StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.12.2024 08:45

Usługi oraz zdrowie i uroda odnotowały największe obroty w centrach handlowych we wrześniu

Z danych PRCH wynika, że największe i średnie centra handlowe dobrze poradziły sobie z wrześniowym spadkiem konsumpcji / M.Szulc wiadomoscihandlowe.pl

Z opublikowanego raportu PRCH za wrzesień wynika, że obroty najemców w centrach handlowych pozostały na poziomie ubiegłego roku. Najlepsze wyniki odnotowano w kategoriach: usługi oraz zdrowie i uroda.

We wrześniu 2024 z powodu mniejszej liczby dni handlowych oraz powodzi na południu kraju obroty najemców, prowadzących działalność w centrach handlowych, były niższe o 0,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

Największy wzrost obrotów odnotowała kategoria usługi – nastąpił wzrost o 7,2 proc. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 3,3 proc. Ważna dla centrów handlowych kategoria odzież i akcesoria miała minimalnie mniejsze obroty (o 0,1 proc.) – wynika z danych PRCH.

Z danych najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wynika, że odnotowali we wrześniu 2024 r. lepsze wyniki w porównaniu do danych dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących. Według danych GUS cały handelzanotował spadek sprzedaży detalicznej o 3 proc. rok do roku. Natomiast z PRCH Turnover Index wynika, że najemcy w centrach handlowych mieli wyniki niemal na tym samym poziomie, co rok wcześniej – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych

Wzrost obrotów o 0,8 proc. odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Dokładnie taki sam poziom obrotów jak rok wcześniej odnotowali najemcy w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA). Natomiast w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) i najmniejszych centrach (5-20 tys. mkw. GLA) obroty zmniejszyły się odpowiednio o 1,5 i 2,7 proc.

image
W kategorii zdrowie i uroda obroty najemców wzrosły we wrześniu o 3,3 proc.
M.Szulc wiadomoscihandlowe.pl

Dane PRCH po raz kolejny pokazują, że handel zorganizowany pod szyldami dużych rozpoznawalnych sieci w centrach handlowych posiada swoją specyficzną dynamikę sprzedaży. Dowodem może być brak załamania w centrach handlowych, takiego, jakie było prezentowane w danych o wrześniowej sprzedaży detalicznej GUS. Jednocześnie świat centrów handlowych nie jest homogeniczny. Największe i średnie centra handlowe dobrze poradziły sobie z wrześniowym spadkiem konsumpcji. Gorzej z najmniejszymi centrami. Powodów może być wiele, ale z reguły te centra ulokowane są w obszarach o obniżonej sile nabywczej. Oznacza to, że ich klienci mogą dotkliwiej odczuwać skutki inflacji, ale i działalności parków handlowych. Październikowe dane GUS pokazały odbicie, co oznacza, że wrześniowe załamanie konsumpcji nie było początkiem niebezpiecznego trendu. Teraz czekamy na październikowe odczyty PRCH – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Czytaj też: W Polsce przybywa komercyjnych powierzchni handlowych. Parki handlowe w czołówce komercjalizowanych obiektów

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu 2024 r. o 6,1 proc. mniejsza, niż we wrześniu 2023 roku. Na taki wynik złożyło się kilka czynników, w tym m.in. liczba dni handlowych. Tegoroczny wrzesień miał o jeden dzień handlowy mniej, niż wrzesień rok temu, co przekłada się na o 4 procc. mniejszy czas działania handlu. 

Ponadto, południowo-zachodnia Polska zmagała się we wrześniu z powodzią, a alerty o zagrożeniu czy wysokim poziomie fali kulminacyjnej na Odrze, dotyczyły całego jej dorzecza, co determinowało zachowania zakupowe mieszkańców tych regionów.  Dodatkowo, jak wynika z informacji Zakładu Meteorologii i Klimatologii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, średnia temperatura powietrza we wrześniu 2024 roku była rekordowo wysoka, wyniosła w Polsce 16,9 C (była aż o 3,2 stopnia wyższa od średniej wieloletniej). U części klientów spowodowało to przesunięcie w czasie decyzji o zakupach kolekcji jesiennych i odłożenie wizyt w galeriach.

We wrześniu utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. Był on o 6 proc. wyższy, niż we wrześniu 2023 r.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
27.12.2024 10:00
Action ostrzega konsumentki i konsumentów: ten puder dla dzieci należy zwrócić do sklepu
Produkt Puder dla dzieci Nuagé bez talku o wadze 284 g został wycofany z uwagi na przekroczenie dopuszczalnych norm drobnoustrojów w partiach o numerach 2023304822 i 2024052175.Action

Action informuje, że dostawca, firma 151 Products Ireland, ogłosiła wycofanie ze sprzedaży pudru dla dzieci Nuagé bez talku (284 g) z powodu przekroczenia dopuszczalnego limitu drobnoustrojów. Klienci proszeni są o zwrot produktu, który mógł stanowić zagrożenie dla zdrowia.

18 grudnia 2024 r. firma 151 Products Ireland podjęła decyzję o wycofaniu ze sprzedaży pudru dla dzieci Nuagé bez talku o numerach partii 2023304822 i 2024052175. Przyczyną tej decyzji jest stwierdzenie przekroczenia dopuszczalnych limitów drobnoustrojów, co może prowadzić do reakcji alergicznych oraz innych zagrożeń zdrowotnych. Produkt był dostępny w sieci sklepów Action od stycznia do października 2024 r. Numer artykułu to 3204019, a kod EAN wynosi 5053249268132.

image
Action

Osoby, które zakupiły wspomniany produkt, powinny natychmiast przerwać jego używanie i zwrócić go do sklepu Action. Klienci mogą liczyć na pełny zwrot kosztów zakupu, nawet bez konieczności okazania dowodu zakupu. Firma 151 Products Ireland zapewnia, że dokłada wszelkich starań, aby wycofanie przebiegało sprawnie i minimalizowało niedogodności dla klientów.

Firma przeprasza za wszelkie niedogodności i zachęca do kontaktu w razie pytań pod adresem e-mail: [email protected]. W dokumencie szczegółowo opisano przyczyny oraz dane identyfikujące produkt, a komunikat zawiera wyraźny apel: „Podziel się informacją o wycofaniu, szczególnie jeśli wiesz, że produkt został przekazany, wypożyczony lub sprzedany innej osobie” – czytamy w oświadczeniu.

Czytaj także: Revers i Verona Products Professional w czołówce zakwestionowanych do 2024 r. przez Safety Gate polskich produktów kosmetycznych [ANALIZA]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
27.12.2024 09:00
Lokalnie a globalnie — różnice między kosmetycznym rynkiem lokalnym i travel retail
Shutterstock

W 1947 roku Brendan O‘Regan otworzył pierwszy sklep typu Duty Free na lotnisku Shannon w Irlandii. 77 lat później, branża travel retail jest potężna, różnorodna, i dochodowa jak nigdy wcześniej, a perfumy i kosmetyki odpowiadają za ponad 38 proc. wagi całego biznesu. Z uwagi na specyficzne lokalizacje punktów sprzedaży, limitowany do nich dostęp oraz moment, w jakim klienci mogą dokonać w nich zakupu, charakter tego rynku słusznie wydaje się różny od swojego lokalnego odpowiednika. W jaki sposób?

Zasadniczą różnicą, silnie związaną z lokalizacją sklepów duty free, jest powód, z jakiego klient odwiedzający sklep decyduje się na zakup produktu. Produkty codziennego użytku – podkłady, szminki, tusze do rzęs – z uwagi na swoją niewielką pojemność i częstotliwość aplikacji zużyte zostaną szybciej, niż flakon ulubionych perfum. Takie braki klienci i klientki uzupełnią zwykle w najbliższej drogerii, gdzie znajdą czas i fachową pomoc na wypróbowanie nowych kolorów i odcieni, lub online. To przekłada się na duży udział zakupów “dla siebie” oraz znaczny procentowy udział makijażu i pielęgnacji w obrocie rynku lokalnego. Z tego względu również, wylatując w podróż służbową lub na wakacje, spakowana kosmetyczka jest pełna i nie wymaga dodatkowych uzupełnień.

W sklepach duty free zachodzi inne zjawisko – udziały kategorii perfum w całkowitej sprzedaży przeważają nad pozostałymi dwiema kategoriami. Wzrasta również procent sprzedaży “na prezent”. Wyjaśnienie jest proste – perfumy są łatwe i szybkie w wypróbowaniu, najpopularniejsze zapachy trafiają w gusta niezwykle szerokiego grona konsumentów, a beztroska i ekscytacja związana z wylotem na wymarzone wakacje rozluźniają podejście do wydatków. Pośpiech związany z podróżą zwykle nie pomaga w eksploracji nowych produktów z dwóch pozostałych kategorii, a mając ze sobą swój bagaż podręczny, klienci mogą obawiać się ubrudzenia przed boardingiem.

Sklepy duty free są też ostatnim, wymuszonym przez naturę podróży lotniczych przystankiem przed wylotem, co umożliwia zakupy prezentowe na ostatnią chwilę – ułatwiają to dodatkowo wersje typu travel retail exclusive.

image
Od 15 lipca na lotnisku w Balicach działa nowy sklep marki Victoria‘s Secret. Jest to trzeci sklep tej renomowanej marki w portfolio spółki Lagardère Travel Retail, która prowadzi także działalność pod szyldem Victoria‘s Secret na lotniskach w Warszawie i Gdańsku.
Lagardère Travel Retail

Drugą z ogromnych różnic między dwoma rynkami jest stopień lojalności klienckiej. Punkty sprzedaży na rynku lokalnym wybierane są według wygody – sklepy w drodze do i z pracy, bliskie miejscu zamieszkania lub z szybkim dojazdem samochodem lub komunikacją miejską. W dobie wszechobecnego pośpiechu skrócenie czasu, jaki zajmie dotarcie i powrót, jest kluczowy. W branży beauty, gdzie żaden z największych graczy nie jest odbierany jako wprost atrakcyjniejszy cenowo, kwestia finansowa gra mniejszą rolę. Efektem jest wysoki procent klientów, którzy ponownie odwiedzają ten sam punkt sprzedaży.

Inaczej sytuacja się ma na rynku wolnocłowym. Większość podróżujących prywatnie odwiedza lotnisko 1-2 razy rocznie, również ilość tych samych osób latających w delegacjach nie może dorównać ilości osób odwiedzających lokalnej drogerii. Z tego powodu, klient duty free dużo rzadziej robi zakupy w tym samym punkcie. Efektem tego z kolei jest konieczność większych nakładów na materiały marketingowe generujące widoczność i dodatkowe wydatki na mające na celu rekrutację klienta, ponieważ odsetek nowych odwiedzających jest, porównaniu z rynkiem lokalnym, zdecydowanie większy.

Ostatnią ze znacznych różnic między rynkiem lokalnym a wolnym od cła jest asortyment. Oczywistym elementem odróżniającym oba rynki są wcześniej wspomniane zestawy lub edycje travel retail exclusive, kapitalizujące na znacznym procencie zakupów prezentowych oraz limitowanym dostępie – świadomość, że ten konkretny produkt nie jest dostępny poza lotniskiem, jest silnym motywatorem zakupowym. Dodatkowo gama kolorystyczna produktów makijażowych musi uwzględniać znacznie szerszy zakres preferencji i odcieni skóry niż na rynku lokalnym, z uwagi na międzynarodowy charakter lotnisk. Coraz popularniejsze stają się również tzw. avant-première – wprowadzenia nowości na określony czas wyłącznie na rynku travel retail przed ich lansowaniem w drogeriach i perfumeriach lokalnych.

image
Sisley i Air France uruchomiły spa, które jest zlokalizowane w La Premiere Lounge na lotnisku Charles de Gaulle w Paryżu. Klienci La Premiere otrzymają bezpłatny 30-minutowy zabieg na twarz w Sisley Beauty Institute, a goście salonu mogą również zarezerwować szereg dodatkowych zabiegów na ciało i twarz, trwających od godziny do półtorej, które są dostosowane do indywidualnych godzin lotów pasażerów.
Sisley

Rynek travel tetail jest niezwykle złożonym i podatnym na zmiany zjawiskiem. Marki luksusowe od lat dopracowują swoje strategie widoczności, promocji, i rekrutacji w tym dynamicznie zmieniającym się świecie. Z ostatnimi danymi, pokazującymi powrót do przychodów sprzed pandemii Covid-19, jasne jest, że branża jest silna jak nigdy, a pole dla nowych graczy stale rośnie – należy jednak pamiętać, że rządzi się ono swoimi zasadami.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
30. grudzień 2024 17:51