Lekcja 5 RODZAJE MAKIJAŻU
1. Makijaż dzienny
Powinien być naturalny, lekki i świeży. Może to być make-up no make-up, czyli makijaż skomponowany z naturalnej palety barw, praktycznie niewidoczny, ale jednocześnie ukrywający wszelkie defekty kształtu oczu i twarzy. Nie stosujemy w nim brokatów i cyrkonii. Oczy są bardziej wyeksponowane niż usta.
2. Makijaż wieczorowy
Światło świec i światło sztuczne pochłaniają kolory, dlatego makijaż wieczorowy musi sprostać innym wymaganiom niż makijaż dzienny. Powinien być zdecydowanie intensywniejszy, bardzo trwały i wodoodporny. Możemy sobie w nim pozwolić na małą ekstrawagancję, ale połyskujące elementy nakładamy w niewielkich ilościach, by nie stworzyć efektu kiczu. Dominujące w nim barwy to odcienie ciemne i bogate w intensywne pigmenty. Ożywi go nutka lekkiego brokatu nałożona na cienie lub rzęsy. Najlepsze do makijażu wieczorowego są kosmetyki, które można nakładać na sucho – tworząc z nich podstawę kolorystyczną i na mokro – uzyskując intensywność i wyrazistość w modelowaniu powieki. Dla efektu długich i gęstych rzęs możemy używać sztucznych rzęs lub kępek. Wieczorowy makijaż również musi być dobrany do typu urody, kolorystyki ubioru, dodatków i okazji. Inny będzie make-up na wyjście do teatru, niż na bal.
3. Makijaż smoky eyes
Jest to rodzaj makijażu wieczorowego, w którym używa się ciemnej palety barw w jednej tonacji kolorystycznej i rozmywa je do uzyskania efektu przydymienia. Przyjęło się, że makijaż ten wykonuje się szarościami i czernią, ale nie zawsze jest to dobry pomysł. Zimne kolory zarezerwowane są szczególnie dla pani zimy i lata (chłodna tonacja). Do smoky eyes można użyć również odcieni oberżyny, zieleni, ciemnej śliwki, głębokiego brązu, które pasują do innych typów urody.
Tego typu makijaż jest bardzo łatwy do wykonania. Zaczynamy malowanie oka od ciemnej kredki, którą obrysowujemy górną powiekę i lekko wyciągamy końce kreski na zewnątrz, następnie analogicznie obrysowujemy dolną powiekę. Dla przypomnienia – makijaż ma nadawać oku kształt migdała i nie może podkreślać ewentualnych defektów urody. Przy opadających powiekach kreska musi więc być poprowadzona już od środka tęczówki ku górze, by je optycznie unieść. Przy małych oczach nie powinno się łączyć zewnętrznych kącików kredką lub eyelinerem ani tym bardziej używać ciemnej kredki wewnątrz dolnego obrysu oczu, w ten sposób jeszcze bardziej je zmniejszamy. Za pomocą aplikatora lub skośnego pędzelka kreskę na górnej i dolnej powiece sukcesywnie rozcieramy ciemnym cieniem aż uzyskamy efekt rozmycia. Kolejno na załamaniu powieki rozcieramy jaśniejszy cień, by w konsekwencji uzyskać piękne przenikanie i przydymienie barw oraz wygładzenie wszelkich nierówności. To samo możemy powtórzyć na dolnej powiece. Na koniec obrysowujemy górną powiekę eyelinerem w ciemnym kolorze. Kreska musi być wykonana perfekcyjnie dlatego należy rozpocząć jej malowanie od lekkiego naciągnięcia oka w kierunku skroni i prowadzić od wewnętrznego do zewnętrznego kącika – uda się wtedy nawet na pomarszczonej powiece. Ten typ makijażu będzie się świetnie prezentował z nałożonymi kępkami sztucznych rzęs na zewnętrznych kącikach.
4. Makijaż ślubny
Makijaż ślubny łączy w sobie cechy makijażu fotograficznego i wodoodpornego. Powinien być mocniejszy niż na co dzień, by nie zginął w stylizacji ślubnej, a stanowił ważny jej element i był widoczny w każdym świetle. Należy pamiętać, że w fotografii zasadniczą rolę odgrywa światło, a ono wyłapie i podkreśli wszelkie, pozornie niewidoczne, niedoskonałości. Należy więc przede wszystkim perfekcyjne skorygować ewentualne przebarwieni na twarzy, sińce pod oczami i zaczerwienienia.
Kolorystykę makijażu ślubnego dobieramy uwzględniając:
• Kolor sukni panny młodej i dodatków. Od tego, czy suknia jest w kolorze czystej, chłodnej bieli, czy też ciepłego odcienia ecru, zależy, czy będziemy używać barw chłodnych, czy ciepłych.
• Kolor kompozycji kwiatowej. Często zdarza się, że właśnie pod kolor bukietu dobierana jest akcent kolorystyczny w makijażu oczu.
• Typ urody panny młodej. Jeśli prezentuje typ wiosny lub jesieni będą do niej pasować barwy ciepłe, natomiast pani lato lub zima zdecydowanie lepiej będzie wyglądać w odcieniach z domieszką pigmentu chłodnego.
Do tego typu makijażu używa się często barw pastelowych, lekko opalizujących – w odcieniach brzoskwini, różu, lawendy lub łososia. Odradzam stosowanie kolorów ciężkich, wyłącznie matowych, w odcieniach szarości i brązu, które mogą dawać efekt zmęczonej twarzy.
Najlepiej użyć kilku barw cieni, zarówno opalizujących, jak i matowych. Ładnie wygląda rozświetlenie na górnej powiece ruchomej (pod warunkiem, że nie jest ona zbyt wypukła), pod łukiem brwiowym, a także w wewnętrznym kąciku oka – wyjątek stanowią oczy szeroko rozstawione. Następnie, by wymodelować oko, nakładamy o kilka tonów ciemniejszy matowy cień w zagłębieniu powieki oraz w kąciku przy dolnej krawędzi rzęs. Możemy wzmocnić efekt zaznaczając kontur całego oka kredką brązową, granatową, szarą, w kolorze śliwki lub zieleni, ale robimy to z wyczuciem, by nie uzyskać zbyt ciemnego efektu.
Na tę specjalną okazję zdecydowanie zaleca się przyklejanie sztucznych rzęs lub kilku kępek. Najnowszym trendem w makijażu ślubnym są delikatne dekoracje z małych kamyczków i cyrkonii.
5. Makijaż specjalny sylwestrowy, karnawałowy
Jest to makijaż odważny, odbiegający znacznie od makijażu dziennego, a nawet wieczorowego. Z przewagą elementów błyszczących i brokatowych, które możemy nakładać na całe ciało i włosy. Musi być dopełnieniem kreacji, dodatków i fryzury. Tu sztuczne rzęsy są wręcz konieczne (oferta jest bogata – od rzęs z cyrkoniami po te najbardziej fantazyjne z piórkami). Możemy również urozmaicić makijaż wzorem z cyrkonii lub brokatu, który będzie wychodził poza granice oczu i formował się na twarzy. Podobnie jak w makijażu wieczorowym barwy muszą być intensywne i dobrze prezentować się w sztucznym świetle. Makijaż specjalny jest wyrazisty i precyzyjny.
Warto wiedzieć!
Żeby makijaż był wyrazisty i trwały, warto przed przystąpieniem do niego odpowiednio przygotować powieki.
• Baza pielęgnacyjna nałożona w okolice oczu sprawi, że skóra uzyska aksamitną gładkość, a linie mimiczne zostaną znacznie spłycone.
• Korektor rozświetli skórę w okolicach dolnej i górnej powieki i zdecydowanie wzmocni efekt wykończeniowy makijażu.
• Sypki puder oprószony na górnej i dolnej powiece (aż pod same rzęsy) spowoduje, że będzie łatwiej usuwać pędzlem-wachlarzem osypujące się cienie. Nałożony na rzęsy przed pomalowaniem maskarą, doda im objętości.
• Wodoodporna baza pod cienie nasyci kolory i doda im trwałości. Zapobiegnie też nieestetycznemu rolowaniu cienia na powiece.
• Zalotka pięknie podkreśli rzęsy. Używamy jej zawsze przed nałożeniem tuszu!
Aleksandra Jaśkowiec, product trainer, Gosh Professional
Wiadomości Kosmetyczne, Wrzesień 2010 Nr 9 (45)