Nadal dominującym segmentem wśród odżywek do włosów są te do spłukiwania. Stanowią 71 proc. wartości sprzedaży kategorii (źródło: Nielsen, styczeń-grudzień 2012). Rośnie jednak segment odżywek w sprayu, bez spłukiwania. Są wygodne w użyciu, zawierają stosunkowo mało oleju w swoim składzie, więc można je zostawić na włosach cały dzień – nie obciążają ich. Są szczególnie lubiane latem. Można nimi spryskać włosy nawet kilkakrotnie w ciągu dnia. Idealnie nadają się do cienkich, delikatnych włosów (a takie ma większość Polek), które są zazwyczaj kruche i łamliwe. Produkty do pielęgnacji i stylizacji muszą je odżywiać i chronić, dodawać im objętości, a zarazem być lekkie i równie delikatne, jak one same.
Nieco inne potrzeby mają mocne, gęste i grube włosy. Takie włosy to skarb, ale z utrzymaniem ich świeżego i lekkiego wyglądu wcale nie ma mniej problemów, niż w przypadku włosów cienkich. Często bywają sztywne i szorstkie, kiepsko się układają. Długie można związać w bezpieczną (a z czasem niestety nudną) kitkę, albo obciąć z pełną świadomością, że od tego momentu będą żyły własnym życiem, jeśli nad nimi nie zapanujemy. Należy dobrać do nich odpowiednie produkty pielęgnacyjne. Najlepiej nawilżające odżywki, które dodadzą im naturalnej miękkości. Raz na jakiś czas warto zastosować mocniejszą maskę (można przetrzymać ją na głowie przez dłuższy czas pod folią i ręcznikiem fundując włosom domowe spa). Takim włosom nie zaszkodzi również wygładzające serum, które wyprostuje włosy lub podkreśli loki, gdy są kręcone. W zaawansowanej pielęgnacji chodzi w tym przypadku o to, by nie dopuścić do przesuszenia i puszenia się włosów, odżywki mają też ułatwić ich rozczesywanie (szarpane grzebieniem łamią się i rozdwajają) i układanie.
Specjalnej pielęgnacji wymagają też włosy farbowane – w ich przypadku odżywki i maski dodatkowo mają pomóc na dłużej zatrzymać kolor i blask. Jak zauważają właściciele drogerii, rozwój kategorii produktów do farbowania włosów stymuluje sprzedaż w segmencie zaawansowanych kosmetyków pielęgnacyjnych. Kobiety poszukują odżywek najchętniej identycznych, jak te, które są dodawane do opakowań z farbami do włosów, albo ich odpowiedników. Bardzo chętnie sięgają też po nowinki – wybierają produkty technologicznie zaawansowane, a zarazem tak samo chętnie te jak najbardziej naturalne – pozbawione „chemii” olejki, z których włosy czerpią, jak ze źródła życia.
(kb)