki drogerii.

Przywiązanie do marek

Z analiz seniorów jako konsumentów wynika, że są ostrożniejsi w podejmowaniu decyzji zakupowych, ale za to przywiązują się do dobrych marek. W przypadku branży kosmetycznej szczególnie mowa tu o kobietach. – Nie są tak łapczywe na nowości jak młode dziewczyny, wolniej dokonują wyborów, ale za to są bardziej zainteresowane markowymi produktami, nie liczy się już tak dla nich niska cena – potwierdza Maria Szmyt, menedżer z drogerii Aurora działającej w sieci DP Drogerie Polskie. Dodaje, że są to konsumentki, które są bardziej krytyczne wobec produktów, najpierw je testują i jeśli potwierdzą swoją jakość, pozostają im wierne. Jak w każdej grupie konsumentów również wśród dojrzałych kobiet są osoby, które dysponują mniejszym i większym budżetem, ale rośnie procent tych kupujących droższe i lepsze jakościowo produkty. – Znają składy kosmetyków, wiedzą, które składniki służą ich cerze, i nie chcą używać jednego kremu przez całe życie, jak ich mamy czy babcie – mówi Maria Szmyt.

Wymagający ale lojalni

Dojrzałe kobiety nie chcą też być postrzegane jak babcie, bo nie prowadzą takiego stylu życia. Dziś kobiety 50+ to osoby często aktywne zawodowo i jeszcze doszkalające się, mające swoje pasje, uprawiające sporty. Ich wizerunek i rola w społeczeństwie całkowicie się zmieniły w porównaniu do poprzednich pokoleń.  –  Chcą w swoim wieku wyglądać świetnie – podkreśla Krystyna Pilecka, właścicielka kilku drogerii w sieci Laboo. Podkreśla, że zazwyczaj są to osoby o ustabilizowanej sytuacji życiowej, z perspektywy handlu bardzo cenni, ale i wymagający nabywcy. – Trzeba dużej fachowości personelu, żeby te konsumentki związać z placówką, zyskać sobie ich lojalność – wyjaśnia. Starania przynoszą jednak rezultaty. Badania pokazują, że dojrzali konsumenci przyzwyczajają się do miejsc zakupów, w których znajdują dla siebie ofertę, gdzie są dobrze traktowani i ich potrzeby znajdują zrozumienie.   

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.02.2025 15:37
Wella opuszcza rynek południowokoreański – silna konkurencja decydującym czynnikiem
Wella Company to globalna firma kosmetyczna znana z produkcji kosmetyków do pielęgnacji włosów

Wella, znana marka specjalizująca się w produktach do pielęgnacji i stylizacji włosów, wycofała się z rynku południowokoreańskiego. Dystrybutor marki w Korei Południowej, firma Areteon, poinformował salony fryzjerskie, że nie będzie już w stanie dostarczać produktów Wella. Decyzja ta, według doniesień serwisu ChosunBiz, została podjęta jednostronnie przez globalną centralę marki.

Według raportu ChosunBiz, Wella od dłuższego czasu traciła udziały w południowokoreańskim rynku, nie mogąc sprostać silnej lokalnej konkurencji. Południowokoreański rynek kosmetyków do włosów jest jednym z najbardziej wymagających na świecie, a rodzime marki skutecznie dominują sprzedaż zarówno w segmencie profesjonalnym, jak i detalicznym. Dodatkowym czynnikiem była rosnąca popularność domowych zestawów do farbowania włosów, które odbierały udziały rynkowe produktom profesjonalnym.

Po wycofaniu marki Wella dystrybutor Areteon zdecydował się wprowadzić na jej miejsce japońską markę Fiole. Jest to kolejny przykład rosnącego wpływu J-beauty na południowokoreański rynek, który w ostatnich latach stał się areną intensywnej rywalizacji między lokalnymi, zachodnimi i japońskimi markami.

W ostatnim kwartale 2024 roku marka Wella kontynuowała swoje działania w branży fryzjerskiej, koncentrując się na edukacji i szkoleniach dla profesjonalistów. Program Wella Color Expert, trwający od lutego do czerwca 2024 roku, obejmował cztery miesiące intensywnych szkoleń online oraz sesje stacjonarne w Wella Studio w Los Angeles. Uczestnicy pogłębiali swoją wiedzę z zakresu koloryzacji, technik fryzjerskich oraz najnowszych trendów w branży.

Czytaj także: Annie Young-Scrivner rezygnuje z funkcji CEO Wella, Glenn K. Murphy przejmuje stery

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.02.2025 14:30
Eurofragance wyróżnia swoich pierwszych Mistrzów Perfumiarstwa

Firma Eurofragance ogłosiła mianowanie swoich pierwszych Mistrzów Perfumiarstwa. Tytuł ten otrzymali Belén Garcia, Isabel Gil Trujillo oraz Olaf Larsen. Wyróżnienie to stanowi dowód uznania dla ich ponad trzydziestoletniego doświadczenia i talentu, a także podkreśla pozycję Eurofragance jako jednego z liderów globalnego rynku perfumeryjnego. Decyzja ta jest również wyrazem zaangażowania firmy w rozwój wewnętrznych talentów oraz dążenia do innowacji w sztuce komponowania zapachów.

Tytuł Mistrza Perfumiarstwa to ukoronowanie wieloletniej pracy, łączącej kreatywność, wiedzę i wyjątkową wizję. Belén Garcia, związana z Eurofragance od ponad 30 lat, specjalizuje się w perfumach luksusowych i traktuje ich tworzenie jako emocjonalny proces. Isabel Gil Trujillo, która rozpoczęła karierę jako asystentka perfumiarza 24 lata temu, zdobyła bogate doświadczenie w dziedzinie zapachów do pielęgnacji ciała i wnętrz, w tym podczas czteroletniej pracy w oddziale firmy w Singapurze. Olaf Larsen od 12 lat mieszka w Dubaju i czerpie inspiracje z bogatej tradycji zapachowej Bliskiego Wschodu i Azji, koncentrując się na perfumach luksusowych z wyraźnymi nutami regionalnymi.

Rebeca Jardón, dyrektor ds. zasobów ludzkich Eurofragance, podkreśla, że wyróżnienie trójki mistrzów to wyraz uznania dla ich pasji i wkładu w rozwój firmy oraz branży perfumeryjnej. Dodaje, że jest to także dowód na zaangażowanie Eurofragance w rozwój swoich zespołów i promowanie równości szans, szczególnie w kontekście wspierania talentów kobiet w branży. Firma realizuje te cele poprzez własną Akademię Perfumeryjną, która wykorzystuje autorską metodologię szkoleniową, zapewniającą wysoki poziom edukacji i rozwój przyszłych mistrzów zapachów.

W listopadzie 2024 roku firma zaprezentowała na targach in-cosmetics Asia w Bangkoku doświadczenie multisensoryczne o nazwie Scentphony. Była to współpraca perfumiarzy Eurofragance z kompozytorem muzycznym, łącząca trendy zapachowe z muzyką w celu stymulacji zmysłów i inspiracji kreatywności. Wcześniej, w kwietniu 2024 roku, Eurofragance ogłosiła znaczący wzrost sprzedaży o ponad 20 proc. w 2023 roku, osiągając 146 milionów euro. Wzrost ten był widoczny we wszystkich kategoriach produktowych oraz regionach działalności firmy, ze szczególnym uwzględnieniem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej i Europy.

Czytaj także: Perfumy w Arabii Saudyjskiej: rynek wart miliardy nadal rośnie w siłę

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. luty 2025 17:46