Rozwój Zalando ujawnia się w wciąż trudnym środowisku gospodarczym z wysoką inflacją; w tych okolicznościach koncentracja firmy na poprawie rentowności się opłaca. Lepsza ekonomika zamówień, przede wszystkim większe rozmiary koszyka, ponieważ wydatki klientów pozostają odporne na inflację, doprowadziły do niższych kosztów realizacji zamówień i znacznej poprawy skorygowanego EBIT. Koncentracja na rentownym wzroście oznacza, że firma jest na dobrej drodze do spełnienia całorocznych prognoz.
W pierwszym kwartale firma odnotowała wzrost wolumenu sprzedaży brutto o 2,8 proc. oraz wzrost przychodów o 2,3 proc.. Segment Offprice cieszył się dużą popularnością klientów, notując aż 33% wzrost sprzedaży. Wzrósł także udział partnerów w GMV, osiągając poziom 39 proc., co świadczy o postępach w realizacji strategii platformy. Dodatkowo, oficjalnie potwierdzono całoroczną prognozę na 2023 rok.
Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando, powiedział: Naszym celem jest nieustanne inspirowanie klientów poprzez jeszcze bardziej spersonalizowane i angażujące doświadczenia zakupowe. Wierzymy, że innowacje odgrywają kluczową rolę w realizacji tego celu, a Zalando zawsze było wśród liderów postępu technologicznego. Od ostatnich kilku miesięcy testujemy pilotażowe rozwiązania w zakresie dopasowania rozmiaru, które pozwalają naszym klientom zobaczyć, jak niektóre rzeczy, takie jak np. dżinsy, wyglądają na ich wirtualnych awatarach. Ponadto, niedawno ogłosiliśmy wprowadzenie wersji beta asystenta mody opartego o ChatGPT, który umożliwi klientom zadawanie pytań z wykorzystaniem własnych pojęć i słów związanych z modą, co pomoże w bardziej intuicyjnym poruszaniu się po szerokim asortymencie Zalando. Polska, jak i cały region CEE, pozostają jednymi z kluczowych rynków dla Zalando, gdzie chcemy w dalszym ciągu inwestować i wzmacniać współpracę z lokalnymi markami.
Lounge by Zalando, klub zakupów online, który oferuje klientom ograniczone czasowo oferty i rabaty na marki premium i który stanowi główny składnik segmentu Offprice, odnotował szczególnie silny wzrost w pierwszym kwartale. Przyczyniając się do wyżej wspomnianego 33 proc. wzrostu przychodów, znacznie poprawił prognozy roczne. Udoskonalona obsługa klienta na miejscu i nowa tożsamość marki wprowadzona w styczniu spotkały się z pozytywnymi reakcjami użytkowników korzystających z aplikacji Lounge by Zalando.
W kwietniu Zalando i Paco Rabanne wypuścili kolekcję kapsułową Wiosna/Lato’23, dostępną wyłącznie na Zalando. 40-częściowa kolekcja ucieleśnia kultowy projekt Paco Rabanne i jest częścią ambicji Zalando, aby stworzyć inspirujące doświadczenie zakupowe dla nowej generacji projektantów i konsumentów dóbr luksusowych.
Czytaj także: Zalando uruchamia asystenta mody obsługiwanego przez ChatGPT