Jak stwierdził Piotr Biela, w ostatnich latach mieliśmy do czynienia z olbrzymimi zmianami preferencji klientów dot. gazetek promocyjnych. Jeszcze w 2022 r. gazetki w wersji elektronicznej były "zwykłymi" pdf-ami, a w roku 2023 publikacje w wersji digitalowej zostały dostosowane do wyświetlania na telefonach. Gazetka drukowana zaczęła być determinowana parametrami digitalowej. Rok 2024 przyniósł dalsze zmiany: teraz gazetka digitalowa jest osobną publikacją, "zawsze aktualną i z dodatkowymi promocjami".
- Już w zeszłym roku zauważyliśmy, że dzieje się coś nowego. "Paper first" został wyprzedzony przez "digital first". Czyli gazetka zaczęła być produkowana w taki sposób, żeby najlepiej wyświetlać się na ekranach smartfonów — powiedział przedstawiciel Grupy Blix, podkreślając, że niektóre gazetki się wydłużyły, a w 2024 r. każdy z nośników zaczyna "żyć własnym życiem".
Dlaczego niektóre sieci handlowe korzystają jeszcze z gazetek papierowych? Jak tłumaczył Piotr Biela, kluczowym powodem jest... przyzwyczajenie do gazetek w formie fizycznej. - Tak gazetki są robione, bo tak zawsze były robione — powiedział prelegent. Wskazał też inne przyczyny: brak wiary w skuteczność gazetki cyfrowej oraz założenie, że klient lubi papier. Ponadto, według Blixa, w sieciach franczyzowych franczyzobiorcy wolą papier.
- Nasze analizy pokazują, że jedynie 5-10 proc. gazetek drukowanych jest finalnie otwartych. Zatem realny koszt jest 10-20 razy większy — dodał business development manager w Grupie Blix.
Jak tłumaczył, sieci handlowe odchodzą stopniowo od papieru, gdyż skuteczność dotarcia e-gazetek do klienta jest większa. Inną z przyczyn jest skracający się cykl życia promocji. Nie bez wpływu pozostają także: szybkość reakcji na to, co dzieje się na rynku, oraz dostęp i wykorzystanie danych.
Z badania Blixa wynika, że aż 99 proc. klientów zdarza się przeglądać gazetki w jakiejkolwiek formie. A przynajmniej takie są deklaracje samych respondentów. 37,6 proc. przegląda gazetki dwa-trzy razy w tygodniu, a codziennie robi to 11,9 proc. osób (wzrost o 2,3 p.proc.).
Blix sprawdził też, które gazetki przeglądane są najczęściej. Zaskoczenia brak — na pierwszym miejscu uplasowała się Biedronka (73,4 proc., wzrost o 7,1 p.proc.), a na drugim Lidl (56,1 proc., wzrost o 8,3 p.proc.). Trzecią pozycją zajął Kaufland z wynikiem "zaledwie" 26,4 proc. (spadek o 7,8 p.proc.), a czwarty był Rossmann (12,4 proc., spadek aż o 16 proc.).
Piotr Biela omawiając wyniki badania stwierdził, że gazetki są dziś dla klientów w Polsce wiarygodnym źródłem informacji o cenach. - Ludzie nie czują się już robieni w balona. Zmiany prawne w tym aspekcie zbudowały bardzo korzystne podłoże do rozwoju rynku promocyjnego, dając podstawy do wzrostu zaufania klientów — uzasadnił przedstawiciel Grupy Blix.
Według Blixa w czwartym kwartale br. z gazetek w formie elektronicznej korzystało już 83 proc. klientów. Dla porównania, jeszcze w pierwszym kwartale 2023 r. odsetek tego typu deklaracji wynosił "zaledwie" 58 proc.
- W drugim kierunku idzie papier. Kolejne sieci handlowe rezygnują z papieru, bardzo często na obszarze całego kraju. Znam też takie sieci, które zaczynają od największych miejscowości — zaznaczył Biela, dodając, że już 73,4 proc. klientów przegląda gazetki w aplikacjach mobilnych.
Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.