StoryEditor
Zdrowie
22.12.2008 00:00

Dieta uzdrawiająca skórę

To co jemy ma ogromny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na wygląd, stan skóry i koloryt cery.
 
Skóra jest największym ludzkim narządem, jej powierzchnia całkowita wynosi 1,5-2 mkw. Ochrania organizm przed promieniowaniem ultrafioletowym, szkodliwymi czynnikami chemicznymi, wpływami środowiska zewnętrznego oraz wydala niektóre toksyny, które eliminowane są przez nerki. Poprzez kwaśny odczyn potu skóra hamuje rozwój bakterii i grzybów na powierzchni ciała. Dodatkowo reguluje gospodarkę wodną i mineralną organizmu przez branie udziału w wymianie tlenu i dwutlenku węgla.
Jako siedlisko niektórych zmysłów, skóra jest jednym z głównych kanałów łączących ciało ze światem zewnętrznym. Dzięki niej odczuwamy ciepło, zimno, suchość, wilgotność, a także dotyk, ucisk czy ból. Jej wygląd odzwierciedla nasz aktualny stan zdrowia oraz prawidłowość diety. Dieta może poprawić stan naszej skóry, pozbyć się przebarwień, wyprysków, młodzieńczego trądziku czy intensywnego pocenia się.
Podstawowe znaczenie w odżywieniu skóry mają witaminy z grupy B oraz witaminy A, C, E, a także kwasy tłuszczowe m.in. kwasy omega-3. Dodatkowo wpływ na wygląd skóry mają składniki mineralne takie jak selen, żelazo, jod, kwas foliowy i kobalt.
W diecie pozbawionej witaminy A, starzenie się skóry zachodzi szybciej, ze względu na nadmierną ilość wolnych rodników. Witamina A zmniejsza łojotok odpowiedzialny za powstawanie trądziku oraz wspomaga regenerację komórek skóry i błon śluzowych. Bogate w witaminę A morele, suszone śliwki, dynia, marchew, szpinak i sałata pomogą odzyskać zdrowy i młody wygląd skóry.
Dzięki diecie bogatej w witaminę E zmarszczki na twarzy pojawiają się znacznie później, ponieważ witamina E odpowiada za działania antyoksydacyjne. Witamina E zawarta w olejach: słonecznikowym, sojowym, rzepakowym, z kiełków pszenicy oraz migdałach i orzechach laskowych, zmniejszy także opuchlizny widoczne na twarzy.
Witamina C podobnie jak witamina A i E jest dobrym przeciwutleniaczem, dzięki właściwościom przeciwutleniającym opóźnia oznaki starzenia się. Zawarta jest w natce pietruszki, brukselkach, kalarepie, brokułach, kapuście, kalafiorze, szpinaku, cykorii, owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, truskawkach, kiwi, grejpfrutach, cytrynach, pomarańczach oraz malinach.
Wśród witamin grupy B, niedobór biotyny (Wit. B8) jest przyczyną zmian skórnych oraz utraty włosów, wiąże się to z zaburzeniami w metabolizmie kwasów tłuszczowych. Produkty zbożowe: otręby, płatki owsiane doskonale wpływają na wygląd skóry. Orzechy włoskie i ziemne, soja, kalafior, soczewica, drożdże i melasa sprawiają, że włosy przestają być matowe. Produkty zawierające witaminę B5 (fasola, szpinak, wątróbka, jajka) łagodzą podrażnienia i sprawiają, że napięcie skóry wzrasta. Dodatkowo przyspieszają gojenie się popękanego naskórka i pobudzają regenerację komórek skóry.
Zmiany skórne często powodowane są przez niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zmiany te mogą objawiać się poprzez przesuszoną skórę – efekt ten wynika ze zwiększonej utraty wody. Kwas gamma-linolenowy z oleju wiesiołka ochrania naturalne substancje tłuszczowe w skórze, przez co doskonale pielęgnuje ją i zapobiega wysuszeniu naskórka.
Aby mieć piękną skórę powinniśmy przede wszystkim unikać:
•    potraw tłustych, głównie smażonych w głębokim tłuszczu oraz potraw typu fast-food. Procesy zachodzące podczas smażenia powodują wytwarzanie się nadmiernej ilość kwasów tłuszczowych typu trans, a te z kolei przyspieszają proces starzenia się skóry;
•    potraw solonych, z dodatkiem magi, konserwowanych – nadmiar soli zawartej w tych produktach prowadzi do obrzęków, przez co skóra staje się bardziej napęczniała, a z czasem wiotka. Poprzez nadmiar soli powstaje także trądzik;
•    potraw oraz napojów gorących – rozszerzają naczynia włosowate;
•    ostrych przypraw m.in. chilli, papryki, czosnku, curry, pieprzu, cynamonu, kardamonu, – rozszerzają naczynia włosowate;
•    używek takich jak kawa, herbata, alkohol – zatrzymują wodę w organizmie, oraz zawierają wiele toksyn;
•    cukru i słodyczy – przede wszystkim czekolada może być przyczyną trądziku.
Aby skóra promieniała, nasza dieta powinna być bogata w:
•    ryby, przede wszystkim tłuste gatunki – zawierają korzystnie wpływające na naszą cerę kwasy tłuszczowe omega-3;
•    owoce i warzywa – zawierają różne antyoksydanty, przeciwdziałające starzeniu się skóry, dodające koloryt, jak również świeżość cery;
•    oleje roślinne – dodawane do sałatek warzywnych przeciwdziałają powstawaniu różnych krost, zapobiegają wysuszeniu naskórka;
•    pełnoziarniste produkty zbożowe, bogate w otręby i płatki owsiane;
•    orzechy w małej ilości – zawierają witaminę B8 oraz cynk, który pomaga zwalczyć trądzik.
Agnieszka Białek
Dietetyk www.fabrykadiet.pl

Kosmetyki produkcja i handel, setki rynkowych nowości: pielęgnacja, makijaż, zapachy i najbardziej aktualne trendy! 


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
06.06.2024 09:26
Marki kosmetyczne oswajają temat menopauzy
fot. Shutterstock
Coraz więcej marek kosmetycznych podejmuje temat menopauzy. Edukują kobiety i mężczyzn. Oswajają temat przedstawiając fakty. Przełamują stereotypowe myślenie o tym, że menopauza to koniec właściwego życia i bycia pełnowartościową kobietą.

Menopauza to moment, w którym przez 12 miesięcy nie występuje regularne krwawienie miesiączkowe. To co przed i po – to okres menopauzalny. Najgorsze jest to przed, bo jest najwięcej wahań i niepewności, nie wiemy, co dzieje się z naszym ciałem – mówi ginekolog Agnieszka Golewczyńska, w rozmowie która otwiera akcję edukacyjną kosmetycznej firmy Bandi Cosmetics na temat menopauzy.

Menopauza nazywana jest okresem przekwitania, odwrotnym do dojrzewania, w którym dziewczynka staje się kobietą. Nie lubimy tego określenia, bo w dziś kobiety wchodzące w czas menopauzy nie czują się „przekwitające”. Są w pełni sił, czynne zawodowo, aktywne społecznie. Tym bardziej, że czynniki zewnętrzne (stres, chemia w żywności,  zanieczyszczone środowisko, choroby cywilizacyjne) powodują, że ten moment następuje coraz wcześniej. Średni wiek wystąpienia menopauzy w Polsce to 52 roku lata, ale są kobiety 40-letnie i młodsze, które mają ten proces za sobą.

Wiążące się z menopauzą zmiany w organizmie wynikające ze spadku kluczowego hormonu – estrogenu – są bardzo uciążliwe. Te najbardziej znane, to uderzenia gorąca, wahania nastrojów, szybkie przybieranie na wadze. Jednak jest ich znacznie więcej – od przesuszenia i wiotczenia całej skóry, osłabienia włosów i paznokci, przez spadek libido, nietrzymanie moczu, wzdęcia aż po bezsenność, zaniki pamięci i spadek formy intelektualnej (mgła mózgowa) a nawet głęboką depresję.

Starzenie się społeczeństwa i fakt, że siłą rzeczy coraz więcej kobiet aktywnych zawodowo jest w grupie tzw. dojrzałych i będących w okresie menopauzy powoduje, że mówi się o jej przebiegu coraz więcej. Powstają nawet nowe zawody – edukatorki menopauzy doradzają, jak przebrnąć przez ten okres jak najbardziej świadomie i bezboleśnie.

Temat menopauzy podejmują także marki kosmetyczne, dla których kobiety pozostają nadal najliczniejszą grupą klientek, a ich potrzeby zmieniają się w zależności od okresu życia, w którym się znajdują. To okazja, by zaproponować im kosmetyki ze składnikami wzmacniającymi, regenerującymi, nawilżającymi skórę, stymulującymi ją do aktywności. Coraz większy jest też wybór suplementów proponowanych przez firmy farmaceutyczne i ukierunkowanych na złagodzenie skutków menopauzy.

Marki w swoich przekazach starają się przełamywać także stereotyp myślenia, że klimakterium to wyrok i koniec bycia pełnowartościową kobietą. Od lat temat menopauzy podejmuje marka Vichy pokazując, że to kolejny i naturalny okres w życiu kobiety. Menopauza bez pauzy? "Ja się dopiero rozkręcam” – ostatnio to hasło wypowiedziała nowa ambasadorka marki, Magda Mołek.

O menopauzie rozmawiajmy otwarcie – to głośna kampania marki AA, w której wystąpiły kobiety od lat zatrudnione w firmie Oceanic, do której należy marka. Małgorzata Adamska, główna księgowa; Joanna Skonieczna, kierowniczka biura zarządu i Magda Burgiel, senior menedżerka ds. komunikacji i PR znajdujące się w okresie okołomenopauzalnym udowodniły, że można przez ten czas przechodzić z pogodą ducha. Pokazywały, że to naturalny stan, a każda kobieta przechodzi go inaczej.

Temat menopauzy oswaja także wspomniana na początku marka Bandi Cosmetics. Oprócz edukacyjnych rozmów z ekspertami uruchomiła na swoim kanale na YT cykl Świat według Bandi, w którym żartobliwie odnosi się do tematu menopauzy ale i andropauzy (męskie klimakterium).

Nawiązanie do znanego amerykańskiego sitcomu Świat według Bundych nie jest raczej przypadkowe. Tu, tak jak w pierwowzorze, również w krzywym zwierciadle satyry pokazywane są objawy przekwitania i ich wpływ na relacje małżeńskie. Bo, jak mówią pomysłodawczynie akcji - czasem trzeba coś obśmiać, żeby to oswoić.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zdrowie
05.06.2024 16:04
Prawie 40 proc. Polek nigdy nie robiło USG piersi. Boją się diagnozy
Samobadanie piersi fot. Schutterstock
Rak piersi dotyka kobiet w każdym wieku. Tymczasem tylko 18 proc. kobiet w wieku 18-35 lat wykonuje USG piersi raz w roku, a 36 proc. nigdy tego badania nie zrobiło – wynika z raportu „Kobiece sprawy”.

„Kobiece sprawy” – to raport zrealizowany w styczniu br. przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z całej Polski.

Raport pokazał, że świadomość wśród Polek na temat znaczenia badań przesiewowych w profilaktyce nowotworów jest niska.

Aż 36 proc. kobiet z grupy respondentek nigdy nie robiło USG piersi. 18 proc. chodzi na badanie raz w roku.

Dlaczego? Paraliżuje je strach. 15 proc. Polek, które nigdy nie robiły USG piersi lub wykonuje je rzadziej niż raz w roku deklaruje, że przed częstszymi badaniami kontrolnymi powstrzymuje je lęk uzyskaniem nieprawidłowych wyników. Kobiety odwlekają wizytę u lekarza nawet wtedy, gdy już odczuwają duży dyskomfort wynikający z choroby. W rezultacie, u co dziesiątej kobiety wykrywa się ją w stadium zaawansowanym.

Według szacunków Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (International Agency for Research on Cancer) rak piersi jest najczęstszym typem nowotworu występującym w Europie. Następnie rak prostaty i jelita grubego. Rak płuc, jelita grubego i piersi są też najczęstszą przyczyną zgonów z powodu nowotworów.  

Według WHO liczba zdiagnozowanych nowotworów na całym świecie do 2024 r. wzrośnie o 55 procent, z około 19,9 mln przypadków raka w 2022 r. do 30,9 mln przypadków w 2045 r. Wraz ze wzrostem zachorowalności na nowotwory wzrośnie także śmiertelność z powodu nowotworów, z 9,7 mln osób w 2022 r. do 16,6 mln na całym świecie w 2045 r. Agencja podała, że ​​do czynników przyczyniających się do tego wzrostu zalicza się starzenie się społeczeństwa, tytoń, alkohol i otyłość, a także zanieczyszczenie powietrza. Dostęp do leczenia nie jest także na takim poziomie, jak powinien być, a uprzywilejowani są mieszkańcy krajów wysokorozwiniętych i ludzie bogaci, którzy sami są w stanie zapłacić za najnowsze terapie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 05:34