StoryEditor
Producenci
23.05.2017 00:00

10. Kongres Rynku FMCG 2017 - zapis relacji na żywo

We wtorek 23 maja w warszawskim hotelu Hilton Double Tree odbyło się najważniejsze w Polsce wydarzenie skierowane do branży handlowej, spożywczej, drogeryjnej i aptecznej: 10. Kongres Rynku FMCG 2017. Poniżej publikujemy zapis całodniowej relacji na żywo, jaką przeprowadziliśmy z tego wydarzenia.

>> Kliknij, aby odświeżyć <<

17:50. To już koniec części merytorycznej 10. Kongresu Rynku FMCG 2017! Dziękujemy za śledzenie naszej relacji przez cały dzień, prowadzonej jednocześnie na portalach wiadomoscihandlowe.pl i wiadomoscikosmetyczne.pl.

Przed nami jeszcze uroczysta gala, w trakcie której będziemy świętować 15-lecie Wydawnictwa Gospodarczego oraz ogłosimy wyniki plebiscytów Market Roku 2017 i Drogeria Roku 2017. O tym, kto otrzyma nagrody, poinformujemy oczywiście za pośrednictwem naszych portali.

Relację prowadzili dla Was: Paweł Jachowski, Sebastian Szczepaniak, Łukasz Stępniak, Konrad Kaszuba, Katarzyna Bochner, Anna Zawadzka, Anna Terlecka, Maciej Pobocha i Łukasz Rawa.

17:39. Robert Noceń, sekretarz generalny Carrefour Polska: - Oczywiście my także mamy pracowników z Ukrainy. Ich adaptacja do pracy w Polsce jest wręcz natychmiastowa. Efektywność modeli handlowych wymaga optymalizacji kosztów personalnych, ale nie można popadać w skrajności - ciężko zastąpić w sklepie doświadczonego sprzedawcę mięsa i wędlin.

17:38. Tadeusz Frąckowiak, prezes Verex Holding oraz CBA SK: - Jeszcze kilka lat temu w promocji sprzedawało się nawet 50 proc. produktów. Dziś to około jednej trzeciej. Ale z obrotu, nie z asortymemntu, bo ludzie mają tendencję do kupowania większej liczby sztuk na promocji na zapas. W CBA na Słowacji staramy się bardziej robić promocje sprofilowane, tylko dla klientów posiadających karty lojalnościowe.

Krzysztof Tokarz, prezes Grupy Specjał: - Niestety koszty pracy w handlu są coraz większe, coraz większym problem stanowi pozyskanie ludzi do pracy. To nie jest lekka praca, pracownicy wolą wybierać miejsca pracy, gdzie mogą mieć wolne soboty i niedziele. Wiele sieci zaczyna szukać pracowników wśród Ukraińców, niektóre sieci szukają nawet wśród więźniów. Sieci handlowe będą szły w kierunku zmniejszania zatrudnienia, a większej informatyzacji.

17:33. Katarzyna Kazior, prezes Frisco.pl: - Dopasowanie sklepu do klienta dzięki zebranym informacjom jest możliwe. Czerpiemy z historycznych zamówień klienta i z tego, co przeglądał na naszej stronie. Wiemy jakie kategorie go interesują i czy bardziej gustuje w produktach premium, czy ekonomicznych; w jakim wieku jest jego dziecko (np. dzięki zamówieniom pieluszek), czy ma zwierzę, czy gotuje, czy woli gotowe dania. Możemy mu podpowiedzieć, co może go zainteresować podobnego lub czy czas, by mu przypomnieć, aby kupił tabletki do zmywania lub jogurty.

Katarzyna Orlińska, dyrektor ds. digitalizacji Carrefour Polska: - Stawiamy na digitalizację. Za 5-10 lat będziemy mówili o sklepach, w których nie będzie kolejek. Klienci są gotowi na mobile. Będą skanować produkty smartfonem, otrzymywać na niego rekomendacje, płacić za jego pomocą i bezkolizyjnie z produktem w ręce wychodzić ze sklepu.
 
Anna Opala, dyrektor handlowy Merlin Group: - Polska na tle Europy jest jeszcze w tyle. E-commerce prężnie będzie się jednak rozwijał, w latach 2016-2020 będzie rósł 15 proc. rok do roku. Wzrosty na Zachodzie będą jednak również dwucyfrowe. Wykorzystanie mobile u nas to 30 proc., w Europie i USA 60 proc., a w Chinach i Turcji 80 proc. Tu mamy więc sporo do zrobienia. Polski klient w internecie to tzw. smart shopper – sprawdza cenę przed dokonaniem zakupu (ponad 50 proc. klientów). Duża waga przywiązywana jest do formy i czasu dostawy. Lubianymi formami dostawy są paczkomaty czy kioski – takiego zjawiska nie obserwujemy w rozwiniętej Europie.

17:29. Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu: - Patriotyzm zakupowy w Polsce jest limitowany wysokością cen. Polskie firmy handlowe ze względu na mniejszą skalę nie są w stanie uzyskać od dostawców takich warunków, jak sieci dyskontowe, a tym samym zaproponować takich samych cen. Chciałbym zacytować jednego z kolegów z branży handlowej: "Dyskonty mogą taniej towary sprzedać, niż my możemy je kupić".

17:26. Grzegorz Cempla, Ocado: - W sprzedaży żywności online najtrudniejszy jest handel żywnością świeżą. Może się zdarzyć, że w jednej dostawie są towary wymagające zupełnie innego sposobu przechowywania i transportu. To duże wyzwanie, także ze względów kosztowych. My w Ocado jesteśmy przekonani, że ten problem można rozwiązać za pomocą automatyzacji i robotyzacji.

- Z drugiej strony, mamy już systemy, które może jeszcze nie składają zamówień autonomicznych, ale proponują one na podstawie analizy historycznej pewien koszyk zakupowy. Część klientów ten koszyk jakoś modyfikuje, inni po prostu zatwierdzają proponowany koszyk. W ten sposób "prostujemy" kolejny kawałek rury transportowej, która łączy producenta z klientem.

17:21. Jan Kolański, prezes Grupy Colian: - Na rynku mamy 400 000 produktów. Największy sklep może ich mieć u siebie 50 000. Konsument średnio w koszyku ma 12, a nam do życia potrzebne jest maksymalnie 400. Nie potrzebujemy tak wielu artykułów, ile mamy na rynku!

- Klienci poszukują produktów, których przygotowanie jest proste i bezproblemowe. Zmienia się też model rodziny, coraz większą grupę klientów stanowią single, o których trzeba też pomyśleć już na etapie produkcji opakowań. Nie sprawdził się model najniższej ceny w Polsce; sieci, która ją oferowała już nie ma. Teraz trzeba dawać dobrą jakość za rozsądną cenę - zapewnia prezes Coliana.

17:11. Ciekawa debata wywiązała się także w sali niebieskiej.

Katarzyna Orlińska, Carrefour Polska: - Digitalizacja będzie wspierać polski handel. E-commerce będzie sposobem na poszerzenie możliwości handlu tradycyjnego.

Katarzyna Wyszyńska, Super-Pharm Poland: - Sprzedaż online i offline stanowią 360 stopni naszej biznesowej panoramy. Musimy być tam, gdzie jest klient i dostarczać mu tego, czego potrzebuje.

Grzegorz Cempla, Ocado: - Jesteśmy "pure online", w takim modelu kontakt z konkretnym człowiekiem jest bardzo ograniczony, ale jest on niezbędny. Większość informacji pozyskujemy przez przetwarzanie danych, ale nawet w naszym przypadku zachodzi kontakt fizyczny, choćby w sytuacji odbioru przesyłki. Dlatego przywiązujemy dużą uwagę do pracy naszych kierowców.

Magdalena Dziewguć, Google Polska: - Google nie wie wszystkiego, tylko tyle, ile użytkownik zdecydował się przekazać. Tych danych Google nikomu nie sprzedaje, oferujemy tylko narzędzia do ich przetwarzania w czasie rzeczywistym i na tej podstawie budujemy konkretne serwisy. Z nich z kolei mogą korzystać inne firmy. To silnik, który może wykorzystać dosłownie każdy. To nie jest tak, że każdy może się o każdym dowiedzieć wszystkiego. Firmy handlowe mogą wymyślać własne sposoby korzystania z tych danych dla swoich celów sprzedażowych, korzystając z narzędzi analitycznych Google.

Grzegorz Cempla, Ocado: Operowanie Big Data służy nie tylko stronie sprzedażowej. Te dane są kluczowe także dla zaawansowanej logistyki. Big Data to optymalizacja procesów zamawiania i magazynowania produktów oraz konfekcjonowania i dostarczania zamówień. Wszystko to opiera się na danych historycznych. Ich analiza, z wykorzystaniem także technologii machine learning oraz IoT, umożliwia stałe optymalizowanie całego łańcucha dostaw.

17:05. Michał Seńczuk, dyrektor generalny Polomarketu: - Dla nas jako dla sieci supermarketów customer experience jest kluczowe. Rynek się zmienia, chcemy poznać te zmiany. Każdy chce wiedzieć, co siedzi w głowie konsumentów. Jesteśmy zdania, że można to zrobić przez żołądek, a dokładniej przez to, co jest kupowane i konsumowane. Mamy takie dane m.in. dzięki karcie lojalnościowej, która pozwala nam poznać gusta i zwyczaje zakupowe i lepiej dostosować do nich ofertę. Mamy już milion zarejestrowanych kart. 70 proc. naszych lokalizacji jest w sąsiedztwie Biedronek, więc dla nas to kluczowe dane.

Bogdan Łukasik, przewodniczący rady nadzorczej Modern-Expo Group: - Największe wrażenie robi obecnie chyba sklep AmazonGo. W Europie największe wrażenie zrobił na mnie sklep Carrefour w Mediolanie, spełniający szereg funkcji dodatkowych. Sklep, który o godz. 21 zamienia się w bar, gdzie serwowane są przekąski, puszczana jest muzyka, klienci mogą się bawić.

Łukasik wskazuje też na koncept Markthalle Krefeld stworzony przez Grupę Metro. - Real w Niemczech zrobił w jednym z hipermarketów halę targową, gdzie można zjeść od razu na miejscu posiłek przyrządzony przez kucharzy z zakupionych na miejscu produktów.

16:59. Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów: Możemy mówić o patriotycznym robieniu zakupów, np. w takich sieciach jak Piotr i Paweł.

- PGS wdraża projekt marki własnej. Założyliśmy, że produkty mają być wyprodukowane w Polsce przez firmy w 100 proc. z polskim kapitałem - mówi Sadecki.

16:53. Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowa Pernod Ricard nt. patriotyzmu konsmenckiego: - Każdy kraj ma swój alkohol i się nim szczyci. Polska ma wódkę. Marzy mi się, aby ambasadorami polskiej wódki nie byli jedynie zagraniczni turyści, ale także Polacy, którzy jadą za granicę.

Maciej Stoiński, dyrektor generalny Piotra i Pawła: - Klient nie jest do końca świadomy tego, czy produkt jest polski. Wielkie polskie marki są w rękach firm zagranicznych. To może być problemem w budowaniu patriotyzmu konsumenckiego.

16:50. Rozpoczynamy cykl debat podsumowujących część merytoryczną 10. Kongres Rynku FMCG 2017. W trzech różnych salach będziemy rozmawiać o: najbardziej perspektywicznych kanałach sprzedaży w sektorze FMCG, patriotyzmie zakupowym i innych trendach konsumenckich w Polsce, a także o wyzwaniach dla handlu i przemysłu w dobie rewolucji cyfrowej.

16:44. - Efektywne modele biznesowe powinny uwzględniać: wielokanałowość, zarządzanie łańcuchem dostaw, tworzenie oraz wykorzystywanie Big Data oraz personalizację i zarządzanie lojalnością klientów - podkreśla Bogdan Łukasik.

16:40. Magdalena Dziewguć, Google Polska: - Dane warte są tyle, ile informacja, którą w czasie rzeczywistym możecie z nich wyjąć. Warto wiedzieć, że dobry hokeista to taki, który jest tam, gdzie jest krążek, ale najlepszy to taki, który jest tam, gdzie krążek dopiero będzie.

- Nikt nie ma dostępu do tak pokaźnych, danych jak sklepy tradycyjne. To one najlepiej są w stanie przygotować idealną ofertę e-commerce. Warto zwrócić uwagę na mobile: 150 interakcji w ciągu dnia; 75 proc. konsumentów zaczyna swój zakup na komórce, sprawdza, gdzie coś jest dostępne i w jakiej cenie; 95 proc. używa komórki w sklepie, poprzez aplikacje sprawdza promocje itp.; 30 proc. kończy zakup na komórce, poprzez płatności on-line - wylicza Magdalena Dziewguć.

16:36. Bogdan Łukasik: - Na rynek wchodzi pokolenie, które swoje decyzje zakupowe podejmuje na podstawie informacji pozyskanych z internetu. Dlatego efektywne modele biznesowe powinny brać pod uwagę wielokanałowość sprzedaży, wraz z analizą zachowań konsumenckich. Kolejnym sposobem na pozyskanie klienta jest sprzedaż doznań, a nie towarów - to tzw. retailtainment.

16:34. W sali białej Bogdan Łukasik, przewodniczący rady nadzorczej Modern-Expo Group mówi o efektywnych modelach biznesowych w poszczególnych formatach sklepów. - Firma posiada trzy zakłady produkcyjne, a czwarty buduje właśnie w Lublinie. Modern Expo exportuje produkty do ponad 60 krajów na świecie i zatrudnia ponad 2500 pracowników - mówi przedstawiciel firmy.

16:30. - Shell wprowadza rozwija na stacjach w Polsce koncept beer cave. Klient może wejść do lodówki i wybrać sobie piwo, trochę inne niż w zwykłym sklepie. Beer cave to koncept zapożyczony z USA.

- Na stacjach Shell działa ok. 40 sklepów Billa. Bazując na naszych doświadczeniach z rynku czeskiego jesteśmy przygotowani na wdrożenie podobnego konceptu w Polsce. Na razie nie ma jednak takich planów - mówi Krysiak.

16:28. Tomasz Krysiak, Category Menager Shell Polska: - Nadal podstawową misją zakupową stacji jest zakup paliwa. Ważne są 2 trendy: ludzie będą się przemieszczali częściej i więcej. Na świecie przybędzie 1,5 mld samochodów.

- Stacja powinna odpowiadać na potrzeby klienta, a nie samochodu, tak jak to było kiedyś. Dwa lata temu rozpoczęliśmy dostosowywanie naszych sklepów na stacjach Shell do potrzeb konsumentów. Każda stacja jest analizowana indywidualnie.

16:20. Jacek Owczarek, Eurocash: - Jednym z największych wyzwań stojących przed polskim handlem jest kwestia sukcesji. Firmy rodzinne znikają wraz ze wzrostem wieku założycieli. Firmy mające powyżej 30 lat są w rękach rodziny założycieli tylko w 6 proc. Dlaczego to takie ważne? Bo małe i średnie przedsiębiorstwa wytwarzają około 50 proc. PKB. Z badań wynika, że kwestia sukcesji jest kluczowa dla połowy przedsiębiorców w Polsce. Turystyka i gastronomia to branża, w której najłatwiej o sukcesje, handel jest w połowie tego zestawienia. W wielu przypadkach przedsiębiorcy nie chcą oddać sterów w ręce młodych, co w pewnym momencie może być problemem dla firmy. Dlatego za profesorem Andrzejem Blikle mogę im poradzić: trzeba kiedyś oddać władzę i pojechać na wakacje.

16:14. W sali niebieskiej Michał Wełna, Media & Strategy Director w firmie Uszka w Barszczu, mówi o reklamie w internecie. - Reklamy w mediach społecznościowych nie mogą być zwykłymi banerami, jak w przypadku stron internetowych. Nie mogą być nachalne, czasem nawet użytkownicy nie uświadamiają sobie, że mają do czynienia z reklamą. Marketing w mediach społecznościowych polega na umiejętnym wykreowaniu świadomości marki oraz konkretnych produktów, zachęty do zakupu oraz na budowania lojalności konsumenckiej.

16:13. - Uważam, że największą innowacją, jaką mieliśmy w handlu, jest unowocześnienie się tego kanału, to jak on się zmienił na przełomie ostatniego piętnastolecia - mówi Jacek Owczarek z Grupy Eurocash. - Wiele międzynarodowych firm próbowało podbić rynek, m.in. Albert, Billa, Hit, Real, ale im się nie udało. My w Eurocashu nie uważamy, że polski konsument będzie jak francuski czy niemiecki, ale że on będzie po prostu polskim konsumentem. Stąd źródło naszego sukcesu, że nie próbowaliśmy wprowadzać standardów z zagranicy w Polsce na siłę, tylko dostosowaliśmy się do wymagań konsumentów.

16:05. Kilka najnowszych zdjęć.

16:03. Swoje wystąpienie nt. sukcesji w handlu zaczyna Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash. Tytuł jego prezentacji to "Budowanie sukcesu sieci franczyzowych w oparciu o biznes rodzinny".

15:52. - Młode pokolenie nie ma czasu na to, żeby koncentrować się na przygotowywaniu jedzenia, dlatego przekąski są tym trendem, który bardzo mocno odczuwamy. To nie jest coś co wymyśliliśmy sobie, gdy grupa ludzi siedziała za biurkiem. To wychodzi na badaniach konsumentów, że oni właśnie w ten sposób chcą żyć - kontynuuje Chmurak.

Jak wykorzystać ten trend? - Przede wszystkim poprzez mięsne przekąski. Tych produktów na rynku praktycznie nie ma, kategoria jest budowana od zera - przekonuje przedstawiciel Tarczyńskiego.

15:50. Dr inż. Justyna Szymani, dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w Jeronimo Martins Polska: - Sieci handlowe będą coraz mocniej wspierać sprzedaż produktów pod marką własną za pomocą programów lojalnościowych. Coraz częściej dystrybutorzy wprowadzają na półki produkty private label, które wcześniej wybrali i przetestowali konsumenci. Doskonałym przykładem takich działań jest projekt Testujemy prowadzony przez Biedronkę, w ramach którego konsumenci mogą wskazać najlepsze ich zdaniem produkty, które później trafią do sklepów

15:49. - Tarczyński to już nie są zakłady mięsne, to jest producent przekąsek, który będzie robił tylko wyłącznie produkty innowacyjne - takie których nie ma na rynku, takie które budują zupełnie nowe kategorie i okazje do spożycia - opowiada Radosław Chmurak, wiceprezes firmy Tarczyński.

15:42. Tymczasem w sali niebieskiej nawiązują się pierwsze kontakty biznesowe. Przedstawiciele firm Ocado, bdsklep.pl i frisco.pl - prelegenci panelu technologicznego - umówili się na kuluarową wymianę poglądów i doświadczeń.

15:37. - Potrzebujemy więcej czasu do budowania relacji z klientami. Interesujące jest, jak konsumenci postrzegają ewolucję Makro i to, co robimy dla nich, aby mogli zamawiać towary przez internet. Jesteśmy w trakcie rozwijania platformy dla HoReCa opartej o rozwiązania Amazon, jedne z najnowocześniejszych na świecie. Niedługo otworzymy nową platformę w Warszawie, dedykowaną temu sektorowi - mówi Eric Poirier.

- Kiedyś mówiło się o Makro "Cash & Carry". Powiedziałbym, że teraz lepsze byłoby określenie "Makro: Wszystko". Oferujemy kredyty, mamy swój sklep internetowy... - wylicza szef firmy na Polskę.

15:29. Szef Makro C&C w Polsce opowiada o zmianie kultury organizacji, jaka dokonała się w ciągu ostatnich dwóch lat. Hurtownik z jednej strony stawia na rozwój oferty dla HoReCa, a z drugiej - stara się "wprowadzić małych detalistów w świat innowacji".

15:20. Wracamy po przerwie. Przed nami "business ring", w ramach którego wystąpi Eric Poirier, prezes Makro Cash&Carry w Polsce. Równolegle w pozostałych salach swoje prezentacje wygłaszać będą: Katarzyna Kazior, dyrektor generalna Frisco.pl ("E-commerce. Rynek e-grocery w oczekiwaniu na przełom") oraz Marcin Augustyniak i Przemysław Huk z instytutu badawczego Mands ("A gdyby z rynku zniknęła Twoja ulubiona marka?").

14:31. Renata Juszkiewicz mówi o zawieszeniu prac nad podatkiem o handlu. Jej zdaniem ustawa o przewadze kontraktowej utrudni relacje handlu z dostawcami i dystrybutorami i będzie miała negatywne skutki dla handlu. - Ustawa miała pierwotnie uregulować kwestie dostaw od rolników do przetwórców i producentów, a rykoszetem trafiła w sieci handlowe. Problematyczne są także zbyt wysokie kary, przewidziane w ustawie - ocenia szefowa POHiD.

- Innym kłopotem dla sieci handlowych jest planowane wprowadzenie zakazu handlu w niedziele. Dlaczego pół miliona ludzi, którzy podpisali projekt ustawy, ma wpływać na losy ponad 36 mln pozostałych klientów? - pyta Juszkiewicz.

14:25. W sali białej o zmianach legislacyjnych wpływających na strategie sieci handlowych i firm z branży FMCG opowiada teraz Renata Juszkiewicz, prezes zarządzająca Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

14:22. Naszymi gośćmi na Kongresie są m.in. słynni lekkoatleci Paweł Fajdek i Adam Kszczot. Sportowcy zaczynają właśnie swoją przygodę z biznesem.

14:15. Kilka zdjęć z trwających aktualnie wystąpień.

14:09. Bożena Nawara-Borek, Carrefour Polska: - Marketplace to miejsce, gdzie operator jest zobowiązany do stworzenia przyjaznego systemu sprzedaży internetowej innym podmiotom. Najpopularniejszym przykładem takiego serwisu w Polsce jest Allegro. Dlaczego konsumenci tam kupują? Przede wszystkim z powodu szerokiego wyboru produktów z bardzo wielu różnych branż. Często też ceny są atrakcyjniejsze. Najwięcej Marketplace'ów w Europie jest w Niemczech, około czterokrotnie więcej niż w Polsce. Trzy najpopularniejsze takie platformy na Starym Kontynencie to: amazon.de, amazon.co.uk oraz ebay.de.

Co ciekawe, na 17. miejscu na tej liście znajduje się sieć Tesco.

Michał Malanowski, dyrektor Działu Informatyki Carrefour Polska mówi o fenomenie tzw. ekonomii współpracy, której najpopularniejszym przykładem jest Wikipedia. Źródłem jej sukcesu jest fakt, że kiedyś dzielenie się było ryzykowne i wymagało czasu. Dziś, co dobrze widać na przykładzie wypożyczalni rowerów Veturilo, jest inaczej. - Sytuacja zmieniła się dzięki technologiom mobilnym, systemom oceniania oraz zabezpieczeniom. W ciągu najbliższego roku korzystanie z usług ekonomii współpracy może wzrosnąć w Polsce nawet o ponad połowę. Wśród potencjalnych branż, gdzie takie usługi mają racje bytu, jest m.in. pozwolenie, by ktoś zrobił za nas zakupy. Carrefour chce, by klienci robiący akurat zakupy w sklepie, mogli przy okazji zrobić zakupy np. sąsiadowi - tłumaczy Malanowski.

14:04. Vitalij Vladykin, Research Manager w Euromonitor International opowiada w sali czerwonej o megatrendach, które zmienią handel i rynek FMCG w Polsce i całej Europie Centralnej.

13:58. Ciekawe dane od Mastercard:

13:53. Na scenie w sali białej pojawili się reprezentanci Carrefour Polska: Bożena Nawara-Borek, dyrektor Działu Handlowego Marketplace oraz Michał Malanowski, dyrektor Działu Informatyki w Carrefour. Opowiadają oni o przykładach innowacyjności branży FMCG na tle tendencji rynkowych.

13:52. Prowadzenie relacji na żywo z trzech miejsc naraz okazała się nie lada wyzwaniem. Na szczęście nasi przyjaciele z Mastercard i sieci Carrefour pomagają nam na Twitterze. ;)

13:49. Robert Niczyporuk: - Mamy kilka etapów akwizycji. Ten wstępny, brzegowy, to porozumienie sprzedającego i kupującego co do warunków, ceny, czasu realizacji. To jest proces bardzo dynamiczny. W przypadku fuzji zagranicznych trzeba pamiętać o spełnieniu wszystkich wymaganych w danym kraju procedur. Po wstępnym porozumieniu następuje badanie prawne, podatkowe, często biznesowe spółki; sprawdzane jest, co akwizycja przyniesie finansowo. Potem jest strukturyzacja, czyli przygotowanie do kupna/sprzedaży, mogące się wiązać z rozdzieleniem podmiotu na mniejsze części. Ostatnie etapy to akwizycja i integracja zakupionego podmiotu.

- Ważne jest wcześniejsze zapewnienie finansowania transakcji, a w przypadku transakcji międzynarodowych, wsparcie doświadczonego zespołu doradczego - zaznacza partner w kancelarii DZP.

13:44. W sali niebieskiej Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. Rozwoju Rynku w Mastercard Europe i Marcin Olech, dyrektor marketingu, usług i technologii cyfrowych Carrefour Polska opowiadają o tym, jak innowacje zmieniają zakupy. Pasjonująca prezentacja!

13:35. Teraz w sali białej występuje Robert Niczyporuk, partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, który mówi o fuzjach i przejęciach jako szansie na rozwój firm z sektora FMCG w Europie.

13:25. W sali czerwonej Maciej Stoiński, dyrektor generalny sieci Piotr i Paweł opowiada o trendach w sektorze FMCG.

- Pierwszy ważny trend: konsument szuka zdrowych, funkcjonalnych produktów. Kolejny trend to żywność, która wspomaga trening. W Piotrze i Pawle aż ośmiokrotnie w ostatnich latach wzrosła sprzedaż zdrowej żywności, W odpowiedzi na ten trend stworzyliśmy markę Piotr i Paweł Plus.

- Kolejny trend to smart shopping. Sklepy internetowe przeżywają boom, 61 proc. Polaków posiada smartfony, 76 proc. ludzi robi zakupy w internecie. Warszawa to największy rynek sprzedaży online, to jakbyśmy mieli 3 duże supermarkety dodatkowo - mówi Stoiński.

13:19. CBA to 4. największy detalista na Węgrzech i siódmy na Słowacji. W tym drugim kraju CBA jest operatorem także dyskontów. Jak podkreśla prelegent, słowackim władzom bardzo zależy, by sprzedawało się dużo produktów rodzimych, w każdym sklepie musi być ich lista. Ale na Słowacji produkuje się tylko 40 proc. asortymentu dostępnego w sklepach, więc to trudna sprawa.

Przeciętna pensja na Słowacji to 935 euro, co nie pozwala na sprzedaż dużej ilości produktów premium. Dlatego dla CBA ważne są produkty marek własnych, których w ofercie jest ponad 600 w kanale detalicznym i 150 dla kanału HoReCa. Produkty te odpowiadają nawet za jedną piątą sprzedaży sklepów. Ich opakowania przeszły ostatnio rebranding, by wyglądały bardziej atrakcyjnie i nie odbiegały wyglądem od produktów markowych.

13:18. - W 1992 roku sieć CBA miała 17 sklepów na Węgrzech. W 2005 roku powstał olbrzymi magazyn centralny dla sieci na cały kraj - i to był początek ekspansji franczyzy, również do krajów sąsiednich. W 2008 roku CBA miało już na Węgrzech 800 sklepów. W międzyczasie powstały sklepy CBA Prima o delikatesowym sznycie. Dziś CBA działa jeszcze m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji - mówi Frąckowiak.

13:11. W sali białej prezentację wygłasza właśnie Tadeusz Frąckowiak, prezes zarządu sieci CBA i konsul honorowy RP na Słowacji. Opowiada on o doświadczeniach sieci CBA z rynku węgierskiego i słowackiego.

13:03. W sali białej rozpoczął się blok tematyczny "Strategie w biznesie FMCG". W sali czerwonej rozmawiamy o konsumencie i strategiach sprzedażowych, a w sali niebieskiej - o tzw. connected retail, czyli nowych technologiach w handlu.

13:00. Wracamy po przerwie. Od tego momentu Kongres trwa już nie w jednej, a aż w trzech salach. Postaramy się relacjonować na bieżąco to, co dzieje się w każdej z nich.

12:10. Przed nami pierwsza przerwa, która potrwa do godz. 13. W jej trakcie m.in. business mixer oraz obrady Jury plebiscytów Market Roku 2017 i Drogeria Roku 2017.

11:58. Marek Sypek: Konsument nie jest idiotą. Konsument to twoja żona - zawsze dobrze wybierze.

- W ub.r. musieliśmy dostosować swoje ceny do mainstreamu w alkoholach. Nie jesteśmy najtańsi na rynku, to nie jest nasza strategia, wolimy stawiać na rozwój relacji biznesowych z detalem i dystrybucją. Rozwinęliśmy salesforce marketing, bo przy marżach grubości kartki papieru, trzeba bardzo dokładnie wszystko liczyć - opowiada dyrektor zarządzający Stock Polska.

11:53. Tomasz Kaczyński: - Akwizycji jest w ostatnich czasach na rynku mniej. Dlaczego? Ze względu na trudności prawne. Przedsiębiorcy nie obawiają się akwizycji z powodów biznesowych, ale z powodów prawnych, bo nie wiedzą, jak się zmieni prawo w najbliższym czasie. Dlatego część firm decyduje się wyjść z Polski.

11:50. Radosław Chmurak: - Czasy pracodawcy się skończyły. Oczekiwania pracowników, szczególnie specjalistów, będą coraz wyższe i trzeba się z tym pogodzić. To też kwestia pokoleniowa - moje pokolenie jest przyzwyczajone do zmiennych warunków na rynku pracy, my nie mieliśmy przekonania, że nam się coś należy. Ale pokolenie Y ma już zupełnie inne podejście do życia. Dla nas, starszych menadżerów, to przykład, że jednak można żyć inaczej, nie poświęcać wszystkiego pracy.

11:42. Marek Sypek, dyrektor zarządzający Stock Polska: - Możemy się cieszyć, że bezrobocie spada. Zmiany demograficzne nie powinny być dla nikogo zaskoczeniem, należy do nich dostosować zmiany fiskalne, by aktywizować ludzi do tworzenia PKB. A program 500+ zachęca niestety do czegoś odwrotnego. W krajach zachodnich rynek pracy jest o wiele lepiej dostosowany do ludzi starszych, tam osoby 60+ wciąż aktywne zawodowo nie są niczym dziwnym.

11:35. - Koszty osobowe są istotnym elementem naszego biznesu - mówi Dariusz Kalinowski z Emperii. - My w kategoriach makro musimy jednak patrzeć na to, że zatrudniamy ludzi, by oni coś tworzyli, np. zwiększali sprzedaż. Biznesy bazujące w większym stopniu na technologiach mają większe możliwości optymalizacji kosztów. W handlu widzimy, że staż ekspedientów wpływa na ich doświadczenie i skuteczność. Dlatego inwestowanie w zadowolenie pracownika przekłada się na sprzedaż. Nie dzieje się to jednak od razu. Sytuacja na rynku będzie coraz trudniejsza, kluczowi do przetrwania będą więc odpowiedni pracownicy.

11:32. Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash: - My jako dystrybutorzy żywności nie mamy wyboru, musimy dostosować się do nowych przepisów prawnych i spróbować wykorzystać je tak, by zdobyć przewagę konkurencyjną. Niestety w prawie są pewne luki, problemy z definicjami, przez które wciąż pozostaje wiele wątpliwości i niejasności.

11:27. Radosław Chmurak, wiceprezes firmy Tarczyński: Kolejne zmiany prawne wpływają na handel, ale pamiętajmy, że na końcu tego łańcucha jest zawsze klient, a np. zakaz handlu w niedziele nie przełoży się na niższą konsumpcję. Polskie społeczeństwo jest elastyczne, szybko dostosuje się do nowych realiów.

Dariusz Kalinowski, prezes Emperia Holding: Zmiany w prawie niosą zawsze pewne ryzyko. W zeszłym roku trwała debata o podatku od handlu. Nie było wiadomo, jak to wszystko się potoczy, a sieci stały przed wyborem, co robić dalej, inwestować czy nie? Wiele z nich zwolniło ekspansję, co skutkowało stratą dla nich, bo podatek nie wszedł w życie.

11:19. Grzegorz Łaptaś, dyrektor w Dziale Usług Doradczych, PwC Polska: Strategia to jest wybór i czasem przypomina błądzenie po ciemku. Co najmniej 70 proc. zakupów w sklepach convenience to zakupy nieplanowane, więc dla tych sklepów zakaz handlu w niedziele byłby dużym ciosem. W hipermarketach z kolei robimy w 80 proc. zakupy planowane, więc ci klienci przełożą zakupy na dni wcześniejsze. Hipermarkety będą jednak miały problem z fizycznym obsłużeniem klientów w sobotę, bo np. może zabraknąć miejsc na parkingach.

11:15. Tomasz Kaczyński, partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka: - Zmiany prawa są tak częste i tak daleko idące, że trudno się w tym wszystkim zorientować. Od marca 2016 roku do marca 2017 roku powstało 1800 aktów prawnych. Aby przeczytać je wszystkie, potrzeba 44 dni. My się oczywiście cieszymy, że ta ofensywa przysparza pracy nam, prawnikom, ale to nie jest dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Ich zdaniem prawo powinno być stabilne i jasne.

- Biznes przez ostatnich 20 lat był budowany w przeświadczeniu, że mamy stabilny rynek, ale ostatnie przepisy destabilizują rynek, zmuszając przedsiębiorców do zmiany strategii działania. Bardzo krótki jest też okres vacatio legis. Gdy budujemy sieć przez 20 lat, a mamy 30 dni na przestawienie swojej działalności, to jesteśmy pod ścianą. Tak nie powinno się dziać - zauważa Kaczyński.

11:10. Rozpoczynamy debatę "Strategie rozwoju w sektorze FMCG". Na ten temat rozmawiać będą: Radosław Chmurak, wiceprezes, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Tarczyński, Tomasz Kaczyński, partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, Dariusz Kalinowski, prezes Emperia Holding, Grzegorz Łaptaś, dyrektor w Dziale Usług Doradczych PwC Polska, Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash i Marek Sypek, dyrektor zarządzający Stock Polska.

11:01. Maciej Kroenke: - Jak wynika z badań PwC, wiele produktów jest pokazywanych w gazetce bez potrzeby, bo one nie wpływają na zwiększenie sprzedaży. Inna sprawa, że gdy sieci znajdą produkt, który dobrze się sprzedaje i przyciąga klientów, to taki produkt jest w promocji co tydzień. W ten sposób wyrabiamy w klientach złe nawyki. Oczywiście jest kilka produktów, które muszą zawsze być w promocji, ale to nie powinna to być połowa produktów.

10:54. - Klient nie jest w stanie odpowiedzieć, co to znaczy, że promocje są atrakcyjne. Czy to znaczy, że jest ich dużo, że są głębokie, że są atrakcyjne in-outy? 30 proc. sprzedaży handlu nowoczesnego generuje sprzedaż produktów w promocyjnych cenach, jednak około 60 proc. działań promocyjnych nie przynosi zakładanych efektów - zauważa ekspert z PwC.

10:50. Prezentację pt. "Rentowność w czasach wojny cenowo-promocyjnej i podwyższonego ryzyka biznesowego" wygłosi za moment Maciej Kroenke, dyrektor w PwC.

10:46. - Młode pokolenie milenialsów nie pyta, w jakim formacie detaliści wolą działać. Młodzi oczekują i wymagają dodatkowych usług, zaangażowania ich smartfonów - zauważa Boris Planer.

10:45. Które formaty sklepów będą sobie radziły najlepiej w nadchodzących latach w regionie Europy Środkowo-Wschodniej? Wszystko wyjaśnia poniższy slajd:

10:40. - Rosną wydatki konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej, ale wciąż większość pieniędzy w tych krajach wydawana jest na jedzenie. Na dogonienie standardu życia krajów zachodnich potrzeba co najmniej trzech pokoleń. Globalizacja spowalnia, nie dzieje się tak szybko jak kiedyś. Od 2007 roku globalizacja była w stagnacji. Detaliści potrzebują otwartych granic, by zagwarantować łatwy przepływ towarów, ale nie jesteśmy w stanie tego zapewnić, przy obecnej sytuacji geopolitycznej - mówi przedstawiciel Planet Retail.

10:33. Boris Planer: Wybrałem cztery tematy, które uważam za ważne dla Polaków: jak zmieniło się postrzeganie Europy Wschodniej przez przedsiębiorców, jakie szanse daje globalizacja, jakie formaty odniosą sukces i jaki będzie konsument przyszłości?

To co wydarzyło się po upadku komunizmu w Europie, nie odpowiadało oczekiwaniom wielu mieszkańców Europy Wschodniej. Zachodni detaliści nie przejęli np. całego rynku spożywczego w tych krajach. Wpłynęło na to wiele czynników, jak choćby zmiany demograficzne, spadek popularności hipermarketów, mający związek z kurczącym się metrażem mieszkań, który premiuje częstsze, ale mniejsze zakupy w lokalnych sklepach. Większości konsumentów wystarczy kilka tysięcy SKU wyboru, nie muszą mieć 20 000 indeksów.

10:29. Za chwilę wystąpienie Borisa Planera. Global Chief Economist w Planet Retail opowie o tym, jaką rolę odgrywa Polska w strategiach międzynarodowych sieci handlowych.

10:20. Prezes Carrefour Polska: - Nie możemy rozwijać biznesu bez pewnych partnerów, dostawców. Polska jest jednym z najciekawszych rynków w Europie, to miks różnych cech rynków z Anglii, Francji i Niemiec, dlatego musimy stawiać na innowacje. Klienci oczekują innowacji, większej liczby międzynarodowych produktów, wyższej jakości, a sprostanie tym oczekiwaniem nie jest łatwe. Polska to jeden z najbardziej konkurencyjnych rynków w Polsce dla detalisty.

10:11. - Nigdzie nie zamierzam się wyprowadzać, bo jestem u siebie. Tak jak powiedział wicepremier Kołodko, rzeczywiste oddziaływanie polityki na gospodarkę nie jest tak duże, jak nam się wydaje. Europa Środkowa to doskonałe miejsce do robienia biznesu, Polska to świetne miejsce do rozwijania interesów - mówi Krzysztof Pawiński.

10:05. Boris Planer, Planet Retail: Z perspektywy zagranicznych przedsiębiorców najważniejsze jest bezpieczeństwo robienia biznesu w danym kraju. Takim zabezpieczeniem byłoby wprowadzenie euro jako waluty w Polsce. Jeśli jesteś dużym operatorem handlowym i chcesz debiutować w nowym kraju, musisz wiedzieć, czego się spodziewać i mieć pewność stabilności, m.in. legislacyjnej i logistycznej.

10:03. Marek Niechciał, UOKiK: - W ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów największa kara to 10 proc. od obrotów i taka kara została wykorzystana tylko raz, w przemyśle cementowym. Standardowy poziom kar to około 1 proc., rzadko 3 proc. Prezes Carrefoura mówił o zaufaniu. Gdyby ono było w handlu większe, to ustawa o przewadze kontraktowej nie byłaby potrzebna, zwłaszcza, że przymierzaliśmy się blisko 10 lat do jej wprowadzenia. Gdyby wcześniej nie było żadnych skarg, to ta ustawa by nie powstała. Faktycznie w ustawie jest powiedziane dość ogólnie, co to jest przewaga kontraktowa, ale specjalnie zrobiliśmy to w ten sposób, bo wyobraźnia pracowników i prawników wielu firm jest tak duża, że nim ustawa weszłaby w życie, oni znaleźliby już wiele sposobów na jej obejście.

9:57. Guillaume de Colonges, Carrefour: - Biznes bazuje na zaufaniu, na długoterminowych relacjach. My jesteśmy w Polsce od ponad 20 lat, zdążyliśmy już nawiązać trwałe relacje z dostawcami, nie tylko największymi, ale również tymi mniejszymi. Dzięki kontraktom z nami, mniejsi dostawcy mogą być konkurencyjni. Co zmieni ustawa o przewadze kontraktowej? Zbyt duża kontrola dla handlowców nie jest dobra, trzeba bazować na zaufaniu. Widzę dziś w handlu wiele takich dobrych relacji, które powstały bez ingerencji prawa.

9:55. Krzysztof Pawiński, Maspex: - Kary dla przedsiębiorców zapisane w nowej ustawie są zbyt restrykcyjne. Nawet za działania nieumyślne, jest mnóstwo sankcji i potrafią one być dotkliwe. Co roku jesteśmy zasypywani nowym prawem, w 2015 roku mieliśmy 1700 nowych aktów prawnych na ponad 20 000 stron A4, w ub.r było już ich ponad 32 000. Kto jest w stanie poznać to prawo? Sami obniżamy jego rangę, bo produkujemy zbyt wiele aktów prawnych. W tym samym czasie Czesi wyprodukowali trochę ponad 300.

9:50. Przed nami "Business ring". O zmianach na rynku pracy, ustawie o przewadze kontraktowej i green retailingu rozmawiać będą Guillaume de Colonges, prezes Carrefour Polska, Marek Niechciał, prezes UOKiK, Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu Wadowice oraz Boris Planer, Global Chief Economist w Planet Retail.

9:46. - Do sądu idą najczęściej ci, którzy - mówiąc kolokwialnie - "rozwodzą się" i chcą odzyskać część pieniędzy. Wystarczy, by tylko 1 proc. z 200 tys. rolników zgłosił zastrzeżenia do kontraktów, a będziemy mieli 2000 dodatkowych spraw. UOKiK cały czas przygotowuje się do funkcjonowania w tych nowych realiach. Chciałbym, żebyśmy nie mieli za dużo takich spraw; oczywiście czekamy na wnioski, ale najlepiej jakby ich nie było, bo to by oznaczało, że półroczne vacatio legis spełniło swoją funkcję - mówi prezes UOKiK.

9:42. - Jak ustawa o przewadze kontraktowej zadziała i nikt się do mnie nie zgłosi, gdy wejdzie w życie, to będzie to oznaczało, że państwo już odpowiednio pozmienialiście kontrakty - mówi Marek Niechciał. Jak dodaje, jesteśmy jednym z ostatnich państw w UE, które wprowadza taką ustawę. W ub.r. podobne prawo funkcjonowało w 20 krajach UE. - Ta ustawa ma służyć ochronie słabszych uczestników rynku w relacjach z tymi silniejszymi, np. wielkimi sieciami handlowymi.

9:35. Na scenę wchodzi prezes UOKiK Marek Niechciał, który opowie o tzw. ustawie o przewadze kontraktowej, która już za kilka tygodni wchodzi w życie.

9:29. - Mówi się, że Komisja Europejska chce, by do 2025 roku wszystkie kraje w Unii Europejskiej wprowadziły euro. Polska ma obowiązek wprowadzić tę walutę. Spełniamy obecnie kryteria wprowadzenia tej waluty. Gdyby władza chciała, moglibyśmy teraz zacząć ten proces i wprowadzić euro w 2020 roku - mówi Grzegorz Kołodko. Jak dodaje, nie mając euro, Polska będzie ulegała marginalizacji w Europie.

9:25. - Dezinformacja powoduje, że ludzie nie zawsze się zachowują racjonalnie, co widać choćby po setkach tysięcy osób, które dały się namówić do wzięcia kredytu w obcej walucie. W obecnej sytuacji politycznej przedsiębiorcy nie są pewni przyszłości. Na szczęście nasza gospodarka jest instytucjonalnie dobrze zabezpieczona. Biurokracja nie lubi zmian, więc niezależnie od opcji politycznej, gospodarkę ciężko zepsuć. Ale to również działa w drugą stronę, bo gospodarkę ciężko naprawić i poprawić jej wyniki - podkreśla Grzegorz Kołodko.

9:20. Śledzić przebieg naszego Kongresu możecie również na Twitterze. Zapraszamy do tweetowania z hashtagiem #KongresRynkuFMCG.

9:13. - W tym roku tempo wzrostu PKB może przekroczyć nawet 4 proc. To przyspieszenie trwa, co jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorców. Obraz polskiej gospodarki jest niezły, tylko w naszym kraju toczy się wojna polityczna, która pochłania nam sporo energii, jaką można by spożytkować o wiele lepiej, ku korzyści wszystkich obywateli - mówi profesor Kołodko.

9:10. Pierwszą prelekcję wygłasza prof. Grzegorz Kołodko. Były wicepremier opowiada o uwarunkowaniach i perspektywach rozwoju polskiej gospodarki.

9:00. Oficjalnie rozpoczynamy Kongres! Ze sceny witają gości Iwona Szwan i Grzegorz Szafraniec z zarządu wydawnictwa, a także redaktorzy Łukasz Stępniak i Jarosław Gugała.

8:42. Wielu gości przybyło do nas z zagranicy.

8:24. Mała ciekawostka: dziś świętujemy podwójnie. To nie tylko jubileuszowy, 10. Kongres Rynku FMCG, ale zarazem 15-lecie istnienia Wydawnictwa Gospodarczego.

8:00. Wszystko jest już dopięte na ostatni guzik. Rozpoczynamy za godzinę. Niektórzy goście pojawili się z samego rana i wykorzystują ten moment spokoju do prowadzenia rozmów biznesowych.

Relacja na żywo rozpocznie się punktualnie o godz. 8.00. Miło nam poinformować, że w tym roku prowadzona będzie nie tylko na wiadomoscihandlowe.pl, ale również na nowym portalu wiadomoscikosmetyczne.pl, którego premiera ma miejsce właśnie dziś. Bądźcie z nami!

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
19.12.2024 14:38
Kolejny odcinek sagi The Body Shop: Serruya Private Equity przejmuje oddział kanadyjski
The Body Shop

Kanadyjski oddział marki kosmetycznej The Body Shop zmienia właściciela. Serruya Private Equity, jeden z czterech oferentów, zgodził się na przejęcie firmy, mimo że zadłużenie marki wynosi między 11,5 a 12,5 miliona dolarów kanadyjskich. Szczegóły finansowe transakcji nie zostały ujawnione.

Jak wynika z raportu BNN Bloomberg, Serruya Private Equity nie tylko wygrało przetarg na zakup The Body Shop Canada, ale również podpisało umowę franczyzową z obecnym właścicielem – firmą Aurea. Przejęcie to następuje w trudnym momencie dla kanadyjskiego oddziału marki, który zmaga się z długami wobec wierzycieli szacowanymi na 11,5–12,5 miliona dolarów kanadyjskich.

Choć żadna ze stron – ani Serruya Private Equity, ani The Body Shop Canada – nie odpowiedziała na pytania dziennikarzy Bloomberga, trudno nie zauważyć, że firma zmaga się z poważnymi wyzwaniami. W minionym roku marka miała problemy finansowe i organizacyjne, co mogło wpłynąć na decyzję o sprzedaży. Przejęcie przez Serruya może być szansą na nowy start, jednak przed nowym właścicielem stoi wyzwanie, by poprawić kondycję finansową firmy i odzyskać zaufanie rynku.

Zmiana właściciela w obliczu trudnej sytuacji finansowej to ryzyko, ale również możliwość odbudowy marki na rynku kanadyjskim. Czy Serruya Private Equity zdoła odwrócić złą passę The Body Shop Canada? Przyszłość pokaże, czy ta decyzja przyniesie oczekiwane rezultaty.

Czytaj także: The Body Shop wraca na rynek holenderski po ogłoszeniu upadłości

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
19.12.2024 07:30
Puig przedłuża współpracę z Charlotte Tilbury - sprzedaż kosmetyków tej marki wzrosła trzykrotnie
Charlotte Tilbury jest uznawana za legendę branży beauty

Puig, hiszpańska firma rodzinna działająca w fashion i beauty, zdecydowała o przedłużeniu strategicznej współpracy z Charlotte Tilbury do końca 2030 roku. Tilbury, jedna z najbardziej znanych i charyzmatycznych makijażystek na świecie, jest prezesem oraz twarzą własnej marki kosmetyków.

Zgodnie z warunkami odnowionej umowy Charlotte Tilbury ma zachować mniejszościowy udział w firmie, którą Puig stopniowo będzie przejmować na pełną własność do końca 2030 roku. Charlotte Tilbury, która wciąż pełni funkcję prezesa i dyrektor kreatywnej własnej marki, ma nadal  odgrywać aktywną rolę w napędzaniu sukcesu marki.

Charlotte ma wyjątkową, pionierską wizję, różniącą się od innych marek stworzonych przez makijażystów. Na nowo zdefiniowała przyszłość makijażu i pielęgnacji skóry, gdy zaczęliśmy współpracować w 2020 roku – skomentował Marc Puig, prezes i dyrektor generalny Puig. – Od tamtego czasu osiągnęliśmy tak wiele i z wielką przyjemnością rozszerzamy teraz nasze partnerstwo. Charlotte Tilbury to wyjątkowa marka, nie mogę się doczekać kontynuacji naszej współpracy i dalszego rozwoju – dodał Puig.

Od 2020 roku, kiedy Puig po raz pierwszy nabył większościowy udział w firmie Charlotte Tilbury, ta marka kosmetyczna zwiększyła swój przychód netto ponad trzykrotnie. Duże znaczenie dla promocji i popularności marki odgrywa niezwykle charyzmatyczna osobowość Tilbury.

W 2020 roku nawiązaliśmy partnerstwo, które odegrało kluczową rolę w kształtowaniu naszego sukcesu. Jestem w pełni przekonana o wartości i potencjale, które Charlotte Tilbury Limited może jeszcze stworzyć w nadchodzących latach – dodała Charlotte Tilbury. Jak dodała, kontynuowanie współpracy pomiędzy jej zespołem a Puig wydaje się naturalnym następstwem.

Napędza nas ta sama innowacyjność, wizja i ambicje, które zdefiniowały tę kultową markę na przestrzeni lat. To rozszerzone partnerstwo jest znaczącym krokiem naprzód, umożliwiającym nam dalszy rozwój i umocnienie pozycji marki jako lidera w świecie piękna – stwierdziła Tilbury.

W Polsce kosmetyki marki Charlotte Tilbury są dostępne w perfumeriach sieci Sephora.

image
Charlotte jest autorką słynnego "glow look" - czyli makijażu, który dodaje skórze zdrowego blasku
fot. Charlotte Tilbury, IG

Charlotte Tilbury jest uznawana za legendę branży beauty. Zdobyła ogromne doświadczenie, pracując z takimi gwiazdami jak Kim Kardashian, Jennifer Aniston czy Kate Moss. Na bazie swojego długoletniego doświadczenia Tilbury stworzyła własną markę kosmetyczną, oferującą szeroką gamę produktów do makijażu i pielęgnacji skóry. Kosmetyki Tilbury są znane z wysokiej jakości, pięknych opakowań i skuteczności. Charlotte jest autorką słynnego "glow look" - czyli makijażu, który dodaje skórze zdrowego blasku.

Firma Puig jest znana z produkcji szerokiej gamy perfum, zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Oprócz perfum, firma oferuje również różnorodne kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała. Puig współpracuje z wieloma projektantami mody i posiada własne linie odzieżowe oraz akcesoriów. Firma posiada licencje na produkcję perfum dla wielu znanych marek, takich jak Paco Rabanne, Carolina Herrera czy Dolce&Gabbana.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 15:25