StoryEditor
Sieci i centra handlowe
12.01.2023 00:00

SPAR wypowiedział umowy 50 detalistom. Część z nich stworzyła spółkę Chorten Południe

Detaliści związani wcześniej z siecią SPAR przystąpili do Polskiej Grupy Sklepów Spożywczych, tworząc nową regionalną spółkę pod nazwą Chorten Południe. W sumie do Grupy Chorten przystąpiło blisko 50 sklepów związanych dawniej ze SPAR-em, głównie na południu kraju, ale także z województw łódzkiego i dolnośląskiego.

Spółka Chorten Południe powołana została do życia 10 stycznia 2023 roku. Nowa struktura została utworzona przez właścicieli, którym wcześniej sieć SPAR wypowiedziała umowy. Łącznie do Grupy Chorten przystąpiło blisko 50 takich lokalizacji, głównie na południu kraju, ale także m.in. w województwie łódzkim czy dolnośląskim. Te ostatnie funkcjonują aktualnie pod skrzydłami spółek Chorten Radom i Chorten PD.

– Zależało nam na tym, by czuć się właścicielami we własnych sklepach, decydować o cenach i zamówieniach, dlatego bardzo odpowiadały nam warunki współpracy z Grupą Chorten. Nie bez znaczenia są także korzyści wynikające z rozliczeń sklepów z producentami poprzez Chorten – podkreśla Krzysztof Kuklicz, prezes spółki Chorten Południe, a równocześnie współwłaściciel dziewięciu punktów handlowych Emo Market w Małopolsce.

Z kolei zarząd Grupy Chorten widzi z takiego porozumienia plusy dla obu stron. Współpracuje z nią obecnie sześć spółek regionalnych.

– Ich partnerzy korzystają z naszych warunków handlowych i efektu skali, a jednocześnie każda z tych organizacji ma dużo autonomii w swoich akcjach promocyjnych i całej strategii handlowej. W taki sposób rozwijamy się wspólnie i mamy bardzo dobrą ofertę dla właścicieli sklepów w całym kraju. Łączymy polski kapitał i dajemy możliwość sklepom tradycyjnym na konkurencyjne funkcjonowanie na rynku – mówi Sylwia Władyko, wiceprezes Grupy Chorten oraz spółki Chorten Południe.

Natomiast sieć SPAR w Polsce, w przesłanym do redakcji portalu wiadomoscikosmetyczne.pl komentarzu potwierdziła rozwiązanie umów z 50 detalistami. 

– Zapraszamy każdego partnera do indywidualnych rozmów, opartych na konstruktywnym dialogu. Jednocześnie podtrzymujemy nasze stanowisko, że nie będziemy prowadzić rozmów, w których jesteśmy poddawani naciskowi – gdyż jest to sprzeczne z zasadami, jakimi SPAR kieruje się w swoim biznesie – czytamy w komentarzu zarządu sieci SPAR w Polsce. 

Zarząd poinformował także, że zarobki partnerów są dla sieci nas bardzo ważne, ale przy równej i lojalnej współpracy i w takiej sytuacji "obie strony będą odnosić korzyści i współpracować przez lata, tak jak w innych krajach", w których SPAR funkcjonuje.

– Potwierdzamy, że wszystkie zobowiązania wobec partnerów, z którymi zostały rozwiązane umowy, zostaną przeprowadzone w sposób transparentny i zgodny z warunkami umowy – podsumował zarząd sieci SPAR w Polsce.

Dugą wiceprezes nowotworzonej spółki Chorten Południe została Karina Jaworska, która oprócz funkcji w zarządzie, prowadzi sklep w Skoczowie. Siedzibą Chorten Południe są podkrakowskie Niepołomice. Organizacyjnie spółka będzie opowiadać za sklepy w województwach małopolskim, podkarpackim, śląskim i opolskim. Docelowo współpracować z nią będzie blisko 250 placówek handlowych, w tym ponad 200, które dotąd były partnerami Grupy Chorten. W planach jest także dalszy rozwój tego regionu.

W całej Grupie Chorten jest obecnie niemal 2,5 tys. placówek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
01.07.2024 11:46
Galerie i centra handlowe w końcu na plusie
Centrum handlowe Blue City w Warszawie.Shutterstock
Galerie i centra handlowe w Polsce odnotowują długo oczekiwany wzrost liczby odwiedzających. W pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku ruch w tych obiektach zwiększył się o 95 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zwiększenie liczby unikalnych klientów o 173 proc. w tym samym okresie świadczy o rosnącym zainteresowaniu zakupami stacjonarnymi. Jest to wyraźna poprawa po trudnym roku 2023, kiedy to wiele obiektów zmagało się z małą frekwencją i spadkami przychodów.

Badania przeprowadzone przez firmę Proxi.cloud wykazały, że największy wzrost ruchu odnotowano w województwach łódzkim (136 proc.), mazowieckim (112 proc.) oraz świętokrzyskim (111 proc.). Te regiony przewodzą w pozytywnych zmianach, podczas gdy województwa warmińsko-mazurskie, podkarpackie i zachodniopomorskie zanotowały spadki. Mateusz Nowak z Proxi.cloud tłumaczy, że różnice te wynikają głównie z kondycji ekonomicznej poszczególnych regionów, gdzie bogatsze województwa, takie jak mazowieckie, radzą sobie lepiej dzięki większej sile nabywczej mieszkańców.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na poprawę sytuacji w centrach handlowych była redukcja inflacji oraz wzrost wynagrodzeń, które przewyższyły wzrost wydatków. Dzięki temu, konsumenci mieli więcej pieniędzy do dyspozycji, co przełożyło się na wzrost zakupów. Dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), zauważa, że galerie handlowe powoli odbudowują się po zapaści spowodowanej pandemią COVID-19, a popyt na powierzchnie handlowe rośnie, co widać po coraz mniejszej liczbie wolnych lokali do wynajęcia.

Tego typu obiektom ewidentnie coraz lepiej się powodzi. Wychodzą one z trendu dyskontyzacji rynku i tzw. potaniania zakupów. Podniosły zarówno opłaty czynszowe, jak i eksploatacyjne. Wiedzą, że klienci ich sklepów stawiają na wyższą półkę. Zatem butikom i tak opłaca się prowadzić działalność w tego typu placówkach. Dla przykładu, 10 transakcji premium daje większy zarobek niż 50 tanich. Jednak wiadomość, że unikalnych klientów przybyło, może doprowadzić do kolejnych wzrostów opłat za lokale

- podkreśla dr. Faliński.

Analiza zachowań konsumentów przeprowadzona przez Proxi.cloud, obejmująca ponad 28 milionów konsumentów, wykazała, że przeciętny czas wizyty w galeriach handlowych nieznacznie się skrócił. Mimo to, wzrost liczby unikalnych klientów jest wyraźnym sygnałem poprawy. Dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud zaznacza jednak, że dla pełnej oceny kondycji finansowej tych obiektów konieczne są szczegółowe analizy danych finansowych. Wzrost liczby klientów może bowiem prowadzić do wyższych opłat czynszowych, co z kolei może wpłynąć na decyzje najemców.

Eksperci są zgodni, że o ile nie nastąpi drastyczny wzrost inflacji, galerie i centra handlowe mogą liczyć na dalszy wzrost ruchu i liczby klientów. Pomimo dynamicznego rozwoju e-commerce, zakupy stacjonarne wciąż cieszą się popularnością wśród Polaków. Możliwość odbioru zamówień online w centrach handlowych stanowi dodatkowy atut, który przyciąga klientów do tych obiektów. Mateusz Nowak z Proxi.cloud podkreśla, że bieżąca sytuacja ekonomiczna oraz wskaźnik inflacji będą kluczowe dla dalszego rozwoju tego sektora. Dr Sarna dodaje, że o ile nie nastąpi żadne drastyczne tąpnięcie na rynku, można spodziewać się dalszych wzrostów w zakresie ruchu i liczby unikalnych klientów.

Czytaj także: Tajemnicze wózki Auchan w nowej wersji — tym razem także z kosmetykami

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
26.06.2024 10:52
Rossmann w nowym parku handlowym w Węgrowie
Smart Park w Węgowie, wizualizacjafot. materiały inwestora
Drogeria Rossmann znalazła się wśród najemców nowego parku handlowego, który powstaje w Węgrowie. Operatorem logistycznym będzie Biedronka.

Węgrów to niewielka, licząca około 11 tys. mieszkańców, miejscowość na wschodzie Polski nad rzeką Liwiec. Przy rondzie im. Bohaterów Bitwy pod Węgrowem powstaje w niej kompaktowy park handlowy.

Smart Park Węgrów ma 6600 mkw. powierzchni najmu. Znajdą się w nim sklepy popularnych sieci handlowych. Operatorem spożywczym będzie Biedronka. Ofertę drogeryjną zapewni sieć Rossmann.

Mix najemców tworzą także Dealz, Sinsay, Martes Sport i Media Expert.

Obiekt budują Smart Park Poland i RG Leasing. Firmy planują rozwój w różnych regionach kraju, z co najmniej 11 kolejnymi inwestycjami w mniejszych miastach w Polsce. 

Czytaj także: Drogerie dm i Rossmann w parku handlowym Silwana – największym kompleksie handlowym w województwie lubuskim

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 13:38