W pierwszej połowie 2023 roku w Polsce otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. Dodatkowo, rozbudowano 6 istniejących obiektów, w tym 2 galerie i 4 parki handlowe. Całkowita powierzchnia handlowa przekroczyła 13 milionów metrów kwadratowych GLA. Pomimo wyższej inflacji i spowolnionej gospodarki, sytuacja centrów handlowych ustabilizowała się, co potwierdzają obroty najemców, które wzrosły o ponad 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku, a także wzrost liczby odwiedzających, jak ocenił Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Największymi obiektami handlowymi otwartymi w pierwszej połowie 2023 roku były ponownie otwarty po przebudowie i modernizacji Fort Wola w Warszawie oraz Galeria Bawełnianka w Bełchatowie. Warto również wspomnieć o parkach handlowych, takich jak Węglin Park w Lublinie, Park Handlowy Glinianka w Łubnej oraz M EMKA Koszalin. Ponadto, w budowie pozostają obiekty o łącznej powierzchni handlowej przekraczającej 221 tysięcy metrów kwadratowych GLA, z planowanym otwarciem w 2023 roku. Większość z tych obiektów to parki handlowe zlokalizowane w miastach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tysięcy.
W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, największy udział wynoszący 82 proc. stanowią centra handlowe, następne 16 proc. przypada na parki handlowe, a pozostałe 2 proc. na centra wyprzedażowe. Rozkład nowoczesnej powierzchni handlowej w kraju staje się coraz bardziej równomierny. Obecnie ponad 54 proc. powierzchni znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 23 proc. w miastach o populacji od 400 tysięcy do 100 tysięcy mieszkańców, a pozostałe 23 proc. w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców.
W pierwszym półroczu 2023 roku transakcje inwestycyjne w sektorze handlowym były głównie umowami o średniej wartości 23 milionów euro. Największa z tych transakcji obejmowała zakup Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku przez francuską firmę Frey za kwotę 105 milionów euro. W sumie inwestorzy wydali ponad 800 milionów euro na polskie nieruchomości komercyjne w tym okresie.
Czytaj także: Biedronka uruchamia nowe sklepy i modernizuje stare. We wrześniu takich otwarć i re-otwarć było niemal 60