StoryEditor
Włosy
08.09.2023 09:20

Dlaczego henna nie łapie, nie trzyma się, albo wychodzi zielona?

Osiągnięcie wymarzonego, rudego koloru za pomocą henny może być trudne, o ile nie znamy zasad hennowania. / Tengyart via Unsplash
Farbowanie włosów henną to fascynująca przygoda pełna naturalnych barw i alternatywa dla chemicznych farb dostępnych w drogeriach. Henna pozwala na uzyskanie pięknych odcieni, jednocześnie pielęgnując włosy. To ekologiczne rozwiązanie, wolne od szkodliwych substancji. Jednak, dla wielu może być także źródłem pytań i stresu. Trzeba dobrze poznać technikę, odpowiednio dobrać odcień, a także zdawać sobie sprawę, że efekty mogą być trwałe i trudne do zmiany.

Farbowanie włosów henną może spowodować, że zetkniemy się z jednym z trzech głównych problemów. Po pierwsze, henna może nie złapać na włosach, szczególnie jeśli są one pokryte innymi substancjami, takimi jak silikony. Po drugie, efekt może być krótkotrwały, co sprawia, że kolor z henny szybko zmywa się. Trzecim problemem jest ryzyko uzyskania niepożądanego zielonkawego odcienia, co często zdarza się przy mieszaniu henny z innymi substancjami. Rozwiązaniem jest dokładne przygotowanie włosów przed zabiegiem, regularne odświeżanie koloru i unikanie mieszania henny z innymi produktami.

Czytaj także: Henna czy farba – co wybrać? To zależy, jaki efekt chcesz osiągnąć.

 

Dlaczego henna nie farbuje?

Możliwości jest kilka, i na wszystkie jest względnie proste rozwiązanie:

 

Niewłaściwie zmineralizowana woda

Do rozrabiania henny należy używać niezbyt twardej wody — jeśli nie mamy dostępu do wody miękkiej, to należy zaopatrzyć się w wodę zdemineralizowaną (destylowaną), np. na stacji benzynowej.

 

Włosy nie zostały właściwie oczyszczone

Nie każdy może nakładać hennę na przetłuszczone włosy i cieszyć się potem pięknym kolorem. Niektóre włosy wymagają dokładnego umycia i nakładania henny na nadal wilgotne włosy, a czasami wymagane jest wręcz chelatowanie, czyli oczyszczanie pasm z nadbudowanych minerałów z wody wodociągowej. Można to zrobić np. płucząc włosy wodą z dodatkiem octu jabłkowego czy kwasku cytrynowego. Podobnie silikony z produktów do stylizacji czy pielęgnacji mogą nie dopuścić barwnika do włosa.

 

Henna była nieświeża

W naprawdę starej hennie barwnik (lawson) zwyczajnie traci moc. Następnym razem kup hennę od innego producenta.

 

Czytaj także: Dermatolodzy ostrzegają przez PPD ukrywającym się jako „czarna henna" do tatuaży

 

Henna została zalana zbyt gorącą wodą

Woda w temperaturze powyżej 50 stopni to już definitywnie za dużo dla henny; większość proszków wystarczy temperatura w okolicach 35 stopni, żeby puścić barwnik.

 

Henna nie została odstawiona na dostatecznie długo/nie była trzymana dostatecznie długo na głowie

Henna hennie nierówna — w zależności od regionu, z którego pochodzi, może potrzebować różnego czasu odstania, zanim zacznie farbować. Większość henn jednak potrzebuje minimum kilku godzin odczekania, aż puści barwnik, niektóre aż do 12 h. W to może wliczać się czas przetrzymania henny na włosach, ale wtedy należy brać pod uwagę odliczanie czasu farbowania od momentu puszczenia barwnika, a nie nałożenia na głowę.

Hennę można trzymać na włosach bardzo długo, nawet całą noc, jednak im dłużej się ją trzyma, tym zazwyczaj mocniejszy efekt. Minimum to ok 3h, po których efekt będzie delikatny, ale widoczny.

 

Włosy zostały umyte za szybko po hennowaniu

Świeżo hennowane włosy należy zostawić w spokoju minimum 48 h po spłukaniu henny. Po tym czasie można dopiero je myć czymkolwiek więcej niż wodą, aby nie przerwać zbyt wcześnie procesu oksydacji i nie utrudnić sobie osiągnięcia wymarzonego koloru.

 

Henna została zakwaszona nieprawidłowo

Specjalistki zajmujące się hennowaniem włosów podają następujące zależności między wagą ziół a kwaśnego dodatku:

Amla: 25 gramów na 100 gramów ziół

Kwasek cytrynowy: 6 gramów kwasku na 100 gramów ziół

Napary z owoców suszonych: 4-6 łyżek stołowych na 50 gramów ziół

Ocet jabłkowy: 4-6 łyżek stołowych na 50 gramów ziół

Soki z owoców: 4-6 łyżek stołowych na 50 gramów ziół

Dodanie więcej środków zakwaszających może spowodować zabicie barwnika, a co za tym idzie brzydki, nietrwały efekt kolorystyczny, lub jego całkowity brak.

 

Dlaczego henna dała zielony kolor na włosach?

Jeśli po hennowaniu włosy mają zielony odcień, to w mieszance znajdowało się poza henną indygo lub katam. Henna sama z siebie nie daje koloru zielonego, to jest efekt interakcji chemicznej barwnika indygo lub katamu z minerałami z twardej wody.

image

Ta mieszanka zawiera między innymi hennę (mehendi) oraz amlę — zakwaszający dodatek.

Kritzolina, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

 

Dlaczego henna się nie trzyma?

Ten problem zazwyczaj występuje, kiedy za szybko umyjemy włosy produktem z detergentem po hennowaniu. “Nie trzymanie się” henny może być także de facto objawem ciemnienia koloru — marchewkowy rudy może zmienić się w brąz, jeśli został użyty konkretny składnik zakwaszający, np. sok jabłkowy.

Henna to metoda farbowania nadbudowywanego — potrzeba ok. 5 sesji hennowania, aby kolor stał się tak trwały, jak permanentna farba do włosów. Po osiągnięciu wybranego odcienia na długości włosów należy farbować już tylko odrosty.

 

Czytaj także: Cassia, henna i indygo - ziołowe barwniki do włosów na dobre wróciły do łask

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
07.02.2025 10:31
Cécred, marka Beyonce z kosmetykami do włosów, dodała do oferty akcesoria
Każde z narzędzi ma opatentowany projektCÉCRED

Cécred, działająca od roku marka Beyonce z kosmetykami do włosów, wprowadziła do swojej oferty narzędza i akcesoria do pielęgnacji włosów, w tym nożyczki, specjalistyczne grzebienie oraz szczotki.

W lutym 2024 marka Cécred zadebiutowała z kolekcją kosmetyków pielęgnacyjnych do włosów – znalazły się w niej szampony, odżywki, maski, olejki. Produkty są dostępne online, a ceny produktów mieszczą się w przedziale 20-50 dolarów.

Jak wyjaśniała wtedy Beyoncé, jej zainteresowanie pielęgnacją włosów wynika z życiowego doświadczenia. Piosenkarka wspominała, że dorastając pomagała przy pracy swojej matce Tinie Knowles, właścicielce salonu fryzjerskiego. Tina Knowles dołączyła do Cécred jako wiceprezes firmy, wnosząc swoje 40-letnie doświadczenie fryzjerskie i biznesowe.

W tym tygodniu Beyonce w ramach marki Cécred zadebiutowała z pierwszą linią narzędzi fryzjerskich, które wyróżniają się dużym poziomem przemyślanego wzornictwa, innowacji i designu – podobnie jej linia produktów do pielęgnacji włosów.

Czytaj też: Nowa marka Beyoncé, Cécred, już w sprzedaży online

Kolekcja przyrządów fryzjerskich ma być otwarciem nowego rozdziału dla Cécred, a każde narzędzie ma opatentowany projekt, który pomaga użytkownikom zachować zdrowe włosy, ułatwić rozczesywanie i stylizację. 

Narzędzia są wykonane z niezwykle trwałych materiałów, czego przykładem jest grzebień Rake Comb z bardzo długimi zębami, który umożliwia rozczesywanie nawet mocno splątanych włosów bez wyłamywania zębów i jest dostosowany do częstego użytkowania. Inny z grzebieni zaprojektowany został do pomocy w precyzyjnym rozdzielaniu włosów (np. do potrzeb zaplatania).

image
Kolekcja przyrządów fryzjerskich ma być otwarciem nowego rozdziału dla Cécred
CÉCRED

Z kolei szczotka Vented Paddle Brush ma szeroko rozstawione włosie do rozczesywania na mokro lub na sucho. Charakterystyczny wzór w kształcie plastra miodu ma ułatwić gładkie rozczesywanie, a elastycznie włosie łączy proces rozczesywania z delikatną stymulacją skóry głowy.

Wszystkie produkty, podobnie jak kosmetyki do pielęgnacji włosów Beyonce, dostępne są w sklepie online Cecred. Ceny produktów wynoszą od ok. 90 zł (za najtańszy w ofercie grzebień The Parting Tail Comb) do ok. 200 zł za szczotkę The Vented Paddle Brush.

Poprzez wprowadzenie na rynek ośmiu produktów pielęgnacyjnych Cécred rok temu Beyonce zapowiedziała chęć stworzenia nowego standardu w pielęgnacji włosów, który “obala mity i pomaga zmienić narrację w pielęgnacji włosów”. Produkty pielęgnacyjne Cécred zostały zainspirowane rytuałami pielęgnacji włosów z kultur globalnych, a linia produktów obejmuje szampon, peeling do skóry głowy, olejki, odżywki i maski. Kosmetyki łączą w składzie naturalne olejki, jak również opatentowane, zaawansowane technologie.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
04.02.2025 12:02
Lush: rośnie sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji skóry głowy
Lush potwierdza, że ​​dobrze odżywiona skóra głowy zapewnia idealne środowisko dla silnego wzrostu włosówLush mat.prasowe

Jak podała sieć Lush, sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji skóry głowy wzrosła o 264 proc. Wzrost ten wynika z faktu, że coraz więcej konsumentów zdaje sobie sprawę z wagi dbania o skórę głowy.

Widoczny jest ciągły wzrost trendu “skinifikacji” (ang. skinification) włosów, czyli traktowaniu skóry głowy i włosów z takim samym poziomem uwagi i troski, jak skóry ciała i twarzy.

Lush potwierdza, że ​​dobrze odżywiona skóra głowy zapewnia idealne środowisko dla silnego wzrostu włosów i zapobiega często spotykanym problemom, które mogą wpływać na wygląd i zdrowie włosów.

Czytaj też: Pielęgnacja włosów – trendy i innowacje produktowe 2025

Zdrowie skóry głowy to najważniejsza rzecz, na którą zwracamy uwagę w pielęgnacji włosów – podkreśla Mark Constantine, współzałożyciel Lush.

Constantine rozpoczynał karierę zawodową jako fryzjer, a następnie zajął się trychologią, czyli nauką o włosach i skórze głowy. Jego doświadczenie stanowi bazę produktów, które są dziś dostępne na półkach Lush.

W ofercie marki znajduje się m.in. popularny w social mediach preparat do wstępnego leczenia skóry głowy Roots, mający w składzie mieszankę trzech rodzajów mięty, a także balsam do skóry głowy z kwasem salicylowym.

Czytaj też: Kwas salicylowy na szczycie najczęściej wyszukiwanych składników do pielęgnacji skóry w 2024

Inne produkty, przeznaczone do pielęgnacji skóry głowy, to Rehab Salty Shampoo, wzbogacony ręcznie zbieraną grubą solą morską, połączoną z enzymami owocowymi, oraz spray bez spłukiwania – Super Milk Hair Primer.

Zaangażowanie firmy Lush w zdrowie skóry głowy i włosów przejawia się również w salonie fryzjerskim (zlokalizowanym w nadmorskim Brighton), który oferuje holistyczne podejście do fryzjerstwa i pielęgnacji brody, w tym mycie włosów preparatami botanicznymi, zabiegi spa, strzyżenie, zabiegi z użyciem henny, stylizację włosów, a także sklep z produktami i kawiarnię.

Czytaj też: Kosmetyki do włosów – jedna z najciekawszych kategorii na rynku. Napędzają ją włosomaniaczki i nowości wprowadzane przez marki

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 05:49