StoryEditor
Włosy
31.10.2016 00:00

Od zdrowej cebulki do zdrowego włosa

Ziołowe płukanki, oleje, nafta, woda brzozowa i wiele, wiele innych produktów stosowanych w zielarstwie i w domowej kuchni trafia do łazienek włosomaniaczek, dla których piękne, zdrowe włosy to cel nadrzędny. Trend naturalnej pielęgnacji przenosi się też na masowy rynek. Półka z kosmetykami do włosów powiększa się o kolejne produkty, wraz ze świadomością konsumentów, że dbać trzeba nie tylko o nie, ale też o skórę głowy.

Kosmetyki do pielęgnacji włosów to jeden z największych (ok. 20 proc.) pod względem wydatków, segment rynku kosmetycznego. Przy tym bardzo konkurencyjny, są na nim obecni najwięksi koncernowi gracze, lokalni producenci, marki niszowe i profesjonalne, które do niedawna były dostępne tylko w salonach fryzjerskich. Mamy do wyboru produkty do wszystkich rodzajów włosów, bardzo zaawansowane technologicznie, świetnie podane, w interesujących opakowaniach. Konsumenci nadal poszukują jednak nowości i swoją uwagę kierują wyraźnie w stronę produktów specjalistycznych, poprawiających kondycję skóry włosów i głowy.

Już nie tylko szampon

Popyt na preparaty wzmacniające cebulki włosowe i pielęgnujące skórę głowy sprzyja rozwojowi wyspecjalizowanych, niszowych marek, ale widoczny jest we wszystkich segmentach rynkowych, również masowym. – Konsumenci szukają nie tylko klasycznych szamponów i odżywek, ale także specjalistycznych produktów do wcierania, zapobiegających wypadaniu lub stymulujących wzrost włosów, zazwyczaj w formie okresowych kuracji. Zazwyczaj klienci są świadomi, że konieczne jest dłuższe stosowanie takich preparatów, aby mogły zadziałać – zauważa Maja Kiżys, brand manager w Laboratorium Kosmetycznym Joanna. – Coraz większa grupa nabywców jest przekonana, że zdrowie włosa zaczyna się w jego cebulce i widzi zasadność trzech kroków: mycia, pielęgnacji włosów oraz skóry głowy, stąd też dodatnia dynamika rozwoju tego typu produktów – dodaje. Laboratorium Kosmetyczne Joanna posiada w swojej ofercie dwie gamy z tego segmentu – linię Rzepa opartą na wyciągu z czarnej rzepy o działaniu wzmacniającym, antyłojotokowym i przeciwłupieżowym oraz linię Power Hair z zawartością kompleksów Vital Hai&Scalp Complex i Polyplant Biox Capilar. Są to produkty, które wzmacniają cebulki włosowe, przywracają włosom zdrowy wygląd, stymulują ich wzrost i redukują wypadanie. W skład gamy wchodzą nie tylko szampony i odżywka, ale także produkty do wcierania w skórę głowy – kuracja i ampułki.

Pora na zioła i witaminy

Skoncentrowane kuracje w ampułkach, maski, serum i inne zaawansowane produkty napędzają sprzedaż rynku produktów do pielęgnacji włosów. Hitem pozostają olejki do włosów. Do łask powracają preparaty do stosowania na skórę głowy i włosy, naturalne, ziołowe, znane z babcinych receptur, które wzmacniają włosy, zapobiegają ich wypadaniu, regenerują. – Zdecydowanie rośnie zainteresowanie takimi preparatami – mówi Katarzyna Lenarcik, właścicielka firmy Nefret, która specjalizuje się w naturalnych kosmetykach do włosów, będących kompozycją ziół i witamin. Są one polecane osobom mającym problemy z wypadaniem włosów, łuszczycą, grzybicą. – Nefret+ to nasz hit sprzedażowy. Bardzo szybko zatrzymuje proces wypadania włosów, wzmacnia je, a następnie przywraca utracone pasma. I to wszystko bez alkoholu i bez konserwantów – podkreśla Katarzyna Lenarcik.

Od zdrowej cebulki do zdrowego włosa

Również według Doroty Herbowskiej współwłaścicielki firmy Sachi Cosmetics, widać wyraźnie, że preparaty do pielęgnacji włosów i skóry głowy cieszą się coraz większym zainteresowaniem. – Dotychczas pielęgnacja włosów ograniczała się do użycia szamponu i odżywki lub balsamu, a piękną fryzurę staraliśmy się osiągnąć zabiegami fryzjerskimi i środkami do stylizacji włosów. Tymczasem fundamentem pięknych włosów jest właściwa pielęgnacja skóry głowy i dostarczenie cebulkom odpowiednich substancji odżywczych pobudzających wzrost zdrowych i gęstych włosów – mówi. – Podejście to, choć od lat znane w Azji, podbija teraz Europę. Do codziennego użytku wkraczają toniki, wcierki, olejki do pielęgnacji skóry głowy. Obecnie po tego typu preparaty sięgają głównie osoby świadome, natomiast naszym celem i marzeniem jest sprawienie, aby pielęgnacja skóry głowy była tak powszechna i oczywista jak codzienne szczotkowanie zębów – podkreśla Dorota Herbowska. Jej firma sprzedaje w Polsce naturalne kosmetyki Kaminomoto. Ich receptury są oparte na wyciągach roślinnych, a wywodzą się z tradycyjnej medycyny japońskiej. – Po nasze kosmetyki sięgają najczęściej osoby mające problemy z powiększającymi się zakolami, nadmiernym wypadaniem i przerzedzaniem się włosów oraz słabym ich przyrostem – wyjaśnia Dorota Herbowska. Hitem sprzedaży jest Kaminomoto Hair Growth Accelerator przyspieszający wzrost włosów i hamujący ich wypadanie. Jest to specyfik w szczególności polecany kobietom zapuszczającym włosy, którym zależy na ich szybkim wzroście. Wśród mężczyzn największym zainteresowaniem cieszy się Kaminomoto Hair Growth Trigger hamujący zaawansowane wypadanie włosów i angażujący cebulki do wzrostu nowych włosów, tzw. baby hair.

 Czytaj blogi

Wszyscy coraz bardziej interesujemy się swoim zdrowiem, coraz bardziej dbamy o wygląd i coraz aktywniej poszukujemy informacji, o tym, jak zachować swój organizm w dobrej kondycji. Niebagatelne znaczenie w wymianie informacji ma internet. To dzięki komunikacji online łatwo rozprzestrzeniają się opinie o nowych markach i produktach oraz pielęgnacyjne triki. – W dobie internetu można zdobyć rzetelną, często nawet fachową wiedzę na każdy temat – także o pielęgnacji włosów i skóry głowy – potwierdza Katarzyna Lenarcik. – Moim zdaniem największą zasługę w tym mają blogi, które są prowadzone z zamiłowania do danego tematu i potrzebą dzielenia się swoją wiedzą z innymi. A dbanie o włosy może być prawdziwą pasją. Osoba, która poszukuje rozwiązania swojego „włosowego” problemu w internecie od razu go znajduje i odkrywa cały ten świat szamponów, masek, odżywek, peelingów, wcierek, olejków itd. I okazuje się, że każdy może mieć piękne, zdrowe włosy bez chemii dodawanej przez wielu producentów do swoich produktów. I często naturalne kosmetyki sprawdzają się znacznie lepiej niż ich używane od lat chemiczne odpowiedniki – podsumowuje Katarzyna Lenarcik.

Maski, serum, wcierki czy koncentraty aktywne mają coraz więcej zwolenników, bo informacja o widocznych efektach rośnie w dzisiejszych czasach lawinowo. – Dziś to już nie tylko polecenie koleżanki z pracy czy sąsiadki. Klienci szukają informacji o produktach na portalach społecznościowych, chętnie wypróbują produkt zachwalany przez ulubioną blogerkę – potwierdza Izabela Łopińska, dyrektor rozwoju oferty produktowej w Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona. – To właśnie dobra jakość i skuteczność działania jest wskazywana jako najważniejszy czynnik przy wyborze kosmetyków do pielęgnacji włosów, a dla ponad 50 proc. konsumentów istotna jest zawartość składników naturalnych – dodaje. Podkreśla, że widać to w wynikach sprzedaży. Stale rośnie zainteresowanie kosmetykami Farmony z linii Herbal Care, w skład której wchodzą szampony, maski i odżywki – mgiełki do codziennego stosowania, skoncentrowane serum w ampułkach, suchy szampon do ratowania świeżości włosów i przywrócenia objętości. – Herbal care to wykorzystanie naturalnej mocy składników roślinnych ukierunkowanych na pielęgnację konkretnego rodzaju włosów i klienci doceniają te efekty. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się produkty do włosów zniszczonych oparte na sile skrzypu polnego oraz preparaty hamujące wypadanie włosów bazujące na czarnej rzepie – mówi Izabela Łopińska.

Podziękuj włosomaniaczkom

W podobnym tonie wypowiada się Dorota Herbowska. – Internet i wymiana kulturowa sprawiają, że coraz chętniej i łatwiej sięgamy po zdobycze z zakresu kosmetyki i medycyny z innych kontynentów. Szybciej i łatwiej zdobywamy informacje o rynkowych nowościach, skuteczności ich działania lub o opiniach innych użytkowników. Niekwestionowany udział mają w tym blogerki, które dzięki swojej pasji wiedzę o nowych trendach promują wśród szerokiego grona odbiorców – mówi.

Włosomaniaczki faktycznie szczególnie upodobały sobie blogi, na których można znaleźć porady, przepisy na płukanki, odżywki, wcierki domowej roboty i recenzje kosmetyków pielęgnacyjnych i do koloryzacji włosów. Dziewczyny i kobiety (ale nie tylko – zdarzają się też mężczyźni zakręceni na punkcie swoich włosów) dzielą się pomysłami, sukcesami i porażkami w zapuszczaniu i pielęgnowaniu włosów. Np. na blogu anwen.pl można przeczytać ilustrowane zdjęciami włosowe historie, czasami to dokumentacja fryzur od czasów dzieciństwa. Moda na piękne włosy to idealna sytuacja dla prowadzących kosmetyczne sklepy. Powiększa się gama produktów stosowanych przez konsumentów. Pojawiają się zupełnie nowe preparaty, które mogą uzupełnić gamę tradycyjnych szamponów i odżywek. Jeśli macie trudność z wyborem i nie znacie obecnych trendów, włosomaniaczki wam pomogą. Zarezerwujcie tylko kilka wieczorów na spotkanie z nimi na blogach.

Pamiętaj!

Drogerie i apteki to miejsca, w których konsumenci szukają specjalistycznych produktów. Warto wydzielić miejsce na półce na naturalne produkty do pielęgnacji włosów i skóry głowy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
02.01.2025 07:40
Pielęgnacja włosów – trendy i innowacje produktowe 2025
Od lat silnym trendem jest dążenie do posiadania gładkich, lśniących włosów, a poszukiwanie środków nadających błysku włosom wzrasta z roku na rok.fot. shutterstock

Jakie będą najważniejsze trendy w pielęgnacji włosów w 2025 roku? Konsumenci będą poszukiwać w drogeriach nowoczesnych, a jednocześnie dostępnych cenowo produktów, które pozwolą uporać się z największymi problemami z włosami: brakiem połysku, łupieżem oraz ich nadmiernym wypadaniem.

Na półkach drogerii pojawia się coraz więcej marek, oferujących kolejne produkty do pielęgnacji włosów. Rynek produktów, przeznaczonych do włosów o różnych potrzebach, rozwija się niezwykle dynamicznie, napędzany rozwojem nauki i wciąż nowymi trendami na Instagramie i Tiktoku. 

Zauważalnie rośnie popyt na produkty, mające przeciwdziałać wypadaniu oraz przerzedzaniu się włosów. Co istotne, problem ten dotyczy nie tylko mężczyzn, ale coraz częściej również kobiet. Zjawisko to staje się coraz częstsze, a związane jest z towarzyszącym nam stresem. Nowe środki będą mieć wpływ nie tylko na pielęgnację, ale – jeśli okażą się skuteczne – również na zdrowie fizyczne i psychiczne osób, dotkniętym tym coraz powszechniejszym problemem.

Innowacje w walce z łupieżem 

Jak opisuje portal allure.com, duże zmiany czekają nas w tym roku w dziedzinie środków przeciwłupieżowych. Dzięki ulepszonym formułom, pięknym zapachom i mniej “aptecznym” opakowaniom półki drogerii już niedługo zapełnią się kosmetykami antyłupieżowymi nowej generacji. 

Dostępne obecnie w drogeriach i aptekach produkty, których zadaniem jest walka z tym problemem, działają mocno przesuszająco na skórę głowy. Składniki aktywne zawarte w tych szamponach (siarczek selenu, pirytionian cynku i smoła węglowa) odpowiadają za charakterystyczny zapach, pozbawiają też włosy naturalnego natłuszczenia.

W ostatnim czasie w tej kategorii zaszły już znaczące zmiany, jeśli chodzi o formuły – do produktów przeciwłupieżowych wprowadzano np. antybakteryjny kwas oleanolowy i przeciwzapalną apigeninę. Jednak te najnowocześniejsze produkty mają na razie kilkukrotnie wyższe ceny, niż popularne szampony przeciwłupieżowe, dostępne w drogeriach.

W 2025 roku spodziewane jest wejście na rynek kolejnych nowoczesnych produktów do pielęgnacji włosów, ale już w bardziej przystępnych dla przeciętnego klienta cenach. 

Wśród marek drogeryjnych zauważalny jest również trend w kierunku opracowywania produktów, które nie tylko zwalczają łupież, ale jednocześnie odżywiają włosy – takie formuły wprowadziły niedawno m.in. Vichy i CeraVe.  Na przykład nowy szampon przeciwłupieżowy CeraVe o działaniu nawilżającym zawiera 1 proc. pirytionianu cynku, a także ceramidy i kwas hialuronowy, które mają pomóc utrzymać barierę wilgoci skórze głowy i nawilżyć włosy. 

Czytaj też: Kosmetyki do włosów – jedna z najciekawszych kategorii na rynku. Napędzają ją włosomaniaczki i nowości wprowadzane przez marki

Peptydy trendują na Tiktoku

Peptydy, które są coraz popularniejsze w pielęgnacji skóry, ostatnio są też coraz chętniej używane przez producentów produktów do pielęgnacji włosów. 

Peptydy pomagają wzmocnić skórę głowy tak, aby była ona lepszym środowiskiem do rozwoju mocnych mieszków włosowych. Mogą one również zmniejszać stany zapalne, wywołane nadmiarem hormonów lub podrażnieniami, które są jednymi z czynników powodujących wypadanie włosów.

image
Wśród marek drogeryjnych zauważalny jest również trend w kierunku opracowywania produktów, które nie tylko zwalczają łupież, ale jednocześnie odżywiają włosy
fot. shutterstock

Mycie włosów, ale na sucho

W związku z wycofywaniem z rynku suchych szamponów w formie aerozoli (w ramach walki ze zmianami klimatycznymi), coraz powszechniejsze stają się inne formuły produktów do odświeżania włosów bez mycia.

Marki kosmetyczne wprowadzają na rynek nowe formy suchych szamponów – w formie pudrów, balsamów i kremów. Wiele premier będzie miało miejsce w nadchodzących miesiącach.

Lśniące włosy zawsze na topie

Od lat silnym trendem jest dążenie do posiadania gładkich, lśniących włosów, a poszukiwanie środków nadających błysku włosom wzrasta z roku na rok. Posty na TikToku o rutynowych zabiegach, nadających włosom połysku, miały w listopadzie średnio 419 tys. wyświetleń tygodniowo (to wzrost wyszukiwań o blisko 170 proc. rok do roku). 

Klienci chcą błyszczących włosów, a efektów oczekują od zabiegów w profesjonalnych salonach, jak również wciąż szukają środków (może to być odżywka, serum, wcierka bądź olejek), których mogą użyć w domowym zaciszu. Najlepiej, gdyby produkty te dawały natychmiastowe, widoczne rezultaty.

Czytaj też: Olejowanie włosów – trend pielęgnacyjny z Indii, który podbija świat

Walka o gęste włosy i życie bez stresu

Wypadanie lub przerzedzanie się włosów jest najczęściej wynikiem stresu. W ostatnich latach specjaliści obserwują nasilenie tego zjawiska, a dotyczy ono nie tylko mężczyzn, ale i kobiet.

Przewlekły stres może mocno zakłócać cykl wzrostu włosów, prowadząc do takich stanów, jak telogenowe wypadanie włosów, dotykające coraz więcej kobiet. Pomocne mogą okazać się tu zabiegi i leczenie z użyciem minoksydylu w gabinetach dermatologicznych. Coraz więcej produktów zawierających ten składnik będzie można znaleźć w 2025 roku w produktach na półkach drogerii czy aptek – np. w produktach Dove z serii Scalp + Hair Therapy Density Boost.

Specjaliści podkreślają, aby przed wyborem ścieżki leczenia porozmawiać najpierw z dermatologiem o przyczynach wypadania włosów. Obok stresu wpływ mogą mieć bowiem inne czynniki genetyczne lub problemy zdrowotne, dlatego zbadanie przyczyn jest niezbędne. 

Trzeba mieć też na uwadze, że jeżeli główną przyczyną problemu z włosami okazuje się stres, stosowane miejscowo serum najprawdopodobniej nie rozwiąże wszystkich problemów Konieczne jest tu wielotorowe podejście, począwszy od dbania o zdrowy tryb życia i dietę bogatą w składniki odżywcze, po zadbanie o zdrowie psychiczne i balans w życiu.

Czytaj też: Monika Frydrych, Luare: Brakowało mi polskiej marki, oferującej luksusową pielęgnację, świetne składniki i czyste składy

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
25.12.2024 13:37
Olejowanie włosów – trend pielęgnacyjny z Indii, który podbija świat
Llejowanie włosów stało się inspiracją dla wielu marek kosmetycznych, które wprowadzają na rynek produkty oparte na ajurwedyjskich recepturachfot. stock.adobe.com

Olejowanie włosów to znana od wieków technika pielęgnacyjna, wywodząca się z Indii, będąca fundamentem dbania o zdrowe i piękne włosy. W ostatnich latach ten rytuał zdobył popularność na całym świecie (również w Polsce), stając się inspiracją dla miłośników naturalnej pielęgnacji.

Dlaczego olejowanie włosów stało się tak cenione? i jakie są jego największe zalety?

W kulturze hinduskiej pielęgnacja włosów ma głębokie znaczenie symboliczne i praktyczne. Olejowanie włosów było nie tylko zabiegiem kosmetycznym, ale także elementem codziennego życia, związanym z tradycją Ajurwedy – starożytnego systemu medycyny indyjskiej. 

Hinduski rytuał olejowania włosów obejmował stosowanie naturalnych olejów, takich jak olej kokosowy, sezamowy czy amla, które miały za zadanie nie tylko odżywiać włosy, ale także relaksować. 

Masaż głowy z użyciem olejów poprawia krążenie krwi, wspiera zdrowy wzrost włosów i działa kojąco na zmysły.

Zalety olejowania włosów

Współczesny świat fryzjerstwa coraz chętniej sięga po naturalne metody pielęgnacji, a olejowanie włosów doskonale wpisuje się w ten trend, będąc skutecznym i bezpiecznym sposobem na poprawę kondycji. Olejowanie włosów zyskało uznanie dzięki swoim licznym zaletom, w tym:

  • intensywnemu nawilżeniu i regeneracji włosów, które często są przesuszone na skutek stylizacji i działania czynników zewnętrznych,
  • wzmocnieniu struktury włosa i redukcji ich łamliwości,
  • poprawie blasku i elastyczności włosów,
  • działaniu przeciwłupieżowemu i kojącym efektom na skórę głowy.

Oleje najczęściej stosowane w pielęgnacji

Dobór odpowiedniego oleju to klucz do sukcesu w pielęgnacji włosów. W hinduskiej tradycji najczęściej stosowane są oleje takie jak kokosowy, rycynowy, sezamowy, a także olej amla, który jest bogaty w witaminę C i antyoksydanty. Każdy z nich ma swoje unikalne właściwości

Olej kokosowy: jest doskonały dla włosów suchych i zniszczonych. Dzięki lekkiej konsystencji łatwo wnika w strukturę włosa, głęboko go nawilżając. 

Olej rycynowy: wspiera porost włosów i wzmacnia cebulki, co sprawia, że jest idealny dla osób borykających się z wypadaniem włosów. 

Sezamowy: często stosowany w Ajurwedzie, ma właściwości przeciwłupieżowe i działa kojąco na skórę głowy. 

Olej amla: jest ceniony za swoje działanie wzmacniające i nadające włosom piękny, zdrowy blask.

Jak wykonać olejowanie włosów?

Proces olejowania włosów jest prosty. Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni olej, dostosowany do potrzeb włosów i skóry głowy. Olej można delikatnie podgrzać, aby zwiększyć jego wchłanialność, a następnie nałożyć na skórę głowy i całą długość włosów. Masaż głowy powinien być wykonany delikatnymi, kolistymi ruchami, co pobudzi krążenie krwi i ułatwi wchłanianie składników odżywczych. 

Po aplikacji oleju włosy najlepiej owinąć ciepłym ręcznikiem i pozostawić na co najmniej godzinę, a w przypadku intensywniejszego efektu – na całą noc.

Olejowanie jako globalny trend

Wraz z popularyzacją naturalnej pielęgnacji, olejowanie włosów stało się inspiracją dla wielu marek kosmetycznych, które wprowadzają na rynek produkty oparte na ajurwedyjskich recepturach. 

Szampony, maski i odżywki wzbogacone o oleje stały się bestsellerami, a liczne salony fryzjerskie oferują rytuały pielęgnacyjne inspirowane hinduskimi tradycjami. Social media, blogi i fora internetowe obfitują w historie osób, które dzięki regularnemu olejowaniu osiągnęły zdumiewające efekty, co tylko potwierdza skuteczność tej metody. (Źródło: L’Oréal Paris)

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. styczeń 2025 21:26