Na koniec 2019 roku Sephora miała 92 perfumerie. Przez cały biegły rok otworzyła jedną nową – w centrum handlowym Warszawa Młociny, a cztery zostały gruntownie przebudowane (Koszalin Emka, Warszawa Targówek, Warszawa Janki, Rzeszów Millenium Hall). Dwie perfumerie zostały zamknięte: Gdańsk Laguna i Warszawa Jubilerska. Przeciętne zatrudnienie w roku 2019 wynosiło 1 216 osób.
W sprawozdaniu finansowym za ubiegły rok zarząd spółki informuje, że w 2019 r. Sephora Polska znacząco zwiększyła wielkość przychodów w stosunku do roku ubiegłego. Sprzedaż netto wzrosła o 7 proc. i wyniosła 689 miliony zł. Wzrost sprzedaży został wygenerowany zarówno w sklepach stacjonarnych, jak również w sklepie internetowym.
– Na pozycję perfumerii w Polsce wpływ miały różnorodne inicjatywy marketingowe, asortymentowe i CRM-owe mające na celu optymalizację i podniesienie poziomu sprzedaży i marży – czytamy w komunikacie podpisanym przez Marie-Christine Marchive, prezes Sephora Polska.
W ubiegłym roku Sephora rozbudowała ofertę bezpłatnych usług makijażowych, zorganizowała szereg akcji związanych z obchodami 20-lecia firmy w Polsce, wprowadziła do oferty nowe marki makijażowe, bądź rozszerzyła ich dystrybucję do większej liczby perfumerii. Wprowadziła też do oferty nowe marki pielęgnacyjne, wiele z nich na wyłączność jak np. Phlov by Anna Lewandowska.
Perspektywy na kolejne lata
Plany Sephory na kolejne lata to zwiększenie sprzedaży i rentowności w kanale perfumerii stacjonarnych i w sklepie internetowym. Planowany jest także wzrost marży na sprzedaży przez optymalizację struktury sprzedawanego asortymentu. Rozwijana będzie marka własna Sephora Collection.
Sephora zamierza też otworzyć perfumerie w nowych lokalizacjach (2-3 nowe perfumerie na rok plus przebudowy istniejących perfumerii), a także zamknąć nierentowne sklepy.
Zarząd Sephory ostrożnie wypowiada się o wpływie Covid-19 na wyniki spółki w 2020 r. W sprawozdaniu finansowym za 2019 r. wskazano, że ze względu na brak doświadczeń o podobnym charakterze, spółka nie jest w stanie oszacować konsekwencji ilościowych i jakościowych w sposób umożliwiający przedstawienie wiarygodnych informacji.
– Spodziewamy się wahań popytu w krótkim okresie i ryzyko to ograniczamy poprzez wdrożenie na bieżąco planów awaryjnych. Perspektywy krótkoterminowe są obarczone dużym stopniem niepewności, ale spodziewamy się pozytywnego rozwoju po stronie popytu w perspektywie średnio- i długoterminowej – czytamy w komunikacie.
Sprawozdanie Sephory odnosi się także do zachowań klientów. W ocenie zarządu poszukują oni najkorzystniejszej ceny.
– Niska cena jest istotnym czynnikiem determinującym zakup kosmetyków. Klienci kupują, szukając okazji i promocji cenowych. Dla dystrybutorów kosmetyków może to oznaczać spadek marż i niższą rentowność działalności – uważa Marie-Christine Marchive.
Silna konkurencja i nasycenie runku
Wśród zagrożeń wskazuje też silną konkurencję ze strony drogerii i nasycenie rynku w największych miastach w Polsce. Zaznacza, że sieci drogeryjne kontynuują intensywną ekspansję w Polsce, a w kolejnych latach należy spodziewać się dalszego rozwoju sieci drogeryjno-kosmetycznych w Polsce. Natomiast w kwestii wpływu ograniczenia handlu w niedzielę na poziom sprzedaży, zarząd Sephory stoi na stanowisku, że to ryzyko jest niewielkie.
Polski klient nastawiony na jakość
Ze sprawozdania Sephory z działalności spółki wynika, że polski rynek artykułów kosmetycznych jest rynkiem perspektywicznym w związku z poprawiającą się sytuacją materialną Polaków oraz z uwagi na zmiany przyzwyczajeń dotyczących stosowania kosmetyków.
– Polacy coraz odważniej testują i zaczynają używać nowych produktów, do tej pory nieznanych na polskim rynku. Coraz większa liczba Polaków zwraca uwagę na swój wygląd, wizerunek i stylizacje. Klienci mają większą świadomość dotyczącą chorób skóry, alergii i sposobów przeciwdziałania, m.in. przez użycie właściwie dobranych kosmetyków w zależności od rodzaju cery i skóry. Cena przestaje być podstawowym kryterium wyboru produktu. Klienci wymagają również wysokiej jakości, trwałości oraz skuteczności kosmetyków. Cena ma jednak nadal znaczenie i konsumenci chętnie korzystają z oferowanych promocji – ocenia Marie-Christine Marchive w sprawozdaniu z działalności .
Według niej, biorąc pod uwagę te czynniki oraz zasięg perfumerii Sephora, spółka ma korzystne perspektywy rozwoju.