Trądzik różowaty jest chorobą przewlekłą, na którą cierpi około 15 proc. populacji. Dotyczy w większości kobiet, głównie pomiędzy 30. a 50. rokiem życia, ale jego objawy są coraz częściej diagnozowane u młodszych pacjentek. Na chorobę cierpią też mężczyźni. I choć występuje ona u nich rzadziej, to objawy często są znacznie bardziej nasilone.
Trądzik różowaty zaczyna się od niewinnego rumieńca
Niewiele osób potrafi właściwie zdiagnozować u siebie chorobę, zwłaszcza w początkowym stadium. Przemijający rumień, który pojawia się po zjedzeniu ostrych potraw, wypiciu czerwonego wina lub podczas nagłych zmian temperatury otoczenia dla niewielu jest sygnałem alarmowym. Gdy przeradza się w rumień trwały, widocznie poszerzone naczynia krwionośne czy zmiany zapalne – częściej staje się powodem do niepokoju. Okazuje się jednak, że – jak pokazuje badanie, przeprowadzone na zlecenie firmy Galderma przez ARC Rynek i Opinia – od zaobserwowania tych objawów do wizyty u lekarza mija średnio 3,5 roku.
Tymczasem kobiety borykające się z trądzikiem różowatym często doświadczają spadku pewności siebie, stanów lękowych, a w konsekwencji, u niektórych diagnozowana jest nawet depresja. Polki cierpiące na trądzik różowaty obawiają się też, że choroba negatywnie wpłynie na ich życie społeczne i zawodowe oraz na poczucie atrakcyjności. Trudno się im dziwić, ponieważ w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł negatywny odbiór pacjentów z problemami skórnymi oraz zmniejszył się odsetek osób traktujących je jako normę. Aż 37 proc. badanych (vs. 19 proc. w 2018) deklaruje, że unikałoby kontaktu z chorym w zaawansowanym stadium choroby, a tylko 17 proc. (vs. 32 proc. w 2018) traktowałoby taką osobę zupełnie normalnie. Odrzucenie społeczne czy sztucznie wykreowane kanony piękna negatywnie wpływają na samopoczucie kobiet cierpiących na trądzik różowaty, które często odczuwają złość (53 proc.), przygnębienie (22 proc.), niepokój (18 proc.), a nawet wstyd (18 proc.). Warto zatem, pod czujnym okiem dermatologa, zadbać o swoją skórę już przy pojawianiu się pierwszych zamian i przejąć kontrolę nad chorobą.
Pielęgnacja i makijaż cery z trądzikiem różowatym
Jak wykazują badania, 2/3 Polek deklaruje, że boryka się z jakimiś problemami skórnymi. Większość z nich uważa, że ma mieszany typ cery, a ponad 1/2 szuka informacji dotyczących jej pielęgnacji i dostosowuje ją do zmieniających się potrzeb skóry. Kobiety starają się więc rozważnie wybierać produkty, które nakładają na swoją na twarz, sprawdzając dokładnie ich skład. Rutynowe rytuały pielęgnacyjne kojarzą się kobietom pozytywnie, pomimo że bywają uciążliwe w przypadku zmagania się z chorobami skórnymi np. z trądzikiem różowatym.
– Zdecydowana większość Polek dba o swoją skórę, albo bardzo chce o nią prawidłowo dbać. Jednak moje pacjentki rzadko dostrzegają różnice pomiędzy trądzikiem zwykłym i trądzikiem różowatym. Często nie wiedzą, że są to dwie zupełnie różne jednostki chorobowe. W wieku lat 40 wolą stosować przede wszystkim pielęgnację przeciwstarzeniową. Wytłumaczenie pacjentom złożoności choroby i wielości czynników, mających wpływ na stan skóry w przypadku trądziku różowatego bywa często najtrudniejszym aspektem w mojej pracy dermatologa – mówi dr Ivana Stanković, dermatolog.
Podpowiada też, że skóra borykająca się z trądzikiem różowatym jest równocześnie bardzo wrażliwa i wiele rzeczy jej szkodzi. W pielęgnacji warto zwrócić uwagę na zabezpieczenie jej czynnikami zewnętrznymi. Zimą warto stosować kremy chroniące przed wiatrem i mrozem, a latem przed promieniowaniem UV. Powinny zawierać łagodne emolienty i substancje kojące.
Absolutnie nie ma konieczności rezygnowania z makijażu. Zwłaszcza, że jego brak dodatkowo może zaważyć nad poczuciem utraty atrakcyjności.
– Poprawa stanu skóry i lepszy wygląd to czynniki wpływające na lepsze samopoczucie. Osoby z widocznymi zmianami, za które odpowiedzialny jest trądzik różowaty borykają się równocześnie z pogorszeniem nastroju. Tym bardziej, że często obserwują niechęć i obrzydzenie u postronnych obserwatorów – zwraca uwagę Anna Kędzierska, psycholog.
W makijażu warto stosować produkty kryjące, a równocześnie przeciwzapalne, łagodzące i koniecznie zawierające filtry UV.
Kampania edukacyjna „Róż się do lekarza”, zainicjowana przez firmę Galderma, skierowana jest do kobiet znajdujących się w grupie ryzyka zachorowania na trądzik różowaty. Działania mają na celu zwiększenie świadomości na temat trądziku różowatego, zachęcenie do konsultacji niepokojących objawów choroby z lekarzem oraz zwrócenie uwagi na społeczno-psychologiczny aspekt problemu. Jak podkreślają eksperci, wczesne wykrycie i rozpoczęcie leczenia to szansa na uniknięcie rozwoju choroby i obniżenia jakości życia. Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Dermatologiczne.