Gdy pojawia się hasło "stylizacja paznokci", na myśl od razu przychodzi manicure hybrydowy. Początkowo lakiery te były pomyślane jako produkt profesjonalny, ale dziś producenci oferują całe zestawy pozwalające na samodzielne wykonanie stylizacji w domu. W skład takich zestawów wchodzą lampy i inne akcesoria, dzięki którym wykonanie manicure‘u w domu, nie stanowi problemu. Drogerie, które zauważyły trend i postawiły na hybrydę, nie narzekają na brak chętnych na ten asortyment.
Rynek hybryd był wyceniany w roku 2018 na 700 mln zł, a sprzedaż rosła w dwucyfrowym tempie. Na początku 2021 r., Artur Błażejewski, prezes firmy Cosmo Group (m.in marka NeoNail) szacował jego wartość już na 850 mln złotych. Według danych badawczych firmy Mintel, ponad jedna trzecia wszystkich lakierów hybrydowych dostępnych na globalnym rynku beauty, powstała w Polsce w ciągu ostatnich trzech lat, co pokazuje siłę tej branży. Według badań GfK z 2018 roku, aż 26 proc. Polek w wieku 18-40 lat używa lakieru hybrydowego, w grupie do 29 lat prawie co trzecia. Dziś te wskaźniki są z pewnością wyższe.
W okresie pierwszego locdownu, gdy wszystkie salony kosmetyczne zostały zamknięte, kobiety nie miały wyboru i niemal natychmiast przerzuciły się na kupowanie kosmetyków i akcesoriów do paznokci. Same musiały poradzić sobie z odrostami po akrylu, żelu czy hybrydzie. Porad szukały w internecie. Jak pokazują analizy firmy SentiOne przygotowane dla "Wiadomości Kosmetycznych" w czerwcu 2020 roku to właśnie wokół paznokci toczy się najwięcej dyskusji w internecie, biorąc pod uwagę kategorie kosmetyczne. Ten trend utrzymał się niezależnie od pandemii.
Pielęgnacja króluje
Ważnym trendem w kosmetyce jest natura. Coraz więcej mówi się o dobroczynnym działaniu składników pochodzenia naturalnego oraz ich bezpieczeństwie. Popyt na takie produkty zwiększyła z całą pewnością pandemia, a konsumenci zaczęli bardziej cenić zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci. Kosmetyki eko, wegańskie i naturalne, choć już przed Covidem wiodły prym, teraz stały się kluczowe w ofercie producentów.
Ważnym aspektem każdej pielęgnacji jest nawilżenie. Paznokcie podobnie jak skóra twarzy czy włosy, aby były zdrowe i mocne muszą być dobrze nawilżone. Dzięki temu nie będą się łamać i rozdwajać. Regularne wcieranie wybranego oleju przyniesie efekty porównywalne do stosowania odżywek. W internecie można znaleźć szereg porad jak wykorzystać oliwę z oliwek, oleje takie jak: arganowy, lniany, z awokado czy z pestek winogron, każdy z nich ma właściwości nawilżające i regenerujące. Jednak nie po to producenci dwoją się i troją, żeby stworzyć jak najlepsze preparaty, aby ich tu nie docenić. Na drogeryjnej półce znajdziemy szeroki wybór produktów, od oliwek, odżywek, kremów, lakierów, aż po specjalistyczne zestawy, które pozwolą na "salonową" pielęgnację we własnym domu. Pojawiły się wegańskie lakierach do paznokci – formuły bez składników odzwierzęcych dotarły także do tej kategorii.
Lakier bez HEMA
Warto w tym miejscu wspomnieć, że większość lakierów hybrydowych zawiera składnik o nazwie HEMA, który od jakiegoś czasu wzbudza kontrowersje. HEMA (metakrylan 2-hydroksyetylu) jest częstym komponentem materiałów dentystycznych, soczewek oraz produktów do stylizacji paznokci. W tych ostatnich pełni funkcję antystatyczną, kondycjonującą i przede wszystkim wiążącą. Związek ten zwiększa też przyczepność między produktem a płytką. Niestety może być jednak alergenem. Niektóre badania, zwłaszcza szwedzkich naukowców, donoszą o jego potencjalnej szkodliwości. Od 2 grudnia 2020 roku na etykiecie lakierów hybrydowych musi znajdować się dodatkowe ostrzeżenie.
– Po analizach i przeprowadzeniu badań stwierdzono, że HEMA zastosowana w światłoutwardzalnych lakierach hybrydowych stwarza niskie ryzyko uczulenia, a warunkiem bezpieczeństwa jest stosowanie preparatu tylko w obrębie płytki paznokcia oraz unikanie kontaktu ze skórą. Dbając o pełne bezpieczeństwo konsumentów i mając na uwadze potencjalne ryzyko, podjęto decyzję o stosowaniu HEMA tylko w produktach do paznokci i wyłącznie do profesjonalnego użytku, na etykietach których konieczne będzie umieszczenie ostrzeżeń – wyjaśnia dr n. chem. Sebastian Grzyb.
Od 3 czerwca 2021 r. produkty zawierające HEMA i niespełniające tych warunków nie mogą być wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej. Producenci lakierów hybrydowych zaczęli więc wprowadzać do swojej oferty produkty, które nie zawierają tego składnika.
Gdy pandemia trochę odpuściła…
To, że Polki zaczęły samodzielnie dbać o swoje paznokcie i częściej kupują produkty do ich pielęgnacji nie oznacza, że nie wróciły do salonów kosmetycznych.
– Zainteresowanie manicurem hybrydowym, czy przedłużaniem paznokci za pomocą żelu wcale nie zmalało w związku z pandemią. To, że dziś każda kobieta ma "zrobione" paznokcie stało się standardem. Cześć korzysta z hybryd do użytku domowego, ale myślę, że są to te panie, które przed pandemią również nie korzystały z usług profesjonalistek. Uważam, że wykonywanie manicure‘u hybrydowego w salonie, jaki i w domu, będzie się rozwijało równolegle. W tej chwili nie narzekamy na brak pracy, a o termin trudno. Trzeba się umawiać z miesięcznym wyprzedzeniem – mówi Marta Korczak, właścicielka salonu kosmetycznego w Olsztynie.
Podobnie wygląda sytuacja w innych miastach. W Warszawie, gdzie salonów jest naprawdę sporo, nikt nie narzeka na brak pracy. Tak duże zainteresowanie usługami stylizacji paznokci i brak terminów również mogły skłonić, niektóre kobiety do podjęcia próby wykonania tej usługi samodzielnie.
Czas na odrobinę szaleństwa
Przeglądając internet i pytając ekspertów, jakie stylizacje na paznokciach są obecnie najmodniejsze można dostrzec kilka ciekawych trendów, a jednym z zaskakujących są krowie łaty.
– Okazuje się, że w 2021 roku będziemy ozdabiać paznokcie wzorkami inspirowanymi krowimi łatami (nie tylko w odcieniach bieli, czerni czy brązu) oraz paskami zebry. W tym wypadku wzorki nie muszą być idealnie proste (i m.in. za to kochamy ten trend). To propozycja tylko dla odważnych – to pierwsze co pojawia się po wpisaniu zapytania o trendy w stylizacji paznokci.
Na miano najmodniejszego zestawienia kolorystycznego 2021 zasługuje biel oraz czerń. To klasyka, a zarazem trend, obok którego nie można przejść obojętnie w tym roku. Za pomocą tych dwóch kolorów można stworzyć na paznokciach prawdziwe dzieła sztuki, czego dowodem są stylizacje zamieszczane na Instagramie.
Kolejnym trendem są żywe kolory, a nawet neonowe pomarańcze, zielenie, róże itd. Można też zdecydować się na french manicure z końcówką w oryginalnym kolorze. Dla niezdecydowanych, w modzie jest obecnie rozwiązanie idealne, czyli multi-colored nails. Już nie trzeba się ograniczać i można mieć każdy paznokieć w innym kolorze.
– Hitem tego sezonu jest french, ale nie ten klasyczny, warto wybrać kolorowe końcówki w delikatnych wiosennych odcieniach. Uwagę można przyciągnąć malując stokrotki! Kwiatki w tym sezonie to nowość, która może zagościć na dłużej. Wpływ lat 90. to nie tylko powrót spodni dzwonów, na paznokciach to mocne, zdecydowane kolory, które mają nawiązywać do modnej w tamtym okresie plastikowej biżuterii. A kolor? Idealna zieleń wciąż poszukiwana, w zgodzie z poszanowaniem planety i eko trendów. Większość efektownych zdobień jest trudna do wykonania w domowych warunkach, a po okresie zamknięcia w domach należy nam się odrobina szaleństwa – mówią Asia i Agnieszka Markowskie z salonu "Lakier do paznokci" na warszawskim Wilanowie.
Powyższe trendy bardziej wpisują się w letnią aurę, ale w przypadku stylizacji paznokci nie dezaktualizują się wraz z porą roku. Żywe kolory pozostaną na paznokciach, a tej jesieni bardzo modne będzie również ombre, a także lakiery metaliczne i brokatowe. n