StoryEditor
Rynek i trendy
18.11.2022 00:00

IQVIA: spowolnienie w październiku na rynku farmaceutycznym w Polsce

Według IQVIA Poland, wiodącego globalnego dostawcy zaawansowanych rozwiązań analitycznych i technologicznych, październik przyniósł spowolnienie na rynku farmaceutycznym w Polsce — zarówno w sektorze aptek stacjonarnych, jak i tych działających w ramach ecommerce. Wzrost cen na rynku jest dalej odczuwalny, również w sklepach online, ale sprzedaż ilościowa spada.

Raport IQVIA Poland dotyczący stanu rynku farmaceutycznego w Polsce przynosi kupcom i managerom wiele interesujących danych, z których część jest zaskakująca, zwłaszcza w kontekście krajobrazu postpandemicznego. Liczba aptek indywidualnych spadła o 267 w stosunku do października 2021 (5 w przypadku aptek zrzeszonych w sieci) oraz o 31 w stosunku do września 2022. Liczba aptek sieciówkowych wzrosła w porównaniu do września 2022 o 14. Ogólna liczba aptek i punktów aptecznych w październiku 2022 r. wyniosła 12 940, co daje spadek o 272 lokalizacji od października 2021.

17 największych sieci aptek (zrzeszających 50 i więcej lokalizacji, w sumie 2967 aptek), zajmuje ok. 35 proc. wartości rynku aptecznego w Polsce. Rynek aptek stacjonarnych wart jest 3,8 miliarda zł, natomiast e-aptek ok. 137 mln zł, z czego rynek stacjonarny wzrósł o 7 proc. rok do roku, a rynek ecommerce aż o 19 proc. rok do roku. 12 sieci aptek online, łącznie 3097 aptek, odpowiada za ok. 17 proc. rynku (wartościowo).

Wyraźne różnice da się zauważyć w średnich obrotach miesięcznych aptek; apteki indywidualne i w sieciach do 4 lokalizacji zanotowały obroty średnie 201 tys. zł, natomiast sieciowe 5+ - 403 tys. zł, czyli ok. dwa razy tyle, co mniejsze podmioty.

Średnie ceny produktów w aptekach przedstawiały się w październiku następująco;  20,68 zł dla produktów OTC (leki bez recepty), 24,75 zł dla NUT (środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego), 12,35 zł dla PAC (parafarmaceutyki) i 15,41 zł dla PEC (środki higieny osobistej). W aptekach stacjonarnych w październiku 2022 r. sprzedano ok. 160 mln opakowań produktów leczniczych, ze spadkiem 2 proc. rok do roku.

Leki Rx ref. (refundowane) stanowią o 33 proc. obrotów aptek, leki Rx nierefundowane 22 proc., leki OTC 36 proc., a pozostałe produkty - 9 proc. Produktów bez recepty (CH) w liczbie 2,4 tys. stanowi o 80 proc. obrotów aptek.

Czytaj także: GIF szuka pieniędzy. Jedna z propozycji to licencja na pozaapteczną sprzedaż leków OTC

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.01.2025 13:00
"Emily w Paryżu" to billboard, nie serial; co z tego wynika dla marek kosmetycznych w perspektywie 5. sezonu? [CASE STUDY]
Kosmetyki obrandowane ”Emily w Paryżu” nadal budzą zainteresowanie konsumentów i konsumentek — i to się jeszcze długo nie zmieni.Agata Grysiak

„Emily w Paryżu” to nie tylko kolejny hit Netflixa, który właśnie został przedłużony o kolejny sezon, ale także platforma, która przekształca rynek marketingu luksusowych marek i kosmetyków. Serial, znany z kontrowersyjnych stylizacji i ekstrawaganckich wątków fabularnych, stał się trampoliną do sukcesu dla wielu marek. Jak dokładnie wygląda ta transformacja? Przyjrzyjmy się danym i wpływowi tego fenomenu.

Popularność „Emily w Paryżu” znajduje swoje odzwierciedlenie w liczbach. Pierwszy sezon serialu obejrzało aż 58 milionów gospodarstw domowych na całym świecie, a sezon czwarty, który zadebiutował w sierpniu, zdobył 19,9 miliona widzów w ciągu zaledwie czterech dni od premiery. Na TikToku hasło „Emily in Paris clothes” zostało użyte w siedmiu milionach postów, a profile na Instagramie poświęcone analizie stylizacji z serialu przyciągają dziesiątki tysięcy obserwatorów. Takie zaangażowanie w mediach społecznościowych pokazuje, że serial nie tylko dostarcza rozrywki, ale także kreuje trendy, które znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Zrozumienie zachowań widzów Netflixa jest kluczowe dla skutecznego marketingu. Według GlobalWebIndex, aż 44,3 proc. intensywnych użytkowników platformy jest pod wpływem reklam na mediach społecznościowych, a 45,6 proc. pozytywnie reaguje na kampanie emailowe. To właśnie dzięki takim kanałom komunikacji marki mogą skutecznie docierać do swojej grupy docelowej. Co więcej, partnerstwo Netflixa z Google Lens, które pozwala fanom skanować stylizacje bohaterów i kupować podobne ubrania, jest innowacyjnym rozwiązaniem łączącym świat wirtualny z rzeczywistością.

image
Netflix

Serial „Emily w Paryżu”, osadzony w realiach współczesnej mody, stanowi wyjątkową platformę dla marek luksusowych, wykorzystując status Paryża jako światowej stolicy mody. Jak zauważa Alex Caceres, szef marketingu Metricool, globalna publiczność serialu – obejmująca millenialsów, pokolenie Z, entuzjastów mody i świadomych stylu konsumentów – jest zafascynowana jego luksusową, ale jednocześnie przystępną estetyką. Twórcy starannie dobierają marki, które są bliskie zarówno im, jak i obsadzie, co pozwala na organiczną ekspozycję produktów. Fabuła, skupiająca się na Amerykance eksplorującej paryski świat mody i randek, zapewnia widzom relatywny i aspiracyjny punkt widzenia.

Zapowiedziany piąty sezon „Emily w Paryżu” z pewnością przyniesie kolejne innowacje w zakresie integracji marek i fabuły. Obserwatorzy rynku zauważają, że sukcesy marek kosmetycznych, takich jak Augustinus Bader czy Foreo, oraz luksusowych producentów, takich jak Baccarat, mogą zachęcić kolejne firmy do współpracy. Serial nie tylko odzwierciedla zmieniające się trendy w marketingu, ale także je tworzy, pokazując, że subtelne i kreatywne podejście do promocji może przynieść ogromne korzyści. Opierając się na sukcesie swojego pierwszego telewizyjnego cameo, Banfield powiedział, że nie będzie to ostatni raz, kiedy Baccarat współpracuje z "Emily w Paryżu". Czy widzowie powinni spodziewać się Heartbreak 2.0, skoro sezon 5 Emily in Paris jest już oficjalnie w drodze na mały ekran? „Wszystko jest możliwe” – mówi.

Kosmetyki i akcesoria jako bohaterowie drugoplanowi

Jednym z przykładów skutecznej integracji marek w fabułę jest współpraca z Augustinus Bader, luksusową marką kosmetyczną. W czwartym odcinku najnowszego sezonu główna bohaterka, Emily, pracuje nad kampanią dla tej firmy. Co ważne, historia została przedstawiona w sposób organiczny, co podkreśla sam współzałożyciel marki Charles Roiser. Po emisji odcinka marka odnotowała znaczny wzrost zaangażowania w social mediach, w tym tysiące wyświetleń filmów na TikToku. Takie podejście pokazuje, że subtelne wprowadzenie produktów w kontekst fabularny może być bardziej efektywne niż tradycyjne reklamy, szczególnie w przypadku produktów luksusowych.

To była organiczna integracja fabuły. Uwielbiamy ten serial i byliśmy podekscytowani, gdy producenci skontaktowali się z nami, abyśmy byli częścią tej historii.

powiedział Roiser.

Podobny sukces odniosła marka Foreo, której urządzenie do oczyszczania twarzy Luna 4 Mini pojawiło się w sezonie drugim w łazience Emily. Mimo że obecność produktu w serialu nie była wynikiem płatnej współpracy, wygenerowała ogromny wzrost zainteresowania wśród globalnej publiczności. Dalija Tot, szefowa komunikacji marki, zauważyła, że reakcje klientów były „przytłaczająco pozytywne”.

Po ekspozycji [w serialu telewizyjnym] zauważyliśmy wzrost globalnej widoczności i zainteresowania, szczególnie wśród kluczowych docelowych konsumentów. Ta ekspozycja wywołała znaczący szum, co zaowocowało wzrostem świadomości marki i znacznym wzrostem sprzedaży.

Takie nieplanowane ekspozycje mogą przynieść firmom ogromne korzyści, zwłaszcza gdy ich produkty trafią w gusta grupy docelowej serialu, jaką są młodzi, aspirujący konsumenci zainteresowani modą i urodą. Nie tylko Foreo zresztą zyskało na byciu elementem scenografii i nie tylko Foreo stało się tłem dla zmagań Emily z francuskimi realiami.

Czytaj także: Kilian ma nowego ambasadora: został nim gwiazdor „Emily w Paryżu”, Lucien Laviscount

image
Foreo

Na półce w łazience Emily, w jej paryskim mieszkaniu, znajduje się charakterystyczny krem w żółtym słoiczku – L’Occitane Divine, który jest bestsellerem francuskiej marki L’Occitane en Provence i zdobył liczne nagrody. Za szczoteczką Foreo, umieszczoną na półce pod lustrem, można zauważyć Fenty Beauty Cheeks Out Cream – kremowy bronzer do twarzy stworzony przez markę Rihanny. Na umywalce, obok szamponu do włosów Augustinus Bader, widoczny jest także kosmetyk legendarnej francuskiej marki Payot, założonej w 1919 roku. Najprawdopodobniej jest to oczyszczający żel do demakijażu Payot Nue Gelée Démaquillante D’Tox, rozpoznawalny po charakterystycznym opakowaniu. Nie wiadomo, na ile obecność tych produktów jest wynikiem płatnego product placementu, a na ile decyzją artystyczną scenografów, niemniej wszystkie te kosmetyki zostały odnotowane przez fanki i media.

Baccarat, luksusowy producent kryształów, podszedł do współpracy z „Emily w Paryżu” w wyjątkowy sposób, wprowadzając do fabuły fikcyjny zapach „Heartbreak”. Perfumy te, choć pierwotnie stworzone na potrzeby serialu, są dostępne do kupienia w rzeczywistości za 410 euro. Co ciekawe, butelka perfum nawiązuje do klasycznego designu Baccarat, sięgającego lat 80.

Integracja marki z serialem była starannie zaplanowana – w jednym z odcinków odbywa się bal maskowy w Maison Baccarat, historycznej rezydencji w Paryżu. Adam Banfield, prezes Baccarat w Ameryce Północnej, podkreśla, że taka narracyjna integracja jest skuteczniejsza niż klasyczne lokowanie produktu, ponieważ pozwala widzom lepiej zrozumieć i zapamiętać historię marki.

Product placement, product creation

Product placement w serialu „Emily w Paryżu” to potężne narzędzie marketingowe, które przynosi znaczące zyski markom obecnym w fabule. Wymienione powyżej przykłady pokazują, jak skuteczna może być organiczna integracja marek w serialu. Dzięki ogromnej globalnej publiczności, która obejmuje zarówno millenialsów, jak i pokolenie Z, widzowie serialu stają się naturalnymi ambasadorami promowanych produktów, udostępniając stylizacje, rekomendacje i zakupy w mediach społecznościowych. Taka strategia przyciąga aspirujących konsumentów, którzy pragną naśladować luksusowy styl życia prezentowany przez bohaterów.

Podobne korzyści przyniosła współpraca z markami kosmetycznymi, które znalazły się w centrum zainteresowania fanów serialu. Przykładem mogą być marki oferujące produkty w sieciach takich jak Sephora czy Douglas, które dzięki nawiązaniu do estetyki i stylu bohaterów serialu skutecznie przyciągnęły klientów marzących o namiastce paryskiego luksusu. Tego typu inicjatywy, często obejmujące limitowane kolekcje lub edycje inspirowane bohaterami, łączą ekskluzywny wizerunek z dostępnością, co zwiększa sprzedaż i wzmacnia pozycję marek w świadomości konsumentów.

Popularność tych produktów wynika z ich umiejętności łączenia aspiracyjnego wizerunku „Emily w Paryżu” z przystępną ceną i szeroką dystrybucją. Współprace marek kosmetycznych z serialem, obejmujące m.in. palety cieni, pomadki czy produkty do pielęgnacji skóry, znajdują swoje miejsce na półkach popularnych drogerii, takich jak Rossmann czy Ulta Beauty. Dzięki temu marki te docierają do milionów konsumentów, którzy chcą odtworzyć styl bohaterów serialu w swojej codziennej pielęgnacji. W chwili obecnej do grona marek, które nawiązały collab z serialem, zaliczyć można Bath & Body Works, Lancôme, Michel Germain Parfums, Essence, Makeup Revolution, Pantene, Tint.

Tego typu działania marketingowe, bazujące na serialowym fenomenie, przynoszą nie tylko znaczące zyski, ale również długoterminowe korzyści w postaci zwiększonej rozpoznawalności i lojalności klientów wobec marek, które potrafią skutecznie połączyć storytelling z dostępnością produktów. Co teraz mogą począć marki, które chcą uszczknąć conieco z tego słoika miodu? Zgłaszać się, póki scenariusz sezonu 6. jest jeszcze w trakcie prac.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marketing i media
02.01.2025 09:45
Unilever i L’ Oreal wśród 25 największych reklamodawców 2024 roku
Prognozowane wydatki L‘ Oreal na 2025 rok to 6,1 mld dolarów.L‘ Oreal mat.pras.

Globalne wydatki reklamowe osiągnęły w 2024 roku rekordowy poziom, wynosząc około 772,4 mld dolarów. To wzrost o 9,5 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. W czołówce reklamodawców znalazły się również firmy z branży kosmetycznej.

Rosnąca popularność mediów cyfrowych, wideo online oraz spersonalizowanych kampanii marketingowych są wskazywane jako główne powody tego znaczącego wzrostu wydatków reklamowych firm w ubiegłym roku. 

W szczegółowym zestawieniu 25 największych globalnych reklamodawców i ich wydatków za 2023 i 2024 roku znalazły się cztery firmy z branży kosmetycznej.

Na drugim miejscu (za Amazonem, który pozostawił resztę stawki daleko w tyle) znalazła się marka Procter & Gamble. Marka ta przeznaczyła na reklamę w 2023 roku 12,5 mld dolarów, a w 2024 - 14 mld dolarów (wzrost wydatków rok do roku: 12 proc.). Wg prognoz w 2025 roku wydatki P & G mogą wzrosnąć do 15,5 mld.

Najpopularniejsze marki kosmetyczne P&G to Blend-A-Med, Gillette, Pampers, Old Spice, Always, Tampax czy Pantene

image
Na trzecim miejscu największych globalnych reklamodawców znalazł się Unilever
Unilever mat.pras.

Na trzecim miejscu największych globalnych reklamodawców znalazł się Unilever. Kwoty przeznaczone przez brytyjską firmę na reklamę to 10,2 mld dolarów w 2023 roku i 11,5 mld w roku ubiegłym (wzrost rok do roku: 12,7 proc.).

Wśród marek należących do Unilever znajdziemy m.in. Dove, Rexonę, Axe, Persil.

Prognozowane wydatki reklamowe Unilevera w roku bieżącym mogą osiągnąć 12,8 mld dolarów.

Na miejscu 10. uplasował się L’ Oreal, który na reklamę przeznaczał odpowiednio 5,1 mld dolarów (2023) i 5,6 mld dolarów (2024). Wydatki francuskiego koncernu wzrosły w ciągu roku o 9,8 proc. Prognozowane wydatki na 2025 rok to 6,1 mld dolarów.

L’ Oreal jest właścicielem wielu marek kosmetycznych, m.in. Garnier, L‘Oréal Paris, Maybelline NY, Vichy, La Roche-Posay, Matrix, L‘Oréal Professionnel, Kérastase, Lancôme, Biotherm, Helena Rubinstein, Giorgio Armani, Diesel, Cacharel, Ralph Lauren.

Miejsce 18. w zestawieniu największych reklamodawców zajął Johnson & Johnson. Firma wydała na reklamy w 2023 roku 3,2 mld dolarów, a w roku ubiegłym zwiększyła te wydatki o 12,5 proc., osiągając 3,6 mld dolarów. W bieżącym roku możemy się spodziewać jeszcze wyższych kwot, przeznaczanych przez Johnson & Johnson na cele reklamowe - mogą one osiągnąć 3,9 mld dolarów.

Johnson & Johnson jest właścicielem takich marek jak Le Petit Marseillais, Carefree, Listerine, Clean&Clear, Neutrogena, Johnson‘s, o.b., Johnson‘s Baby czy Penaten.

Jak podkreśla portal mediarun.com, największy segment wydatków reklamowych w 2024 roku stanowiły media cyfrowe, w tym reklamy display oraz wideo online. Personalizacja i algorytmy AI poprawiające targeting przyniosły znaczną efektywność kampanii. Jednak mimo tej rosnącej dominacji reklam online, tradycyjne media, takie jak telewizja i outdoor, nadal przyciągają duże budżety reklamowe. Telewizja pozostaje kluczowym medium dla sektora FMCG. 

Firmy takie jak Amazon, Procter & Gamble czy Unilever konsekwentnie zwiększają wydatki na marketing, umacniając swoje pozycje rynkowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. styczeń 2025 17:53