StoryEditor
Sieci i centra handlowe
30.09.2019 00:00

Kaufland wypowiada wojnę jednorazowym torbom z tworzyw sztucznych

Kaufland wycofuje sukcesywnie z asortymentu plastikowe torby, które dostępne były do tej pory za opłatą przy kasach. Sieć wprowadza w Polsce szereg zamienników wielorazowego użytku, które zastąpią sprzedawane do tej pory jednorazowe torby.

Już teraz we wszystkich sklepach Kaufland w całej Polsce przy kasach dostępne są wielorazowe torby na zakupy. Kolejne zamienniki dla popularnych reklamówek z plastiku pojawią się już wkrótce.

Klienci będą mogli teraz wybrać pomiędzy wytrzymałą papierową torbą z certyfikatem FSC, poręczną torbą na ramię, torbą bawełnianą a modną ostatnio ażurową plecionką czy dużą torbą, którą wykonano z tworzywa sztucznego w 80 proc. pochodzącego z recyklingu (torba ta pojawi się w ofercie nieco później). 

- Ekologia i dbałość o środowisko jest jednym z głównych filarów naszej strategii CSR. W jej ramach redukcja wykorzystania plastiku stanowi priorytet działań sieci Kaufland do 2025 r. Sukcesywnie podejmujemy nowe inicjatywy, które przybliżą nas do celu, jakim jest zredukowanie śladu węglowego i osiągnięcie gospodarki w obiegu zamkniętym – mówi Agnieszka Kotlińska, ekspert ds. CSR w sieci Kaufland. 

Z naszych szacunków wynika, iż wprowadzenie nowych zamienników dla jednorazowych toreb foliowych pozwoli nam na redukcję aż 1000 ton plastiku rocznie – dodaje.

Koniec z plastikiem

Ze sprzedaży zostaną wycofane dwa popularne do tej pory modele jednorazowych toreb foliowych, które wykorzystywane były do pojedynczych zakupów i potem wyrzucane. Stare torby dostępne będą w sklepach do wyczerpania zapasów.

W 2018 roku sieć Kaufland przyjęła strategię w zakresie redukcji wykorzystania plastiku. Zgodnie z nią do 2025 roku zużycie tworzywa sztucznego zostanie zredukowane przynajmniej o 20 proc., a 100 proc. opakowań marek własnych będzie można poddać recyklingowi. Jednym z realizowanych przez Kaufland projektów w zakresie redukcji plastiku jest wprowadzenie w Polsce skrzynek wielorazowego użytku w łańcuchu dostaw. 

- Rezygnacja z wykorzystania toreb foliowych jednorazowego użytku w naszej sieci jest oczywistym krokiem w walce z plastikowymi odpadami. Niedługo, będziemy mogli przedstawić kolejne inicjatywy w tym zakresie – zapewnia Agnieszka Kotlińska.

W najbliższym czasie sieć Kaufland planuje także wycofać jednorazowe plastikowe sztućce, jak również naczynia jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego. Plastikowe rurki do napojów zastąpią te wykonane z papieru, natomiast w ofercie naczyń i sztućców znajdziemy już tylko zamienniki wykonane m.in. z papieru, bambusa, drewna, a także z trzciny cukrowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
15.11.2024 13:37
Action zwiększa sprzedaż o prawie 21 proc. i otwiera kolejne sklepy w Europie
Action

Po trzech kwartałach 2024 roku sieć Action odnotowała znaczący wzrost sprzedaży netto, osiągając 9,6 miliarda euro, co oznacza wzrost o 20,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Spółka dynamicznie rozwija się w Europie, otwierając nowe sklepy i inwestując w zrównoważony rozwój.

W trzech pierwszych kwartałach 2024 roku Action zwiększyło sprzedaż netto do 9,6 miliarda euro, co oznacza wzrost o 20,9% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku. Wskaźnik sprzedaży porównywalnej (like-for-like), który wyklucza wpływ nowych sklepów, wzrósł o 9,8%. Rozwój sieci jest napędzany rosnącą liczbą klientów, a dodatkowo sprzyja mu obniżenie 4 000 cen, co podkreślił Hajir Hajji, CEO Action. Do tej pory w 2024 roku Action otworzyło 189 nowych sklepów, co podniosło ich całkowitą liczbę do 2 755 w 12 krajach europejskich. Do końca roku firma planuje otwarcie około 350 nowych obiektów, co przekracza wcześniejsze prognozy o 20 placówek.

Ekspansja Action jest szczególnie widoczna na rynkach Europy Południowej. Sieć świętowała ważne momenty, takie jak otwarcie setnego sklepu we Włoszech w miejscowości Nola, co oznacza osiągnięcie liczby 2 000 pracowników w tym kraju. W Hiszpanii, w Santiago de Compostela, otworzono pięćdziesiąty sklep, a w Portugalii, w Guarda, siódmy od początku działalności na tym rynku w lutym br. Action zyskało uznanie włoskich konsumentów, zdobywając nagrodę „Insegna dell Anno”.

Zrównoważony rozwój jest priorytetem Action, czego dowodem jest nowo otwarte Centrum Dystrybucyjne w Illescas, Hiszpania. Obiekt ten, obsługujący sklepy w Hiszpanii i Portugalii, spełnia najwyższe standardy ekologiczne i otrzymał certyfikat BREEAM „Outstanding”. Centrum to jest pierwszym w sieci, które do ogrzewania nie używa gazu. Action planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę, z zamiarem wybudowania pięciu nowych centrów dystrybucyjnych w całej Europie w ciągu najbliższych dwóch lat, opierając się na standardach zrównoważonego budownictwa, takich jak w Illescas.

Czytaj także: Woolworth rozszerza sieć sklepów w Polsce – 12 nowych placówek jeszcze w 2024 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
13.11.2024 11:13
W Polsce przybywa komercyjnych powierzchni handlowych. Parki handlowe w czołówce komercjalizowanych obiektów
(fot. Shutterstock)Shutterstock

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany na polskim rynku handlowym. Do użytku oddano aż 37 nowych obiektów handlowych, a 12 zostało rozbudowanych. Poniżej przybliżamy szczegóły dotyczące najnowszych inwestycji oraz kluczowe dane liczbowe, które obrazują rozwój tego sektora.

Według najnowszego raportu CBRE, w 2024 roku na polski rynek wprowadzono 37 nowych obiektów handlowych, z czego aż 35 to parki handlowe, co podkreśla wzrost zainteresowania mniejszymi formatami w mniejszych miejscowościach. W budowie pozostaje 588,1 tysięcy. mkw. nowej powierzchni, z których 69 proc. stanowią parki handlowe, a 27 proc. – centra handlowe o powierzchni przekraczającej 10 tysięcy. mkw. Największe ukończone obiekty to OTO Park w Koszalinie (38 tysięcy. mkw.), BIG Ostróda (27 tysięcy. mkw.) oraz BIG Gorzów (25 tysięcy. mkw.).

Zgodnie z danymi CBRE, powierzchnia handlowa w Polsce osiągnęła 14,42 milionów mkw. W okresie od stycznia do września 2024 roku przybyło 337,1 tysięcy. mkw. nowej powierzchni. W budowie znajduje się cztery duże centra handlowe, m.in. Galeria Podhalańska w Nowym Targu (50 tysięcy. mkw.), Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tysięcy. mkw.) oraz Brama Jury w Zawierciu (16,2 tysięcy. mkw.). Inwestorzy coraz częściej wybierają małe miasta, które już teraz stanowią 28 proc. całkowitej powierzchni handlowej na polskim rynku.

Pomimo spadku sprzedaży detalicznej o 3 proc. we wrześniu, trend wzrostowy sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach roku był widoczny, z ogólnym wzrostem o 2,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu z 2023 roku. Wartość inwestycji od stycznia do września 2024 roku sięgnęła 612 milionów euro. Eksperci z CBRE prognozują, że inflacja, wynosząca 4,9 proc. we wrześniu, może jeszcze wzrosnąć, ale nie osiągnie poziomów z ubiegłych miesięcy.

Wśród nowych marek na polskim rynku pojawiły się znane międzynarodowe firmy, takie jak TAG Heuer ze Szwajcarii, Arket ze Szwecji czy GAP z USA. Widoczny jest również wzrost zainteresowania inwestycjami zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju, co staje się priorytetem zarówno dla inwestorów, jak i właścicieli starszych obiektów, którzy dążą do zgodności z unijną taksonomią i strategii dekarbonizacji.

Czytaj także: Ile powierzchni handlowej powstanie w Polsce w najbliższych latach?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 00:54