StoryEditor
Sieci i centra handlowe
30.01.2024 11:45

Właściciel Waitrose i John Lewis planuje poważne redukcje etatów

John Lewis Partnership rozważa redukcję etatów wskutek coraz niższego zainteresowania Brytyjczyków i Brytyjek zakupami typu upscale. / John Lewis store, Cheadle Royal by Peter Turner, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons
Spółka John Lewis Partnership, do której należą John Lewis i Waitrose, rozważa likwidację do 11 000 stanowisk pracy wśród 76 000 pracowników w ciągu najbliższych pięciu lat. Obydwie sieci mają w portfolio ponad 500 brandów beauty, w tym Dior, Chanel, Charlotte Tilbury, Ariana Grande Fragrances czy The Ordinary.

Ta potencjalna redukcja etatów, wynosząca co najmniej 10 proc. pracowników, jest częścią wysiłków mających na celu zarządzanie kosztami i zwiększanie efektywności operacyjnej. Oczekuje się, że redukcja zatrudnienia nastąpi w wyniku zwolnień bezpośrednich i niewypełnienia istniejących wakatów. Plan ten jest następstwem niedawnej decyzji o zmniejszeniu o połowę pakietu odszkodowań z tytułu zwolnień w firmie, zmniejszając go z dwóch tygodni wynagrodzenia za rok pracy do jednego tygodnia, ze skutkiem od 1 lutego.

Ta zmiana warunków zwolnień miała na celu uczynienie polityki bardziej przystępną cenowo i uwolnienie gotówki dla firmy doprowadziło do niezadowolenia pracowników. Zwolnienia i zmiany warunków zwolnień następuje po tym, jak firma odnotowała stratę w wysokości 230 mln funtów w ciągu całego roku i są postrzegane jako środki ułatwiające transformację firmy i stabilność finansową w obliczu trudne warunki sprzedaży detalicznej.

The John Lewis Partnership to brytyjska firma prowadząca domy towarowe John Lewis & Partners, supermarkety Waitrose & Partners, świadcząca usługi bankowe i finansowe oraz inną działalność związaną z handlem detalicznym. Spółka akcyjna jest własnością funduszu powierniczego działającego w imieniu wszystkich swoich pracowników – zwanych partnerami – a pracownikom wypłacana jest premia przypominająca udział w zysku. Sieci Waitrose i John Lewis to placówki typu upscale z ofertą produktową kierowaną do zamożniejszych konsumentów. Według stanu na kwiecień 2023 r. Waitrose & Partners posiada 329 sklepów w Wielkiej Brytanii i na Wyspach Normandzkich, w tym 65 sklepów wielobranżowych typu „mały Waitrose”. Eksportują również produkty do 52 krajów i mają lokalizacje na Bliskim Wschodzie. John Lewis prowadzi 35 domów towarowych wyłącznie w Wielkiej Brytanii.

Czytaj także: Estée Lauder nową marką w portfolio Marks & Spencer

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
15.11.2024 13:37
Action zwiększa sprzedaż o prawie 21 proc. i otwiera kolejne sklepy w Europie
Action

Po trzech kwartałach 2024 roku sieć Action odnotowała znaczący wzrost sprzedaży netto, osiągając 9,6 miliarda euro, co oznacza wzrost o 20,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Spółka dynamicznie rozwija się w Europie, otwierając nowe sklepy i inwestując w zrównoważony rozwój.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku Action zwiększyło sprzedaż netto do 9,6 miliarda euro, co oznacza wzrost o 20,9% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku. Wskaźnik sprzedaży porównywalnej (like-for-like), który wyklucza wpływ nowych sklepów, wzrósł o 9,8%. Rozwój sieci jest napędzany rosnącą liczbą klientów, a dodatkowo sprzyja mu obniżenie 4 000 cen, co podkreślił Hajir Hajji, CEO Action. Do tej pory w 2024 roku Action otworzyło 189 nowych sklepów, co podniosło ich całkowitą liczbę do 2 755 w 12 krajach europejskich. Do końca roku firma planuje otwarcie około 350 nowych obiektów, co przekracza wcześniejsze prognozy o 20 placówek.

Ekspansja Action jest szczególnie widoczna na rynkach Europy Południowej. Sieć świętowała ważne momenty, takie jak otwarcie setnego sklepu we Włoszech w miejscowości Nola, co oznacza osiągnięcie liczby 2 000 pracowników w tym kraju. W Hiszpanii, w Santiago de Compostela, otworzono pięćdziesiąty sklep, a w Portugalii, w Guarda, siódmy od początku działalności na tym rynku w lutym br. Action zyskało uznanie włoskich konsumentów, zdobywając nagrodę „Insegna dell Anno”.

Zrównoważony rozwój jest priorytetem Action, czego dowodem jest nowo otwarte Centrum Dystrybucyjne w Illescas, Hiszpania. Obiekt ten, obsługujący sklepy w Hiszpanii i Portugalii, spełnia najwyższe standardy ekologiczne i otrzymał certyfikat BREEAM „Outstanding”. Centrum to jest pierwszym w sieci, które do ogrzewania nie używa gazu. Action planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę, z zamiarem wybudowania pięciu nowych centrów dystrybucyjnych w całej Europie w ciągu najbliższych dwóch lat, opierając się na standardach zrównoważonego budownictwa, takich jak w Illescas.

Czytaj także: Woolworth rozszerza sieć sklepów w Polsce – 12 nowych placówek jeszcze w 2024 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
13.11.2024 11:13
W Polsce przybywa komercyjnych powierzchni handlowych. Parki handlowe w czołówce komercjalizowanych obiektów
(fot. Shutterstock)Shutterstock

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany na polskim rynku handlowym. Do użytku oddano aż 37 nowych obiektów handlowych, a 12 zostało rozbudowanych. Poniżej przybliżamy szczegóły dotyczące najnowszych inwestycji oraz kluczowe dane liczbowe, które obrazują rozwój tego sektora.

Według najnowszego raportu CBRE, w 2024 roku na polski rynek wprowadzono 37 nowych obiektów handlowych, z czego aż 35 to parki handlowe, co podkreśla wzrost zainteresowania mniejszymi formatami w mniejszych miejscowościach. W budowie pozostaje 588,1 tysięcy. mkw. nowej powierzchni, z których 69 proc. stanowią parki handlowe, a 27 proc. – centra handlowe o powierzchni przekraczającej 10 tysięcy. mkw. Największe ukończone obiekty to OTO Park w Koszalinie (38 tysięcy. mkw.), BIG Ostróda (27 tysięcy. mkw.) oraz BIG Gorzów (25 tysięcy. mkw.).

Zgodnie z danymi CBRE, powierzchnia handlowa w Polsce osiągnęła 14,42 milionów mkw. W okresie od stycznia do września 2024 roku przybyło 337,1 tysięcy. mkw. nowej powierzchni. W budowie znajduje się cztery duże centra handlowe, m.in. Galeria Podhalańska w Nowym Targu (50 tysięcy. mkw.), Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tysięcy. mkw.) oraz Brama Jury w Zawierciu (16,2 tysięcy. mkw.). Inwestorzy coraz częściej wybierają małe miasta, które już teraz stanowią 28 proc. całkowitej powierzchni handlowej na polskim rynku.

Pomimo spadku sprzedaży detalicznej o 3 proc. we wrześniu, trend wzrostowy sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach roku był widoczny, z ogólnym wzrostem o 2,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu z 2023 roku. Wartość inwestycji od stycznia do września 2024 roku sięgnęła 612 milionów euro. Eksperci z CBRE prognozują, że inflacja, wynosząca 4,9 proc. we wrześniu, może jeszcze wzrosnąć, ale nie osiągnie poziomów z ubiegłych miesięcy.

Wśród nowych marek na polskim rynku pojawiły się znane międzynarodowe firmy, takie jak TAG Heuer ze Szwajcarii, Arket ze Szwecji czy GAP z USA. Widoczny jest również wzrost zainteresowania inwestycjami zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju, co staje się priorytetem zarówno dla inwestorów, jak i właścicieli starszych obiektów, którzy dążą do zgodności z unijną taksonomią i strategii dekarbonizacji.

Czytaj także: Ile powierzchni handlowej powstanie w Polsce w najbliższych latach?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 01:32