StoryEditor
Włosy
19.03.2013 00:00

Wrażliwa skóra głowy Jak sobie z nią radzić?

Swędzenie, pieczenie, napięcie, kłucie – to mogą odczuwać osoby, których skóra głowy jest wrażliwa. Pojawiają się na niej krostki, grudki, bolesne pęcherzyki, a do tego – co jest naturalną konsekwencją – problemyz włosami. Do ich pielęgnacji w takim przypadku należy używać produktów o delikatnym działaniu, nawilżających i odbudowujących naturalną barierę ochronną skóry. Najlepiej stosować kosmetyki z jednej serii.

Prawidłowy wzrost włosów, ich żywotność i kondycja zależą od zdrowia skóry głowy, ponieważ korzeń włosa znajduje się w mieszku włosowym osadzonym w skórze. Prawidłowo wykształcony mieszek ma cebulowaty kształt, stąd nazwa cebulka włosowa. Tkanka otaczająca cebulkę tworzy brodawkę włosa, do której dochodzą naczynka krwionośne. Te odpowiadają za jej odżywienie i dotlenienie, procesy ważne dla jakości tworzącego się włosa. Jeśli cebulki są w dobrej kondycji, dobrze odżywione, mocno osadzone w skórze, odporne na zagrożenia i niekorzystne bodźce, to włosy są zdrowe. Gdy pojawia się nadmiar niekorzystnych bodźców, to skóra, zwykle radząca sobie z ich działaniem, osiąga próg wrażliwości. Po jego przekroczeniu pojawia się nietolerancja na jakiś czynnik, skóra głowy staje się wrażliwa.
Rodzaje skóry głowy
Podstawowym typem jest skóra normalna. Jest jędrna, napięta, gładka, matowa, lekko różowa, nie złuszcza się nadmiernie, nie reaguje na czynniki atmosferyczne i zabiegi jakie stosujemy. Dzięki temu włosy są miękkie, sprężyste, dobrze nawilżone i lśniące.
Inny typ to skóra sucha. Jest cienka, papierowa, blada, źle nawilżona, niedostatecznie natłuszczona, brak jej bariery ochronnej, często łuszczy się, nadmiernie reaguje na zabiegi i kosmetyki do pielęgnacji. I choć włosy długo sprawiają wrażenie czystych, są pozbawione połysku, trudno się układają, są szorstkie, łamliwe, elektryzują się, prawie nie mają ochronnych lipidów, dlatego tracą wilgoć z wnętrza, są podatne na uszkodzenia. Może pojawić się łupież suchy, czyli białe płatki zrogowaciałych, łuszczących się komórek. Przeciwieństwem jest skóra przetłuszczająca się, bo jej gruczoły łojowe są zbyt aktywne. Łojotok sprawia, że skóra błyszczy się, jest szarawa, a włosy przetłuszczają się szybko, są matowe, obciążone tłustą warstwą, do której łatwo przyczepiają się drobiny brudu i kurzu. Nadmierny łojotok może doprowadzić do powstawania łupieżu tłustego. Mimo że mamy różne rodzaje skóry głowy, problem wrażliwości może dotyczyć każdej z nich, a wrażliwość może być nabyta lub wrodzona.
Skóra wrażliwa
Ma podwyższona wrażliwość neurosensoryczną i nadmierną reakcję odpornościową. Reaguje na bodźce, które zwykle u innych osób nie wywołują podrażnień. Objawia się to rumieniem, swędzeniem, pieczeniem. Źle reaguje na zabiegi chemiczne i środki do pielęgnacji. Cechują ją dwa rodzaje odczuć. Mogą być subiektywne, czyli ich nie widać, ale pojawia się pieczenie, swędzenie, napięcie, kłucie oraz odczucia obiektywne, które widać jako zaczerwienienie, łuszczenie, krostki, grudki, pęcherzyki, zapalenie mieszków włosowych, a także przesuszenie i bolesność przy dotykaniu.
Wrażliwość jest cechą osobniczą, ma różne przyczyny, ale generalnie taka skóra ma uszkodzoną wierzchnią część, czyli naturalną barierą ochronną. Zmiany w warstwie rogowej ułatwiają przenikanie nieprzyjaznych cząsteczek kurzu, toksyn, alergenów, mikroorganizmów i składników kosmetyków w głąb skóry. Powodem uszkodzeń mogą być zbyt często używane agresywne kosmetyki, ale też niewłaściwa pielęgnacja, silne detergenty, a także składniki złuszczające lub przeciwłupieżowe. Jest podatna na zmiany temperatury. Stres i napięcie mogą również naruszać równowagę skóry głowy. Skóra wrażliwa to nie jest skóra alergiczna, ale często jeden typ skóry przechodzi w drugi. Zwykle nadmiernej wrażliwości skóry głowy towarzyszą problemy z włosami, a więc nadmierne wypadanie, kruchość, łamliwość, brak połysku. Zaburzone środowisko skóry sprawia, że rozwijają się niekorzystne drobnoustroje, jak również pojawia się łupież.
Przyczyny wrażliwości skóry głowy
Jest ich wiele, może to być koloryzacja, rozjaśnianie, stylizacja, suszenie w wysokiej temperaturze, zły dobór kosmetyków, ich składniki, a także dermatozy, ogólny stan zdrowia, stres, przemęczenie, brak snu, niezrównoważona dieta, stosowane leki. Ze strony środowiska zagrożeniem jest promieniowanie słoneczne, chlorowana lub słona woda, ekstremalne warunki klimatyczne, nagłe zmiany temperatury, wiatr, suchość powietrza, temperatura zarówno wysoka, jak i niska oraz zanieczyszczenia. Tarcie, szarpanie podczas szczotkowania, mocne spinanie także nie są obojętne.

Pielęgnacja skóry wrażliwej

Pielęgnację zaczyna się od analizy ewentualnych przyczyn, odstawienia agresywnych kosmetyków, unikania mocnych zabiegów fryzjerskich i ukojenia objawów. Stany zapalne i duże zmiany należy skonsultować z dermatologiem, który oceni, czy to wrażliwość skóry, czy stan wymagający leczenia farmakologicznego. Należy stosować łagodne kosmetyki myjące, przeznaczone specjalnie do skóry wrażliwej, które nie zaburzą naturalnego płaszcza ochronnego skóry, a wręcz go odbudują. Dobrze jest stosować produkty jednej serii, gdyż ogranicza się w ten sposób kontakt z wieloma składnikami.W recepturach szamponów powinny znaleźć się delikatne składniki myjące, które zapewnią efektywne, ale łagodne oczyszczanie. Do tego w balsamach, odżywkach, eliksirach niezbędne są substancje uzupełniające ubytki w płaszczu hydrolipidowym, takie jak oleje, masła, woski, kwasy tłuszczowe, tworzące okluzyjny film na skórze. Nawilżanie jest tak samo ważne jak dostarczanie składników lipidowych, bo wzmacnia barierę ochronną. Substancje nawilżające powinny działać nie tylko na powierzchni skóry, ale i w głębi jej bariery ochronnej. Składniki zapachowe powinny być ograniczone do minimum lub specjalnie opracowane do wrażliwej skóry. Łagodzące dodatki, zwłaszcza roślinne, świetnie się sprawdzają, stąd popularność wyciągu z aloesu, rumianku, łopianu, nagietka oraz pantenol czy alantoina. Dobrze działają składniki naprawiające barierę lipidową: emolienty, ceramidy, fosfolipidy. Budują na skórze ochronny film zapobiegający utracie wilgoci. Świetnie sprawdzają się kosmetyki z wodą termalną z określonych źródeł. Trzeba unikać sztucznych barwników, olejków eterycznych, dyskusyjnych konserwantów, bo też mogą podrażniać skórę głowy. Dobrym rozwiązaniem dla osób wrażliwych jest korzystanie z bezpłatnych próbek kosmetyku, co pozwala na przetestowanie, czy pojawi się po nim niekorzystna reakcja.
Tradycyjnie, nowocześnie, byle skutecznie
Ostatnio modne i skuteczne jest olejowanie skóry głowy, to powrót do naturalnych metod i składników znanych od pokoleń. Jest to szansa na odbudowanie uszkodzonej bariery wodno-lipidowej naskórka i złagodzenie nieprzyjemnych objawów przesuszenia i wrażliwości. Szczególnie sprawdza się odkurzony z pyłu tradycji olejek z korzenia łopianu, skuteczny wynalazek ziołolecznictwa. Natomiast szukający rozwiązań na miarę nowych czasów mogą korzystać z neurokosmetyków, w których stosuje się składniki blokujące substancje drażniące mediatorów zapalnych, modyfikujące reakcje immunologiczne na poziomie skórnym. Dzięki temu objawy podrażnienia zostają złagodzone lub wcale się nie pojawiają.


WARTO WIEDZIEĆ!

Wrażliwość skóry głowy może być nabyta lub wrodzona. Skóra wrażliwa często staje się alergicznąDo pielęgnacji włosów należy stosować łagodne kosmetyki myjące przeznaczone specjalnie do skóry wrażliwejSkładniki zapachowe w takich kosmetykach powinny być ograniczone do minimum, należy też unikać sztucznych barwników, olejków eterycznych, konserwantów Pantenol, alantoina oraz łagodzące wyciągi roślinne to jest to, co skóra wrażliwa polubiNajlepiej stosować produkty jednej serii, gdy już sprawdziliśmy, że nie działają na naszą skórę drażniąco Warto najpierw skorzystać z próbek kosmetyków i sprawdzić, jak zareaguje na nie wrażliwa skóra


Barbara Włudyka
Konsultant ds. badań i rozwoju branży kosmetycznej, biolog, kosmetolog
Bibliografia:
Teresa Lewkowicz-Mosiej, Rośliny lecznicze,
Leksykon Świat Książki Warszawa 2012
Materiały producentów kosmetyków i surowców kosmetycznych
S. Majewski, Nietolerancja kosmetyków – problem
XXI wieku, M. Martini, Kosmetologia i farmakologia skóry. Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.




ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
21.11.2024 13:37
FOREO z marką FAQ Swiss wkracza w świat pielęgnacji… WŁOSÓW - nowa technologia dla zdrowej skóry głowy
FOREO z marką FAQ Swiss wkracza w świat pielęgnacji… WŁOSÓW - nowa technologia dla zdrowej skóry głowyMateriał Partnera

Marka FOREO, znana z innowacyjnych rozwiązań do pielęgnacji skóry, prezentuje nową kategorię w swojej ofercie - urządzenia do włosów. A dokładniej do dbania o skórę głowy. Po niezwykłym sukcesie marki FAQ Swiss spod parasola FOREO, która w zeszłym roku zadebiutowała na rynku z luksusowymi maskami LED na twarz, nadszedł czas na kolejną wyczekiwaną premierę. FAQ™ 301 to nowe urządzenie, które przenosi zaawansowaną technologię LED oraz masaż T-Sonic™ na skórę głowy, walcząc z przerzedzającymi się włosami i nadając im objętości, blasku i zdrowego wyglądu.

Rewolucja zaczyna się od skóry głowy

Około połowa mężczyzn i aż 40% kobiet zmaga się z problemem wypadania włosów w ciągu swojego życia. Niewiele rzeczy potrafi być bardziej frustrujących niż produkty na porost włosów, które po prostu nie działają. Dlatego rozwiązania FAQ Swiss od FOREO opierają się na solidnych podstawach naukowych. FAQ™ 301 wykorzystuje klinicznie potwierdzoną technologię czerwonego światła LED oraz masaż T-Sonic™, aby wzmocnić osłabione, łamliwe włosy. Urządzenie działa poprzez stymulację skóry głowy i aktywizację mieszków włosowych. Zaprojektowane z myślą o współdziałaniu z płynnymi kuracjami do włosów, FAQ™ 301 wspomaga lepsze wchłanianie składników aktywnych, takich jak minoksydyl, które docierają głęboko do mieszków, czyli tam, gdzie mogą działać najskuteczniej.

Terapia światłem LED i masaż soniczny

Urządzenie FAQ™ 301 wyposażone jest w 20 diod LED emitujących lecznicze, czerwone światło LED, które działa jak rewitalizujący zastrzyk dla mieszków włosowych, wzmacniając je i pobudzając wzrost włosów. Czerwone światło LED intensywnie stymuluje komórki, kluczowe dla regeneracji i odnowy włosów. Dodatkowo, FAQ™ 301 zapewnia delikatny, ale skuteczny soniczny masaż skóry głowy, usuwający martwy naskórek i nadmiar sebum, które mogą blokować mieszki włosowe. Masaż poprawia też mikrokrążenie, dostarczając więcej tlenu i składników odżywczych, co pozytywnie wpływa na zdrowie skóry głowy i kondycję włosów.

Dedykowane serum

Aby osiągnąć jeszcze lepsze efekty, FAQ Swiss stworzyło FAQ™ Scalp Recovery & Thick Hair Probiotic Serum. To lekkie serum, które nie tylko odżywia skórę głowy, ale także wzmacnia włosy, zmniejsza ich łamliwość i poprawia ich objętość. Dzięki probiotykom i roślinnym ekstraktom, takim jak czerwona koniczyna i wąkrotka azjatycka, serum dostarcza składników, które odżywiają mieszki włosowe i poprawiają kondycję włosów.

Pielęgnacja włosów z luksusową dawką technologii

Nowa linia FAQ™ to ukłon w stronę każdego, kto marzy o zdrowych, lśniących włosach i chce wprowadzić do swojej rutyny coś naprawdę wyjątkowego.

Odkryj FAQ™ 301 i serum probiotyczne na foreo.com, w końcu, piękno zaczyna się od skóry głowy.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
03.09.2024 14:25
Kosmetyki do włosów – jedna z najciekawszych kategorii na rynku. Napędzają ją włosomaniaczki i nowości wprowadzane przez marki
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa / fot. Marta Piechocka
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Stanowiska fryzjerskie w Skin & Beauty by Super-Pharm w Elektrowni Powiśle / wiadomoscikosmetyczne.pl
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Kategoria kosmetyków do włosów w drogerii Rossmann / fot. wiadomoscikosmetyczne.pl
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Ekspozycja kosmetyków do włosów w drogerii Rossmann / fot. wiadomoscikosmetyczne.pl
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Kategoria pielęgnacji włosów w drogerii Jawa
Gallery

Kategoria produktów do pielęgnacji włosów jest jedną z tych, które szybko rosną na polskim rynku kosmetycznym. To efekt licznych nowości wprowadzanych przez marki i zwrócenia się konsumentów w stronę produktów specjalistycznych oraz profesjonalnych.

Kategoria produktów do pielęgnacji włosów jest jedną z tych, które szybko rosną na polskim rynku kosmetycznym. To efekt licznych nowości wprowadzanych przez marki i zwrócenia się konsumentów w stronę produktów specjalistycznych oraz profesjonalnych.

Od kilku lat obserwujemy na polskim rynku wyraźny rozwój kategorii produktów do pielęgnacji włosów. Jest to jeden z najbardziej dynamicznych rynków pod względem wprowadzania innowacji i nowości.

Zdecydowanie jest to kategoria, która przechodzi znaczną ewolucję. Konsumenci w ramach kosmetyków do pielęgnacji włosów szukają czegoś więcej niż podstawowej pielęgnacji – mówi dla wiadomoscikosmetyczne.pl Michał Rudecki, client director w NielsenIQ.

Według danych tej firmy badawczej, cała kategoria pielęgnacji włosów w ciągu ostatnich 12 miesięcy (liczonych do lipca 2024 r.) urosła wartościowo o 11,9 proc., wolumenowo zaś o 1,8 proc.

Największą część (39 proc.) rynku produktów do pielęgnacji włosów stanowią szampony, jest to też kategoria z TOP 5 największych wartościowo na całym kosmetycznym rynku w Polsce. Najdynamiczniej rozwija się jednak kategoria odżywek do włosów – rosnąc o 15,7 proc. wartościowo i 5 proc. wolumenowo rok do roku, a w niej wysokie dwucyfrowe wzrosty mają segmenty wcierek i peelingów.

–  Pokazuje to, że konsumenci w ramach tej kategorii coraz częściej sięgają po produkty już nie tylko kosmetyczne ale wręcz o charakterze leczniczym – komentuje Michał Rudecki.

Konsumenci coraz chętniej sięgają też po produkty profesjonalne, co spotyka się z reakcją retalierów. Sieci drogeryjne powiększają półkę z kosmetykami o jakości salonowej, a niektóre wręcz wprowadzają całe działy z produktami fryzjerskimi. Najdalej poszła sieć Super-Pharm w swoim nowym koncepcie sklepów Skin & Beauty.

– Kategoria produktów do włosów rosła po covidzie bardzo dynamicznie i w naszej ocenie będzie nadal rosła na poziomie dwucyfrowym. By móc wprowadzić do sprzedaży profesjonalne marki kosmetyczne otworzyliśmy w Skin & Beauty usługi fryzjerskie – mówiła prezes sieci Super-Pharm Poland Monika Kolaszyńska podczas otwarcia Skin & Beauty by Super-Pharm w Elektrowni Powiśle, wyjaśniając jak doszło do tego, że udało się zbudować w sklepie tak dużą ofertę salonowych profesjonalnych marek produktów do włosów.

Czytaj więcej: Super-Pharm otwiera kolejne sklepy w formacie Skin & Beauty

Według Weroniki Gwiazdy z działu marketingu sieci drogerii Hebe, na rozwój kategorii kosmetyków do pielęgnacji włosów ma wpływ coraz większa wiedza konsumentów o sposobach pielęgnacji włosów, o składnikach kosmetyków o stosowaniu produktów.

– Dużą rolę odgrywają influencerzy, którzy efektywnie działają w tym obszarze. Dzięki nim rośnie zainteresowanie pielęgnacją włosów, co z kolei przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych produktów, których do tej pory nie było, aktywnie reklamowanych online i wspieranych przez influencerów – mówi dla wiadomościkosmetyczne.pl Weronika Gwiazda.

Zaznacza, że oferta drogerii jest coraz bardziej obszerna, obejmuje wiele różnych kategorii – od naturalnych do profesjonalnych:

– Asortyment powiększa się, a drogerie starają się znacząco zbliżyć do kategorii profesjonalnej. Widoczny jest również trend inspirowania się wykorzystywaniem składników aktywnych stosowanych do tej pory w pielęgnacji twarzy przy tworzeniu produktów do włosów.

Według Edyty Kresińskiej, doradcy zarządu ds. marketingu w sieci drogerii Jawa, z roku na rok liczba kosmetyków do włosów stosowanych przez polskich konsumentów rośnie. – Wynika to przede wszystkim z indywidualizowania oferty przez producentów. Kosmetyki odpowiadają różnym typom włosów. Dziś nie jest to tylko szampon i odżywka. Jeśli szampon to zgodny z porowatością włosa, jeśli odżywka, to taka, która oprócz odżywiania poprawi nam np. kolor czy wygładzi strukturę. Marki skutecznie wprowadzają na rynek nowe kategorie produktów: galaretki do laminacji, zabiegi olejowania, masełka na końcówki, sztyfty na niesforne kosmyki. Coraz więcej kobiet sięga po tonery, które do tej pory były zarezerwowane tylko dla zabiegów fryzjerskich – mówi Edyta Kresińska.

Jej zdaniem w zakupach tej kategorii wyraźne odbicie ma trend włosomaniaczek – czyli dziewczyn, dla których piękny wygląd włosów jest priorytetemi, i które o ich pielęgnacji wiedzą wszystko – podsycany przez media społecznościowe.  

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. listopad 2024 11:18