Jaki będzie 2018 r. dla firm z branży kosmetycznej i chemicznej?
Obie branże – zarówno kosmetyczna, jak i detergentowa – rozwijają się w Polsce bardzo dynamicznie. Rozwój ten, to rezultat aktywności firm obecnych na rynku od lat, a także efekt powstających nowych nisz, w których miejsce dla siebie tworzą nowo powstałe firmy i produkty. Dla jednych i drugich ogromną szansą w roku 2018 jest eksport. Spodziewam się, że niezmiennie atrakcyjnymi okażą się rynki krajów Bliskiego Wschodu. Polskim przedsiębiorcom życzę, by kontakty biznesowe, które nawiązali w poprzednich latach, ugruntowały się w roku 2018 jako baza trwałej i dobrej współpracy.
Z jakimi głównymi problemami zmierzą się firmy z tego sektora?
Mówiąc o wyzwaniach i problemach, które mogą pojawić się dla branży na gruncie legislacji trzeba zauważyć, że europejskie prawo kosmetyczne jest bardzo wymagającym systemem uregulowań. Jego zapisy doprecyzują przepisy krajowe – w Polsce dyskutowany jest obecnie projekt ustawy o produktach kosmetycznych. Określa on wysokie kary finansowe za uchybienia wynikające z nieprzestrzegania przepisów. Prace nad projektem ustawy rozpoczęły się na początku roku 2017 i przewidujemy, że potrwają jeszcze jakiś czas.
W ostatnim czasie obserwujemy także znaczną intensyfikację działań legislacyjnych i prawnych, skutkujących istotnymi zmianami dla sektora detergentowego. Toczące się w KE prace w zakresie oceny funkcjonowania rozporządzenia detergentowego (ex-post) prowadzą do przeglądu i przyszłych zmian Rozporządzenia nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów. Planowane zmiany mają służyć poprawie ochrony środowiska i zdrowia ludzkiego.