W badaniach przeprowadzonych przez Avon co piąta Polka w wieku 18-32 lat twierdzi, że ich partner miał kontrolę nad jej wyglądem. 54 proc. respondentek było świadkami tego, jak mężczyźni wpływali na make-up ich koleżanek czy mam. 12 proc. badanych przyznaje, że obawiało się o swoje bezpieczeństwo z powodu zachowania mężczyzn. Co szósta kobieta wykorzystywała kolorowe kosmetyki, by zamaskować ślady przemocy domowej.
Agresja i przemoc to nie tylko napaść fizyczna czy siniaki. Mogą nią być także pozornie niewinne komentarze: „Mówiłem Ci, nie lubię, kiedy się malujesz”, Czerwona szminka? Za kogo Ty się uważasz?”, „Dlaczego perfumujesz się do pracy? Na kim chcesz zrobić wrażenie?”. To skłoniło Avon do wdrożenia nowej kampanii edukacyjnej na temat toksycznych relacji w ramach 16 Dni Przeciwko Przemocy. Marka stworzyła globalne video i serię grafik przedstawiających „look według kontrolującego partnera”. Materiały, które pojawią się w katalogach oraz na kanałach społecznościowych marki, mają zwracać uwagę na to, że kontrola nad wizerunkiem to nie tylko przejaw męskiej dominacji czy manipulacji w związku, ale także rodzaj przemocy domowej.
Ponadto Avon uaktualnia pierwszą antyprzemocową aplikację w Polsce – Avon Alert, która została stworzona w 2019 roku we współpracy z Fundacją Feminoteka. Od 25 listopada br. będzie ona dostępna do pobrania na telefon w sklepach Google Play i App Store i poszerzona o dodatkowe wersje językowe (angielski, ukraiński), tak, by jeszcze więcej osób mogło z niej skorzystać.
Avon Alert to bezpieczna linia telefoniczna oraz czad umożliwiający skonsultowanie się z ekspertkami Fundacji Feminoteka. To informacje, jak reagować na niepokojące sytuacje i jak w dyskretny sposób mogą pomóc świadkowie przemocy. W aplikacji znajduje się także lista domów tymczasowych przygotowana przez Fundację, w których można szukać schronienia.
„To wszystko umożliwia lepsze zrozumienie problemu, z którym muszą się mierzyć osoby doświadczające agresji ze strony najbliższych. Avon Alert jest nie tylko źródłem wiedzy, ale również wsparcia, które pomaga podejść do trudnych sytuacji z większą pewnością siebie. Do tej pory skorzystało z niej już prawie 55 tys. użytkowników” – czytamy w komunikacie Avon skierowanym do mediów.