Branżę kosmetyczną czekają ogromne zmiany wynikające z Zielonego Ładu.
– Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego jest za zmianami, które pozwolą na zahamowanie ocieplenia klimatu i zniwelowanie ryzyka katastrofy klimatycznej. Nie zamierza też bronić ani jednego składnika, który będzie miał udowodniony negatywny wpływ na życie ludzkie czy środowisko – zapewniła Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego podczas otwarcia konferencji z okazji 20-lecia organizacji.
Jednak równocześnie zwróciła uwagę, że w ocenie substancji stosowanych dotychczas w przemyśle kosmetycznym Komisja Europejska wprowadziła pojęcia niezbędności, (ang. essentiality). W efekcie planowana Strategia Chemiczna na Rzecz Zrównoważenia zakłada zakaz stosowania substancji oparty jedynie na zagrożeniu.
– Eliminacja choćby jednego składnika spowoduje, że branża starci 47 proc. filtrów UV i 70 proc. konserwantów. Tymczasem do 97 proc. portfolio produktowego zawiera od 1 do 6 substancji, które są na liście do wyeliminowania. A są wśród nich takie takich jak etanol i retinol oraz substancje naturalne i olejki eteryczne – przestrzegała Blanka Chmurzyńska-Brown.
Zwróciła uwagę, że skutkiem zakazu stosowania etanolu będzie koniec przemysłu perfumeryjnego, który stanowi 15 proc. rynku i generuje 12 mld euro. Aby przetrwać, sektor będzie musiał ponieść ogromne koszty reformulacji.
Czytaj też: Dior prezentuje bezalkoholową wersję kultowego zapachu J’adore
Natomiast negatywnym skutkiem społecznym wycofania różnych substancji będzie np. utrata ochrony przeciwsłonecznej, a wiec negatywny wpływ na bezpieczeństwo zdrowia ludzi. Konsumenci odczują też ograniczenia wyboru produktów, np. brak czarnej farby do włosów.
– Trzeba przygotować sektor do tych i wielu innych zmian. Analizujemy, śledzimy i dajemy gotowe rekomendacje i rozwiązania. Zwracamy np. uwagę, że Zielony Ład nie powiedzie się jeśli konsument nie zostanie wyposażony w informacje niezbędne do poruszania się w tych nowych zasadach. To też rola producentów – umożliwienie mu świadomych wyborów czy możliwości radzenia sobie z pustymi opakowaniami – zarekomendowała szefowa związku.
Dodała, że kolejne 5 lat będzie dla sektora kosmetycznego czasem ogromnego wysiłku i symultanicznej pracy na bardzo wielu elementach. Jednak firmy nie pozostaną z tym same.
– Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego będzie dla nich Szerpą, który pomoże im nieść ich plecak w tej podróży przez góry i doliny. Tę główną prace firmy będą jednak musiały wykonać same – podsumowała Blanka Chmurzyńska-Brown.
Czytaj także: Jaka przyszłość czeka firmy kosmetyczne? Przed nami wyjątkowy i trudny czas [20-lecie Kosmetycznych KONFERENCJA]