Kryzys i inflacja nie zaszkodziły branży kosmetycznej w e-commerce. Jednak okazuje się, że nie wszystkie segmenty radzą sobie równie dobrze.
– Przez ostatnie dwa lata obserwujemy, że w e-commerce sprzedają się produkty bardzo drogie albo te tanie. Wyraźny spadek nastąpił w produktach ze średniej półki cenowej – aspirujących do luksusu, ale nie luksusowych. Ten segment z powodu kryzysu dostał po obrotach. Natomiast cały kosmetyczny rynek e-commerce notuje wzrost wartości, ale w sprzedanych sztukach, już nie jest tak dobrze. W obrotach ten wzrost wynosi obecnie 47 proc., a w sztukach zaledwie 25-30 proc. Ilości więc nie rosną, jedynie sama wartość, na co niewątpliwie wpływ ma inflacja i rok kryzysu – mówił Jędrzej Karasek, dyrektor generalny Primavera Parfum Group, podczas debaty zatytułowanej „Beauty e-commerce i technologie jutra”, która odbyła się w ramach Forum Branży Kosmetycznej 2023.
Według niego, mimo wszystko branża kosmetyczna i tak radzi sobie lepiej niż inne.
– Jest odporna na kryzys. Efekt szminki działa – zapewnił Jędrzej Karasek.
Zwrócił też uwagę, że pomimo trudniejszej sytuacji gospodarczej, wciąż powstaje sporo nowych marek kosmetycznych, tworzonych przez podmioty, które opanowały techniki dystrybucyjne.
– Rynek się zmienił, nie potrzeba wielkich nakładów kapitałowych i wejścia do sieci, żeby markę wylansować. Nie potrzeba też stawiać fabryki. Jedyne co jest niezbędne to fundusze na marketing i płynność, czyli zabezpieczenie produkcji zamawianej przez handel – uważa Jędrzej Karasek.
Równocześnie podzielił się spostrzeżeniem, że polskie startupy niepotrezbnie budują magazyny i zatrudniaja pracowników do obsługi zamówień.
– To jest zbędne. My realizujemy 100 tys. zamówień miesięcznie, obsługiwanych przez dwie telefonistki. Jeśli ktoś chce stawiać własny e-sklep też musi zatrudnić tyle osób. Koszty ich zatrudnienia zjadają zyski z początkowej działalności e-sklepu. Lepiej skoncentrować się na samym produkcie i jego marketingu, a całą obsługę e-commerce zlecić na zewnątrz, takiej firmie jak nasza – podpowiedział dyrektor generalny Primavera Parfum.
Według niego firma kosmetyczna musi być firmą marketingową, a nie produkcyjną czy handlową. Jej zadaniem jest sprzedawanie marzeń i to się robi właśnie poprzez marketing. Trzeba mieć pomysł a cała reszta jest drugorzędna.
– Nie sztuką jest zrobić dobry produkt – w tym polskie firmy są świetne, mają produkty z bardzo przemyślanymi składami i dobrze dopasowane do trendów, potrzeb klientów. Jednak wyzwaniem jest ich sprzedaż, a w tym celu trzeba mieć świetny marketing. I lepiej na to postawić, zamiast inwestować w budowę zakładów produkcyjnych czy magazyny – podsumował uczestnik Forum Branży Kosmetycznej 2023.
Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października 2024 w warszawskim hotelu Arche Krakowska.