Drogeria Roku to unikalny projekt prowadzony przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych od 2009 roku, w którym wyłaniane są najlepsze miejsca sprzedaży kosmetyków, zarówno w kanale online, jak i offline.
Dotychczas zwycięzców w rankingu wskazywało jury złożone z menedżerów z wiodących firm kosmetycznych, którzy wskazywali najlepsze sklepy, sieci drogeryjne i e-sklepy z kosmetykami w kilkunastu kategoriach.
Metodologia badania Drogeria Roku
Ranking Drogeria Roku 2023 powstał na bazie ocen konsumentów. Za realizację badania na konsumentach odpowiada instytut badawczy Mobile Institute, który przeprowadził je w sierpniu br. na panelu internautów. Zebrane zostały odpowiedzi i oceny od 1000 panelistów. Do badania kwalifikują się osoby, które kupują w kategorii Beauty, czyli zaopatrują się w różnorodne produkty kosmetyczne.
– Respondenci zostali poproszeni są o wskazanie miejsc, w których dokonują zakupów oraz o ocenę znanych im drogerii i perfumerii stacjonarnych, drogerii i perfumerii internetowych oraz aptek stacjonarnych, aptek internetowych i sklepów niekosmetycznych w różnych kategoriach, m.in. pod kątem asortymentu, jakości obsługi czy estetyki prezentacji produktów oraz działania w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.
– Zapytaliśmy konsumentów także o spojrzenie na miejsca zakupu kosmetyków pod kątem dostępności i lokalizacji, cen i promocji oraz podejścia do lojalnych klientów. Po raz pierwszy poprosiliśmy o ocenę innych niż drogerie miejsc zakupów, nie tylko sklepów internetowych, ale także aptek, dyskontów i marketów – dodaje Katarzyna Bochner, redaktor naczelna portalu wiadomoscikosmetyczne.pl
Konsumenci oceniali poszczególne aspekty w skali od 1 do 5. Dla drogerii i perfumerii stacjonarnych oraz internetowych przygotowano 14 ocenianych kategorii. Apteki oceniane były w 3 kategoriach, e-apteki w 4, a sklepy niekosmetyczne w 3.
Ogłoszenie wyników Drogeria Roku 2023 i prezentacja badania - gdzie Polacy kupują kosmetyki i dlaczego?
Wyniki rankingu Drogeria Roku ogłosimy podczas Forum Branży Kosmetycznej 2023, 19 października 2023 r. w hotelu MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel w Ożarowie Mazowieckim.
Równocześnie przedstawimy wnioski z najnowszego badania zrealizowanego przez Mobile Institute i Wiadomości Kosmetyczne pt. „Kanały dystrybucji kosmetyków 2023”.
– Naszym zdaniem w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości, przy coraz mocniejszej pozycji kanału e-commerce w kategoriach Zdrowie i Uroda, oraz biorąc pod uwagę przechodzenie klientów pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży brakowało takiego badania na rynku. Zapytaliśmy więc konsumentów o to, gdzie najczęściej kupują kosmetyki, czym przede wszystkim kierują się wybierając miejsca sprzedaży kosmetyków, co ich zachęca a co zniechęca do zakupów w sklepach stacjonarnych i w internecie, gdzie – poza drogeriami – kupują kosmetyki, jak często przechodzą pomiędzy kanałami online i offline, a także, ile wydają na kosmetyki, jakie produkty kupują najczęściej i dlaczego – mówi Katarzyna Bochner z wiadomoscikosmetyczne.pl.
Wyniki badania zaprezentuje Katarzyna Czuchaj-Łagód, współzałożycielka i dyrektorka zarządzająca firmy badawczej Mobile Institute specjalizującej się w śledzeniu trendów konsumenckich i wielokanałowym monitoringu satysfakcji oraz dostarczającej narzędzia dialogu marek z konsumentami. Katarzyna Czuchaj-Łagód jest ekspertem i członkiem Rady Izby Gospodarki Elektronicznej i doradcą strategiczny w marek obszarze badań, e-commerce i reorganizacji procesów zgodnie z podejściem customer-centric. Jest również autorką i współautorką wielu publikacji o zachowaniach zakupowych konsumentów w Polsce i ważnych społecznie trendach, m.in. „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, „Sklepy przyszłości”, „Smart Living”, „Slow life”, „Customer Listening”, “Green Generation”, „Siła Kobiet”.
– Uczestnicy Forum Branży Kosmetycznej otrzymają dostęp do badania, które pokazuje jakie są ścieżki zakupowe konsumentów kosmetyków – dodaje Katarzyna Czuchaj-Łagód.
Forum Branży Kosmetycznej - biznesowa konferencja łącząca przemysł z handlem
Forum Branży Kosmetycznej to konferencja B2B dla dostawców produktów i usług oraz dystrybutorów i retailerów poświęcona najważniejszym wydarzeniom i trendom zachodzącym w branży kosmetycznej. Łączy wykłady ekspertów, dyskusje panelowe, prezentacje trendów. Integralną częścią konferencji są targi top produktów, innowacji i nowości, podczas których partnerzy Forum prezentują swoje marki i ofertę skierowaną do detalu oraz prowadzą biznesowe rozmowy z potencjalnymi kontrahentami.
Wykłady w części konferencyjnej przygotowują eksperci w swoich dziedzinach reprezentujący m.in. czołowe międzynarodowe instytuty badawcze oraz firmy konsultingowe i doradcze. W panelach dyskusyjnych zasiadają praktycy mający istotny wpływ na kształt kosmetycznego rynku w Polsce. Konferencja podzielona na tematyczne bloki obejmujące handel i dystrybucję, konsumenta i trendy oraz nowe technologie daje pełen obraz kosmetycznego rynku i zachodzących na nim zmian.
Forum branży kosmetycznej odbywa się od 11 lat. Co roku w wydarzeniu uczestniczy około 400 osób – menedżerowie zarządzający firmami kosmetycznymi oraz menedżerowie odpowiadający za zamówienia do sieci handlowych i największych firm dystrybucyjnych w Polsce i na świecie. W tym roku uczestnicy Forum spotkają się 19 października 2023 r. w hotelu MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel w Ożarowie Mazowieckim, jedynie 6 km od Warszawy, w bliskim sąsiedztwie zjazdów z tras A2 i S8.
Konfernecję poprowadzą Katarzyna Bochner, redaktor naczelna portalu wiadomoscikosmetyczne.pl oraz Łukasz Barbacki, ekspert rynku kosmetycznego. Wstęp dla przedstawicieli handlu jest bezpłatny.
Zobacz zwycięzców kilku poprzednich edycji rankingu Drogeria Roku