Linia Barbie Fashionistas ma na celu zakwestionowanie postrzeganych ideałów piękna i zainspirowanie dzieci do znalezienia lalki „która do nich przemawia”. Najnowsze modele z linii Barbie Fashionistas obejmują lalki z bielactwem (to choroba skóry powodująca plamy w miejscach, gdzie skóra traci pigment).
W ubiegłym roku do gamy Fashionistas dołączyła lalka z protezą nogi oraz kolejna na wózku inwalidzkim.
Inne lalki z linii Fashionistas w 2019 roku również miały różnorodny wygląd, w tym np. włosy afro i bardziej realistyczne typy sylwetki (mniejszy biust, mniej zaznaczoną talię i bardziej masywne ramiona).
Mattel włącza coraz większą różnorodność do swojej oferty Barbie, proponując lalki o różnych odcieniach skóry, kolorach oczu, w rozmaitych fryzurach i ubraniach. W 2017 roku firma wprowadziła pierwszą Barbie, która nosi hidżab. Dwie najlepiej sprzedające się lalki Barbie Fashionista w Wielkiej Brytanii w zeszłym roku to były modele na wózkach inwalidzkich.
Od 2015 r. linia Barbie Fashionistas zgromadziła w swojej ofercie ponad 170 „różnorodnych lalek”. Wcześniej lalki Barbie krytykowane były za prezentowanie smukłego, blondwłosego i nierealnego ideału.