StoryEditor
Włosy
26.01.2021 00:00

Co Polacy mają na głowie? Łupież, czyli mały wielki problem 

Problem łupieżu i jego wpływ na życie codzienne Polaków zbadała marka Head & Shoulders w badaniu pt. „Co Polacy mają na głowie”. Jak wynika z raportu, łupież stanowi nie tylko problem natury estetycznej, bo u około 80 proc. badanych powoduje złe samopoczucie i obniżenie nastroju. Jak wygląda skala, charakterystyka oraz metody walki z tym schorzeniem?

Łupież to jedna z najczęściej spotykanych chorób skóry głowy. Szacuje się, że przynajmniej raz w życiu doświadczyło go około 50 proc. ludzi na świecie. Stanowi on nie tylko problem natury estetycznej, ale może też silnie wpłynąć na samopoczucie i pewność siebie.

Marka Head & Shoulders postanowiła wziąć pod lupę ten problem, realizując pierwsze ogólnopolskie badanie opinii i postaw Polaków wobec łupieżu pod hasłem „Co Polacy mają na głowie”. Analiza nie tylko skupiła się na statystykach związanych ze skalą problemu, najczęstszych objawach, czy metodach leczenia, ale miała na celu również dotarcie do osób dotkniętych łupieżem i poznanie ich osobistych historii, aby lepiej zrozumieć wpływ tej dolegliwości na ich życie.  

Z badania wynika, że aż 73 proc. Polaków przynajmniej raz w życiu miało problem z łupieżem, z czego aż 41 proc. doświadczyło go w ciągu ostatniego roku. Problem ten z reguły pojawia się okresowo i najczęściej ma średnie nasilenie. Osobom dotkniętym łupieżem najbardziej przeszkadzają białe płatki widoczne na włosach i ubraniu (42 proc.). Co trzecią badaną osobę drażni suchość i świąd skóry głowy, zaś co czwartą przetłuszczanie się włosów i skóry głowy. Dlatego wyróżnia się łupież tłusty i łupież suchy.

Wpływ łupieżu na nasze życie 

Łupież nie pozostaje bez wpływu na życie i samopoczucie Polaków. Około 80 proc. badanych stwierdza, że łupież powoduje u nich zły nastrój lub jest przyczyną dyskomfortu psychicznego. Co dziesiąty respondent przez łupież doświadczył nieprzyjemności  – najczęściej w wieku młodzieńczym. Również co dziesiąty badany z powodu łupieżu rozważał rezygnację lub zrezygnował z udziału w jakimś wydarzeniu towarzyskim.

Jak maskujemy problem?

Aniektowani wskazywali na różne metody radzenia sobie z widocznymi oznakami łupieżu. Aż 36 proc. z nich decyduje się na obcięcie włosów, a w przypadku kobiet - wybiera ich odpowiednie upięcie. Natomiast prawie 28 proc. dobiera garderobę tak, aby płatki łupieżu były jak najmniej widoczne, np. unikając ciemnych ubrań, czy wybierając koszulki lub sukienki na ramiączkach (kobiety).

Co o nim wiemy?

Nadal niewiele o nim wiemy. Stan wiedzy Polaków na temat przyczyn łupieżu można ocenić jako przeciętny. Nieco ponad połowa badanych wie, że łupież to schorzenie wywoływane przez grzyby, blisko 40 proc. ma świadomość, że jego przyczyną może być zła dieta, a 23 proc. – że może on być objawem alergii. 62 proc. badanych uważa łupież za chorobę zakaźną, 22 proc. upatruje jego przyczyny w nieodpowiedniej higienie. 9 proc. błędnie uważa, że jest on wywoływany przez wirusa.

Świadomość przyczyn i specyfiki choroby jest na ogół nieco większa wśród osób, które mają lub miały łupież. Różnice są jednak na tyle niewielkie, iż nasuwa się wniosek, że osoby borykające się z łupieżem nie szukają informacji na temat swojego schorzenia.

- Łupież to jeden z najczęstszych problemów dotykających skórę głowy. Objawia się w formie łusek różnej wielkości i barwie widocznych na skórze głowy i włosach. Często spadają one na kark i ramiona, wywołując u wielu osób poczucie wstydu. Dodatkowo łupieżowi mogą towarzyszyć inne dolegliwości, takie jak zaczerwienienie skóry (stan zapalny), świąd lub pieczenie czy przetłuszczanie włosów i skóry głowy. Jak doskonale obrazuje badanie zrealizowane przez Head & Shoulders wszystko to razem powoduje znaczny dyskomfort wśród pacjentów i negatywnie wpływa na jakość ich życia. Tymczasem istnieje wiele skutecznych metod, które pozwolą skutecznie zwalczyć objawy problemu – komentuje dr hab. Joanna Czuwara, członek Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego i ekspert Head & Shoulders.

Jakimi metodami zwalczamy łupież?

W starciu z łupieżem badani najchętniej sięgają po szampony z drogerii – wybiera je aż 80 proc. pytanych osób. Wśród użytkowników szamponów przeciwłupieżowych najczęściej wybieraną marką jest Head & Shoulders – stosowało ją 70 proc. badanych. Head & Shoulders jest również najczęściej polecaną marką wśród szamponów drogeryjnych. 

Jak wybrać odpowiedni szampon przeciwłupieżowy?

Jak podkreśla dr hab. Joanna Czuwara, członek Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego i ekspert Head & Shoulders, w leczeniu łupieżu kluczowe znaczenie odgrywa właściwa pielęgnacja skóry głowy.

- Z objawami w większości przypadków skutecznie poradzi sobie szampon z drogerii zawierający składnik aktywny. Istotną rolę w zwalczaniu łupieżu odgrywa systematyczność. Wytrwałość i regularność w stosowaniu preparatów przynosi najlepsze efekty – mówi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
07.02.2025 10:31
Cécred, marka Beyonce z kosmetykami do włosów, dodała do oferty akcesoria
Każde z narzędzi ma opatentowany projektCÉCRED

Cécred, działająca od roku marka Beyonce z kosmetykami do włosów, wprowadziła do swojej oferty narzędza i akcesoria do pielęgnacji włosów, w tym nożyczki, specjalistyczne grzebienie oraz szczotki.

W lutym 2024 marka Cécred zadebiutowała z kolekcją kosmetyków pielęgnacyjnych do włosów – znalazły się w niej szampony, odżywki, maski, olejki. Produkty są dostępne online, a ceny produktów mieszczą się w przedziale 20-50 dolarów.

Jak wyjaśniała wtedy Beyoncé, jej zainteresowanie pielęgnacją włosów wynika z życiowego doświadczenia. Piosenkarka wspominała, że dorastając pomagała przy pracy swojej matce Tinie Knowles, właścicielce salonu fryzjerskiego. Tina Knowles dołączyła do Cécred jako wiceprezes firmy, wnosząc swoje 40-letnie doświadczenie fryzjerskie i biznesowe.

W tym tygodniu Beyonce w ramach marki Cécred zadebiutowała z pierwszą linią narzędzi fryzjerskich, które wyróżniają się dużym poziomem przemyślanego wzornictwa, innowacji i designu – podobnie jej linia produktów do pielęgnacji włosów.

Czytaj też: Nowa marka Beyoncé, Cécred, już w sprzedaży online

Kolekcja przyrządów fryzjerskich ma być otwarciem nowego rozdziału dla Cécred, a każde narzędzie ma opatentowany projekt, który pomaga użytkownikom zachować zdrowe włosy, ułatwić rozczesywanie i stylizację. 

Narzędzia są wykonane z niezwykle trwałych materiałów, czego przykładem jest grzebień Rake Comb z bardzo długimi zębami, który umożliwia rozczesywanie nawet mocno splątanych włosów bez wyłamywania zębów i jest dostosowany do częstego użytkowania. Inny z grzebieni zaprojektowany został do pomocy w precyzyjnym rozdzielaniu włosów (np. do potrzeb zaplatania).

image
Kolekcja przyrządów fryzjerskich ma być otwarciem nowego rozdziału dla Cécred
CÉCRED

Z kolei szczotka Vented Paddle Brush ma szeroko rozstawione włosie do rozczesywania na mokro lub na sucho. Charakterystyczny wzór w kształcie plastra miodu ma ułatwić gładkie rozczesywanie, a elastycznie włosie łączy proces rozczesywania z delikatną stymulacją skóry głowy.

Wszystkie produkty, podobnie jak kosmetyki do pielęgnacji włosów Beyonce, dostępne są w sklepie online Cecred. Ceny produktów wynoszą od ok. 90 zł (za najtańszy w ofercie grzebień The Parting Tail Comb) do ok. 200 zł za szczotkę The Vented Paddle Brush.

Poprzez wprowadzenie na rynek ośmiu produktów pielęgnacyjnych Cécred rok temu Beyonce zapowiedziała chęć stworzenia nowego standardu w pielęgnacji włosów, który “obala mity i pomaga zmienić narrację w pielęgnacji włosów”. Produkty pielęgnacyjne Cécred zostały zainspirowane rytuałami pielęgnacji włosów z kultur globalnych, a linia produktów obejmuje szampon, peeling do skóry głowy, olejki, odżywki i maski. Kosmetyki łączą w składzie naturalne olejki, jak również opatentowane, zaawansowane technologie.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
04.02.2025 12:02
Lush: rośnie sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji skóry głowy
Lush potwierdza, że ​​dobrze odżywiona skóra głowy zapewnia idealne środowisko dla silnego wzrostu włosówLush mat.prasowe

Jak podała sieć Lush, sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji skóry głowy wzrosła o 264 proc. Wzrost ten wynika z faktu, że coraz więcej konsumentów zdaje sobie sprawę z wagi dbania o skórę głowy.

Widoczny jest ciągły wzrost trendu “skinifikacji” (ang. skinification) włosów, czyli traktowaniu skóry głowy i włosów z takim samym poziomem uwagi i troski, jak skóry ciała i twarzy.

Lush potwierdza, że ​​dobrze odżywiona skóra głowy zapewnia idealne środowisko dla silnego wzrostu włosów i zapobiega często spotykanym problemom, które mogą wpływać na wygląd i zdrowie włosów.

Czytaj też: Pielęgnacja włosów – trendy i innowacje produktowe 2025

Zdrowie skóry głowy to najważniejsza rzecz, na którą zwracamy uwagę w pielęgnacji włosów – podkreśla Mark Constantine, współzałożyciel Lush.

Constantine rozpoczynał karierę zawodową jako fryzjer, a następnie zajął się trychologią, czyli nauką o włosach i skórze głowy. Jego doświadczenie stanowi bazę produktów, które są dziś dostępne na półkach Lush.

W ofercie marki znajduje się m.in. popularny w social mediach preparat do wstępnego leczenia skóry głowy Roots, mający w składzie mieszankę trzech rodzajów mięty, a także balsam do skóry głowy z kwasem salicylowym.

Czytaj też: Kwas salicylowy na szczycie najczęściej wyszukiwanych składników do pielęgnacji skóry w 2024

Inne produkty, przeznaczone do pielęgnacji skóry głowy, to Rehab Salty Shampoo, wzbogacony ręcznie zbieraną grubą solą morską, połączoną z enzymami owocowymi, oraz spray bez spłukiwania – Super Milk Hair Primer.

Zaangażowanie firmy Lush w zdrowie skóry głowy i włosów przejawia się również w salonie fryzjerskim (zlokalizowanym w nadmorskim Brighton), który oferuje holistyczne podejście do fryzjerstwa i pielęgnacji brody, w tym mycie włosów preparatami botanicznymi, zabiegi spa, strzyżenie, zabiegi z użyciem henny, stylizację włosów, a także sklep z produktami i kawiarnię.

Czytaj też: Kosmetyki do włosów – jedna z najciekawszych kategorii na rynku. Napędzają ją włosomaniaczki i nowości wprowadzane przez marki

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 20:47