StoryEditor

Barbara Nesterowicz, Katarzyna Waszek, Nielsen IQ: 95 proc. konsumentów otworzyło się na nowe strategie zakupowe. Zyskuja na tym marki kosmetyczne

Barbara Nesterowicz, client business partner oraz Katarzyna Waszek, kierownik zespołu analiz dla klientów detalicznych z firmy badawczej NielsenIQ podczas wystąpienia na Forum Branży Kosmetycznej 2023 / Shootit Photography
Ostatnie trzy lata były dla branży FMCG niewiarygodnie trudne. Kolejne będą równie wymagające – uważają Barbara Nesterowicz, client business partner oraz Katarzyna Waszek, kierownik zespołu analiz dla klientów detalicznych z firmy badawczej NielsenIQ. Dlatego podczas swojego wystąpienia na Forum Branży Kosmetycznej 2023 zwróciły uwagę na pięć trendów, których znajomość może być przydatna dla uczestników rynku, a zwłaszcza dla marek kosmetycznych.

Pierwszym trendem, na ktory zwróciły uwage ekspertki z firmy Nieksen jest inflacja. Ceny rosną i nie powinniśmy sie spodziewać, że to się zmieni w ciągu 12 miesięcy. Rok remu za przykładowy kosmetyk kosztujący 10 zł, dziś trzeba zapłacić 13 zł. A zarobki w takim tempie nie rosły. W związku z tym spadła i spadać będzie siła nabywcza Polaków.

W kontrze jest jednak drugi trend, którym jest rosnąca odporność konsumentów. Konsumenci się uodpornili na podwyżki cen i znajdują sposoby radzenia sobie z tą sytuacją.

Z tego wynika trzeci trend: przemyślane, zdroworozsądkowe wydatki. Konsumenci zrezygnowali z dużych jednorazowych wydatków na dom czy wakacje i skupili się na wydatkach na dobra FMCG.

Czwartym trendem jest wzrost znaczenia marki własnej. I tu ekspertki NielsenIQ zapewniają, że zwrócenie się klientów w stronę tych produktów to zachowanie, które z pewnością pozostanie z nami na dłużej.

Ostatnim istotnym trendem rynku FMCG jest wzrost jego wartości, przy jednoczesnych spadkach wolumenowych. Tu jednak kosmetyki mogą pochwalić się wyjątkowymi osiągnięciami, ponieważ jako jedyne notują - minimalny, ale zawsze - wzrost wolumenowy. Wypracowują go zwłaszcza produkty do pielęgnacji twarzy, makijażu oraz odżywki do włosów.

 

Zmiana strategii zakupowych   

 

Okazuje się, że 95 proc. konsumentów zmieniło sposoby zarządzania budżetem i otworzyło się na nowe strategie. Co drugi Polak częściej chodzi do dyskontu, co trzeci zwraca się na zakupach ku marce własnej, a co piąta osoba szuka dobrych ofert onlinie. Przy tym wszystkim drogerie wciąż mają silną pozycję w sprzedaży kosmetyków. Warto jednak odnotować, że również dyskonty zyskują na znaczeniu.

 

Kosmetyki marek własnych zdobywają coraz większą popularność

 

Kosmetyki marek własnych odnotowały 8 proc. wzrost sprzedaży. Obecnie w kategorii pielęgnacja ciała produkt marki własnej zajmuje drugą pozycję. Podobnie w żelach pod prysznic i szamponach. W kategorii do pielęgnacji twarzy produkt marki własnej ma pozycje trzecią, ale za to przesunął się o pięć miejsc w ciągu dwóch lat. Marka własna w makijażu zajmuje pozycję siódmą, ale w produktach do paznokci jest nr 1.

 

Rośnie kosmetyczna oferta online

 

Marki kosmetyczne czują się bardzo dobrze w e-commerce. Ten kanał sprzedaży notuje dwukrotnie wyższe tempo wzrostu niż sklepy stacjonarne i dotyczy to wszystkich kategorii produktowych. Przewagą e-commerce jest szeroki wybór – detaliści często testują tu nowe marki i produkty. W rezultacie liczba produktów jest tu średnio pięć razy większa niż w sklepach stacjonarnych. Równocześnie średnia liczba kosmetyków w stacjonarnych drogeriach zmalała o 8 proc.

Ekspertki z NielsenIQ zwróciły przy okazji uwagę, że polski rynek FMCG, podobnie do całej Europy Środkowej, notuje o wiele większe wzrosty (35 proc.) niż jest to widoczne na rynkach Europy Zachodniej (10 proc.). 40 proc. konsumentów robiących zakupy w internecie przyznaje, że kupiła produkt FMCG w interncie i bardzo często są to kosmetyki. Dominujące kategorie to pielęgnacja włosów, skin care i face care. Przy czym odżywka do włosów jest często powodem rozpoczęcia zakupów online. Dopiero do niej dokładane są kolejne produkty.

 

 

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. Forum organizowane jest przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych, wchodzącą w skład Wydawnictwa Gospodarczego, wydawcy biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października w warszawskim hotelu Arche Krakowska.

 

image
wiadomoscikosmetyczne.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Ciało
29.10.2024 12:35
Alergia i jakość głównym daniem wystąpienia marki JELP na tegorocznym Forum Branży Kosmetycznej
Alergia i jakość głównym daniem wystąpienia marki JELP na tegorocznym Forum Branży KosmetycznejMateriał Partnera

Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że na alergię cierpi około 12 mln Polaków, czyli niemal 30% naszego społeczeństwa. Rosnąca skala alergii skórnej stanowi duże wyzwanie w kontekście nowoczesnej wielowymiarowej pielęgnacji ciała, co też było jednym z tematów tegorocznego Forum Branży Kosmetycznej, które odbyło się 24. Października w Warszawie.

Hiperinflacja Hipoalerii. Jak sobie z nią poradzić dziś i w przyszłości? – to tytuł prezentacji, którą z ramienia Europe Distribution Group poprowadził Paweł Pietruszka-Dyrektor Zarządzający EDG oraz Lara Gessler- ambasadorka marki Jelp, która od ubiegłego roku zagościła w rodzinie marek EDG.

Alergie – rosnący problem Polaków

Podczas prezentacji padły odpowiedzi na pytania jak tworzyć produkty do pielęgnacji ciała osób z wrażliwą i alergiczną skórą, a także gdzie tak naprawdę zaczyna się i kończy pielęgnacja naszej skóry? Jak rosnąca skala alergii wpływa na wybory konsumentów, wiedząc, że aż 56% kobiet deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym znajduje się osoba z alergią skórną, a niemal 40% objawów alergii obejmuje dolegliwości skórne, takie jak wysypki i suchość skóry (źródło: Zymetria, CAWI, N=600, czerwiec 2023; badanie Biostat, 2022).

Przepis na idealny produkt to kompozycja czterech głównych składników.

„Recepta na sukces produktów pielęgnacyjnych dla osób cierpiących na alergie jest podobna do receptury idealnego dania w restauracji. Kluczowe składniki to: wysoka jakość surowców, odpowiednie narzędzia i wyposażenie, właściwe proporcje oraz doświadczenie specjalistów. Te elementy, które zapewniają doskonałość w gastronomii, są równie istotne w tworzeniu produktów kosmetycznych, takich jak nasza linia dermo kosmetyków Jelp Baby 0+” powiedział Paweł Pietruszka Pietruszka Dyrektor Zarządzający EDG.

image
Materiał Partnera

Gdzie zaczyna się i kończy pielęgnacja wrażliwej skóry?

To pytanie niezwykle aktualne i obszerne. Podczas codziennej pielęgnacji, często zapominamy o tym, że nasze ciało praktycznie cały dzień ma kontakt z ubraniami, które wypraliśmy w jakimś środku do prania. Detergent poprzez tkaninę oddziaływuje na naszą skórę, często podrażniając ją. Świadomość wielowymiarowej pielęgnacji która uwzględnia już nie tylko kąpiel i sam rytuał pielęgnacyjny, ale też rozpoczyna się - lub kończy jak to woli – na praniu naszych ubrań w środkach które oprócz skuteczności zapewniają ochronę naszej skórze będzie mocnym wyznacznikiem zachodzących w społeczeństwie zmian związanych z rosnącą skalą alergii.

Konsumenci będą szukać przede wszystkim symbiozy skuteczności i delikatności w produktach do pielęgnacji skóry ale też i ubrań i o tym powinniśmy pamiętać podczas procesów zakupowych i budowania oferty w danej kategorii.

Zmieniające się nawyki zakupowe matek

Według badań, większość młodych matek stosunkowo szybko rezygnuje z detergentów dedykowanych niemowlętom i małym dzieciom na rzecz produktów o większej sile dopierania plam, które mogą być używane przez całą rodzinę. Najczęściej zmiana ta następuje między drugim, a trzecim rokiem życia dziecka, co ma związek z wygodą i potrzebą skuteczniejszego prania (źródło: Zymetria, CAWI, N=600, czerwiec 2023).

Problemy związane z alergiami stają się coraz ważniejsze w obszarze kosmetyków i produktów do prania i płukania, a potrzeba tworzenia bezpiecznych, przemyślanych formuł będzie wciąż rosnąć.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Dorota Tawkin, Paulina Kowalska, Awesome Cosmetics: Komunikacja pro-age to komunikacja o zatrzymaniu się na moment [FBK 2024]
Dorota Tawkin, Paulina Kowalska, Awesome CosmeticsShootit Photography

Trend pro-age to podejście, które celebruje naturalne procesy starzenia się, podkreślając piękno i autentyczność w każdej fazie życia. Zamiast walczyć z objawami starzenia, promuje akceptację siebie i pozytywne postrzeganie dojrzałości, redefiniując tradycyjne kanony piękna. O przyjęciu tej filozofii opowiedziały przedstawicielki Awesome Cosmetics.

Trend pro-age to podejście, które odrzuca tradycyjne normy promujące wieczną młodość i przeciwdziałanie starzeniu. Zamiast tego, skupia się na akceptacji naturalnych procesów starzenia się, celebrując dojrzałość, doświadczenie i autentyczność. W odróżnieniu od ruchu anti-age, który koncentruje się na walce ze zmarszczkami i objawami starzenia, pro-age podkreśla piękno w każdej fazie życia, promując pozytywne postrzeganie siebie niezależnie od wieku. W świecie mody, kosmetyków i stylu życia, coraz więcej marek i osób publicznych popularyzuje ten trend, zachęcając do samoakceptacji i redefinicji kanonów piękna.

Dorota Tawkin, Account Executive w Awesome Cosmetics, o komunikacji pro-age mówi tak:

Ponad 40 proc. kobiet ma niskie poczucie własnej wartości. W dobie internetu i wszechobecnych zmodyfikowanych zdjęć same na siebie nakładamy przymus bycia idealna. Treści online często mówią nam, że musimy być idealnymi żonami, matkami, partnerkami, być szczupłe, a jeśli nie dajemy rady tego osiągnąć, to kwestionujemy siebie. To odbija się na poczuciu własnej wartości. […] Boimy się frazy “starzeć się”, a nasze ciało i głowa się zmieniają, znamy się coraz lepiej, i coraz bardziej troszczymy się o siebie. Ważne, żeby różne inicjatywy offline i online mówiły o tym, że trzeba się zatrzymać i docenić siebie w każdym wieku.

Paulina Kowalska, technolożka w tej samej firmie, dodaje:

Świadomość kobiet się zmienia, zmienia się na lepsze nasz dostęp do wiedzy i w zaciszu własnego domu możemy sprawdzić skład kosmetyku. Nasze konsumentki wprost zadają nam pytania, czemu dany składnik znajduje się w danym produkcie. W tym zawiera się także trend slow living i zatrzymania się, żeby ucieszyć się chwilą.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Partnerzy Forum Branży Kosmetycznej 2024
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. listopad 2024 13:22