Dla współczesnych marek nadążanie za trendami stało się koniecznością – to prawdziwa sytuacja typu “maszeruj albo giń”. W dynamicznie zmieniającym się świecie, gdzie gusta konsumentów ewoluują w błyskawicznym tempie, firmy muszą być na bieżąco z nowinkami, by pozostać konkurencyjnymi. Ignorowanie trendów oznacza ryzyko utraty lojalnych klientów, a także brak zainteresowania ze strony nowych odbiorców. Oczekiwania klientów, w tym potrzeba personalizacji, etycznych działań i innowacji, zmuszają marki do stałego monitorowania rynku i szybkiego dostosowywania swojej oferty. To nie jest już wybór, lecz codzienny chleb marek działających na rynku. Andrew McDougall, Director Beauty & Personal Care Research w Mintel opisał trzy najważniejsze trendy, które zdefiniują nadchodzący rok.
(My) knowledge is power — inicjatywa i wiedza konsumencka
Indywidualność i wyrażanie jej poprzez wybory konsumenckie i głosowanie portfelem poprzedzone researchem to coraz częstszy paradygmat, w którym działają nasi klienci i klientki. Według badań Mintel, aż 48 proc. dorosłych polskich konsumentów pragnie wyrażać swoją indywidualność poprzez wybór produktów, co wskazuje na rosnącą potrzebę personalizacji i unikalności wśród kupujących. Co więcej, 51 proc. klientów preferuje marki, których wartości są zgodne z ich własnymi przekonaniami, co pokazuje, że współczesny konsument coraz bardziej zwraca uwagę na etykę i ideologię firm, od których kupuje. Aż 72 proc. badanych uważa natomiast, że zdrowa dieta jest równie ważna jak kosmetyki w kontekście dbania o urodę, co podkreśla rosnącą świadomość holistycznego podejścia do pielęgnacji i zdrowia.
Turning the tide — zrównoważony rozwój i zmiany w tym kierunku
Polscy konsumenci nie preferują już odpowiedzialności ekologicznej — oni jej oczekują jak standardów sanitarnych. Z danych Mintel wynika, że 57 proc. dorosłych Polaków oczekuje, że marki będą pełnić rolę liderów w kwestiach środowiskowych, co pokazuje rosnącą potrzebę proekologicznych działań ze strony firm. Jednocześnie, aż 58 proc. konsumentów odczuwa opór przed zakupami od marek, które stosują nieetyczne praktyki, co świadczy o zwiększonej świadomości etycznej wśród kupujących. Co więcej, 42 proc. Polaków deklaruje, że lokalne firmy i marki są ich pierwszym wyborem podczas zakupów, co podkreśla znaczenie wspierania lokalnej gospodarki i preferencje konsumentów wobec produktów od rodzimych producentów.
Think slow, move fast — trend slow living z profilaktyką w tle
Konsumenci chcą cieszyć się chwilą — ale dopiero po włożeniu wysiłku w to, żeby ta chwila została zoptymalizowana pod ich potrzeby. Ta optymalizacja może wyglądać jednak bardzo różnie. Aż 85 proc. konsumentów zgadza się, że zdrowie psychiczne jest kluczowe dla ogólnego dobrostanu, co podkreśla rosnące zrozumienie znaczenia równowagi emocjonalnej w codziennym życiu. Ponadto, 61 proc. docenia produkty, które budzą nostalgię i przypominają o przeszłości, co sugeruje, że wiele osób poszukuje emocjonalnego komfortu i wspomnień z przeszłości w swoich wyborach zakupowych. Co więcej, 71 proc. konsumentów uważa, że warto poświęcić czas na porównanie produktów przed dokonaniem zakupu, co wskazuje na rosnącą potrzebę świadomego podejmowania decyzji i wybierania najlepszych opcji dostępnych na rynku.
W trakcie prelekcji "Trendy, które zdefiniują rynek kosmetyczny w przyszłości", Andrew McDougall skomentował następująco swoje przewidywania:
Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.