Po raz pierwszy kobiety sięgają po farbę do włosów średnio w wieku 25 lat (30 proc.). Najczęściej – jak twierdzą – dlatego, że spodobał im się jakiś konkretny kolor (50 proc.) lub z powodu pierwszych siwych włosów (17 proc.), ale też pod wpływem koleżanek. Później głównym powodem są już przede wszystkim siwe włosy (47 proc.) oraz dbanie o wygląd (40 proc.), ale także chęć zmiany (35 proc.).
Kobiety farbujące włosy nadal najczęściej wybierają farby trwale koloryzujące (50 proc.), ale od kilku lat rośnie popularność produktów bez amoniaku. W opinii konsumentek są to kosmetyki łagodniejsze w działaniu, bezpieczniejsze dla włosów. – Nie jest to jeszcze segment dominujący, jednak można zaobserwować stały popyt na tego typu produkty, szczególnie wśród świadomych konsumentek, dbających o kondycję swoich włosów. Także receptury farb, wzbogacane składnikami pielęgnacyjnymi wpisały się na stałe w rynek produktów do farbowania, a kolejne zmiany będą następować w zakresie wprowadzania nowych, ulepszonych formuł pielęgnacyjnych – mówi Renata Ciszewska‑Kłosińska, dyrektor marketingu firmy Delia Cosmetics. – Użytkowniczki kosmetyków stają się coraz bardziej wymagające i oczekują, że już na etapie farbowania produkty zadbają o kondycję ich włosów – przekonuje Katarzyna Gałuszka z działu marketingu Henkel Polska. I faktycznie widać to po tegorocznych nowościach. Delia w linii Cameleo wprowadza właśnie kosmetyki łączące pielęgnację z koloryzacją, a także linię produktów do męskiej koloryzacji. W najnowszej linii Palette Perfect Care Color zastosowany został jedwab, znany ze swoich wyjątkowych właściwości pielęgnacyjnych i z powodzeniem wykorzystywany w szamponach i odżywkach do włosów oraz w wielu kosmetykach pielęgnacyjnych do ciała. Eliksir jedwabiu w farbach Palette ma chronić włosy i równocześnie szczelnie zamykać w nich kolor. Firma Verona Products Professional trzyma się zasady, że włosy mają być zdrowe, silne i błyszczące. Wprowadza kolejne odcienie farb Revia, które mają w swoim składzie m.in. proteiny pszenicy o właściwościach odżywczych i aminokwasy gwarantujące nawilżenie włosa od wewnątrz. Na delikatne surowce w recepturach farb stawia firma Venita. – Dlatego dużą wagę przykładamy do serii Venita Henna Color, w jej skład wchodzą między innymi produkty oparte na naturalnych składnikach – zapewnia Sylwester Piech z działu marketingu firmy Venita.
Kolejne marki w drogeriach
W poszukiwaniu łagodnych dla włosów a zarazem dających trwały, ładny kolor farb kobiety sięgają coraz częściej nie tylko po mass marketowe, ale i profesjonalne, które chętnie wprowadzają na półki drogerie oferujące produkty z nieco wyższego poziomu cenowego. Anna Zajma z drogerii Zai działającej w sieci Kosmeteria zdecydowała się na wprowadzenie farb hiszpańskiej marki Lunel (m.in. z woskiem pszczelim i miąższem z migdałów) i włoskiej Physia Color (polecana szczególnie do włosów cienkich, zniszczonych i siwych, z olejkami eterycznymi). – Wprowadzenie nowych farb nie jest łatwe, trzeba mieć doskonale przeszkolony personel – mówi Anna Zajma i zapewnia, że takie wsparcie od dystrybutora farb dostała. – Opłaca się, bo jakość produktów jest na tyle dobra, że kobiety po nie wracają. Decydujące jest przede wszystkim to, że – jak twierdzą – uzyskują taki kolor, jakiego się spodziewały – dodaje właścicielka drogerii. Jednak nie wszyscy decydują się na wprowadzanie farb innych niż masowe. – Bazujemy na znanych producentach ze względu na serwis, obsługę przedstawicieli handlowych. Trzeba mieć z kim załatwiać bieżące sprawy – mówi Izabela Turowska, właścicielka ośmiu drogerii w sieci Sekret Urody, a zarazem hurtowni kosmetycznej T&T w Bydgoszczy. Przyznaje jednak, że póki co reprezentant żadnej niszowej marki z profesjonalnego segmentu jeszcze po prostu do niej nie dotarł z propozycją współpracy.
W promocji kupowanie na zapas
Kategoria farb do włosów jest jedną z najważniejszych z punktu widzenia drogerii. To tu pojawia się najwięcej nowości, zaraz po kosmetykach do pielęgnacji twarzy. Kategoria więc ciągle żyje, a ze względu na obecność w niej marek koncernów (Schwarzkopf, L’Oréal i P&G) i bardzo silną konkurencję między nimi można liczyć na napędzające sprzedaż kampanie reklamowe, jak i głębokie promocje. Obniżki cen mają duże znaczenie, choć – zdaniem praktyków – nie powodują raczej przechodzenia konsumentek między markami. – Kobiety są przywiązane do marek farb do włosów, jeśli trafią na swój odcień i są zadowolone z działania produktu, to są mu wierne. Owszem kupują bardzo chętnie w promocji, ale te farby, których używają. Po prostu wstrzymują się z zakupem i potem zaopatrują się na zapas – mówi Izabela Turowska. Dodaje też, że przywiązanie niektórych kobiet do danego odcienia farby jest tak duże, że potrafią przez wiele lat kupować ten sam i przejechać dziesiątki kilometrów do sklepu, w którym jest dostępny. To kwestia farbowania odrostów, po zmianie farby trudno dopasować idealnie kolor. Z drugiej strony jednak ogromne znaczenie ma dla tej kategorii reklama telewizyjna. – Kobiety rzucają się na reklamowane produkty – przyznaje. W tym roku producenci na pewno nie zawiodą, jeśli chodzi o inwestycje w reklamę i marketing. Wprowadzenie nowej marki Palette Perfect Care Color wspiera dwumiesięczna kampania telewizyjna. Do punktów sprzedaży trafią materiały POS: wobblery, shelfstoppery, kubiki, lamy, displeje, ulotki. W wybranych sieciach drogerii będą również prowadzone konkursy konsumenckie.
Serie swoich farb do włosów – m.in. Revoilution bez amoniaku – rozszerza firma Marion. – Sprzedaż wspierana będzie poprzez materiały POS, działania PR w prasie, internecie i na portalach społecznościowych, na Facebooku i Pinterest – mówi Agnieszka Sosenko‑Zalaszewska, marketing manager Marion. Różnego rodzaju materiały POS, promocje konsumenckie, działania promocyjne na fanpage’u i wsparcie PR zaplanowała firma Delia dla marki Cameleo. – Przygotowujemy również pakiet działań, który będzie całkiem nowym kierunkiem w naszej strategii komunikacji – zapewnia Renata Ciszewska‑Kłosińska.
W związku z wdrożeniem nowych odcieni farb Revia firma Verona zaplanowała silne wsparcie marketingowe produktu, w tym między innymi atrakcyjne promocje skierowane do konsumenta. – Mocno promowane będą również pozostałe produkty z naszej oferty z kategorii koloryzacji, w tym szampony koloryzujące Ryana oraz Henna PROseries Cream – podkreśla Katarzyna Olędzka, marketing manager Verona Products Professional.
Trendy na ten sezon
Podstawą powodzenia sprzedaży farb do włosów jest profesjonalny personel – kobieta, choćby sto razy farbowała sama włosy, i tak chętnie porozmawia o tym, jak najlepiej to robić, jaką dobrać farbę, jak potem pielęgnować włosy. Wiedza ekspedientek jest bezcenna przy wprowadzaniu nowości – powinny umieć wytłumaczyć, jak nakładać farbę, na jak długo, jak uzyskać właściwy kolor, gdy nakładamy ją na już farbowane włosy. Istotna jest przejrzysta ekspozycja a także duży wybór. Nawet jeśli z oferty producentów sprzedaje się tylko kilka odcieni, to nie można sobie pozwolić na ograniczenie do nich półki. Dla konsumentek wygląda ona wtedy mało profesjonalnie. Po prostu lubią mieć wybór.
Jakie w tym roku wybiorą odcienie włosów na wiosnę? Takie, w jakich będą się czuły najlepiej – tak przynajmniej zalecają fryzjerzy. Jeśli jednak mówić o trendach, to będzie ich kilka. – Rok 2015 w koloryzacji to z jednej strony odcienie naturalnie wyglądające, jak na przykład jasne brązy i słoneczny blond, a także ich połączenia, a z drugiej strony wyraziste kolory od rudości po fiolety – mówi Katarzyna Olędzka. – Wciąż modne pozostaje farbowanie w stylu ombre i flamboyage. Odważnym i wyrazistym trendem jest dip dye hair, w którym końcówki włosów mocno kontrastują z kolorem bazowym, a wśród lansowanych na światowych wybiegach odcieni pojawiają się między innymi intensywna purpura, fiolet, róż, zieleń czy pomarańczowy. Wśród nowości są także zupełnie nowe kolory, jak bronde, który jest połączeniem brązu z blondem oraz bardzo biały blond – dodaje. Marka Revia wprowadza więc 5 topowych odcieni: bronde, popielaty złoty blond, naturalny brąz, burgund i miedziany blond.
– Kolory naturalne, odcienie blondów i brązu będą dominowały, jednak zakładam, że ciekawe kolorystycznie odcienie rudości i czerwieni znajdą uznanie klientek – mówi Sylwester Piech. Firma Venita, którą reprezentuje, wprowadziła odcienie Ciemny Blond, Płomienna Iskra oraz Mahoń w kolekcji Balsamów Koloryzujących Venita Henna Color.
– Kolory o ciepłych i chłodnych odcieniach brązu królują już od jesieni zeszłego roku i będą święciły triumfy również wiosną i latem 2015 roku. Cameron Diaz czy Reese Witherspoon są najlepszym przykładem na to, że nawet kultowe blondynki decydują się na zmianę koloru włosów, pokazując swoją „ciemną” stronę – mówi Krzysztof Krasnodębski z działu marketingu Henkel Polska. Odzwierciedleniem tego trendu są nowe, czekoladowe odcienie – dark chocolates, które uzupełniły dotychczasowe portfolio Schwarzkopf Color Mask: Wiśniowy Brąz, Pralinowy Brąz i Ciemny Brąz.
Dekoloryzacja i farbowanie w jednym
Marka Garnier idzie z trendem Rock Black, którego symbolem jest silna kobieta – wojowniczka walcząca o swoje prawa i innych kobiet. W takiej roli nie może być słodką blondynką. Propozycją dla niej jest nowy odcień w gamie Olia – Granatowa Czerń, który poszerzy stosunkowo wąską gamę odcieni czerni, szczególnie w farbach z olejkami. Farba, zgodnie z oczekiwaniami kobiet, pokrywa siwe włosy, nie zawiera amoniaku, ma ładny zapach, i w składzie naturalne olejki kwiatowe ze słonecznika, męczennicy i kamelii, które pielęgnują i ułatwiają wprowadzenie farby w głąb włosa.
Ciemne włosy mogą stanowić nie lada wyzwanie, jeśli chce się z nich zrezygnować i przejść na jaśniejszy odcień. Często niezbędna jest wcześniejsza dekoloryzacja. Czy można jej uniknąć? Eksperci Syoss podjęli wyzwanie i we współpracy z fryzjerami i stylistami stworzyli produkt, który łączy dwa etapy: dekoloryzację i farbowanie w jednym kroku. Syoss Vibrant Colors umożliwia uzyskanie żywych, świetlistych odcieni na ciemnych włosach bez dodatkowego zabiegu rozjaśniania.
A dla tych, którzy zastanawiają się, czy era blondynek się kończy, odpowiadamy – na pewno nie. Niezależnie od zmieniającej się mody, włosy blond zawsze będą na topie.
Katarzyna Bochner
47% żeby zakryć siwe
40% dbam o swój wygląd
35% chcę coś zmienić
27% moje naturalne włosy są matowe, nieładne
17% żeby zafarbować odrosty
14% z powodu mody
8% z przyzwyczajenia
Źródło: GfK, 2011