StoryEditor
Sieci i centra handlowe
31.01.2024 16:23

Listonic: Action najpopularniejszym dyskontem niespożywczym w Polsce - 51,73 proc. rynku w ręku holenderskiej sieci

Aplikacja Listonic opublikowała ranking najpopularniejszych sieci handlowych w różnych kategoriach, a wiodącymi graczami są najwięksi uczestnicy rynku, którzy oferują najbardziej konkurencyjne ceny. Listonic podkreśla, że wpływ inflacji na branżę handlową staje się coraz bardziej widoczny, a konsumenci z większą uwagą planują swoje wydatki. W tej sytuacji sieci handlowe intensywnie konkurują cenami, aby w trudnym okresie przyciągnąć klientów do swoich sklepów.

Ranking popularności opracowany został na podstawie danych pochodzących z aplikacji Listonic, która pozwala konsumentom tworzyć listy zakupów. Na tej podstawie przeanalizowano, w których sieciach handlowych klienci najchętniej dokonują zakupów.

W kategorii sieci spożywczych czołową pozycję zajęła Biedronka, która zdobyła 37,22 proc. udziału we wszystkich zakupach. Na drugim miejscu uplasował się Lidl, z udziałem wynoszącym 35,53 proc. Trzecie miejsce przypadło Auchan, któremu udało się zdobyć 5,86 proc. udziału. Warto zaznaczyć, że w porównaniu do roku poprzedniego Biedronka zanotowała największy wzrost, wynoszący 3,22 punkty proc.owe, co pozwoliło jej objąć pozycję lidera.

W kategorii dyskontów niespożywczych najlepszym wynikiem wykazała się sieć Action, która posiadała 51,73 proc. udziału rynkowego, wyprzedzając Pepco z wynikiem 36,62 proc. Na trzecim miejscu znalazła się sieć Dealz, osiągając wynik na poziomie 5,19 proc. Warto zaznaczyć, że w tej kategorii doszło do znaczących zmian, gdyż lider zanotował wzrost udziału rynkowego o 13,43 punktów proc.owych, a wicelider stracił 11,96 punktów proc.owych. Wszystkie wymienione sieci mają w ofercie produkty kosmetyczne.

W supermarketach, czyli sklepach o powierzchni od 300 do 2500 metrów kwadratowych, średnio klienci umieszczali w koszyku 7,3 opakowania produktów, ale średnia wartość jednorazowych zakupów wzrosła o 7 proc., osiągając poziom 43 złotych. W przypadku klientów dyskontów, średni wydatek za zakupy wynosił 62 złote, co stanowiło wzrost o 6 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, pomimo że ich koszyki zawierały średnio o 7 opakowań produktów mniej niż w 2022 roku. Nawet w przypadku hipermarketów, kojarzonych z większymi zakupami, średnia liczba produktów na paragonie zmniejszyła się o 5 proc. w 2023 roku, do niespełna 14, ale przeciętna wartość takiego paragonu wyniosła 94 złote, co stanowiło wzrost o około 5 proc.

Czytaj także: Rossmann znów na pierwszym miejscu w rankingu popularności sieci handlowych Listonic

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.03.2025 15:38
Ważą się losy sieci Dealz: grupa Pepco zmienia strategię
Agata Grysiak

Grupa Pepco, właściciel sieci Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, ogłosiła strategiczną decyzję o skoncentrowaniu się na rozwoju marki Pepco jako jedynego przyszłościowego formatu sklepów. W roku finansowym 2024 sieć Pepco wygenerowała większość EBITDA grupy, zapewniając najwyższe zwroty z kapitału. Decyzja ta wiąże się także z wycofaniem się z segmentu FMCG, czyli sprzedaży towarów szybkozbywalnych, co ma na celu uproszczenie modelu biznesowego i zwiększenie rentowności poprzez skoncentrowanie się na produktach o wyższej marży, takich jak odzież i artykuły ogólnego przeznaczenia.

Ekspansja marki Pepco będzie kontynuowana przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie sieć widzi znaczący potencjał wzrostu. Plany zakładają dalsze otwieranie nowych placówek zarówno w regionie CEE, jak i na wybranych rynkach Europy Zachodniej, w tym w Hiszpanii i we Włoszech. Firma dostrzega także możliwość zwiększenia lojalności klientów poprzez rozwój cyfrowych narzędzi analitycznych, które pozwolą lepiej zrozumieć ich potrzeby zakupowe. Nowa strategia Grupy Pepco będzie oparta na pięciu kluczowych filarach, obejmujących uproszczenie portfolio, digitalizację oferty, ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej, wzrost na wybranych rynkach Europy Zachodniej oraz modernizację platformy operacyjnej.

Równolegle grupa Pepco analizuje możliwości wydzielenia marki Poundland, która w roku obrotowym 2024 wygenerowała przychody w wysokości około 2 mld euro. Pomimo dużej skali działalności, otoczenie rynkowe w Wielkiej Brytanii staje się coraz bardziej wymagające, a dodatkowa presja kosztowa wynikająca z wprowadzanych zmian podatkowych od kwietnia 2025 roku stanowi kolejne wyzwanie dla tej sieci. W związku z tym zarząd rozważa różne opcje strategiczne dla Poundland, w tym potencjalną sprzedaż. Działalność oparta na sprzedaży produktów FMCG, która charakteryzuje Poundland, miała negatywny wpływ na wyniki finansowe grupy, ograniczając wzrost przychodów i rentowność.

Z kolei marka Dealz, która dynamicznie rozwija się w Polsce, pozostaje pod obserwacją pod kątem ewentualnej dezinwestycji w średnim okresie. Sieć, oferująca około 3000 produktów w 18 kategoriach, cieszy się rosnącą popularnością, szczególnie wśród klientów w wieku 18-45 lat. W drugim kwartale roku obrotowego 2025 sprzedaż like-for-like grupy wzrosła o 1,5 proc., przy czym Pepco i Dealz odnotowały solidne wyniki, podczas gdy Poundland wciąż zmaga się z trudnościami. Dalsze decyzje dotyczące przyszłości Dealz będą uzależnione od analizy możliwości optymalizacji wartości tej sieci dla grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
05.03.2025 12:53
W 2024 roku wzrosły obroty najemców w centrach handlowych, kategoria zdrowie i uroda na szczycie
W 2024 na rynku zadebiutowały nowe marki handlowe, a część najemców zapowiada rozbudowę swoich stacjonarnych sieci sprzedażyM.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

W 2024 roku obroty najemców w centrach handlowych były o 4,3 proc. wyższe, niż rok wcześniej. Wśród kategorii, które odnotowały największe wzrosty obrotów w całym roku, jest zdrowie i uroda.

W dwóch ostatnich miesiącach minionego roku obroty rosły o 7,4 proc. w listopadzie i o 6,3 proc. w grudniu, w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2023 roku.

Największe wzrosty obrotów w całym roku odnotowały kategorie: 

  • usługi – 11,8 proc.
  • rozrywka – 10 proc. 
  • zdrowie i uroda – 8,8 proc.

Średnioroczne obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów  handlowych. Najlepsze wyniki w 2024 r. odnotowały obiekty średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), których obroty zwiększyły się o 4,5 proc. w stosunku do 2023 r. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty były o 4,2 proc. wyższe, a w dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) o 4,0 proc. Z kolei obroty najmniejszych centrów (5-20 tys. mkw. GLA) zwiększyły się o 2,4 proc. w stosunku do 2023 r.

Odwiedzalność, mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była zbliżona do wyników z 2023 roku. W 2024 roku wzrosła o 0,2 proc. w stosunku do 2023 roku.

Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, największego w Polsce cyklicznego badania obrotów i odwiedzalności centrów handlowych wynika, że w 2024 obroty najemców w centrach handlowych były o 4,3 proc. wyższe niż w 2023 r. Dla całego handlu, jak wynika z danych GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 3,3 proc. Zwiększyła się również odwiedzalność galerii handlowych przez klientów, która wzrosła o 0,2 proc. w stosunku do 2023 roku – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Analiza wyników indeksów PRCH za 2024 rok rodzi refleksję, że centra handlowe tworzą stabilny i dojrzały rynek. Stabilność wyrażona jest frekwencją niezmieniającą się wobec roku poprzedniego, a dojrzałość odzwierciedlona jest we wzroście obrotów, który zbliżony jest do poziomu inflacji. To dobra wiadomość, gdy na centra handlowe patrzymy w szerszym kontekście, jak na kanał dystrybucji, który o tego samego konsumenta konkuruje np. z handlem internetowym. Wyniki kategorii, jak rozrywka oraz zdrowie i uroda, zgodne są z trendami konsumenckimi i wskazują dalszy kierunek ich rozwoju – komentuje Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Na ożywienie w centrach i parkach handlowych w 2024 roku wskazują dane podawane przez sieci handlowe, właścicieli obiektów oraz firmy analityczne. 

Na rynku zadebiutowały nowe marki handlowe, a część najemców zapowiada rozbudowę swoich stacjonarnych sieci sprzedaży. Właściciele i zarządcy obiektów handlowych informują o pozyskiwaniu nowych najemców.

Czytaj też: Najnowszy sklep Rituals otwarty w Złotych Tarasach [DUŻO ZDJĘĆ]

Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, wzrost nowych i odnowionych umów najmu w działających obiektach miał miejsce przy jednoczesnym oddaniu do użytku 530 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2024 roku. Jest to najwyższy wynik od 2015 roku.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. marzec 2025 22:01