StoryEditor
Sieci i centra handlowe
12.05.2022 00:00

Lidl Polska: budowa centrum dystrybucyjnego w Dobroszycach zmierza ku końcowi

Centrum Dystrybucyjne Lidl Polska w Dobroszycach (powiat oleśnicki) jeszcze nie jest gotowe, ale 10 maja zawisła tam tradycyjna wiecha. Oznacza to, że inwestycja osiągnęła najwyższy punkt konstrukcyjny, a prace budowlane zmierzają ku końcowi. Pierwsze dostawy do sklepów opuszczą obiekt w II połowie 2022 roku. Docelowo będzie zaopatrywał sklepy Lidl Polska położone głównie w województwie dolnośląskim. Inwestycja stworzy lokalnie 300 nowych miejsc pracy.

12. Centrum Dystrybucji Lidl Polska w Dobroszycach będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w portfolio sieci w Europie. Planowana powierzchnia użytkowa nowego obiektu to około 68 tys. mkw.

W trosce o ochronę środowiska magazyn w Dobroszycach został wyposażony w nowoczesne rozwiązania mające na celu ograniczenie wpływu nowej inwestycji na otoczenie. W obiekcie zastosowano instalację fotowoltaiczną, która będzie produkować rocznie prawie 1 GWh (gigawatogodzinę) energii elektrycznej, co stanowi około 20 proc. całorocznego zapotrzebowania magazynu na energię elektryczną.

W Dobroszycach zastosowano także instalację chłodniczą o mocy chłodniczej 4 MW, napełnioną wyłącznie naturalnym czynnikiem chłodniczym jakim jest amoniak. Jest to jedna z większych tego typu instalacji w Polsce. Co więcej, wprowadzono system odzysku ciepła z instalacji chłodniczych wraz z ogrzewaniem płaszczyznowym podposadzkowym – rozwiązanie przyjęte dla wszystkich obiektów sieci Lidl Polska.

Magazyn posiada także własne ujęcie wody dla celów technologicznych oraz system wykorzystania wody deszczowej (tzw. "wody szarej") w instalacjach sanitarnych. Dodatkową oszczędność energii zapewni oświetlenie LED oraz systemy ograniczające zużycie energii elektrycznej. Zastosowano także dodatkowe naświetlenia w ścianach zewnętrznych, znacznie zwiększające przyjazny dla pracowników udział światła naturalnego w magazynie. Przy centrum dystrybucyjnym w Dobroszycach pojawi się także stacja do ładowania pojazdów elektrycznych.

Docelowo nowe centrum dystrybucji będzie ubiegało się o certyfikat LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), który jest przyznawany budynkom po dokonaniu wielokryterialnej oceny energetycznej i środowiskowej obiektu. Inne centra dystrybucji sieci Lidl Polska, ulokowane w Bydgoszczy, Będzinie, Stargardzie oraz Mińsku taki certyfikat już posiadają.

Przy nowym obiekcie w Dobroszycach zaplanowano także posadzenie łąki kwietnej. Będzie to największa łąka kwietna w Polsce, spośród tych zasadzonych przez firmę Lidl Polska. Łąki już funkcjonują obok sklepów sieci m.in. w Lublinie, Wrocławiu, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim oraz Warszawie. Cieszą oko, ale przede wszystkim stanowią cenne otoczenie dla pszczół, motyli i innych owadów. Sieć w ten sposób wspiera bioróżnorodność, która ma wpływ na ochronę klimatu.

Docelowo zespół nowego centrum dystrybucji będzie się składać z ok. 300 osób. Kompletowanie załogi właśnie dobiega końca. Na ostatnie wolne stanowiska można aplikować na stronie kariera.lidl.pl.

Zatrudnieni pracownicy otrzymają umowę o pracę bez okresu próbnego. Rozpoczynając pracę na stanowisku pracownik magazynu, na początku zatrudnienia płaca wyniesie 4 350 zł brutto. Po pierwszym roku zarobki wzrosną do poziomu 4 550 zł brutto. Po dwóch latach wyniosą 4 800 zł brutto. Natomiast po trzech wynagrodzenie osiągnie poziom 5 100 zł brutto. 

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Obecnie w 31 krajach funkcjonuje w przybliżeniu 11 550 sklepów tej marki, a w Polsce około 800. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
18.04.2025 12:04
NIQ: W sklepach małoformatowych w 2024 kategoria chemiczno-kosmetyczna odnotowała wyraźne spadki
Shutterstock

W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż produktów FMCG w sklepach małoformatowych – obejmujących duże, średnie i małe sklepy spożywcze, stacje benzynowe oraz sklepy alkoholowe – osiągnęła wartość blisko 24 miliardów złotych. Choć oznacza to wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym, był on niewielki i wyniósł niespełna 1 proc. Jednocześnie wolumen sprzedaży spadł aż o 7 proc.

Znaczące zmiany odnotowano w poszczególnych koszykach produktowych; kategoria chemiczno-kosmetyczna odnotowała wyraźne spadki – wartość sprzedaży zmniejszyła się o 12 proc., a wolumen aż o 13 proc. Wśród produktów spożywczych największy wpływ na spadek obrotów miały piwo i wódka – sprzedaż piwa spadła o 4 proc. (wolumenowo o 7 proc.), natomiast wódki o 2 proc. (wolumenowo o 8 proc.).

Udział sklepów małoformatowych w całkowitym rynku FMCG w Polsce w pierwszym kwartale 2025 wyniósł 32 proc.. Największe różnice w dynamice sprzedaży między małym formatem a całym rynkiem FMCG zaobserwowano w kategorii chemiczno-kosmetycznej. Podczas gdy w skali ogólnopolskiej odnotowano niewielki wzrost, w sprzedaży małoformatowej wystąpiły dwucyfrowe spadki.

Napoje energetyczne i sportowe ponownie okazały się jedną z najsilniejszych kategorii produktowych w sklepach spożywczych, odgrywając również istotną rolę w asortymencie drogerii. Choć minął już rok od wprowadzenia zakazu sprzedaży napojów z dużą zawartością kofeiny osobom niepełnoletnim, sektor ten zdaje się skutecznie dostosował do nowych przepisów. W analizowanym kanale sprzedaży napoje te zajmują czwarte miejsce wśród kategorii spożywczych generujących najwyższe obroty, a ich dynamika wzrostu rok do roku znacząco przewyższa inne kluczowe segmenty. W pierwszym kwartale 2025 roku wartość ich sprzedaży przekroczyła 500 milionów złotych, co oznacza wzrost o 18 proc., przy jednoczesnym wzroście wolumenu o niemal 13 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
18.04.2025 10:53
Kosmetyki w Żabce? Być może już niedługo; sieć szuka ekspozytorów
DALL-E

Sieć sklepów Żabka ogłosiła w serwisie Logintrade zapytanie ofertowe na dostawę ekspozytorów przeznaczonych do prezentacji kosmetyków. Postępowanie ruszyło 11 kwietnia 2025 roku i zakończy się 18 kwietnia o godzinie 13:00. Firmy zainteresowane współpracą miały czas do 15 kwietnia, aby zadawać pytania do specyfikacji.

Żabka planuje zamówić ekspozytory w dwóch wariantach szerokości: 64 cm i 98 cm. Każdy z nich ma mieć głębokość 25 cm oraz dwie półki z odstępem 20 cm. Na każdej półce powinno znaleźć się miejsce na cenówki o wysokości 40 mm. Co ciekawe, w miejscu montażu nie będzie możliwości podłączenia oświetlenia elektrycznego, dlatego sieć oczekuje alternatywnych rozwiązań, takich jak zastosowanie fluorescencyjnej płyty plexi. Wygląd ekspozytora ma być elegancki i wyróżniający się, jednak forma nie jest z góry narzucona – do zapytania załączono jedynie inspiracyjne zdjęcie.

Zamówienie dotyczy docelowo około 1000 sklepów, co oznacza znaczącą skalę przedsięwzięcia. Żabka oczekuje, że dostawcy zapewnią transport do poszczególnych lokalizacji. Termin realizacji zamówienia określono na jedną dobę, co jest jednym z kryteriów oceny ofert. Drugim, zdecydowanie ważniejszym, jest cena – stanowi ona aż 90 proc. wagi punktowej. Termin płatności wynosi 60 dni.

Dotychczas oferta kosmetyczna w sklepach Żabka była bardzo ograniczona – klienci mogli znaleźć jedynie pojedyncze, podstawowe produkty, takie jak dezodoranty, kremy do rąk czy żele pod prysznic w wersjach podręcznych. Brakowało jednak szerokiego asortymentu czy wyraźnie wyeksponowanej przestrzeni dla tej kategorii. Poszukiwanie dedykowanego ekspozytora może więc sygnalizować większą zmianę – możliwe, że sieć przygotowuje się do wprowadzenia własnej linii kosmetyków oznaczonych logo Żabki lub do znacznego poszerzenia dotychczasowego portfolio produktów drogeryjnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. kwiecień 2025 12:44