Skwalen, który pochodzi z oleju z wątroby rekina, jest czasami używany w produktach kosmetycznych. Jego popularność wynika z jego zdolności do rozprzestrzeniania się i wchłaniania w produktach. Prawie 200 firm, organizacji i osób, w tym 100 marek kosmetycznych i środków higieny osobistej, już przystąpiło do kampanii Shark Free, deklarując wsparcie w ochronie rekinów poprzez odpowiedzialne pozyskiwanie roślinnych alternatyw dla skwalenu z rekinów.
„Skwalen rekina wkrada się do produktów od dziesięcioleci; nasze badanie potwierdza, że konsumenci są temu przeciwni i będą szukać marek zgodnie ze swoją etyką. Wielu gigantów branżowych, w tym Unilever, Shiseido i L‘Oréal, usunęło już skwalen z rekinów ze swoich produktów, a my współpracujemy z innymi, aby określić źródło ich dostaw, a także zaangażować się w alternatywy nieoparte na rekinach” powiedziała Sandra Stewart, dyrektorka zarządu RSSF.
RSSF niedawno zleciło badanie przeprowadzone przez Research Co., które wykazało, że ponad 80 proc. konsumentów kosmetyków prawdopodobnie zdecyduje się zmienić swoje nawyki zakupowe i zacząć poszukiwać marek i produktów wolnych od rekiniego skwalenu. Badanie wykazało, że 75 proc. Amerykanów i 73 proc. Kanadyjczyków sprzeciwia się umieszczaniu produktów z rekina w swoich kosmetykach i produktach higieny osobistej.
Personal Care Products Council (PCPC) wspiera 600 firm członkowskich, które reprezentują do 90 proc. amerykańskiego przemysłu kosmetycznego, aby zapewnić bezpieczeństwo i jakość produktów. „Ochrona planety to odpowiedzialność, a nie wybór” — powiedziała prezeska i dyrektorka generalna PCPC, Lezlee Westine. „Nasze firmy członkowskie są zaangażowane w poprawę dobrobytu ludzi i planety. Aktywnie angażujemy się w zarządzanie wpływem środowiskowym na różnorodność biologiczną, środowisko i zmiany klimatu”. Prezes i dyrektor generalny Cosmetic Alliance Canada, Darren Praznik, powiedział, że branża podejmuje specjalne środki ostrożności, aby uniknąć handlu produktami pochodzącymi z zagrożonych gatunków.
Czytaj także: Producenci kosmetyków zabiegają o wegańskie certyfikaty [DANE]