StoryEditor
Producenci
21.12.2017 00:00

Anna Oborska, PSPKiD: eksport szansą dla polskich firm

– Eksport jest ogromną szansą dla polskich firm, zarówno tych o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i tych, które dopiero zaczynają działalność  –  mówi dr Anna Oborska, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKiD).

Jaki będzie 2018 r. dla firm z branży kosmetycznej i chemicznej?

Obie branże – zarówno kosmetyczna, jak i detergentowa – rozwijają się w Polsce bardzo dynamicznie. Rozwój ten, to rezultat aktywności firm obecnych na rynku od lat, a także efekt powstających nowych nisz, w których miejsce dla siebie tworzą nowo powstałe firmy i produkty. Dla jednych i drugich ogromną szansą w roku 2018 jest eksport. Spodziewam się, że niezmiennie atrakcyjnymi okażą się rynki krajów Bliskiego Wschodu. Polskim przedsiębiorcom życzę, by kontakty biznesowe, które nawiązali w poprzednich latach, ugruntowały się w roku 2018 jako baza trwałej i dobrej współpracy.

Z jakimi głównymi problemami zmierzą się firmy z tego sektora?

Mówiąc o wyzwaniach i problemach, które mogą pojawić się dla branży na gruncie legislacji trzeba zauważyć, że europejskie prawo kosmetyczne jest bardzo  wymagającym systemem uregulowań. Jego zapisy doprecyzują przepisy krajowe – w Polsce dyskutowany jest obecnie projekt ustawy o produktach kosmetycznych. Określa on wysokie kary finansowe za uchybienia wynikające z nieprzestrzegania przepisów. Prace nad projektem ustawy rozpoczęły się na początku roku 2017 i przewidujemy, że potrwają jeszcze jakiś czas.

W ostatnim czasie obserwujemy także znaczną intensyfikację działań legislacyjnych i prawnych, skutkujących istotnymi zmianami dla sektora detergentowego. Toczące się w KE prace w zakresie oceny funkcjonowania rozporządzenia detergentowego (ex-post) prowadzą do przeglądu i przyszłych zmian Rozporządzenia nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów. Planowane zmiany mają służyć poprawie ochrony środowiska i zdrowia ludzkiego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.02.2025 14:27
Natura & Co rozważa sprzedaż międzynarodowych operacji Avonu
Natura & Co

Brazylijski gigant kosmetyczny Natura & Co ogłosił, że prowadzi wyłączne rozmowy z funduszem zarządzającym aktywami IG4 na temat potencjalnej sprzedaży operacji Avonu poza Ameryką Łacińską. Informacja ta, podana w czwartek, wywołała pozytywną reakcję rynku – akcje spółki wzrosły o około 3,5 proc., co uczyniło Naturę jednym z liderów wzrostu na indeksie Bovespa, który pozostawał w tym czasie na stabilnym poziomie.

Plany dotyczące restrukturyzacji Avonu firma ogłosiła na początku 2024 roku, rozważając różne opcje, w tym sprzedaż, nawiązanie partnerstwa lub wydzielenie działalności w osobną spółkę. Proces ten został jednak tymczasowo wstrzymany po tym, jak amerykańska jednostka Avonu, Avon Products (API), złożyła wniosek o ochronę przed upadłością na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. W grudniu 2024 roku Natura ponownie podjęła analizę strategicznych opcji dla swojego biznesu poza Ameryką Łacińską.

Obecne negocjacje z IG4 znajdują się na wczesnym etapie, a Natura & Co podkreśla, że wciąż rozważa inne alternatywy strategiczne. Analitycy JPMorgan uznali tę decyzję za istotny krok w kierunku uproszczenia struktury biznesowej spółki, co wpisuje się w jej strategię inwestycyjną. Według nich Natura powinna dążyć do sprzedaży międzynarodowego segmentu Avonu w krótkim terminie, zwłaszcza po zakończeniu procesu restrukturyzacyjnego API.

Potencjalna sprzedaż Avonu poza Ameryką Łacińską może mieć istotne konsekwencje finansowe dla Natura & Co. Z jednej strony firma mogłaby skoncentrować się na bardziej dochodowym rynku latynoamerykańskim, generując stabilny przepływ gotówki i zwiększając potencjał wypłaty dywidend. Z drugiej strony, decyzja o sprzedaży lub innym rodzaju restrukturyzacji może wpłynąć na globalną pozycję marki Avon, która od lat zmaga się z wyzwaniami w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.02.2025 12:41
Hermès odnotowuje silny wzrost pomimo niepewności gospodarczej
Hermès

14 stycznia 2025 roku Axel Dumas, dyrektor zarządzający Hermès, podsumował wyniki finansowe za 2024 rok, podkreślając odporność modelu biznesowego marki. W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej firma utrzymała stabilny wzrost, co świadczy o sile jej strategii oraz elastyczności zespołów.

Silne wyniki odnotowano na wszystkich rynkach, w tym w Azji, gdzie zrealizowano szereg modernizacji i rozbudowy sklepów. W Chinach ponowne otwarcie sklepu w centrum handlowym MixC w Shenyang w grudniu oraz wcześniejsze modernizacje w Shenzhen i Pekinie przełożyły się na wzrost sprzedaży o 8,9 proc. w czwartym kwartale. Największy wzrost w skali roku zanotowano w Japonii (+22,5 proc.), a kolejne miejsca zajęły Stany Zjednoczone (+15 proc.) oraz Europa (+19 proc. bez Francji). Sama Francja, tradycyjnie istotny rynek dla Hermès, odnotowała wzrost o 13 proc.

Pod koniec 2024 roku wszystkie działy firmy, z wyjątkiem zegarmistrzostwa, zanotowały solidny wzrost. Sukces ten był wynikiem strategii opierającej się na wartościach marki oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych. Hermès kontynuował także politykę zatrudnienia, przyjmując do pracy 2 300 nowych pracowników, co sprawiło, że globalna liczba zatrudnionych przekroczyła 25 000 osób.

Mimo globalnych wyzwań firma pozostaje optymistyczna i potwierdza ambitne cele dotyczące dalszego wzrostu przychodów. Na tle konkurencji Hermès wyróżnia się solidnymi wynikami – dla porównania LVMH zanotował wzrost przychodów o zaledwie 1 proc. (84,7 miliarda euro), a Kering odnotował spadek o 12 proc., do poziomu 17,1 miliarda euro. Takie wyniki potwierdzają dominującą pozycję Hermès na rynku luksusowym i skuteczność jego strategii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 08:29