19 października podczas 11. Forum Branży Kosmetycznej wręczyliśmy nagrody Drogeria Roku 2023 najlepszym placówkom handlowym sprzedającym kosmetyki.
14 edycja rankingu była wyjątkowa, odbyła się w zmienionej formule. Dotychczas zwycięzców w rankingu wskazywało jury złożone z menedżerów z wiodących firm kosmetycznych, którzy wskazywali najlepsze sklepy, sieci drogeryjne i e-sklepy z kosmetykami w kilkunastu kategoriach.
W tym roku ranking Drogeria Roku 2023 powstał na bazie ocen konsumentów. Za realizację badania na konsumentach odpowiadał instytut badawczy Mobile Institute, który przeprowadził je na zlecenie portalu wiadomoscikosmetyczne.pl w sierpniu br. na panelu internautów. Zebrane zostały odpowiedzi i oceny od 1000 panelistów. Do badania kwalifikowały się osoby, które kupują w kategorii Beauty, czyli zaopatrują się w różnorodne produkty kosmetyczne. Po raz pierwszy także rozszerzyliśmy ranking o inne formaty sklepów niż kosmetyczne.
– Respondenci zostali poproszeni są o wskazanie miejsc, w których dokonują zakupów oraz o ocenę znanych im drogerii i perfumerii stacjonarnych, drogerii i perfumerii internetowych oraz aptek stacjonarnych, aptek internetowych i sklepów niekosmetycznych w różnych kategoriach, m.in. pod kątem asortymentu, jakości obsługi czy estetyki prezentacji produktów oraz działania w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.
– Poprosiliśmy konsumentów także o spojrzenie na miejsca zakupu kosmetyków pod kątem dostępności i lokalizacji, cen i promocji oraz podejścia do lojalnych klientów. Wyniki pokazały, że drogerie stacjonarne nadal są głównym miejscem zakupu kosmetyków, ale konkurencja ze strony innych formatów sklepów staje się coraz silniejsza. Okazało się także, że konsumenci przemieszczają się swobodnie pomiędzy kanałami sprzedaży, zauważają w przestrzeni internetowej nie tylko sklepy największych sieci drogeryjnych, choć znana marka i formuła omnichannel niewątpliwie ma znaczenie. Ciekawe jest także, że ulubiona drogeria nie zawsze jest tą, w której najczęściej kupują kosmetyki – dodaje Katarzyna Bochner, redaktor naczelna portalu wiadomoscikosmetyczne.pl
Konsumenci oceniali poszczególne aspekty w skali od 1 do 5 w kategoriach:
- Sieci drogeryjne i perfumeryjne
- E-drogerie
- Sieci apteczne
- E-apteki
- Spożywcze sieci handlowe
Dla drogerii i perfumerii stacjonarnych oraz internetowych przygotowano 14 ocenianych aspektów. Apteki oceniane były w 3 obszarach, e-apteki w 4, a sklepy niekosmetyczne w 3. O zwycięstwie decydowała najwyższa średnia ocena w danym obszarze. Natomiast najwyższa średnia głosów ze wszystkich obszarów była podstawą do przyznania statuetki Grand Prix w danym kanale sprzedaży.
Oto laureaci rankingu Drogeria Roku 2023
Kategoria SIECI DROGERYJNE I PERFUMERYJNE
Rossmann
Ulubiona drogeria, w której kupuję kosmetyki
Najlepsza komunikacja marketingowa z klientami
Hebe
Drogeria, w której najczęściej kupuję kosmetyki
Najszybsze podążanie za trendami i wprowadzanie nowości
Wygoda i łatwość robienia zakupów
Estetyka i wystrój drogerii
Sephora
Najszerszy asortyment, najlepszy wybór i dostępność produktów
Ziko Dermo
Najbardziej atrakcyjne ceny i promocje
Drogerie Koliber
Najbardziej przyjazna i profesjonalna obsługa w drogerii
Douglas
Nowoczesne rozwiązania ułatwiające zakupy
Najlepsze, unikalne marki własne
Super-Pharm
Najlepszy serwis zakupowy i pozakupowy
Najlepszy program lojalnościowy i oferty dla stałych klientów
Drogerie Natura
Najlepsza dostępność i lokalizacje sklepów
Drogerie Vica
Najlepsze produkty zdrowe i ekologiczne
Kontigo
Działania zgodne z zasadami społecznej odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju i ekologii
Hebe
Grand Prix w kategorii. Najwyższa średnia ocen ze wszystkich obszarów
Kategoria E-DROGERIE
Wizaz24.pl
E-drogeria, w której najczęściej kupuję kosmetyki
Najszerszy asortyment, najlepszy wybór i dostępność produktów
drogeriejawa.pl
Najszybsze podążanie za trendami i wprowadzanie nowości
ezebra.pl
Najbardziej atrakcyjne ceny i promocje
notino.pl
Nowoczesne rozwiązania ułatwiające e-zakupy
zikodermo.pl
Najlepsza komunikacja marketingowa z klientami
Najlepszy serwis zakupowy i pozakupowy
Najlepsze produkty zdrowe i ekologiczne
Najlepsza komunikacja zwrotna, najwygodniejsze formy kontaktu z obsługą e-sklepu
sephora.pl
Najłatwiejsze e-zakupy
Najlepsze warunki dostawy e-zakupów
cocolita.pl
Najlepsze, unikalne marki własne
Najlepszy program lojalnościowy oraz oferty dla stałych klientów
Najkorzystniejsze warunki zwrotu e-zakupów
douglas.pl
Działania zgodne z zasadami społecznej odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju i ekologii
hebe.pl
Najlepsza komunikacja zwrotna, najwygodniejsze formy kontaktu z obsługą e-sklepu (ex aequo z zikodermo.pl)
zikodermo.pl
Grand Prix w kategorii. Najwyższa średnia ocen ze wszystkich obszarów
Kategoria SIECI APTECZNE
Dr. Max
Sieć apteczna, w której najczęściej kupuję kosmetyki
Apteka Gemini
Najszerszy asortyment kosmetyczny, najlepszy wybór i dostępność produktów
Profesjonalna obsługa i znajomość asortymentu kosmetycznego
Ziko Apteka
Najszybsze podążanie za trendami i wprowadzanie nowości kosmetycznych
Apteka Gemini
Grand Prix w kategorii. Najwyższa średnia ocen ze wszystkich obszarów
Kategoria E-APTEKI
gemini.pl
E-apteka, w której najczęściej kupuję kosmetyki
Najszerszy asortyment kosmetyczny, najlepszy wybór i dostępność produktów
cefarm24.pl
Najszybsze podążanie za trendami i wprowadzanie nowości kosmetycznych
aptekaprima24.pl
Najłatwiejsze e-zakupy kosmetyków
cefarm24.pl
Grand Prix w kategorii. Najwyższa średnia ocen ze wszystkich obszarów
Kategoria SPOŻYWCZE SIECI HANDLOWE
Lidl
Spożywcza sieć handlowa, w której najczęściej kupuję kosmetyki
Biedronka
Najszerszy asortyment kosmetyczny, najlepszy wybór i dostępność produktów
Najlepsze kosmetyczne marki własne
Carrefour
Najszybsze podążanie za trendami i wprowadzanie nowości kosmetycznych
Biedronka
Grand Prix w kategorii. Najwyższa średnia ocen ze wszystkich obszarów
Ranking Drogeria Roku został przeprowadzony przez Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl w ramach badania „Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023”. Jak pokazało badanie, konsumenci kupują produkty beauty średnio w 3 typach miejsc, nie są wierni jednemu. Dyskonty i sklepy spożywczo-przemysłowe to nr 2 (32 proc.) i nr 3 (27 proc.) zaraz po drogeriach i perfumeriach stacjonarnych (44 proc.) jeśli chodzi o zakupy beauty. Zaledwie 2 proc. internautów deklaruje, że nie kupiło produktów beauty w Internecie. 17 proc. kupuje je w drogeriach internetowych.
Drogeria Roku to unikalny projekt prowadzony przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych od 2009 roku, w którym wyłaniane są najlepsze miejsca sprzedaży kosmetyków.
Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.
Mobile Institute to instytut badawczy specjalizujący się w omnikanałowym i kontekstowym badaniu opinii konsumentów, dostarczający menedżerom wiedzę niezbędną do podejmowania decyzji oraz narzędzia pozwalające prowadzić stały dialog z konsumentami, pracownikami i partnerami bizesowymi, zarządzać doświadczeniem zakupowym, rozwijać produkty i zwiększać sprzedaż.