StoryEditor
Zdrowie
15.10.2019 00:00

Jak chronić skórę przed smogiem?

W starciu skóry ze smogiem, niestety skóra jest na przegranej pozycji. Smog destrukcyjnie wpływa na jej kondycję i wygląd. Jak szkodzi skórze oraz jak skutecznie ją chronić, aby życie w mieście nie pozostawiło na niej niepożądanych śladów - wyjaśnia dr Izabela Zawisza, biofizyk prowadząca badania nad mechanizmem alergii, pomysłodawczyni kosmetyków aktywnych Nuev. 

Smog stał się nieodłącznym elementem dużych polskich miast. W samej stolicy w 2018 roku było aż 128 dni , w ciągu których normy powietrza zostały przekroczone. Złe powietrze nie ominęło nawet popularnych niegdyś polskich uzdrowisk. 

- W Polsce mamy bardzo poważny problem z zanieczyszczeniem powietrza. Raport WHO wskazuje, że 16 z 20 najbardziej zanieczyszczonych miast UE znajduje się w Polsce. Są badania, które pokazują, że Polska dogania nawet Hongkong pod względem zawartości w powietrzu palladu, który pochodzi ze spalin samochodów – mówi dr Izabela Zawisza. 

Czym właściwie jest smog?

To mikroskopijne związki metali ciężkich, utleniaczy i zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu. Wśród tych wszystkich elementów największym wrogiem dla skóry są pyły PM 2,5, bo mają mniej niż 2,5 tysięcznej milimetra 
i są 50 razy mniejsze niż pory skóry. Z łatwością pokonują barierę lipidową skóry i wnikają w jej najgłębsze warstwy. W smogu znajdują się również pochodzące ze spalania węglowodory wielopierścieniowe, które są rakotwórcze, groźny benzen albo benzopiren, pyły zawieszone oraz metale ciężkie takie jakie nikiel i pallad, które są znanymi alergenami. 

Co smog robi naszej skórze?

- Skóra jest jednym z największych organów człowieka, ma średnio powierzchnię 1,5-2 m2 i pełni funkcje ochronne. Metale ciężkie, a szczególnie jony niklu i palladu osiadając na skórze mogą wiązać się z białkami skóry i prowadzić do ich degradacji. Nie tylko niszczą cenną powłokę ochronną, ale w postaci związanej   immunogennych kompleksów, penetrują do wnętrza organizmu, akumulując się, a z czasem powodując późną odpowiedź alergiczną typu IV – wyjaśnia dr Izabela Zawisza.

Pierwsze objawy, że nasza skóra już nie radzi sobie z tak dużą dawką trujących substancji w powietrzu to utrata kolorytu, zatkane pory, suchość i podrażnienia, nasilenie zmian trądzikowych. Smog uszkadza barierę lipidową skóry, zmniejsza poziom witaminy E, niszczy kolagen i elastynę. Negatywny wpływ zanieczyszczonego powietrza możemy zaobserwować po dłuższym czasie w lustrze w postaci zbyt szybko starzejącej się skóry, przebarwień czy nawet alergii kontaktowej. 

- Oczywiście sam smog nie doprowadzi do alergii, ale długotrwała ekspozycja na metale już tak. Pamiętajmy, że nikiel jest szeroko rozpowszechnionym w przemyśle metalem ciężkim. Ma świetne właściwości użytkowe, jest odporny na korozje, wytrzymały i tani, co powoduje, że jest chętnie wykorzystywany w produkcji. Znajduje się w różnych przedmiotach codziennego użytku, np. w obudowie telefonów, laptopów, sztućcach, oprawkach okularów, monetach, biżuterii – tłumaczy dr Izabela Zawisza. 

Szacuje się, że 17 proc. kobiet i 3 proc. mężczyzn populacji świata cierpi na alergię niklową, co oznacza, że co 7. osoba na świecie ma alergię na nikiel. W samej Japonii uczulonych jest ok. 30-40 proc. społeczeństwa. A to jeszcze nie koniec: badania pokazują ciągły wzrost liczby osób nadwrażliwych na ten metal, bo alergia niklowa może zostać nabyta w każdym momencie życia. 

Tarcza ochronna ratunkiem dla skóry

Ochrona skóry przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi i zanieczyszczeniami przede wszystkim polega na doborze odpowiedniego kremu ochronnego. Wybierając kosmetyk powinniśmy zwrócić uwagę na jego skład. Warto sprawdzić krem pod kątem obecności antyoksydantów i substancji będących barierą dla mikroskopijnych cząsteczek smogu. Antyoksydanty neutralizują szkodliwe na co dzień działanie wolnych rodników. Są przez to ratunkiem dla skóry, w której pod wpływem szkodliwych pyłów wytwarzają się mikro stany zapalne. Antyoksydantem jest np. witamina E, która działa antyzmarszczkowo i odmładzająco. 

Jednak samo łagodzenie działania zanieczyszczeń jest niewystarczające. Należy traktować skórę preparatami, które tworzą nieprzepuszczalną barierę dla zawartych w zanieczyszczonym powietrzu metali. Jednym z nich jest opracowany w Polskiej Akademii Nauk biopolimer Chitathione.

 - Biopolimer Chitathione otula skórę niewyczuwalnym filmem, który wyłapuje cząsteczki metali i nie pozwala im się przedostać w jej głębsze warstwy. Tworzy na jej powierzchni coś w postaci ochronnego metal screenu – wyjaśnia dr Izabela Zawisza, która opracowała i opatentowała tę molekułę.

4 kroki prawidłowej pielęgnacji antysmogowej

W pielęgnacji i ochronie skóry najważniejsza jest profilaktyka. Warto wprowadzić poniższe pielęgnacyjne rytuały każdego dnia.
1.    Poranne odświeżenie skóry. W zależności od rodzaju cery, możemy potraktować ją łagodnymi środkami myjącymi, tonikiem lub wodą.
2.    Aplikacja kremu ochronnego na dzień. Przed wyjściem z domu obowiązkowo nakładamy krem, który nawilży i skutecznie ochroni naszą skórę przed zanieczyszczeniami, pielęgnuje i chroni przed smogiem.
3.    Dokładny demakijaż. W nocy nasza skóra regeneruje się, a gdy pozostawimy na niej szkodliwe substancje mogą one wyrządzić jej jeszcze więcej krzywdy niż w ciągu  dnia. Zawsze oczyszczaj skórę przed pójściem spać. Nagromadzone zanieczyszczenia sprawnie usuniesz za pomocą wacika nasączonego płynem micelarnym lub zmyjesz żelem do mycia twarzy.
4.    Pielęgnacja skóry na noc. Zmywając twarz, wraz z zanieczyszczeniami usuwamy ze skóry również naturalną warstwę lipidową. Warto przywrócić ją stosując odpowiedni do rodzaju cery krem na noc.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
06.06.2024 09:26
Marki kosmetyczne oswajają temat menopauzy
fot. Shutterstock
Coraz więcej marek kosmetycznych podejmuje temat menopauzy. Edukują kobiety i mężczyzn. Oswajają temat przedstawiając fakty. Przełamują stereotypowe myślenie o tym, że menopauza to koniec właściwego życia i bycia pełnowartościową kobietą.

Menopauza to moment, w którym przez 12 miesięcy nie występuje regularne krwawienie miesiączkowe. To co przed i po – to okres menopauzalny. Najgorsze jest to przed, bo jest najwięcej wahań i niepewności, nie wiemy, co dzieje się z naszym ciałem – mówi ginekolog Agnieszka Golewczyńska, w rozmowie która otwiera akcję edukacyjną kosmetycznej firmy Bandi Cosmetics na temat menopauzy.

Menopauza nazywana jest okresem przekwitania, odwrotnym do dojrzewania, w którym dziewczynka staje się kobietą. Nie lubimy tego określenia, bo w dziś kobiety wchodzące w czas menopauzy nie czują się „przekwitające”. Są w pełni sił, czynne zawodowo, aktywne społecznie. Tym bardziej, że czynniki zewnętrzne (stres, chemia w żywności,  zanieczyszczone środowisko, choroby cywilizacyjne) powodują, że ten moment następuje coraz wcześniej. Średni wiek wystąpienia menopauzy w Polsce to 52 roku lata, ale są kobiety 40-letnie i młodsze, które mają ten proces za sobą.

Wiążące się z menopauzą zmiany w organizmie wynikające ze spadku kluczowego hormonu – estrogenu – są bardzo uciążliwe. Te najbardziej znane, to uderzenia gorąca, wahania nastrojów, szybkie przybieranie na wadze. Jednak jest ich znacznie więcej – od przesuszenia i wiotczenia całej skóry, osłabienia włosów i paznokci, przez spadek libido, nietrzymanie moczu, wzdęcia aż po bezsenność, zaniki pamięci i spadek formy intelektualnej (mgła mózgowa) a nawet głęboką depresję.

Starzenie się społeczeństwa i fakt, że siłą rzeczy coraz więcej kobiet aktywnych zawodowo jest w grupie tzw. dojrzałych i będących w okresie menopauzy powoduje, że mówi się o jej przebiegu coraz więcej. Powstają nawet nowe zawody – edukatorki menopauzy doradzają, jak przebrnąć przez ten okres jak najbardziej świadomie i bezboleśnie.

Temat menopauzy podejmują także marki kosmetyczne, dla których kobiety pozostają nadal najliczniejszą grupą klientek, a ich potrzeby zmieniają się w zależności od okresu życia, w którym się znajdują. To okazja, by zaproponować im kosmetyki ze składnikami wzmacniającymi, regenerującymi, nawilżającymi skórę, stymulującymi ją do aktywności. Coraz większy jest też wybór suplementów proponowanych przez firmy farmaceutyczne i ukierunkowanych na złagodzenie skutków menopauzy.

Marki w swoich przekazach starają się przełamywać także stereotyp myślenia, że klimakterium to wyrok i koniec bycia pełnowartościową kobietą. Od lat temat menopauzy podejmuje marka Vichy pokazując, że to kolejny i naturalny okres w życiu kobiety. Menopauza bez pauzy? "Ja się dopiero rozkręcam” – ostatnio to hasło wypowiedziała nowa ambasadorka marki, Magda Mołek.

O menopauzie rozmawiajmy otwarcie – to głośna kampania marki AA, w której wystąpiły kobiety od lat zatrudnione w firmie Oceanic, do której należy marka. Małgorzata Adamska, główna księgowa; Joanna Skonieczna, kierowniczka biura zarządu i Magda Burgiel, senior menedżerka ds. komunikacji i PR znajdujące się w okresie okołomenopauzalnym udowodniły, że można przez ten czas przechodzić z pogodą ducha. Pokazywały, że to naturalny stan, a każda kobieta przechodzi go inaczej.

Temat menopauzy oswaja także wspomniana na początku marka Bandi Cosmetics. Oprócz edukacyjnych rozmów z ekspertami uruchomiła na swoim kanale na YT cykl Świat według Bandi, w którym żartobliwie odnosi się do tematu menopauzy ale i andropauzy (męskie klimakterium).

Nawiązanie do znanego amerykańskiego sitcomu Świat według Bundych nie jest raczej przypadkowe. Tu, tak jak w pierwowzorze, również w krzywym zwierciadle satyry pokazywane są objawy przekwitania i ich wpływ na relacje małżeńskie. Bo, jak mówią pomysłodawczynie akcji - czasem trzeba coś obśmiać, żeby to oswoić.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zdrowie
05.06.2024 16:04
Prawie 40 proc. Polek nigdy nie robiło USG piersi. Boją się diagnozy
Samobadanie piersi fot. Schutterstock
Rak piersi dotyka kobiet w każdym wieku. Tymczasem tylko 18 proc. kobiet w wieku 18-35 lat wykonuje USG piersi raz w roku, a 36 proc. nigdy tego badania nie zrobiło – wynika z raportu „Kobiece sprawy”.

„Kobiece sprawy” – to raport zrealizowany w styczniu br. przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z całej Polski.

Raport pokazał, że świadomość wśród Polek na temat znaczenia badań przesiewowych w profilaktyce nowotworów jest niska.

Aż 36 proc. kobiet z grupy respondentek nigdy nie robiło USG piersi. 18 proc. chodzi na badanie raz w roku.

Dlaczego? Paraliżuje je strach. 15 proc. Polek, które nigdy nie robiły USG piersi lub wykonuje je rzadziej niż raz w roku deklaruje, że przed częstszymi badaniami kontrolnymi powstrzymuje je lęk uzyskaniem nieprawidłowych wyników. Kobiety odwlekają wizytę u lekarza nawet wtedy, gdy już odczuwają duży dyskomfort wynikający z choroby. W rezultacie, u co dziesiątej kobiety wykrywa się ją w stadium zaawansowanym.

Według szacunków Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (International Agency for Research on Cancer) rak piersi jest najczęstszym typem nowotworu występującym w Europie. Następnie rak prostaty i jelita grubego. Rak płuc, jelita grubego i piersi są też najczęstszą przyczyną zgonów z powodu nowotworów.  

Według WHO liczba zdiagnozowanych nowotworów na całym świecie do 2024 r. wzrośnie o 55 procent, z około 19,9 mln przypadków raka w 2022 r. do 30,9 mln przypadków w 2045 r. Wraz ze wzrostem zachorowalności na nowotwory wzrośnie także śmiertelność z powodu nowotworów, z 9,7 mln osób w 2022 r. do 16,6 mln na całym świecie w 2045 r. Agencja podała, że ​​do czynników przyczyniających się do tego wzrostu zalicza się starzenie się społeczeństwa, tytoń, alkohol i otyłość, a także zanieczyszczenie powietrza. Dostęp do leczenia nie jest także na takim poziomie, jak powinien być, a uprzywilejowani są mieszkańcy krajów wysokorozwiniętych i ludzie bogaci, którzy sami są w stanie zapłacić za najnowsze terapie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. lipiec 2024 10:29