Rocznie Polacy na produkty do prania wydają aż 1,37 mld zł. Jednak rynek zmniejszył się w ostatnim roku wartościowo o 8,5 proc., a ilościowo o 4,5 proc. (Nielsen, 2014 rok). Najbardziej spada sprzedaż proszków. To wynik m.in. kompaktyzacji tych produktów. Potrzeba mniej proszku do tej samej co kiedyś ilości prania.
Panaceum na brak czasu
Proszki tracą też na rzecz nowych kategorii. Kapsułki do prania, wprowadzone na polski rynek w połowie 2012 roku, w ubiegłym roku wartościowo zdobyły ponad 8 proc. rynku. Obecnie, według danych marki Persil, kapsułkom zaufało już 25 proc. kupujących środki piorące. Do końca 2015 roku kapsułek będzie używało co trzecie gospodarstwo domowe. – Kapsułki to wygoda: łatwo je dozować, opakowania są lekkie i mniejsze niż w przypadku proszków. To też czystość bez rozlewania, rozsypywania i bałaganu – tłumaczył sukces tych produktów Michał Szparaga z Henkla podczas prezentacji nowych Persil Power-Mix Caps.
Kapsułki znakomicie wpasowały się w styl życia współczesnych kobiet, które nie chcą wybierać między karierą, samorealizacją a rodziną. Nie zamierzają również iść na żadne kompromisy. Mimo że mają coraz mniej czasu na obowiązki domowe, chcą pozostać perfekcyjne w roli gospodyni. Poszukują więc środków czystości, dzięki którym zaoszczędzą czas i energię. Są gotowe wydać więcej pieniędzy, jeśli produkt spełnia te oczekiwania.
Kapsułki, listki i co dalej?
Marek oferujących środki piorące w kapsułkach jest coraz więcej. Koncernowe Ariel, Vizir (P&G) oraz Persil (Henkel) to tylko niektóre z nich. Polska firma Lakma Strefa w ubiegłym roku wprowadziła dwukomorowe kapsułki z proszkiem i żelem pod marką Perlux. Od końca 2014 roku o rynek walczą też kapsułki Ludwik Grupy Inco. O zainteresowanie konsumentów zabiega też marka Oxo firmy Marba, która oferuje kapsułki w kilku wersjach, w tym do prania ciemnego i bielizny niemowlęcej. W tym roku kapsułki do prania odzieży dziecięcej uzupełniły też ofertę marki Jelp znanej z hipoalergicznych produktów. – Są dostosowane do stylu życia matek – mówi Katarzyna Qaraqish, brand manager marki w Brodr. Jorgensen Polska. – Są też wygodne w użyciu, a przy tym bazują na naturalnym mydle – dodaje. Małe rozmiary oraz wygoda stosowania i przechowywania to także cechy listków do prania. Ten niepozornie wyglądający produkt o rozmiarach kartki A5 jest w rzeczywistości esencją substancji piorącej, która – pozbawiona wypełniaczy oraz rozpuszczalników – została sprasowana do formy listka mieszczącego 40 gramów skoncentrowanego proszku do prania. Tak jak w przypadku kapsułek pojedynczy listek wrzuca się bezpośrednio do bębna pralki. – Produkt jest przeznaczony dla osób dbających o zdrowie i ekologię. Oprócz tego jest polecany alergikom i osobom z wrażliwą skórą, w tym dzieciom – wyjaśnia Bartłomiej Nadolny, prezes firmy Aureus International Trade, wyłączny dystrybutor listków do prania Dizolve.
Więcej miejsca na półce
Listki znakomicie nadają się do sprzedaży w drogeriach. Zajmują mało miejsca na półce. Nic się z nich nie wysypuje ani nie rozlewa. – Zdajemy sobie sprawę, że listki do prania to całkowita nowość na naszym rynku. Dlatego oprócz standardowych kartoników zawierających 12 lub 32 listki oferujemy także możliwość sprzedaży produktu na sztuki, w jednorazowych opakowaniach – zachęca Bartłomiej Nadolny. Zgodnie z zapewnieniami dystrybutora listki Dizolve będą promowane nie tylko w czasopismach branżowych, ale trafią do konsumenta także poprzez reklamę radiową (a później również telewizyjną), outdoor i materiały POS.
Anna Zawadzka-Szewczyk
Środki piorące w żelu nie usuwają skutecznie trudnych plam, np. z herbaty, kawy, owoców lub warzyw, ponieważ nie można umieścić w nich środka wybielającego. Zupełnie inaczej jest w przypadku dwukomorowych kapsułek Persil Power-Mix Caps. Komora z proszkiem w wariancie do prania tkanin białych zawiera enzymy i wybielacz. W drugiej komorze znajduje się skoncentrowany żel, który skutecznie usuwa zabrudzenia – nawet te, które wniknęły w głąb tkanin. Kapsułki zawierają dodatkowo składnik, który przeciwdziała mechaceniu się tkanin, wydobywając ich blask. Nowe kapsułki Persil Power-Mix Caps ważą mniej niż dawka płynnego lub proszkowego detergentu, zalecana na jedno pranie. Co więcej, idealnie odmierzona ilość środka w kapsułce chroni przed ryzykiem zbyt obfitego dozowania. Używając Persil Power-Mix Caps, konsumenci przyczyniają się więc do oszczędzania zasobów naturalnych. Kapsułki wykonane są z folii, która całkowicie rozpuszcza się w wodzie. Wystarczy umieścić ją bezpośrednio w bębnie pralki, przykryć praniem i uruchomić program. Folia ulega biodegradacji, dzięki czemu produkt jest nie tylko wygodny w użyciu i skuteczny, ale także pozwala konsumentom dbać o środowisko naturalne.
Persil Power-Mix Caps występuje w 2 wariantach: do białego i do kolorów. Jest dostępny w lekkich, wygodnych do przenoszenia i przechowywania opakowaniach. Kapsułki w ilości umożliwiającej wykonanie 14 prań zostały umieszczone w funkcjonalnym pudełku wielokrotnego użytku, natomiast wersje 28 i 35 sztuk – w praktycznych, zamykanych woreczkach.