StoryEditor
Rynek i trendy
10.01.2023 00:00

Trend makijażowy na Wednesday Addams napędza sprzedaż MAC

Jenna Ortega, aktorka wcielająca się w postać Wednesday Addams w nowym serialu Netflixa, stała się ikoną makijażu. Kredki do ust w kolorze Nightmoth firmy MAC Cosmetics, której użyto do charakteryzacji Ortegi, sfruwa z półek online i offline sklepów na całym świecie.

Wednesday Addams i jej gotycki styl od dawna inspirują świat mody i urody. Włosy na wybiegu Prady AW19 były hołdem dla jej charakterystycznych długich czarnych warkoczy, podczas gdy czarne sukienki z białymi kołnierzykami były obecne w kolekcji AW21 Simone Rocha. Ale odkąd serial Wednesday wystartował w zeszłym miesiącu i szybko pobił rekord oglądalności Stranger Things, internet nie może przejść obojętnie obok jej delikatnego, gotyckiego makijażu. Na TikToku filmy odtwarzające makijaż mają łącznie ponad 70 milionów wyświetleń. Według LookFantastic od 23 listopada liczba wyszukiwań hasła „Wednesday Addams make-up” wzrosła o 526 procent, podczas gdy „Wednesday Addams lipstick” wzrosła o 904 procent.
 


Usta wyglądające jak świeżo przygryzione i rozmazany eyeliner dawały wystarczająco gotycki vibe, by przypominać od razu Wednesday Addams nawet bez kostiumu” — powiedziała designerka stylizacji włosów i makijażu dla serialu Wednesday, Tara McDonald. "Tim [Burton] nie chciał Wednesday Addams w dramatycznym, gotyckim makijażu, więc zabrałam się za stworzenie codziennej wersji gotyckiej dziewczyny. Moją pierwszą myślą było zaprezentowanie efektu właśnie przygryzionej wargi. Po wypróbowaniu wielu kolorów na ustach Jenny zdecydowaliśmy się na Nightmoth." Kredka wyprzedaje się w mgnieniu oka. Aby stworzyć delikatny kolor ust bohaterki, wizażystka Tara McDonald zmieszała kredkę do ust z MAC Cosmetics z bezbarwnym balsamem do ust na wierzchu dłoni, a następnie nałożyła na usta Ortegi. „Chcieliśmy, żeby wyglądała tak, jakby miała naturalnie ciemne usta” — powiedziała McDonald w rozmowie z Cosmopolitan. „Nie chciałem, żeby wyglądało, jakby miała na sobie szminkę”.
 

Źródło: ASOS

Jeśli chodzi o makijaż oczu Wednesday, McDonald ponownie sięgnęła po MAC, tym razem łącząc trzy różne odcienie cieni do powiek; ciepły brązowy cień Brown Script, klasyczną czerń Carbon, oraz Glitch in the Matrix, metaliczną szarość. Wiele śmiertelnie poważnych spojrzeń bohaterki w serialu naprawdę zwraca uwagę na jej pajęcze rzęsy. Aby uzyskać ten efekt, McDonald użyła tuszu do rzęs Limitless Lash firmy Ilia, który zawiera dwustronną szczoteczkę, która zarówno podkręca, jak i zwiększa objętość, a także wydłuża i rozdziela rzęsy.

Tara McDonald użyła 2 pudrów z serii Sculpting Powders MAC, aby wymodelować kości policzkowe Ortegi. Pierwszym z nich jest Sculpt, a następnie Shadowy; zostały zmieszane, aby jeszcze bardziej zintensyfikować ostateczny wygląd Wednesday Addams.

Czytaj także: Trend makijażowy na "księżną Dianę" nie ustaje

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.12.2024 09:38
Blix: Blisko 46 proc. Polaków kupi prezenty pod choinkę hybrydowo — aż 61 proc. kupi pod choinkę kosmetyki.
Shutterstock

W tym roku Polacy zmieniają swoje zwyczaje zakupowe na święta. Chociaż wciąż dominują zakupy hybrydowe, ich popularność maleje. Rośnie natomiast znaczenie tradycyjnych zakupów stacjonarnych, a jednocześnie Polacy coraz częściej wybierają praktyczne i wartościowe prezenty.

Według badania Grupy BLIX, najwięcej Polaków (45,8 proc.) planuje zakupy świąteczne zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Jednak metoda ta straciła 12 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy zakupy w fizycznych placówkach zyskały na popularności, osiągając poziom 31,3 proc. (wzrost o 13,9 p.p. rdr.). Zakupy wyłącznie przez internet wybiera 17,8 proc. Polaków, co oznacza spadek o 3,2 p.p. w relacji rocznej. Eksperci zauważają, że wzrost znaczenia tradycyjnych zakupów może wynikać z potrzeby obejrzenia produktów przed zakupem oraz ograniczonego zaufania do terminowości dostaw w okresie świątecznym.

Kto, ile i za ile?

Najczęściej Polacy kupują prezenty dla 4–5 osób – tak deklaruje 28,2 proc. respondentów, co niemal dokładnie odpowiada wynikom z zeszłego roku (28,4 proc.). Największy odsetek ankietowanych planuje wydać na pojedynczy upominek 51–100 zł (40,5 proc.), co również jest zbliżone do wyników sprzed roku (42,9 proc.). Zmiana zauważalna jest w przedziale 201–300 zł, który zyskał 2,9 p.p. i wynosi obecnie 10,2 proc. Wysokość wydatków odzwierciedla chęć łączenia jakości z rozsądnymi cenami.

Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują kosmetyki (61,6 proc.), choć ich popularność spadła o 7,9 p.p. rdr. Na kolejnych miejscach znajdują się zabawki (56,1 proc.) i słodycze (44,7 proc.). Zyskały natomiast kategorie takie jak odzież (wzrost o 2,9 p.p.) oraz elektronika (wzrost o 3,9 p.p.). Eksperci wskazują, że zmiany w preferencjach zakupowych wynikają z rosnących cen książek i większej dostępności treści cyfrowych, podczas gdy elektronika staje się coraz bardziej przystępna cenowo. Decyzje konsumentów odzwierciedlają rosnącą świadomość w planowaniu budżetu oraz dążenie do zrównoważonych i praktycznych wyborów.

Czytaj także: Ekspert podatkowy radzi: ostrożnie ze świątecznymi prezentami!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 11:23