Moda na naturalne składniki w świecie piękna nie ustaje, a marki odkrywają coraz nowsze ich zastosowania. Hitem kosmetycznym ostatnich miesięcy jest kurkuma.
Kurkuma w kosmetykach to jeden z większych trendów beauty i jednocześnie jedna z najbardziej popularnych przypraw, która podobnie jak imbir, otrzymywana jest z korzenia. Jej właściwości docenia się gównie w kuchni azjatyckiej, ale stosuje się ją również medycynie ajurwedyjskiej - przy łagodzeniu bólu miesiączkowego, dolegliwości żołądkowych, czy leczeniu stanów zapalnych.
Skąd moda na kurkumę?
Zainteresowanie przyprawami rośnie od kilku lat i gwałtownie wzrosło na początku 2017 r. Jednak liczba wyszukiwań kurkumy w Google osiągnęła nowy poziom w styczniu 2019 r., co sugeruje, że może być jeszcze miejsce na dalszy wzrost.
Kurkuma ma długą historię stosowania w indyjskiej Ajurwedzie, systemie, który zyskał uznanie wśród mieszkańców Zachodu w ostatnich latach, kiedy coraz częściej szukają tradycyjnych leków poprawiających zdrowie i samopoczucie.
Uważa się, że kurkuma - a ściślej wydobywana z niej kurkumina - ma działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające, a niektórzy twierdzą, że może mieć rozmaite korzyści, w tym dla zdrowia układu trawiennego, skóry, stawów, wątroby i układu nerwowego. Jednak większość produktów z kurkumy jest sprzedawana w celu uzyskania niespecyficznego wpływu na zdrowie.
Terminy „kurkuma” i „kurkumina” są często używane zamiennie, ale kurkumina i inne związki kurkuminoidowe, które, jak się uważa, są odpowiedzialne za rzekome korzyści zdrowotne kurkumy, stanowią tylko około 3 proc. proszku kurkumy.
Gwałtowny wzrost zainteresowania konsumentów zbiegł się z trendem sprzedaży kawy z kurkumą w sklepach kawowych, ale większość europejskiego importu kurkumy jest wykorzystywana do celów kulinarnych. Z kolei rynek suplementów jest obecnie największym i najszybciej rosnącym segmentem rynku kurkuminoidów na świecie.
Media społecznościowe też są jednym z głównych czynników napędzających takie produkty wśród świadomych konsumentów, którzy chcą uwypuklić modne i atrakcyjne jedzenie, napoje i kosmetyki. Popularność kurkumy nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia, ponieważ dostosowuje się ona do tak wielu aktualnych trendów, w tym do zainteresowania zdrową żywnością, tradycyjnymi składnikami czy jedzeniem jako lekiem.
Kurkuma podbija świat piękna
W kosmetyce kurkumę stosuje się zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Od stuleci wykorzystuje się ją w zabiegach pielęgnacyjnych – jako naturalny antyoksydant spowalniający procesy starzenia.
Zewnętrznie kurkuma działa na skórę antybakteryjnie i antyseptycznie oraz edukuje stany zapalne i pracę gruczołów łojowych, pomagając walczyć z trądzikiem i egzemą.
Jest też stosowana przy przebarwieniach słonecznych. Wpływa na redukcję zmarszczek i hamuje elastazę – enzym blokujący powstawanie elastyny, tzn. białka, które wraz z kolagenem odpowiedzialne jest za jędrność i elastyczność naszej skóry. Maseczki z kurkumy mogą mieć właściwości odżywcze, antyseptyczne, przeciwzapalne, jak również wygładzające i redukujące przebarwienia cery. Na jej bazie powstają też kremy oraz mydła, przeznaczone dla skóry wrażliwej i skłonnej do wyprysków.
To nie koniec jej zastosowań. Kurkuma jest też doskonała na włosy, szczególnie przy problemach z łupieżem czy przetłuszczaniem. Reguluje nadmierne wytwarzanie łoju oraz zwalcza grzyby odpowiedzialne za powstawanie łupieżu.
Przyprawa jest używana również w kosmetykach kolorowych np. jako barwnik w szminkach, podkładach pod makijaż, szamponach czy płukankach do włosów. Z kolei olejek kurkuminowy jest składnikiem perfum o orientalnej nucie.