Zdaniem analityków Banku Pekao "jest to dopiero pierwsze uderzenie drugiej fali COVID-19, związane głównie z samoograniczaniem się konsumentów, a nie z obostrzeniami w handlu".
Szacunki PAP Biznes wskazywały na spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku w ujęciu rocznym o 0,7 procent i wzrost miesiąc do miesiąca o 4,3 procent. GUS podał, że w październiku największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych), w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe - o 13,4 procent wobec wzrostu o 2,5 procent przed rokiem.
Sprzedaż zmalała także w grupach: "tekstylia, odzież, obuwie" - o 9,7 procent; "pojazdy samochodowe, motocykle, części" - o 8,0 procent; "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" - o 3,7 procent oraz "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" - o 2,0 procent.
Wzrost sprzedaży zaobserwowano natomiast w jednostkach handlujących meblami, RTV, AGD - o 11,9 procent oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym - o 1,3 procent.
Ekonomiści mBanku oceniają że sprzedaż detaliczna w październiku jest na niższym poziomie niż oczekiwano. Realnie -2,3% r/r (poprzednio +2,5% r/r). W ich opinii listopad przyniesie jeszcze większy spadek, a powrót do normalności zacznie się w grudniu, wraz z otwarciem galerii handlowych.
Zdaniem Jakuba Rybackiego z zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego w listopadzie należy spodziewać się dalszego spadku sprzedaży z uwagi na zamknięcie galerii handlowych. - Wyniki najprawdopodobniej będą zbliżone do poziomów widocznych w maju. Dużo głębsze osłabienie wydaje się być mniej prawdopodobne - zauważył.
Ekonomiści Banku Pekao zaznaczyli, że dopiero w listopadzie zobaczymy efekty zamknięcia sklepów w galeriach. Już teraz wolumen sprzedaży jest niższy o 4,1 procent od poziomu z lutego.