StoryEditor
Sieci i centra handlowe
26.05.2023 00:00

Market Roku 2023. Jakie sieci handlowe zdobyły ten tytuł?

Zwycięzcy w rankingu Market Roku 2023 - topowe sieci handlowe / fot. Shootit/wiadomoscihandlowe.pl
Nagrody Market Roku 2023 wręczone. W tegorocznej edycji rankingu organizowanego przez naszą siostrzaną redakcję Wiadomości Handlowe tytuły Market Roku przyznano w aż 15 kategoriach. Na najlepsze sieci handlowe wskazali praktycy – menedżerowie  z najważniejszych firm z sektora FMCG.

Nagrody Market Roku przyznawane są od kilkunastu lat przez redakcję Wiadomości Handlowych. Logo Market Roku gości w witrynach wielu sklepów w Polsce i jest znakiem rozpoznawczym najlepszych sieci i sklepów. Logo wykorzystywane jest przez retailerów w działaniach marketingowych, w komunikacji z rynkiem, ale także z konsumentami.

Niezwykle istotne w rankingu jest to, że nagrodę przyznają praktycy, menedżerowie działający w branży FMCG oraz eksperci z firm badawczych, oceniający sieci handlowe w kilkunastu kategoriach i biorący pod uwagę ich rozwój, pozycję rynkową, odpowiadanie na trendy, ale także rzetelność biznesową.

Poznaj jurorów rankingu Market Roku 2023 - kapitułę złożoną z aż 33 czołowych ekspertów: JURY 

W tym roku tytuł Market Roku został wręczony w 15 kategoriach. Oto lista zwycięzców.

LAUREACI RANKINGU MARKET ROKU 2023

MARKET ROKU 2023

DUŻY FORMAT – Kaufland

MAŁY FORMAT – Żabka

SIEĆ REGIONALNA – Topaz

NAJBARDZIEJ INNOWACYJNY KONCEPT – Żabka Nano

NAJLEPSZE DOŚWIADCZENIE ZAKUPOWE – Lidl

NAJEFEKTYWNIEJSZA STRATEGIA CENOWA – Biedronka

NAJCIEKAWSZA STRATEGIA ASORTYMENTOWA – Carrefour

NAJLEPSZA OFERTA MAREK WŁASNYCH – Lidl

NAJLEPSZA OFERTA PRODUKTÓW ŚWIEŻYCH – Lidl

NAJLEPSZY KONCEPT FRANCZYZOWY – Żabka

NAJLEPSZY KONCEPT SKLEPU NA STACJI PALIW – PKN Orlen, BP Polska (ex aequo)

NAJLEPSZY E-SKLEP – Frisco.pl

NAJLEPSZY START-UP HANDLOWY – Lisek.app

DYSTRYBUTOR ROKU 2023 - HURTOWNIE CASH&CARRY – Grupa Eurocash

DYSTRYBUTOR ROKU 2023 - HURTOWNIE SERWISOWE – Grupa Kapitałowa Specjał

Wręczenie nagród Market Roku 2023 towarzyszyło kongresowi Retail Trends, który 25 maja 2023 r. odbywał się w Warszawie i zgromadził kilkuset przedstawicieli handlu i przemysłu z sektora FMCG. 

Czytaj także: NielsenIQ na Retail Trends 2023: Konsumenci nadal działają w trybie oszczędnościowym

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
01.07.2024 11:46
Galerie i centra handlowe w końcu na plusie
Centrum handlowe Blue City w Warszawie.Shutterstock
Galerie i centra handlowe w Polsce odnotowują długo oczekiwany wzrost liczby odwiedzających. W pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku ruch w tych obiektach zwiększył się o 95 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zwiększenie liczby unikalnych klientów o 173 proc. w tym samym okresie świadczy o rosnącym zainteresowaniu zakupami stacjonarnymi. Jest to wyraźna poprawa po trudnym roku 2023, kiedy to wiele obiektów zmagało się z małą frekwencją i spadkami przychodów.

Badania przeprowadzone przez firmę Proxi.cloud wykazały, że największy wzrost ruchu odnotowano w województwach łódzkim (136 proc.), mazowieckim (112 proc.) oraz świętokrzyskim (111 proc.). Te regiony przewodzą w pozytywnych zmianach, podczas gdy województwa warmińsko-mazurskie, podkarpackie i zachodniopomorskie zanotowały spadki. Mateusz Nowak z Proxi.cloud tłumaczy, że różnice te wynikają głównie z kondycji ekonomicznej poszczególnych regionów, gdzie bogatsze województwa, takie jak mazowieckie, radzą sobie lepiej dzięki większej sile nabywczej mieszkańców.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na poprawę sytuacji w centrach handlowych była redukcja inflacji oraz wzrost wynagrodzeń, które przewyższyły wzrost wydatków. Dzięki temu, konsumenci mieli więcej pieniędzy do dyspozycji, co przełożyło się na wzrost zakupów. Dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), zauważa, że galerie handlowe powoli odbudowują się po zapaści spowodowanej pandemią COVID-19, a popyt na powierzchnie handlowe rośnie, co widać po coraz mniejszej liczbie wolnych lokali do wynajęcia.

Tego typu obiektom ewidentnie coraz lepiej się powodzi. Wychodzą one z trendu dyskontyzacji rynku i tzw. potaniania zakupów. Podniosły zarówno opłaty czynszowe, jak i eksploatacyjne. Wiedzą, że klienci ich sklepów stawiają na wyższą półkę. Zatem butikom i tak opłaca się prowadzić działalność w tego typu placówkach. Dla przykładu, 10 transakcji premium daje większy zarobek niż 50 tanich. Jednak wiadomość, że unikalnych klientów przybyło, może doprowadzić do kolejnych wzrostów opłat za lokale

- podkreśla dr. Faliński.

Analiza zachowań konsumentów przeprowadzona przez Proxi.cloud, obejmująca ponad 28 milionów konsumentów, wykazała, że przeciętny czas wizyty w galeriach handlowych nieznacznie się skrócił. Mimo to, wzrost liczby unikalnych klientów jest wyraźnym sygnałem poprawy. Dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud zaznacza jednak, że dla pełnej oceny kondycji finansowej tych obiektów konieczne są szczegółowe analizy danych finansowych. Wzrost liczby klientów może bowiem prowadzić do wyższych opłat czynszowych, co z kolei może wpłynąć na decyzje najemców.

Eksperci są zgodni, że o ile nie nastąpi drastyczny wzrost inflacji, galerie i centra handlowe mogą liczyć na dalszy wzrost ruchu i liczby klientów. Pomimo dynamicznego rozwoju e-commerce, zakupy stacjonarne wciąż cieszą się popularnością wśród Polaków. Możliwość odbioru zamówień online w centrach handlowych stanowi dodatkowy atut, który przyciąga klientów do tych obiektów. Mateusz Nowak z Proxi.cloud podkreśla, że bieżąca sytuacja ekonomiczna oraz wskaźnik inflacji będą kluczowe dla dalszego rozwoju tego sektora. Dr Sarna dodaje, że o ile nie nastąpi żadne drastyczne tąpnięcie na rynku, można spodziewać się dalszych wzrostów w zakresie ruchu i liczby unikalnych klientów.

Czytaj także: Tajemnicze wózki Auchan w nowej wersji — tym razem także z kosmetykami

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
26.06.2024 10:52
Rossmann w nowym parku handlowym w Węgrowie
Smart Park w Węgowie, wizualizacjafot. materiały inwestora
Drogeria Rossmann znalazła się wśród najemców nowego parku handlowego, który powstaje w Węgrowie. Operatorem logistycznym będzie Biedronka.

Węgrów to niewielka, licząca około 11 tys. mieszkańców, miejscowość na wschodzie Polski nad rzeką Liwiec. Przy rondzie im. Bohaterów Bitwy pod Węgrowem powstaje w niej kompaktowy park handlowy.

Smart Park Węgrów ma 6600 mkw. powierzchni najmu. Znajdą się w nim sklepy popularnych sieci handlowych. Operatorem spożywczym będzie Biedronka. Ofertę drogeryjną zapewni sieć Rossmann.

Mix najemców tworzą także Dealz, Sinsay, Martes Sport i Media Expert.

Obiekt budują Smart Park Poland i RG Leasing. Firmy planują rozwój w różnych regionach kraju, z co najmniej 11 kolejnymi inwestycjami w mniejszych miastach w Polsce. 

Czytaj także: Drogerie dm i Rossmann w parku handlowym Silwana – największym kompleksie handlowym w województwie lubuskim

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 05:26